Yamaha Ténéré 700

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Fråga till panelen...

Vill ha customdekaler på min blåa 22a, men endast till bakre nummerplåtarna. Var fan köper man det? Hittar ju mängder med fulla kit och med färdiga kit till bakdelen men inget annat..
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Trist att behöva sälja efter 22 mil, över sjuhundra spänn milen i värdetapp.
Jag hade nog väntat till våren iaf, men frun kanske hotat med brödkaveln...
Det är ingen som hotar nån. :lol Och jag behöver inte sälja. Surt att se den stå där bara. Jag har laddat batteriet fler timmar än den körts. Jag har tänkt länge på det och nu är det dags. Idag fick jag fingrarna ur bara.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är ingen som hotar nån. :lol Och jag behöver inte sälja. Surt att se den stå där bara. Jag har laddat batteriet fler timmar än den körts. Jag har tänkt länge på det och nu är det dags. Idag fick jag fingrarna ur bara.
Ok, men jag förstår i alla fall "laidbacks" fundering.
Man köper en Tenere, kör 22 mil, inte ens på grus eller i regn, och sedan så....???
Det är ju typ från inköpsstället och hem, och.....sedan så tänker man....och tänker... :va
Men någon kan säkert bli glad över ett decemberfynd i inflationens spår :)
Fast du får nog pressa ner priset en aning tror jag, då kan den säkert hitta en ny pilot.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är ingen som hotar nån. :lol Och jag behöver inte sälja. Surt att se den stå där bara. Jag har laddat batteriet fler timmar än den körts. Jag har tänkt länge på det och nu är det dags. Idag fick jag fingrarna ur bara.
Haha, starkt att våga komma ut! :hihi
Men varför inte vänta till våren? Tänker att de annonserar ut -23or för 149" så då vore det inga problem att sälja?
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Ok, men jag förstår i alla fall "laidbacks" fundering.
Man köper en Tenere, kör 22 mil, inte ens på grus eller i regn, och sedan så....???
Det är ju typ från inköpsstället och hem, och.....sedan så tänker man....och tänker... :va
Men någon kan säkert bli glad över ett decemberfynd i inflationens spår :)
Fast du får nog pressa ner priset en aning tror jag, då kan den säkert hitta en ny pilot.
Det var 7 mil hem. :lol Jag bytte till en lugnare hoj då hornen växte ut direkt på MT10:an och trodde väl grus var nåt för mig. Inte helt genomtänkt.. Men det kändes såå rätt då. Jag vet nu att jag är en s.k kostymåkare som inte vill skita ner eller repa hojen.
Ev byter jag in den mot en MT10 igen eller en Tuono V4. Får jobba lite på att hålla hornen borta isf.
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Haha, starkt att våga komma ut! :hihi
Men varför inte vänta till våren? Tänker att de annonserar ut -23or för 149" så då vore det inga problem att sälja?
Ja det är nog rätt trögt att sälja just nu.
Under blackweek så såg jag någon mc firma sälja ut bla
nya std tenere för 110000:-,rallymodellen för 130000:- och world raiden för 135000:-.
men dom verkade inte få dom sålda iaf.

Letar ju själv efter en tenere till vettigt pris och det har ju dykt upp några lågmilade rally
22,or utsatta för 110000-115000 under hösten men alltid 50+ mil bort så jag
letar vidare.
Risken är ju att dom går upp i pris framåt vårkanten men nu är det ju ingen brist
på hojar längre iaf.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja det är nog rätt trögt att sälja just nu.
Under blackweek så såg jag någon mc firma sälja ut bla
nya std tenere för 110000:-,rallymodellen för 130000:- och world raiden för 135000:-.
men dom verkade inte få dom sålda iaf.

Letar ju själv efter en tenere till vettigt pris och det har ju dykt upp några lågmilade rally
22,or utsatta för 110000-115000 under hösten men alltid 50+ mil bort så jag
letar vidare.
Risken är ju att dom går upp i pris framåt vårkanten men nu är det ju ingen brist
på hojar längre iaf.
Men alltså... Finns det nåt annat alt än en röd-vit Rally med Yamaha Speedblocks-dekaler??
Såå porrigt!:banana
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men undrar om Yamaha egentligen hade nåt eget fabriksteam med den ljusblå färgen?
Det tävlades väl lite med IT490 och Chuck Stearns bakom styret i blått, men med Teneren vet jag inte?
Serge Bacou körde med den första Teneren 1983 i blå färger (bilden nedan), men var han team-förare eller privatist då?
Senare (1986 tror jag) körde ju också Jean-Claude Olivier med den större Teneren (750) i blå färger för Yamaha.

