Yamaha R6 -99

Marux

MC-Bike is not a hobby, it's a lifestyle
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Ludvika
Hoj
BMW S1000RR
Hej!
Jag måste få av min bakre cuts på min Yamaha R6 men jag har inte någon nyckel som passar i det lås som håller fast cutsen:va
Någon som har nån bra ide på hur jag ska få bort cutsen:confused:
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Brukar väl i allmänhet vara samma nyckel som till tändningslåset. Säker på att låset inte bara kärvat igen? Eller är tändlåset utbytt? Har du hört med tidigare ägare om han/hon har några andra nycklar kvar?

Skulle det vara helt kört så får du nog ge dig på att skruva bort bakkåpan och försöka ta det inifrån/underifrån. Har en kompis som fått göra så när han (mer än en gång :D ) monterat tillbaka kutsen utan att ansluta vajern till låset.
 

Marux

MC-Bike is not a hobby, it's a lifestyle
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Ludvika
Hoj
BMW S1000RR
Brukar väl i allmänhet vara samma nyckel som till tändningslåset. Säker på att låset inte bara kärvat igen? Eller är tändlåset utbytt? Har du hört med tidigare ägare om han/hon har några andra nycklar kvar?

Skulle det vara helt kört så får du nog ge dig på att skruva bort bakkåpan och försöka ta det inifrån/underifrån. Har en kompis som fått göra så när han (mer än en gång :D ) monterat tillbaka kutsen utan att ansluta vajern till låset.

Troligtvis är tändningslåset utbytt. Hörde med senaste ägare och han hade inte någon nyckel. Har testat lite olika smörjningsmedel men utan framsteg.

Okej men då försöker jag mig på det du sa med att ta bort bakkåpan och försöka ta bort det underifrån :tummenupp

Tack för svaret :nicka
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
skruva, och ta bort bak kåporna, kommer du åt lättare.
 

Marux

MC-Bike is not a hobby, it's a lifestyle
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Ludvika
Hoj
BMW S1000RR
skruva, och ta bort bak kåporna, kommer du åt lättare.

Jag har tagit ut de där små "plast-clippsen" men vilka skruvar ska jag ta bort? Jag har tagit bort två skruvar, en på vadera sidan men det går inte att ta bort kåpan eftersom bakre cutsen sitter fortfarande fast:va Jag ser inte nå mer skruvar eller nått som jag kan ta bort:va
HUR GÖR JAG!?

Brukar väl i allmänhet vara samma nyckel som till tändningslåset. Säker på att låset inte bara kärvat igen? Eller är tändlåset utbytt? Har du hört med tidigare ägare om han/hon har några andra nycklar kvar?

Skulle det vara helt kört så får du nog ge dig på att skruva bort bakkåpan och försöka ta det inifrån/underifrån. Har en kompis som fått göra så när han (mer än en gång :D ) monterat tillbaka kutsen utan att ansluta vajern till låset.

Har du någon beskrivning på hur han tog bort det?
Jag har försökt nu ett bra tag men kommer inte på hur jag ska få bort allt...
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har haft en -99 och jag har för mig att bakkåpan är skruvad innanför/ovanför baklyset, i bakramen alltså.
Du måste ta bort cutsen/sadeln för att få bort bakkåpan. TROR jag.
 
Last edited:

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
hjälp kanske

Om du lossar förarsadeln (lyft undan skummgummit i bakkant) försök hitta vajern och följ den mot låset, du kan haka av vajern vid låset, gjorde jag iaf på min R6:a när vajern hoppat ur.
 

Marux

MC-Bike is not a hobby, it's a lifestyle
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Ludvika
Hoj
BMW S1000RR
Jag har haft en -99 och jag har för mig att bakkåpan är skruvad innanför/ovanför baklyset, i bakramen alltså.
Du måste ta bort cutsen/sadeln för att få bort bakkåpan. TROR jag.

