Yamaha Ténéré 700

Jag ska provköra så snart jag kan, men köper isf en lätt beggad till nästa år. Av princip köper jag ingen ny motorcykel :) Ska bli kul om Rubberdust får ihop sitt kit också! Kommer göra ett enormt lyft på utseende.
 
Jag ska provköra så snart jag kan, men köper isf en lätt beggad till nästa år. Av princip köper jag ingen ny motorcykel :) Ska bli kul om Rubberdust får ihop sitt kit också! Kommer göra ett enormt lyft på utseende.
Samma för mig, fast det är fattiglappen lika mycket som principen

Rubberdust?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Ni som köper en T7; Glöm inte be handlaren teckna försäkringen hos Svedea.

Jag ringde själv och då skulle det kosta 5197 hel/hel. Via Yamahacenter fick jag 3955 hel/hel så en rätt skaplig rabatt.

Ja, den verkar ligga väldigt bra i försäkring.
Kollade själv på Svedea och får 2285 hel/hel, och då kanske handlaren kan göra ytterligare på det :banana
 
Äntligen !!!!:tummenupp
Idag fick jag godingen.
Tycker färgerna var snyggare än katalogbilderna, men det blir väl så, jag tycker att den svarta var mycket snyggare också.
Känns helt okej som standard med fjädring och styrhöjd, med mina 178cm och drygt 80kg.
Det blir en bättre utvärdering nästa helg, då en Norgesväng hägrar, och det blir intressant att känna hur däcken är på lite sämre underlag.
Väskor och handagsvärmare mm väntas komma in den 21:a augusti.
Helförsäkring hos Svedea landade på 2200kr med vald självrisk på 4000kr.
Roliga och spännande dagar väntar :banana
Tenere700_1_resize.jpg
Tenere700_2_resize.jpg
 
Hej på er.

Har flyttat över GPS:en från gamla Teneren nu inför stundande touringsväng.
Hade eventuellt önskat att sänka den en eller två centimeter ner mot styret, det RAM-fäste jag hade tillät inte det.
Ska köra och utvärdera.
Den blir i alla fall inte i vägen för mätarpanelen.
Och "fågelpinnen" som sitter ovanför mätarpanelen är inget alternativ med min Garmin 276cx, den är för stor för att passa in där, har man en mindre modell så är det ju en möjlighet.
Jag fick fräsa ur lite från styrets infästning eftersom bygeln till RAM-fästet inte går att sätta runt styret annars.
Men kommande veckans långtur får fastställa om montaget måste justeras.
GPS1.jpg
GPS2.jpg
GPS3.jpg
 
Hej på er.
Har kört 55 mil idag, Boden till Kautokeino, i fantastiskt väder.
Funkar bra, styrhöjden är ok även när jag står med mina 178cm.
Snittförbrukningen i Sverige var 0,56 men då låg jag på lite hårdare, mellan 120 och 150.
I Finland och Norge körde jag enligt skyltarna, så sällan över 100 och då har snittet varit 0,42.
Men Hojen känns riktigt bra, och motorn är smidig och vibrationsfri.
Jag upplever den absolut inte som slö, men kommer ju från XT660 Tenere,så där får nog var och en göra sin egna bedömning.
Men jag tycker att jag får bra känsla i hojen, bromsar, balans och att motorn är len och utan det där rycket som brukar finnas på insprutare.
Har kört mest småvägar, men asfalt, grus, skog och även en strandremsa.
Vidare in i Norge imorgon, så kanske det kommer fler reflektioner.

IMG_20190816_195752_resized_20190816_075828027.jpg
 
Provkörde en idag och den korta turen på ca 10min med blandat asfalt och grus gjorde inte suget mindre. Fick berättat att om jag beställde idag så kanske jag fick en innan midsommar :(
 
Det känns som att jag verkligen missar något här.

Vilken är egentligen storheten?
Vad kan egentligen Teneren som inte t.ex. en GS850 eller Tiger 800 löser?