1983_1.jpg
 
Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Spelar egentligen ingen roll.
I min värld så minns man dom som fabriksteams färger.

Marlboro Yamaha och Gauloise Yamaha.
med guldfälgar.

Klassiskt vackra färger på dessa hojar:tummenupp

Kanske är det ett ålderstecken,frågar man en 25 åring så är väl dom svarta eller
metallicblåa snyggast,inget fel i det meeeeen...................................................?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det tävlades väl lite med IT490 och Chuck Stearns bakom styret i blått, men med Teneren vet jag inte?
Serge Bacou körde med den första Teneren 1983 i blå färger (bilden nedan), men var han team-förare eller privatist då?
Senare (1986 tror jag) körde ju också Jean-Claude Olivier med den större Teneren (750) i blå färger för Yamaha.

View attachment 479079
Vilken koll du har! Var Chuck Stearns enduroförare, eller körde han ökenlopp?
Minns att det stod i Bike att Håkan Carlqvist körde en IT 490 i Le Toquet (hette det så?) nåt år.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det tävlades väl lite med IT490 och Chuck Stearns bakom styret i blått, men med Teneren vet jag inte?
Serge Bacou körde med den första Teneren 1983 i blå färger (bilden nedan), men var han team-förare eller privatist då?
Senare (1986 tror jag) körde ju också Jean-Claude Olivier med den större Teneren (750) i blå färger för Yamaha.

View attachment 479079


Men så stor prestation var det inte, egentligen. Dakaråren är överreklamerade.

Kolla på bilden, det var ju autoride inbyggt redan då. :glömdet
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vilken koll du har! Var Chuck Stearns enduroförare, eller körde han ökenlopp?
Minns att det stod i Bike att Håkan Carlqvist körde en IT 490 i Le Toquet (hette det så?) nåt år.
Vad jag vet så körde Chuck mest långlopp, typ Baja 1000 och sedan Paris-Dakar.
Men han gick ju bort tragiskt i cancer alldeles för tidigt. :(

Jag tror också att Carla körde IT 490 precis där du säger och tror även att den här bilden är därifrån, men kommer inte ihåg när?
Annars körde han väl mycket YZ, jag har dock inte koll på modellåren när det gäller IT och YZ, men det var ju riktigt hårda insatser dom gjorde.

Carla_1.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad jag vet så körde Chuck mest långlopp, typ Baja 1000 och sedan Paris-Dakar.
Men han gick ju bort tragiskt i cancer alldeles för tidigt. :(

Jag tror också att Carla körde IT 490 precis där du säger och tror även att den här bilden är därifrån, men kommer inte ihåg när?
Annars körde han väl mycket YZ, jag har dock inte koll på modellåren när det gäller IT och YZ, men det var ju riktigt hårda insatser dom gjorde.

View attachment 479090

De flesta IT som det tävlades på var mer eller mindre YZ-hojar med lite blå kosmetika för att puffa modellen.
Fjädringen räckte inte riktigt till på IT, och YZ hade lite mer toppflås i motorn.

Hojen i denna bilden ser ut att vara en IT 465 med minst annan framgaffel.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad jag vet så körde Chuck mest långlopp, typ Baja 1000 och sedan Paris-Dakar.
Men han gick ju bort tragiskt i cancer alldeles för tidigt. :(

Jag tror också att Carla körde IT 490 precis där du säger och tror även att den här bilden är därifrån, men kommer inte ihåg när?
Annars körde han väl mycket YZ, jag har dock inte koll på modellåren när det gäller IT och YZ, men det var ju riktigt hårda insatser dom gjorde.

View attachment 479090
Ja det var det jag hade för mig, att ITn kördes mest i ökenlopp som Baja 1000 och likn.

De flesta IT som det tävlades på var mer eller mindre YZ-hojar med lite blå kosmetika för att puffa modellen.
Fjädringen räckte inte riktigt till, och YZ-hade lite mer toppflås i motorn.

Hojen i denna bilden är ut att vara en IT 465.
Jo det kan jag förstå, nackdelen med IT var att de (både 250, 465 och 490) är att de är så nedtrimmade jmf YZ. Säkert ingen nackdel för riktig enduro, men ökenloppen...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top