Ser så ut ja, men då kommer problemet som sagt att jag inte kan få bort sadeln eftersom jag inte har någon nyckel till det låset :(
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ser så ut ja, men då kommer problemet som sagt att jag inte kan få bort sadeln eftersom jag inte har någon nyckel till det låset :(
Ja, det är väl det som kallas moment 22?
Du får väl hoppas någon kan kolla hur det ser ut på sin -99 när baksmällan släpper greppet imorgon!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ser så ut ja, men då kommer problemet som sagt att jag inte kan få bort sadeln eftersom jag inte har någon nyckel till det låset :(

Bakre kåpan sitter som tidigare sagt fast med 2st plastskruvar genom bakramen på insidan vid baklampan. Enda sättet att lossa dessa är genom att ta av passagerarsadeln/cutsen.

Försök inte slita av bakkåpan i tron att skruvarna ska ge sig, för då kommer du bara att knäcka de 2 plasttungorna i bakkåpan som skruvarna löper genom.

Lättast är nog om du tar hojen till en låssmed så han kan dyrka upp det åt dig.

På bifogad sprängskiss ser du hur sadellåset fungerar / löper.
Nr 8 är en låstunga i metall som sitter på undersidan av sadeln/cutsen.
Nr 17 är själva låset med nyckeln.
 

Bifogat

  • partimage.gif
    partimage.gif
    12.5 KB · Visningar: 110
Last edited:

Marux

MC-Bike is not a hobby, it's a lifestyle
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Ludvika
Hoj
BMW S1000RR
:)
Bakre kåpan sitter som tidigare sagt fast med 2st plastskruvar genom bakramen på insidan vid baklampan. Enda sättet att lossa dessa är genom att ta av passagerarsadeln/cutsen.

Försök inte slita av bakkåpan i tron att skruvarna ska ge sig, för då kommer du bara att knäcka de 2 plasttungorna i bakkåpan som skruvarna löper genom.

Lättast är nog om du tar hojen till en låssmed så han kan dyrka upp det åt dig.

På bifogad sprängskiss ser du hur sadellåset fungerar / löper.
Nr 8 är en låstunga i metall som sitter på undersidan av sadeln/cutsen.
Nr 17 är själva låset med nyckeln.

Såg den där sprängskissen nyss:) Men tack ändå:tummenupp
Ska försöka att ta bort batteriet imorgon så jag kommer åt själva cylindern (alltså låsmekanismen) och sen öppna den. Sedan slipa ner innehållet (alltså där man sätter i nyckeln) så jag kan få i min nyckel. Visst kommer det gå att öppna låset med en liknande nyckel ( men då måste man ha en nästan identisk nyckel), men vem skulle vilja ta bort cutsen:va, kanske nån idiot som vill jävlas menmen.
Ringde en kompis nyss och han kom hit och tittade på problemet, och han sa hur jag skulle göra. Han har gjort det några gånger sa han så det borde gå.
Om inte detta fungerar så får jaglov att borra upp låset, sedan dra i vajrarna så jag får upp låset på detta sätt, men då går låset sönder så klart... Men det får jag leva med i så fall:)

Tack för svaret:corn
 

Marux

MC-Bike is not a hobby, it's a lifestyle
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Ludvika
Hoj
BMW S1000RR
Vilket projekt... Slå en skruvmejsel i låset o vrid!

Haha om inget av det jag skrev fungerar så tar jag det alternativet:tuttar

Men det blir ett fult hål där låset skulle ha varit i så fall men det får jag väl täcka över i så fall med någonting:rolleyes:
 

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R1-99
På R1-99 funkar det iaf med att skruva bort förarsitsen och sen har du wiren med lås mitt framför dig på sidan. Då räcker de med att du tar en lång mejlsel och trycker ner wiren.
 

Marux

MC-Bike is not a hobby, it's a lifestyle
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Ludvika
Hoj
BMW S1000RR
går det inte komma åt vajern men en mejsel om lyfter på förarsadel å pressa den så det öppnas.

Kan testa det imorgon:tummenupp

Tack för svar:)

På R1-99 funkar det iaf med att skruva bort förarsitsen och sen har du wiren med lås mitt framför dig på sidan. Då räcker de med att du tar en lång mejlsel och trycker ner wiren.

Är tyvärr inte så på min R6:a :(

Men tack för svar:)
 
Last edited:

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Har du inte redan löst det, så skulle jag skicka in en ståltråd (läs: sån som inte böjer sig för minsta lilla) och hugga tag i vajerhöljet och slita till så att den öppnar låset till cutsen, så har jag gjort ett antal ggr på hojen min då man varit för lat för att hämta nyckeln :p
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top