Yamaha Ténéré 700

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Hur mycket packning hade du tänkt ha med dig egentligen ? Ska du köra själv eller med passagerare ? Dom flesta verkar vilja ha så minimal packning som det är möjligt, typ en rygga eller nåt. Själv har jag mycket packning med mig på resor, men ska man överskrida maxvikten får man lasta på rejält med saker..

Behövs inte mycket packning för att jag ska överskrida maxlasten. Räkna först med mig inkl full utrustning, så är vi uppe i ca 115-118kg (ingen liten yoga-vegan här inte) Sen ev passagerare på det så är det klart. Inget kvar till packning alls. Eller enbart jag, och packning (mat, kläder, tält, luftmadrass mm) så är det svårt att komma över gränsen, men uppåt 140 pannor når jag och passagerare är att glömma helt. Det blir minst 1 lång 5-7 dagars tur varje år där både packning och passagerare behöver få plats samtidigt. Min nuvarande BMW F800R har ca 225kg i maxvikt. Förra hojen MT-07 har 180, och den va inte det minsta skoj med både packning och passagerare. Jag vill gärna ha marginal också på viktgränserna. Hade det garanterat varit enbart jag, så hade jag nog köpt Tenere 700 otestad, då jag verkligen gillar den motorn och tror hojen i övrigt skulle va ganska precis vad jag letar efter, men önskar den hade haft åtminstone 200-210kg i maxlast, så hade jag haft marginaler iaf. =) (Eller att jag själv kunnat droppa ca 30kg i vikt själv, men det verkar totalt kört på den punkten, till och med dagens läkare och Fysioterapeuter verkar gett upp i den kampen. Trots väldigt positiva och hurtiga löften i början..) :banana

Edit:Fast jag är sugen på den, så en lösning är ju att behålla nuvarande F800R och ha den de ggr jag behöver fixa mer last, och sen köpa T700an att ha övrig tid.... :D
 
Last edited:

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Behövs inte mycket packning för att jag ska överskrida maxlasten. Räkna först med mig inkl full utrustning, så är vi uppe i ca 115-118kg (ingen liten yoga-vegan här inte) Sen ev passagerare på det så är det klart. Inget kvar till packning alls. Eller enbart jag, och packning (mat, kläder, tält, luftmadrass mm) så är det svårt att komma över gränsen, men uppåt 140 pannor når jag och passagerare är att glömma helt. Det blir minst 1 lång 5-7 dagars tur varje år där både packning och passagerare behöver få plats samtidigt. Min nuvarande BMW F800R har ca 225kg i maxvikt. Förra hojen MT-07 har 180, och den va inte det minsta skoj med både packning och passagerare. Jag vill gärna ha marginal också på viktgränserna. Hade det garanterat varit enbart jag, så hade jag nog köpt Tenere 700 otestad, då jag verkligen gillar den motorn och tror hojen i övrigt skulle va ganska precis vad jag letar efter, men önskar den hade haft åtminstone 200-210kg i maxlast, så hade jag haft marginaler iaf. =) (Eller att jag själv kunnat droppa ca 30kg i vikt själv, men det verkar totalt kört på den punkten, till och med dagens läkare och Fysioterapeuter verkar gett upp i den kampen. Trots väldigt positiva och hurtiga löften i början..) :banana

Edit:Fast jag är sugen på den, så en lösning är ju att behålla nuvarande F800R och ha den de ggr jag behöver fixa mer last, och sen köpa T700an att ha övrig tid.... :D

Jo det är nog sant att det blir väl tungt om du ska ha passagerare och full packning. Har aldrig själv tänkt på det där med vikten faktiskt, har lastat på det jag behövt ha med mig och sen inte tänkt mer på det. Har kört på resor med olika hojar med och utan passagerare, blivit stoppad av polis några gånger i vanliga rutinkontroller, men aldrig har någon av dessa brytt sig om vikten. Om hojen känns okej att köra hade jag inte brytt mig så mycket om det översteg maxvikten med några kilon ibland :rolleyes: Och banta har man ju inte tid med mitt i sommaren när man ska köra hoj. Och när man inte kör hoj grillar man och dricker öl :fyllisar Ja hojen är riktigt fin och är säkert trevlig på resor om man skippar långa motorvägsetapper. Tror den funkar bra till det mesta, men skulle önskat lite större tank än 16 liter. Hör lixom till en äventyrshoj att ha en rejäl tank, annars säkert en fullträff :)
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Jo det är nog sant att det blir väl tungt om du ska ha passagerare och full packning. Har aldrig själv tänkt på det där med vikten faktiskt, har lastat på det jag behövt ha med mig och sen inte tänkt mer på det. Har kört på resor med olika hojar med och utan passagerare, blivit stoppad av polis några gånger i vanliga rutinkontroller, men aldrig har någon av dessa brytt sig om vikten. Om hojen känns okej att köra hade jag inte brytt mig så mycket om det översteg maxvikten med några kilon ibland :rolleyes: Och banta har man ju inte tid med mitt i sommaren när man ska köra hoj. Och när man inte kör hoj grillar man och dricker öl :fyllisar Ja hojen är riktigt fin och är säkert trevlig på resor om man skippar långa motorvägsetapper. Tror den funkar bra till det mesta, men skulle önskat lite större tank än 16 liter. Hör lixom till en äventyrshoj att ha en rejäl tank, annars säkert en fullträff :)

