Yamaha Ténéré 700

Bifogat

  • A4EEB9CE-FD28-4FC8-83FE-0639CF7743B4.png
    A4EEB9CE-FD28-4FC8-83FE-0639CF7743B4.png
    1.8 MB · Visningar: 15
Nu ska jag ut runt Hornsjön med den lille sportrutan! Regn, men det skiter man såklart i för att man är en tuff T7 pilot!

Som instruktören i Top Gun säger, vi förare på T7 är ”The Elit, the best of the best”. 0:16 i klippet för er som vill snabbspola! Hohohoh

 
Nästan i chock när jag klev av hojen idag. :) 3h runda i skogen. Detta är magiskt! Jag som ville testa glidare kan ju bara köra vidare med denna då känslan när man lägger sig i 50-60 på fyran och sakta glider fram på små asfaltsvägar, så nice!!!

Sen kom jag ut på sjukt fin asfalt på 70 väg, peta ner till trean och dra full pung och peta i fyran och ge full rulle är ett helt ok sug, inte riktigt sporthoj men fan bra klipp. Motorn är så sjukt linjär, helt otroligt

Mitt höger knä spökar fortfarande lite men det är ju mitt knä som e fucked up. Men efter 3h så skulle jag lätt kunna köra 6h till på liknande vägar! När man har stått upp och kört en stund är ju knät helt återställt och man kan köra 15-20min utan att känna smärta. Höfter/rygg/axlar är ju helt opåverkade, man sitter lika bra på hojen som i en bil. Sen kan man bara slänga ner fötterna från pinnarna och tack vare höjden är de ju nästan fullt utsträckta i viloläge.

Tenere 700 dagsbetyg 5/5
 
Jag har nästan samma ruta fast den rundade.
håller på att utvärdera mellan den och OEM. Man får mer vind på kroppen helt klart men förbättrar turbulensen lite mot hjälmen.
Ska köra med lilla sportrutan imorgon om jag kommer ut nåt.

Denna har jag:
Var det någon skillnad med lilla rutan?
 
Om du jämför orginalrutan med den lilla, vilken föredrar du då? Vad blir skillnaden i bekväm marschfart?
Det är svårt att jämföra då vinden generellt avgör. I morse brände jag motorväg och tyckte det var helt okej men sen när jag åkte hem på kusten så brötade det som fan med OEM rutan. Den lilla rutan är bättre på att ta bort turbulensen om man är lång och runt 80-90 är den helt klart bättre tycker jag.

Dock ska jag köra vidare med min OEM för att jag ska ha telefonen på axeln över mätarn.

Den finns nu på blocket om nån vill testa.
 
Last edited:
Det är svårt att jämföra då vinden generellt avgör. I morse brände jag motorväg och tyckte det var helt okej men sen när jag åkte hem på kusten så brötade det som fan med OEM rutan. Den lilla rutan är bättre på att ta bort turbulensen om man är lång och runt 80-90 är den helt klart bättre tycker jag.

Dock ska jag köra vidare med min OEM för att jag ska ha telefonen på axeln över mätarn.

Den finns nu på blocket om nån vill testa.
Låter jobbigt, turbulens skulle jag också tycka var besvärligt. Även helt utan vindskydd på min gamla XT 600 var det helt okej upp till 110-120, så jag skulle nog hellre välja den lilla rutan.
 
Det värsta med turbulensen är att det är så på/av vind istället för ”smooth sailing”. Hellre mycket vinande vind än minsta lilla turbulens.
 
Det värsta med turbulensen är att det är så på/av vind istället för ”smooth sailing”. Hellre mycket vinande vind än minsta lilla turbulens.
Visst, turbulens är en glädjedödare. Det värsta jag kört i den vägen var en CB 900F2 med den där lilla uppåtflärpen på kåpglaset - rent fruktansvärd!
 
Nu är Kurt-Olsson aka ”T7 Vindtunnel-experten” i farten igen!

Har beställt raisers och ska testa med en liten skärm bakom vindrutan som ska förhindra undertryck samt använda min sportruta lite högre och vinklad som jag hoppas ge ett jämnare luftflöde. Det finns fästen som gör att man kan vinkla rutan lite mer också, som vissa andra adv har.

Ska ut och gäsa imörra och se hur det funkar. :)
 

Bifogat

  • 0E2CFECB-135B-4BC5-A646-85AF9879A70C.jpeg
    0E2CFECB-135B-4BC5-A646-85AF9879A70C.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 11
Det där är ju helt optimalt! Lagom med gegga och brötighet! Men saaatan vad lätt det är att lägga framhjulet i lera med rally-ostarna.

Dock var jag närmast att lägga hojen sist när jag kom till ett hus där vägen delade sig, glodde på kartan och kunde inte bestämma om jag skulle köra höger eller vänster så slutade med att jag körde rakt fram och nöp bromsen för hårt i trädgården vid huset hahah
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top