Yamaha MT-10

snoozarn

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2020
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 890 Duke R
Ser ut som dämp . stod kat på deras hemsida . röret går igenom med perforering . klart lägre ljud. Det är från eu . minns inte namnet, Jo Dominator exhaust systems . men ser exakt ut som Swedish raceparts burk .

till ett mkt lägre pris förstås. Byggkvallen ser väldigt fin ut .
Dominator är bra, kostar 2k ist för 4,5k som SRP tar. Jag har ett likadant fast med original slip-on så det låter lagom.

Märkt av lite avsaknad av kraft på senaste dock, nyservad sen 250 mil men har svårare att få upp hojen i powerwheelies än tidigare på 2/3an och kraften känns allmänt fördröjd. Mer vibrationer & wobblar mer än tidigare. Har inte flashad ecu eller liknande.

Misstänker något med avgassystem/drivpaket? Annat man ska kika på eller andra med liknande erfarenheter? Lämnar in den i veckan annars.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Dominator är bra, kostar 2k ist för 4,5k som SRP tar. Jag har ett likadant fast med original slip-on så det låter lagom.

Märkt av lite avsaknad av kraft på senaste dock, nyservad sen 250 mil men har svårare att få upp hojen i powerwheelies än tidigare på 2/3an och kraften känns allmänt fördröjd. Mer vibrationer & wobblar mer än tidigare. Har inte flashad ecu eller liknande.

Misstänker något med avgassystem/drivpaket? Annat man ska kika på eller andra med liknande erfarenheter? Lämnar in den i veckan annars.
Låter jättekonstigt . Kört min utan och med mapp . Klockrent med båda . Mer kraft med map på gott och ont vid wheelies . Den går lite finare med map i lägre registret och rätt mer vild i högre .
Jag antar att du ställt in motorlöge och tc i de du hade innan service .
Min va ändrad .
 

Kokosbjornen90

Gasglad
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
2018 Yamayay MT-10
I fredags hämtade jag hem en Mt-10 2018, bytte ut min Speed Triple 2011. Jag ville ha mer effekt och det fick jag :D
På MT:n sitter det just nu en decat pipe och någon kortare Lextek-ljuddämpare. Låter gott, men i högsta laget för mig och det kommer bli omöjligt köra något på bana nästa säsong med detta och vill helst inte slänga på original.

@snoozarn hur upplever du ljudvolymen med originaldämparen och Dominator decat/mellandämpare? Behövs det en större ljuddämpare alt. dämpare med dB-killer för att klara våra bankrav?
 

snoozarn

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2020
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 890 Duke R
I fredags hämtade jag hem en Mt-10 2018, bytte ut min Speed Triple 2011. Jag ville ha mer effekt och det fick jag :D
På MT:n sitter det just nu en decat pipe och någon kortare Lextek-ljuddämpare. Låter gott, men i högsta laget för mig och det kommer bli omöjligt köra något på bana nästa säsong med detta och vill helst inte slänga på original.

@snoozarn hur upplever du ljudvolymen med originaldämparen och Dominator decat/mellandämpare? Behövs det en större ljuddämpare alt. dämpare med dB-killer för att klara våra bankrav?
Kul, grattis. Släng upp bilder :)

Jag & en vän som kör likadan set-up var väldigt nöjda med ljudet, inte för högt & inte för lågt. Vi körde förvisso inget på bana i år men ljudmässigt var det utmärkt. En Tuono med akra-pipa lät snäppet högre skulle jag säga & dessa får ju köra på bana verkar det som. :)

Jag hade tidigare en kort decat-pipa men den lät galet högt.
 

Kokosbjornen90

Gasglad
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
2018 Yamayay MT-10
Här är na'! Tack då blir det nog att beställa ett Dominator decat för att tysta ned den något.
Spontant ett väldigt förtroendeingivande chassi, smidigt och stabilt. Lite sikta och skjut, den går dit man pekar den. Får bara vara lite försiktigare på rullen än på Speed Triplen där man hade lite mer vikt på framhjulet i utgång på kurvor som erbjöd lite mer känsla för när det släpper bak och kunde styra den med gasen.
Yamman sätter sig lite mera bak än jag är van vid och vill gärna upp på bakhjulet istället ;) Roligt ibland men kanske kan mildra det med lite justeringar.

Det sitter Michelin Power GP däck på just och får en känsla av att de inte lämpar sig för höst/tidig vår här i norden så det kanske blir ett byte snart och spara dessa till sommaren.
IMG_20210917_220550.jpgIMG_20210917_220558.jpg
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag har en ny OEM sadel och en 2 år gammal , båda från 2018, alltså inte de som suger upp vatten och sen läcker ut det en vecka senare. nån intresserad ?
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Ett tips om den går på bakhjulet hela tiden är att justera fjädringen så den blir lite styvare.
Då sjunker den inte ihop bak lika snabbt/mycket samt fram har inte sjunkit ihop lika myckte så den får så lång väg att sträcka på sig.

Min gick från gaspådrag på 4'an och konstant wheelies till nu är det max på 2'an om man inte rycker i styret.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ett tips till de som inte vill ha en bakhjulsvillig hoj är att dreva ner den bak. Då får man lite längre hjulbas,och nån Nm mindre, vilket resulterar i mindre brutala wheelies
 

Kokosbjornen90

Gasglad
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
2018 Yamayay MT-10
Ett tips till de som inte vill ha en bakhjulsvillig hoj är att dreva ner den bak. Då får man lite längre hjulbas,och nån Nm mindre, vilket resulterar i mindre brutala wheelies
Yes, har gått i dem tankarna, men vill inte att 1an ska bli ännu längre så detta drivpaketet får leva vidare. Vid nästa byte kanske jag bara lägger till någon länk på kedjan för att kunna få lite längre hjulbas.
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
MT-10 2022

737536-16x9-lg.jpg
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Här finns lite att läsa om årsmodell 2022.

 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Vad betyder detta "APSG-gasreglage med valbara PWR-lägen"?
Någon som vet?
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Antar att det är det som på Svenska kallas kör-lägen...
Det går ju att ställa in gasrespons, antispinn och stötdämparna, så här är det på nuvarande SP-modellen. Plus egna varianter utöver nedanstående.

Körlägen PWR TCS Dämp
A - Race 1 1 A-1
B - Standard 2 2 A-1
C - Långfärd 2 1 A-2
D - Regn/halka 3 3 A-2

Så här är det på nuvarande MT-10
STD = standardläge
A = sportläge
B = raceläge
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Priser på årets modeller (2022)
MT-10 från: 159.900 kr
MT-10 SP från: 186.900 kr
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Beräknad leverans juni-juli 2022.
Liten tilldelning, så det är först till kvarn som gäller....
Någon som planerar ett köp??
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top