Yamaha Ténéré 700

Hittade dessa:

Yamaha Ténéré 700 Unboxing, first run, first ride

Yamaha Ténéré 700 – Update after first 700 km

Yamaha Ténéré 700 | Off Road Review and first crash
 
Fan vad snygg den är. Slank, högrest och fin. Ingen annan inom segmentet kommer ens i närheten. :kär
 
Hej på er.

Hemma, och kläderna hänger på tork, spöregn sista dagen, men resan var ändå fantastisk, 155 mil glädje.
Möjligen känner jag att de originalmonterade däcken hade kunnat vara mer grovmönstrade, det blev fort slirigt när underlaget egentligen blev roligt :tummenupp

Nu ska den in på första servicen i veckan, och så ska det monteras lite utrustning som har anlänt.
Förhoppningsvis hinner man med många spontana eftermiddagsturer, helger, och kanske en weekendresa till.

Gjorde en liten amatörfilm från den i folkmun kallade "Postvägen".

 
Hej på er.

Första servicen är nu avklarad, och snart har man avnjutit 200 mil.
Fick väskorna i fredags, verkar väldigt rejäla, och dom är nog helt regntäta.
Ska försöka få in 12V i dom på något fiffigt sätt, för laddning av tillbehör.

T700_väskor.jpg

Och det enskilt bästa tillbehöret - handtagsvärmare.
Har Oxfords modell på min andra Tenere, och dom här är liknande i sin funktion, med konstant inkoppling mot 12V.
Fördelen med dom här (Yamahas modell) är att knappen sitter integrerad i handtaget - smidigt.

T700_hantagsv.jpg

Även motorbågar och strålkastarskydd blev det.
 
Är det utbytbara paneler som på den blåa varianten vid tanken är silvriga, eller är det helt enkelt tanken som är lackad?
 
Ja det är ursprungsfärgen på panelerna.
Märkligt att sälja den efter en månad, men så kan det väl bli om man inte fick sin förväntning uppfylld, eller hamnade i lyxfällan :va
 
Ja det är ursprungsfärgen på panelerna.
Märkligt att sälja den efter en månad, men så kan det väl bli om man inte fick sin förväntning uppfylld, eller hamnade i lyxfällan :va

...eller så är det formuleringen för att sälja en demokörd hoj lite dyrare innan säsongen är slut...
 

Jag ser att du har haft en 660 Tenere, hur skulle du säga att möjligheterna till att åka brett på grus skiljer sig mot 700:an - om de nu gör det alls? Jag tänker mig att 660:n kanske funkar som vilken enstånka som helst, och är bara att panga ut bakhjulet när som mellan ca 3-6000v/min. Måste 700:an varvas mer för att få ut hjulet?
Det är ju viktigt för körglädjen, det där... :)

Och ur Yamahas tillbehörslista, vad vill man ha? Jag skulle beställa:
* Rallysadeln
* Handtagsvärmarna
* Kylarskyddet
* Centralstödet
* Hasplåten


Absolut inga containerstora väskor på min hoj, för risken finns då att blandas ihop med gubbskitarna på sina GS ADV som tävlar i att frakta mest luft mellan fikaställena!


Just det, är inte 16 l-tank för lite?
 
Last edited:
Jag ser att du har haft en 660 Tenere, hur skulle du säga att möjligheterna till att åka brett på grus skiljer sig mot 700:an - om de nu gör det alls? Jag tänker mig att 660:n kanske funkar som vilken enstånka som helst, och är bara att panga ut bakhjulet när som mellan ca 3-6000v/min. Måste 700:an varvas mer för att få ut hjulet?
Det är ju viktigt för körglädjen, det där... :)

Och ur Yamahas tillbehörslista, vad vill man ha? Jag skulle beställa:
* Rallysadeln
* Handtagsvärmarna
* Kylarskyddet
* Centralstödet
* Hasplåten


Absolut inga containerstora väskor på min hoj, för risken finns då att blandas ihop med gubbskitarna på sina GS ADV som tävlar i att frakta mest luft mellan fikaställena!


Just det, är inte 16 l-tank för lite?

Hej.
Jo, jag har en Tenere 660 också, svårt att skiljas från sina ex :va
Du har nog många rätt om tillbehören.
Handtagsvärmare är ju nummer ett!
Sadeln vet jag inget om, tycker originalet funkar, men skulle gärna prova tillbehörsvarianten.
Likaså hasplåten, den som finns att beställa är ju av tjockare material, men jag har smällt i min rätt bra och det är bara en liten buckla.
Men där får väl var och en fundera.
Det finns ett kylarskydd monterat original, :confused:men där kan jag hålla med, det är av plast, och skyddar väl mot en mindre fågel...
Väskorna gillar jag, känns robusta och är täta, lätta att plocka bort.
Behöver jag mer så lägger jag på packrullen, så det blir ingen topbox.
Topoxen kan jag tycka är i vägen när man ska svinga över benet, speciellt i terräng.
Men då är jag en stel gubbe, men fraktar sällan luft, däremot gärna lite nötter och en whiskeyflaska tillsammans med sovsäcken och ett par extra fillingar.
Tankvolymen kan ju diskuteras, jag resonerar att man tar sig minst 25 mil, och det är inget problem.
Enda gången det är ett problem är i Finlands inland, när jag tänker....ääääh, jag kör till nästa mack och äter en korv där.....och så kommer inte nästa mack :gråta

