Yamaha Ténéré 700

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Hallå, Alla ni som experimenterat med olika rutor och sånt för att minska blåsten, vad kom ni fram till? :unsure: Nåt märke som är bra? Eller är det bara att vänja sig??
 

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
196e8dc44222d666565d42da185c9efc.jpg

Nu åker värmehandtagen! Inte fäste för fem öre, se om det blir bättre med lite riktiga grejer


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Renthal är bra prylar
 

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
4572e6279fd9fc726b5abfa70bd21f0d.jpg

Nya renthal grepp monterade istället för Yamahas handtagsvärmare. Kortade gasrullen och flyttade ut handtagen till styrändarna, original är typ 135mm och renthal är 120


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bra där monterade nya Renthal igår
d8191f5861eb6fa9f4b7d819d07cfd92.jpg
edde4e99e3be3fd58672388a9949bcba.jpg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hallå, Alla ni som experimenterat med olika rutor och sånt för att minska blåsten, vad kom ni fram till? :unsure: Nåt märke som är bra? Eller är det bara att vänja sig??
Jag har testat med den lilla sportrutan och den är liite bättre på landsväg emot OEM då jag är 188cm lång. Men samtidigt måste jag säga att båda är dåliga. T7:an är en ren och skär offroadhoj som är underbar i skogen men som har askass aerodynamik på landsväg i farter över 80km/h.

Är det vindstilla är det en grej men igår när jag körde i Halland så blåste det ordentligt och jag skulle max palla 3-5mil på landsväg runt 80-90km/h med det bruset.

Motorväg är helt omöjligt enligt mig, oavsett vind och om man håller 110km/h.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
För mig är problemet löst genom att efter jag kört i skogen inser att jag inte vill köra större landsvägar längre, då skogsbus är det roligaste jag upplevt efter första knäskrapet på Gotland Ring.

Men om jag hade tyckt att skogen var tråkigt och jag ville toura mer på asfalt/motorväg så hade jag sålt hojen och köpt något bättre för asfalt. Var nära att göra det innan jag dundrade in bland tallarna… :)

Undrar om Pol Tarres blivit imponerad av mitt lilla lerstänk! Hahaha
 

Bifogat

  • C6495916-72FA-4A13-AA48-17D9ADDB74EE.jpeg
    C6495916-72FA-4A13-AA48-17D9ADDB74EE.jpeg
    2 MB · Visningar: 14

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fy fan, glömde skriva igår! Kom nerför en liten skogsväg, knappt traktorspår! Får se två vattenpölar nere i slänten, växlar ner till tvåan, i med koppling och ge torrgas ala moppefucko för att sen dumpa kopplingen i pölen! Skvääääääättttttttt!!!!! Hahhahahaha

Alltså jag har fått känna på typ level 0,5 av 10 offroad och är redan helt såld! Hehe
 

Bifogat

  • 4E3369F7-3F32-4028-892B-C043FEAAFAD5.jpeg
    4E3369F7-3F32-4028-892B-C043FEAAFAD5.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 19

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hallå, Alla ni som experimenterat med olika rutor och sånt för att minska blåsten, vad kom ni fram till? :unsure: Nåt märke som är bra? Eller är det bara att vänja sig??
Just fan, sorry glömde det viktigaste. En stor Puig touring ruta kommer lätt att lösa ditt problem. Men det ser ju ut därefter. Men du kommer åka utan vind och turbulens med den stora rutan.

Den här hade jag satsat på, den är stor men ser ändå ok ut. Jag funderar att testa också faktiskt. Finns en ännu större också om man vill toura motorväg. T7:an är också känslig för sidvind, har man en redig sidvind är det inte mycket rutan tar då.
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Jag har testat med den lilla sportrutan och den är liite bättre på landsväg emot OEM då jag är 188cm lång. Men samtidigt måste jag säga att båda är dåliga. T7:an är en ren och skär offroadhoj som är underbar i skogen men som har askass aerodynamik på landsväg i farter över 80km/h.

Är det vindstilla är det en grej men igår när jag körde i Halland så blåste det ordentligt och jag skulle max palla 3-5mil på landsväg runt 80-90km/h med det bruset.

Motorväg är helt omöjligt enligt mig, oavsett vind och om man håller 110km/h.
Jag är 172 och vi har ändå samma problem. ? Det är nog som du skriver. Det är i skogen man bör vara. På transportsträckorna får man stå ut..
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Just fan, sorry glömde det viktigaste. En stor Puig touring ruta kommer lätt att lösa ditt problem. Men det ser ju ut därefter. Men du kommer åka utan vind och turbulens med den stora rutan.

