Yamaha Ténéré 700

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En till Retro (som säkert redan varit uppe)

View attachment 479523
View attachment 479524
Kul att det kommer lite olika kit till den.
Har dock lite svårt för ETT runt lyse.
Fanns det någon utgåva med just ett runt lyse?
Två runda lysen hade ju varit bättre tycker jag, eller den som också finns med rektangulärt lyse.

Yamaha-Tenere-700-Retro-13.jpg
Men smaken är ju naturligvis individuell.
Och jag vill ändå helst ändå ha en ruta, så :va

Painted_Kit_RallyRed.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul att det kommer lite olika kit till den.
Har dock lite svårt för ETT runt lyse.
Fanns det någon utgåva med just ett runt lyse?
Två runda lysen hade ju varit bättre tycker jag, eller den som också finns med rektangulärt lyse.

View attachment 479619
Men smaken är ju naturligvis individuell.
Och jag vill ändå helst ändå ha en ruta, så :va

View attachment 479620
Jäklar, den röd-vita ser ju stenhård ut! :tummenupp
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ok. Vilka värmehandtag ska jag ha? Har beställt grip puppies och vill inte installera dessa förrens jag dragit på värmehandtag.

oxford = tror de är bra. Ful konsol men billig.
Yamaha OEM = snygg och enkel koppling men löjligt dyrt! Nästan 3k.
Amazon heater pads = kanske är bra att köra under puppies direkt på handtaget? Vad tror ni?

måste ha mer värme i händerna. Nu kan jag ju köra hur långt som helst i 0-5c om det inte vore för att jag fryser om fingrarna.

Vad hade ni satsat på? Någon som har begagnade grejor?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu är det länge sen jag hade Oxford men gillade dom inte alls utan körde värmemattor till snöskoter under vanliga progrip en av varje styrka den högre effekten på vänster sida där inte gasrullen isolerar mot styret
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nu är det länge sen jag hade Oxford men gillade dom inte alls utan körde värmemattor till snöskoter under vanliga progrip en av varje styrka den högre effekten på vänster sida där inte gasrullen isolerar mot styret
Tejpade du dom över vanliga handtagen och sedan progrip över? Har du kvar Oxford handtagen?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det blir Oxford. Har sett tillräckligt med bra info. Sen drar jag mina grip puppies över och hoppas att det funkar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det blir Oxford. Har sett tillräckligt med bra info. Sen drar jag mina grip puppies över och hoppas att det funkar.
Oxfordhandtagen är redan lite fetare än vanligt gummi. Kan bli väldigt grova handtag med grip puppies på, om de ens passar.

Se till att du får senaste versionen av oxford. Vattentäta kontakter och termostat i handtagen.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Oxfordhandtagen är redan lite fetare än vanligt gummi. Kan bli väldigt grova handtag med grip puppies på, om de ens passar.

Se till att du får senaste versionen av oxford. Vattentäta kontakter och termostat i handtagen.
Fan vad bra info, jag vill ha fetare handtag. Största orsaken till grip puppies mer än ”bättre grepp”. Då kanske jag inte ens behöver dem. Najs!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fanns för 650:- på motocard.com så slog till! Det blev advanced adventure. Dessa har vattentäta kontakterna. Ser feta ut (bokstavligt) så hoppas de är bekvämare än OEM som är för tunna för mig.

Med vanliga vinterhandskar samt handtagsvärme lär man ju kunna köra länge i låga temperaturer förhoppningsvis. En T7 går i alla temperaturer över 0:an! Hoho
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tejpade du dom över vanliga handtagen och sedan progrip över? Har du kvar Oxford handtagen?
Nej , tejpar med hockeytejp rakt på styre/gasrulle sen på med dom handtagsgummin jag vill ha (progrip) .
var just för att jag tyckte Oxford var för klumpiga jag körde mattor under vanliga handtagsgummin,nu kör jag bara styrmuffar över barkbusterna och skiter i körningen om inte det räcker -slippa fartvinden gör mycket för frysandet
Inte omöjligt att dom finns i nån kartong i röran med hojdelar :hihi
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@sundström
Låter ändå bra att du tyckte de var för klumpiga, då passar de nog mig.
Har köpt nu så du behöver inte rota i lådorna för min skull men tack ändå. :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kikar på dessa. Produktnummer 1057380. Såg en review och tror att alla premuim advanced har vattentäta kontakten.

Det ser ut som standardmodellen utan IP-klassade kontakter och tempreglering. Den senaste heter EVO.

Det enda som skiljer mellan adv/touring/sports är mönstret på gummit och längd. Har du mätt nuvarande handtag? Adventure är jäkligt långa så du kanske måste flytta reglagen för att få plats.
D559E60C-FAB1-4FEB-A629-C55C129856B1.png
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@Tegel1432 Tack för infon. Kollade på en installation och oxford premium adventure passar som handen i handsken tydligen utan att man behöver modifiera längden.

Tror det är lite skit samma med kontakterna då jag kommer stifta och eltejpa runt allt så det finns ingen möjlighet för vatten ändå att komma in.

Lite extas nu, om det funkar bra med handtagen kan man helt plötsligt köra året runt nästan! Är det runt 2+ och man har bra kläder på sig fryser man inte ens. Men fingrarna tar stryk innan. Så hoppas! :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
@Tegel1432 Tack för infon. Kollade på en installation och oxford premium adventure passar som handen i handsken tydligen utan att man behöver modifiera längden.

Tror det är lite skit samma med kontakterna då jag kommer stifta och eltejpa runt allt så det finns ingen möjlighet för vatten ändå att komma in.

Lite extas nu, om det funkar bra med handtagen kan man helt plötsligt köra året runt nästan! Är det runt 2+ och man har bra kläder på sig fryser man inte ens. Men fingrarna tar stryk innan. Så hoppas! :)
Ja alltså jag har kört med den varianten i flera år. Haft ett par kontakter som strulat men då har jag bara klippt dessa och kört med isolerade flatstift.

Värmehandtag är en gudagåva. När man väl skaffat det klarar man sig inte utan. Har du handskydd? I så fall klarar du lång körning i några minusgrader utan problem. Blir det svinkallt så är det styrmuffar som gäller men då lär du frysa överallt förutom händerna.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ja alltså jag har kört med den varianten i flera år. Haft ett par kontakter som strulat men då har jag bara klippt dessa och kört med isolerade flatstift.

Värmehandtag är en gudagåva. När man väl skaffat det klarar man sig inte utan. Har du handskydd? I så fall klarar du lång körning i några minusgrader utan problem. Blir det svinkallt så är det styrmuffar som gäller men då lär du frysa överallt förutom händerna.
Wonderbar! Har barkbusters (fast oem) som skyddar mot vinden. Har sommarvantar med tunna silkesvantar inuti men ska nog även köpa rejäla mc-vinterhandskar. Tillsammans med värmehandtag borde man klara sig gött som du säger. :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top