Jo, och härikring skulle den vara klockren då den skulle öppna upp fler utflyktsmål, nu är jag inte direkt brydd att ta F800R'en ut i skog på stigar och dylikt, men ibland faller till och med den till föga. Angående tankrymden bryr jag mig inte så hårt, MT07'an har 14 liters tank och den räckte upp till 30 mil mellan tankningarna förra sommaren, speciellt i Norge med lägre hastigheter och bättre bensin. Dessutom har det varit ytterst sällan jag kört mer än 7-8 mil utan att passera en bensinmack eller två. (En eller två petflaskor i packväskan ger ju 6-7 mil till i räckvidd.) :tummenupp

Gällande maxvikten så struntar jag i om jag överstiger laglig maxvikt, då risken att vägas är minimal, men dels så är jag orolig att själva hojen inte ska palla i längden om man överstiger för mycket och dels så gjorde det ganska rejäl påverkan på MT07an förra sommaren med packning och passagerare. Då höll vi oss precis på gränsen viktmässigt. Men det påverkade köregenskaperna rejält. Vet inte hur länge jag suktat efter en XTZ660 med fler HK och det är ju vad jag ser i denna hojen. :yoparty
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur mycket packning hade du tänkt ha med dig egentligen ? Ska du köra själv eller med passagerare ? Dom flesta verkar vilja ha så minimal packning som det är möjligt, typ en rygga eller nåt. Själv har jag mycket packning med mig på resor, men ska man överskrida maxvikten får man lasta på rejält med saker..

Vääger man en bit över 100 pannor och en tjockis till bak på så behöver man inte så mycket packning innan det blir kilon. :tungan
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Vääger man en bit över 100 pannor och en tjockis till bak på så behöver man inte så mycket packning innan det blir kilon. :tungan

Hahaha!! Behövs inte ens vara en extra tjockis bakpå, ett normalt fruntimmer i MC mundering lär väl ligga på mellan 60-80 pannor utan att vara speciellt tjock. :tummenupp
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
e14093c7a00e7193bab3a276e94ed9bc.jpg

Var in och kollade på den enda dom hade fått in hos handlaren i Umeå igår, den var såld innan den kom till butiken


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den ser tung o kompakt ut, är sadeln onte väldigt låg mot tanken/styrkronan:va.

Dessa är ju lika sällsynta som en vit enhörning ännu så länge.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag tycker den ser helball ut.

Hur är den att köra jämfört med övrigt i klassen?

Jag har väl i alla fall lite erfarenhet med det övriga, har ägt tre KTM 950 och en BMW F800GS, och måste säga att den är sjukt smidig. Runt 50 km/h är det som att köra en DT50. Den har lite mindre effekt än mina tidigare men tycker att det räcker gott för myskörning och då är jag fortfarande rätt återhållsam i och med inkörningen.

Den känns inte så budget som den egentligen är. :)
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Jag har väl i alla fall lite erfarenhet med det övriga, har ägt tre KTM 950 och en BMW F800GS, och måste säga att den är sjukt smidig. Runt 50 km/h är det som att köra en DT50. Den har lite mindre effekt än mina tidigare men tycker att det räcker gott för myskörning och då är jag fortfarande rätt återhållsam i och med inkörningen.

Den känns inte så budget som den egentligen är. :)

Låter najs. Hade en 800GS själv ett tag. Trivdes helt OK med den. Lär däremot aldrig bli heffaklumpen 850GS, i synnerhet inte till de priserna. Yamahan känns ju betydligt mer intressant.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Är man ute efter en hoj att lasta tungt då ska man nog kika på något annat.
Och det är nog inte tanken med denna hoj heller.
Mer än lovligt sugen på denna!:tummenupp
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
1. Lacken känns lite oroväckande känslig/mjuk.
2. Fotpinnarna i kortaste laget om man kör hårda knäskydd.
3. Sätet är i lägsta laget men bör ju gå att byta till rallymodellen.

I övrigt inget att klaga på än så länge.

67506690_10158617210428998_5081533214154031104_o.jpg
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ni som köper en T7; Glöm inte be handlaren teckna försäkringen hos Svedea.

Jag ringde själv och då skulle det kosta 5197 hel/hel. Via Yamahacenter fick jag 3955 hel/hel så en rätt skaplig rabatt.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Vad kan du säga om turbulens och vindljud bakom kåpglaset? Min 990 smt och den 790 Adventure R jag provade är KASS på det. Så kass att jag letar ny hoj enbart av den anledningen.

1. Lacken känns lite oroväckande känslig/mjuk.
2. Fotpinnarna i kortaste laget om man kör hårda knäskydd.
3. Sätet är i lägsta laget men bör ju gå att byta till rallymodellen.

I övrigt inget att klaga på än så länge.

View attachment 450105
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Vad kan du säga om turbulens och vindljud bakom kåpglaset? Min 990 smt och den 790 Adventure R jag provade är KASS på det. Så kass att jag letar ny hoj enbart av den anledningen.

Jag är mycket imponerad av den lilla plastbiten faktiskt! Inte alls mycket turbulens ens med crosshjälm. Det är ju så klart beroende på hur lång man är etc. (Är en hårsmån under 190 cm.)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag är mycket imponerad av den lilla plastbiten faktiskt! Inte alls mycket turbulens ens med crosshjälm. Det är ju så klart beroende på hur lång man är etc. (Är en hårsmån under 190 cm.)
Ska ta ock provköra en!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top