Det verkar lite maranata över beställningar, men jag sätter verkligen inte varför man borde ha en.

Snälla Bullen; Hjälp en oförstående.
 
Hej på er.
Dagens körning över norska fjället ger lite tankar.
Motorns gång måste lovordas, skönt att köra 20km/h på tvåan och bara smyga på med kraften, väldigt trevligt.
Tankväskan saknar jag, och utan krage vid taklocket och plasttank, så blir det väl en annan lösning?
Avgassystemet är ju inte gigantiskt stort, och i kombination med att den har ett motorljud, så är det bra för mig, helt ok.
Den är inte symaskinstyst, men har en lagom ljudnivå.
Fjädringen har fungerat bra, och vikt, balans och som sagt var gasresponsen är trevlig.
Körde det som i folkmun kallas gamla postvägen, mellan Kautokeino och Alta idag, och där känner jag att en tyngre hoj hade jag inte fixat.
Kan bero på mina begränsningar, men det är ju det jag utgår från.
Den har skött sig bra idag, snittade 0,51 i ganska tuff terräng, och jag uppskattar sidostödet som har en rejäl fot!

IMG_20190817_104132_resized_20190817_080556078.jpg

IMG_20190817_191523_resized_20190817_080555804.jpg
 
Det känns som att jag verkligen missar något här.

Vilken är egentligen storheten?
Vad kan egentligen Teneren som inte t.ex. en GS850 eller Tiger 800 löser?

Det verkar lite maranata över beställningar, men jag sätter verkligen inte varför man borde ha en.

Snälla Bullen; Hjälp en oförstående.

Ingen aning faktiskt :va
Men jag vill ha bra service, och en pryl jag litar på.
Så dom du nämner uppfyller kanske kvalitetskraven, det är jag övertygad om.
Men sen har jag 30 mil till service och support.
Och jag är så jäkla nöjd över min kundupplevelse, så för egen del väger det in tungt :tummenupp
 
Det känns som att jag verkligen missar något här.

Vilken är egentligen storheten?
Pris och dedikering till just lätt äventyrshoj..?
Visst kan man köpa en Tiger 800 för 120, men då sitter du där med 19" framhjul och det är ju dyrare och sämre på sämre väg. BMW:n är ju inte billigare heller. Du kan lätt knäcka 160 000 gränsen med en lätt utrustad Beemer.

Edit: Typ en modern KTM 640 Adventure då alla andra i klassen har gått och blivit större och fetare med åren :D
 
Last edited:
Och är man norrbottning som dessutom vill ha bra service, ja då handlar man bara på stället vars dörr syns i inlägg #186. Då får en Triumph eller BMW vara hur bra de vill, för deras representanter här uppe kommer inte i närheten av Bernt och Fredrik och deras anställda.
 
Hej på er.
Uppdaterar lite från resans gång.
Måste få lovorda motorns karaktär, drar snällt från 80km/h på sexans växel.
Då går det 72km/h i verkligheten.
Mätaren visar lite mer fel vid högre hastigheter.
Vid 50km/h visar den 7 fel, och vid 100 visar den 9 fel.
Dagens snitt blev 0,42.
Då var det mest touring med hastighetsdiciplin.
Träffade både finnar och norrmän.
Två finnar hade fått sin hojar, men den norrman som jag träffade sa att han fick vänta tills novenber :gnissla
Finnen hade kört sin på 0,38 från Helsingfors till Torneå :tummenupp
40 fina mil idag, men det slog mig en tanke om varför det är så svårt att göra en 24h klocka? :va
Och så verkar P-läget på tändningslåset sakna funktion.
Det brukar ju tända nån belysning, men inte på min :va
I övrigt blandad körning, även på havsbotten i och med lågvatten, och jag tycker fortfarande om konceptet. :tummenupp

IMG_20190818_203959_resized_20190818_103913350.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top