Yamaha Ténéré 700

Nästa nivå? :tummenupp

View attachment 496473

Och showa a-kit gaffel, antagligen även bak?

Fast den klarar väl inte reglementet för ökenracing? Eller är det bara Paris dakar som har begränsat till max 450cc?
 
Och showa a-kit gaffel, antagligen även bak?

Fast den klarar väl inte reglementet för ökenracing? Eller är det bara Paris dakar som har begränsat till max 450cc?
Har ingen aning? :va
Tänkte mest att eftersom att jag känner att mina begränsningar sitter i hojen, så kanske den här uppdateringen skulle passa. :)

Skärmbild 2024-03-20 140023.png
 
Ska åka och köpa olja och byta till min T7 eftersom jag aldrig hann göra det i vinter. Kikar i manualen nu och det står att man bara behöver byta oljefilterinsats vartannat oljebyte.

Jag gillar fan sånt alltså, då ska det räcka och man slipper krångla och lägga pengar på nytt filter varje gång. Klart, kör man i öknen så byter man ju tom oftare men i Sverige är det ju annat.


Så nu blir det bara byte med olja då min gått 600 mil, men inte för miltalet utan för det gått över ett, snart två år innan jag bytte sist. Ska slå i lite Yamalube 10w-40 SEA.

Står också att man ska varmköra motorn innan så jag gör väl som det står i detta fallet.

Fasen vad tiden går fort, min 5 års garanti är snart slut så jag hinner nog inte upp till 2000 mil innan garantin är slut så då blir det byta tändstift själv.

4000 mil, då är jag säkert runt 55-60 år gammal men då ska jag fan brotta ner den och kolla spelen själv också.

Det är trångt som fan att meka med T7:an. Förjävligt att byta stiften tom.

Lite enklare på min Virago xv1100. Tar ca 8 sekunder att byta stift. hahha
 
Alltså, oljefiltret påverkas inte så mycket av om du kör i öknen eller inte. Men många kallstarter gör det så om jag vore du skulle jag byta oljefiltret också när jag ändå byter oljan.
 
Ska åka och köpa olja och byta till min T7 eftersom jag aldrig hann göra det i vinter. Kikar i manualen nu och det står att man bara behöver byta oljefilterinsats vartannat oljebyte.

Jag gillar fan sånt alltså, då ska det räcka och man slipper krångla och lägga pengar på nytt filter varje gång. Klart, kör man i öknen så byter man ju tom oftare men i Sverige är det ju annat.


Så nu blir det bara byte med olja då min gått 600 mil, men inte för miltalet utan för det gått över ett, snart två år innan jag bytte sist. Ska slå i lite Yamalube 10w-40 SEA.

Står också att man ska varmköra motorn innan så jag gör väl som det står i detta fallet.

Fasen vad tiden går fort, min 5 års garanti är snart slut så jag hinner nog inte upp till 2000 mil innan garantin är slut så då blir det byta tändstift själv.

4000 mil, då är jag säkert runt 55-60 år gammal men då ska jag fan brotta ner den och kolla spelen själv också.

Det är trångt som fan att meka med T7:an. Förjävligt att byta stiften tom.

Lite enklare på min Virago xv1100. Tar ca 8 sekunder att byta stift. hahha
Jag skulle nog även byta filter, väldigt liten kostnad, och då kan du samtidigt ta en liten whiskey till (förutom den obligatoriska oljebytarwirren).
Yamahacenter i Luleå byter alltid filtret, med hänvisning att dom tycker att det är dumt att skippa det bör man ändå gör jobbet med oljebyte.
Sedan bekymrar jag mig inte om ventilerna.
Med den konstruktion av kamaxel och ventiltryckare som T7:an har så…..kör…..
Ingenting kommer att hända på minst 10.000 mil, så det jobbet sparar jag.
 
Nä nä nä nä. Lägg av nu grabbar. En amatörsnickare vs ett proffs handlar alltid om att amatören överdimensionerar och använder mer virke än vad som behövs.

Nu säger Yamaha att man byter filter varannan gång och då är det det som gäller. Här ska ni istället LITA på yammas högberyktade kvalite och inte misströsta.

Blanda in KTM i en Yamaha diskussion är ju som att snickra med Byggmax vs XLBygg material.

OBS * Ironimode * =)
 
Jag skulle nog även byta filter, väldigt liten kostnad, och då kan du samtidigt ta en liten whiskey till (förutom den obligatoriska oljebytarwirren).
Yamahacenter i Luleå byter alltid filtret, med hänvisning att dom tycker att det är dumt att skippa det bör man ändå gör jobbet med oljebyte.
Sedan bekymrar jag mig inte om ventilerna.
Med den konstruktion av kamaxel och ventiltryckare som T7:an har så…..kör…..
Ingenting kommer att hända på minst 10.000 mil, så det jobbet sparar jag.
Ge mig nummret till Luleå YC så ska jag prata med dom. Nästa gång du byter kommer de köra varannan... =) Hahaha
 
Låter lite dumsnålt att inte byta filter varje gång oljan byts. På min ready to ras (ktm) byter jag till och med screenfiltren med magneterna varje gång oljan byts. Bra att ha en tidslinje på spånmängden så man vet när raset är nära 😁
Haha "kolla hur mycket metallspån det rasat ner från motorn" levels behöver man inte hålla på med när man kör Yamaha.
 
Däremot fick det bli Yamalube 10w-40 för 1050SEK för 4L denna gång. Nästa byte blir med Biltemas 10w-40 lätt!
 
Problem!!!

Får fan inte bort gamla brickan! Vill ju inte pilla med något vasst helst, tips tas gärna emot.
 

Bifogat

  • IMG_20240328_133932.jpg
    IMG_20240328_133932.jpg
    1.8 MB · Visningar: 11
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top