Yamaha MT-10

Pumpkinhead

Ny medlem
Gick med
28 May 2021
Hoj
XSR 900
Har varit sugen på en MT-10 ett tag nu, men hittar ingen info om hur 2022an kommer bli. Vad tror ni? Klenare pga euro 5? ?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
R1 landade på samma effekt med euro 5 så det är väl rimligt att anta detsamma kommer gälla för MT10 men jag vet inte heller.
 

deegan

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2018
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha MT10 SP 2018
Jag köpte nyss en MT10SP 2018, "bytte upp mig" från en MT09SP som jag kört sedan 2018. Det var dekat med Akrapovic burk. Eftersom jag kommer behöva besikta den nästa år så har jag börjat fundera på om jag måste skruva tillbaka katten och allt sånt inför besiktningen. Lite oklart för mig om jag verkligen måste ha katten på eller om det bara är dB som kommer avgöra om den blir godkänd eller ej. Fick även med en LV pipe samt dB-killer till burken, kanske räcker om man inte behöver katten.

Har också funderat lite på ett Woolwich racing kit men min google-Fu failar mig om det finns någon verkstad norr om dalälven som faktiskt kan med sånt. Eller så är det inte värre än att man kan göra det själv såklart.

Rolig hoj är det, men det är samma vånda med bränslet som med MT09SP jag hade. Mätern stämmer föga men den dricker rätt bra om man är i hooligan mode, så tanka så ofta man kan är medicinen. :D
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ja du kommer behöva dra tillbaka original eller katalysatorn åtminstone. MT10 låter nåt jävulskt med aftermarket så kan tänka mig att du får vända i dörren om du kommer med något annat än original. Byt för att vara på säkra sidan.
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Jag köpte nyss en MT10SP 2018, "bytte upp mig" från en MT09SP som jag kört sedan 2018. Det var dekat med Akrapovic burk. Eftersom jag kommer behöva besikta den nästa år så har jag börjat fundera på om jag måste skruva tillbaka katten och allt sånt inför besiktningen. Lite oklart för mig om jag verkligen måste ha katten på eller om det bara är dB som kommer avgöra om den blir godkänd eller ej. Fick även med en LV pipe samt dB-killer till burken, kanske räcker om man inte behöver katten.

Har också funderat lite på ett Woolwich racing kit men min google-Fu failar mig om det finns någon verkstad norr om dalälven som faktiskt kan med sånt. Eller så är det inte värre än att man kan göra det själv såklart.

Rolig hoj är det, men det är samma vånda med bränslet som med MT09SP jag hade. Mätern stämmer föga men den dricker rätt bra om man är i hooligan mode, så tanka så ofta man kan är medicinen. :D
Se inläggen: #231, #232 och #296 ;)
 

Foblo

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2021
Hoj
Yamaha MT10
C2A559B8-18BE-4EB1-A830-8A290023EC79.jpegSäljer original Yamaha MT10 50 liter topbox inklusive pakethållare, samt ett vindskydd. Nyskick och endast använda under en kort resa.

Se mer info hos Yamaha



 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
View attachment 462548Säljer original Yamaha MT10 50 liter topbox inklusive pakethållare, samt ett vindskydd. Nyskick och endast använda under en kort resa.

Se mer info hos Yamaha



Vad kostar det och varför är det så dyrt?
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
MT 10 årsmodell 2022 inte kommer att lanseras, enligt de uppgifter Mascot Motor fått.
Brist på komponenter och underleverantörer som försvunnit på grund av pandemin är orsaken.
Gäller troligen fler av Yamaha`s hoj-modeller.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
MT 10 årsmodell 2022 inte kommer att lanseras, enligt de uppgifter Mascot Motor fått.
Brist på komponenter och underleverantörer som försvunnit på grund av pandemin är orsaken.
Gäller troligen fler av Yamaha`s hoj-modeller.
Klart intressant! Ska bli kul att se hur den blir designmässigt. Själv gillar jag Yamahas nya, futuristiska look. ?
Har också hört från andra säljare att just brist på komponenter då underleverantörer försvunnit har varit ett stort problem för Yamaha. Har man deras kvalitetstänkande duger det inte att bara ta första bästa ersättningsdel. ?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
MT 10 årsmodell 2022 inte kommer att lanseras, enligt de uppgifter Mascot Motor fått.
Brist på komponenter och underleverantörer som försvunnit på grund av pandemin är orsaken.
Gäller troligen fler av Yamaha`s hoj-modeller.
En av mina hojpolare säger att en 2022 modell kommer att släppas och målet är att vara värst i nakenklassen, se upp Ducati.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Låter inte troligt att den skulle va värre än Duccen i alla fall motormässigt då det hade betytt att den skulle få mer hästar än R1an...
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Låter inte troligt att den skulle va värre än Duccen i alla fall motormässigt då det hade betytt att den skulle få mer hästar än R1an...
Polaren har under många år varit blå långt in i själen, så vi tar uttalandet med en nypa salt.
Har numera när hästar inte spelar någon roll tappat kontrollen på hur kraftiga motorer det sitter i nutida motorcyklar.

Nu hörde jag att MT står för master torque så den kan ju få högsta vridet av alla.
 
Last edited:

deegan

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2018
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha MT10 SP 2018
mt10sp_cat_on.jpg

Besiktad och klar. Tog det säkra före det osäkra och satte tillbaka både katalysator och original dämpare. Gårdags kvällens "HELVETE! :huvet" kom när jag höll på att banka fast katten på grenröret och så lossnar en bricka från en infästning och trillar rakt ner i katten... Fick ta loss allting och spela marackas tills den till slut kom ut. Hade det inte varit för det så är det 20min kanske att skruva av och på allting, kanske snabbare nu när man vet exakt vad man ska göra.

:banana
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
E det leovince linkpipe? Vad e det i den där burken, Kat eller bara dämpare?
Ser ut som dämp . stod kat på deras hemsida . röret går igenom med perforering . klart lägre ljud. Det är från eu . minns inte namnet, Jo Dominator exhaust systems . men ser exakt ut som Swedish raceparts burk .

till ett mkt lägre pris förstås. Byggkvallen ser väldigt fin ut .
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top