Den här hade jag satsat på, den är stor men ser ändå ok ut. Jag funderar att testa också faktiskt. Finns en ännu större också om man vill toura motorväg. T7:an är också känslig för sidvind, har man en redig sidvind är det inte mycket rutan tar då.
Tack, men nej tack. Jag försöker korta ner transportsträckorna och hitta in i skogen tidigare istället. ?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag är 172 och vi har ändå samma problem. ? Det är nog som du skriver. Det är i skogen man bör vara. På transportsträckorna får man stå ut..
Det är rätt approach men med 172 så tror jag verkligen att du skulle kunna åka riktigt bekvämt på 90 väg i farter runt 100-110 med den rutan jag länkade. Den ser helt ok ut med. Motorväg 130km/h kört vilken nakenhoj som helt, bara sporthoj /sporttourer som funkar där.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ny fråga! Kan alla i denna tråd berätta vad ni kör med för brallor?

kör ni skydd + crossbyxor eller andra brallor med skydd inbyggt?

Jag har förstora skinnbrallor som inte håller måttet och funderar på John Doe Defender.

Vad kör ni med för byxor?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ny fråga! Kan alla i denna tråd berätta vad ni kör med för brallor?

kör ni skydd + crossbyxor eller andra brallor med skydd inbyggt?

Jag har förstora skinnbrallor som inte håller måttet och funderar på John Doe Defender.

Vad kör ni med för byxor?
Första frågan du bör ställa dig är nog vart du kör och hur , skinnbyxor och kevlarjeans har ju inte så mycket på grussprättande att göra men kör du mestadels asfalt så visst .
hade jag nog själv kollat på typ klim eller liknande eller crossbrallor med lösa skydd eller en av varje om du kör touring med asfalt/grus varierat , kör bara crossbrallor själv men tourar inte heller utan blandar grus/spår vid sidan och föredrar skydd som sitter på benen
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tror jag ska testa skydd + crossbyxor då jag kommer köra skog mest till 60% men även goa små asfaltsvägar.

Vilka skydd och brallor har du?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tror jag ska testa skydd + crossbyxor då jag kommer köra skog mest till 60% men även goa små asfaltsvägar.

Vilka skydd och brallor har du?
Varierar men prova hos nån handlare då inte allt sitter bra ? har inte två prylar av samma fabrikat såg jag nu :) Knäskydd slits ju hårdare och jackor , byxor spelar ingen roll ta nåt som passar smaken:tummenupp
Skyddsbyxor är guld värt som komplement image.jpg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jädrar vilken arsenal av skydd! Hehe rena Iron Man!

är det höftskydd/lårskydd i mitten?

jag siktar på liknande knäskydd som måste vara bra enkla att ta på av sen ett par färgglada crossbrallor som ser coola ut.

Men ska def köpa i butik då jag vill prova innan. Tror det blir Bike Trollhättan.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
NejJädrar vilken arsenal av skydd! Hehe rena Iron Man!

är det höftskydd/lårskydd i mitten?

jag siktar på liknande knäskydd som måste vara bra enkla att ta på av sen ett par färgglada crossbrallor som ser coola ut.

Men ska def köpa i butik då jag vill prova innan. Tror det blir Bike Trollhättan.
Bike blir nog bra dom kränger ju klim och lite annat också så du kan prova om du ska dit :tummenupp
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Ny fråga! Kan alla i denna tråd berätta vad ni kör med för brallor?

kör ni skydd + crossbyxor eller andra brallor med skydd inbyggt?

Jag har förstora skinnbrallor som inte håller måttet och funderar på John Doe Defender.

Vad kör ni med för byxor?

Kör klim carlsbad brallor, bering allvädersjacka, Alpinestars tech7 enduro, ls2 mx701 carbon och revit massif handskar mestadels då det är grus som gäller!
När jag ska åka asfalt med sporthojsgrabbarna så är det Alpinestars skinnställ, arai rebel hjälm, Alpinestars smc6 stövlar och bering sommar sporthandskar som gäller!

Inga problem att pressa 130 och över på kurviga landsvägar med t7an med en vettig integral hjälm, med adv hjälmen dock blir huvudet bra svajigt. Hängde utan problem på killarna på nakenhojarna när vi va ute sist.

En liten bild från dagens tur i skogen med
f96b685a1c33b24e0f04c5f0976852c1.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jädrar vilken arsenal av skydd! Hehe rena Iron Man!

är det höftskydd/lårskydd i mitten?

jag siktar på liknande knäskydd som måste vara bra enkla att ta på av sen ett par färgglada crossbrallor som ser coola ut.

Men ska def köpa i butik då jag vill prova innan. Tror det blir Bike Trollhättan.
Skyddsbyxorna täcker in svanskota/höfter så det täcker glappet upp till ryggskydd.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top