Vad beträffar att ställa ut bakjulet så känns det enklare, vridet är lika bra, men registret är längre.
Med 660in kände jag ibland att det kunde vara dags att växla mitt i sköna kurvan, men med 700an finns det mer att dra på, ett längre register.
Kan ju bero på pilotfel, så det lämnar jag till övriga att tycka till om.:tummenupp

/Tobias
 
Last edited:
Här började man ju fundera på ett bättre kylarskydd :va
En saftig skata gjorde fel val, och via mina ekrar så hittade den framrutan på mötande bil.
Som tur var så gick det bra för nästan alla, bara skatan förlorade :tummenupp

IMG_20190816_104154_resized_20190909_095041504.jpg
 
Ingen förutom jag här i tråden som valde att provköra Tenere på SMCs Riksträff för två helger sedan? Jag upplevde att det var köbildning kring hojen stora delar av dagarna och säkerligen den mest populära i Yamahas monter:tummenupp

Kul maskin, lätthanterlig om än inte alls lika muskulös som Adventure. Ett bättre val för mig personligen än den 690 Enduro R jag hade för några år sedan (fantastiskt kul på mindre grusvägar men en smärre pina på transportsträckorna). Däremot kanske inte optimal som långtourer varthelst näsan pekar.

OT - den största aha-upplevelsen för mig personligen var nog provkörningen av Zero FX som en av SMCs guider vänligen lät mig göra på hans personliga hoj. En eldriven enduro på 125-ish kilogram som lekande lätt kastade sig uppefter servicevägen mot toppen av Rommebackarna. Det är surrealistiskt och ger ytterligare en dimension till körningen att höra bakdäcket börja tappa grepp och ställa ut liksom när det ska hämtas in utan något störande motorljud eller famlande med växelpedalen. Hur coolt som helst. I min bok.

14-17 mils räckvidd beroende på körsträcka kan ju upplevas lite magert på våra breddgrader men när det går att krama ur 20-25 mil mellan laddningarna blir det riktigt svårt att fnysande avfärda denna drivkälla och detta koncept...

zero fx.jpg
 
Last edited:

Intressant och nyanserat.
Jag har ju Yamahas motorskyddsbåge, är mest orolig för vattenpumpen när man drattar omkull.
Men intressant om det kommer smidigare alternativ, för till 660in har jag till exempel vattenpumpsskydd från OTR som är väldigt smidigt :tummenupp
 
Hej.
Jo, jag har en Tenere 660 också, svårt att skiljas från sina ex :va
Du har nog många rätt om tillbehören.
Handtagsvärmare är ju nummer ett!
Sadeln vet jag inget om, tycker originalet funkar, men skulle gärna prova tillbehörsvarianten.
Likaså hasplåten, den som finns att beställa är ju av tjockare material, men jag har smällt i min rätt bra och det är bara en liten buckla.
Men där får väl var och en fundera.
Det finns ett kylarskydd monterat original, :confused:men där kan jag hålla med, det är av plast, och skyddar väl mot en mindre fågel...
Väskorna gillar jag, känns robusta och är täta, lätta att plocka bort.
Behöver jag mer så lägger jag på packrullen, så det blir ingen topbox.
Topoxen kan jag tycka är i vägen när man ska svinga över benet, speciellt i terräng.
Men då är jag en stel gubbe, men fraktar sällan luft, däremot gärna lite nötter och en whiskeyflaska tillsammans med sovsäcken och ett par extra fillingar.
Tankvolymen kan ju diskuteras, jag resonerar att man tar sig minst 25 mil, och det är inget problem.
Enda gången det är ett problem är i Finlands inland, när jag tänker....ääääh, jag kör till nästa mack och äter en korv där.....och så kommer inte nästa mack :gråta

Vad beträffar att ställa ut bakjulet så känns det enklare, vridet är lika bra, men registret är längre.
Med 660in kände jag ibland att det kunde vara dags att växla mitt i sköna kurvan, men med 700an finns det mer att dra på, ett längre register.
Kan ju bero på pilotfel, så det lämnar jag till övriga att tycka till om.:tummenupp

/Tobias

Du rätar ut flera frågetecken, och det viktigaste var detta om sladdvilligheten - skönt! :tummenupp
 
Fråga till en som har hojen på riktigt: Kör med endurodubb på vintern på min 660Z, den låga framskärmen exploderade med en gång så fick montera hög framskärm. Simpelt på "gammeln", men hur funkar det på 700'an? Ser ut som att man måste bygga om bromskablaget om man flyttar upp framstänkan?
 
Fråga till en som har hojen på riktigt: Kör med endurodubb på vintern på min 660Z, den låga framskärmen exploderade med en gång så fick montera hög framskärm. Simpelt på "gammeln", men hur funkar det på 700'an? Ser ut som att man måste bygga om bromskablaget om man flyttar upp framstänkan?

Hej.
Ja, det är nog inte lika enkelt.
Stänkskärmen är justerbar, men den går bara att flytta upp ca 1cm med denna justering.
Ska man flytta mer så måste man hitta på något fiffigt.
Anledningen är att bromsslangen går ner till höger bromsok, för att sedan gå vidare, över skärmens bakkant till vänster ok.
ABS-kablaget går ner till vänster ok, och är inget problem för en höjning av skärmen.
Men en längre bromsslang mellan höger och vänster ok måste du nog tillverka, men det är ju ett mindre problem egentligen.
/Tobias
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top