Yamaha MT-09

Hej.
Rätt ny på forumet och har köpt min först tunga mc, blev en mt-09 2017.
Har 2 frågor för tillfället,och den ena är, ni som bytt avgas på -17, mappade ni efteråt?
Endel skriver att det är detta måste.
Någon som köpt avgassystem från Swedish race parts?
De har tagit fram ett riktigt prisvärt system som låter gott.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=504989736561564&id=478539499206588
 
Sitter Bridgestone s20 på min 2017 också och jag har bara kört typ 270 mil tror jag. De ser dock helt OK ut och förväntar mig typ lika mycket till iaf. Dock är jag inte alls nöjd med däcken. Har fått bredställ flera gånger utan att eg gasa på särskilt mycket alls. Vill ha myyycket bättre fäste när man lägger ner hojen. Nästa blir nog ett par pilot 4 eller 5.View attachment 441826

Bilden är tagen i slutet av säsongen. Kanske kört 30 mil efter detta.

Gissar att du inte kör så du får nog med värme i däcken? Testa kör med mindre lufttryck. Metzler m7rr tycker jag är en rätt bra kompromiss för både sport/gata och livslängd.
 
Hej.
Rätt ny på forumet och har köpt min först tunga mc, blev en mt-09 2017.
Har 2 frågor för tillfället,och den ena är, ni som bytt avgas på -17, mappade ni efteråt?
Endel skriver att det är detta måste.

Grattis!

Och detta måste jag ringa och kolla. Jag köpte min hoj ny hos Yamaha och fick Acra-systemet påsatt innan leverans. Om det behövs mappas om antar jag ju att det gjordes i samband med detta. Men jag vet ju inte säkert, för jag frågade inte. Sitter och scannar av forumen efter just samma sak... :huvet
 
En säljare sa till mig att de aldrig mappat om något när de levererat en ny hoj med tex acropovic rör, dock så har jag läst att de avgassystem de sätter på nya hojar vid leverans inte har lös insats som går ta ur, och kanske just därför behövs ingen mappning i deras mening.
Ta det med en nypa salt då detta bara är vad jag hört och läst.
 
Tror inte återförsäljaren mappar om något för det vore att förverka garantin åt kunden direkt.... Däremot monterar dom nog ett helsystem men låter db dödaren sitta kvar och då behövs det ingen ny map. Vill kunden ta ur db dödaren så får kunden ordna det själv.
 
Gissar att du inte kör så du får nog med värme i däcken? Testa kör med mindre lufttryck. Metzler m7rr tycker jag är en rätt bra kompromiss för både sport/gata och livslängd.

Vet inte hur varma de ska vara men de var ordentligt varma när man tog på dem efter. VI hade kört relativt hårt på kurviga vägar åkte in på en övergiven parkering och övade lite bakhjulsåkning och stoppisar dog ett par burn outs så det rykte ordentligt. Det smågruset som fanns där på parkeringen satt därefter fast på mitt däck så det var både varmt och lite klibbigt. När vi direkt därefter drog ifrån så får jag ändå sladd i första 90-graderssvängen. ( Det var extremvarianten.) Sen har jag fått sladd på helt nyasfalterade vägar med kalla däck och det kan jag leva med... man får ta det lite lugnt ibland. Men när man har busåkt i en timme på landsväg och kommer till en rondell och gasar på lite ska det fan inte släppa. Och jag menar verkligen inte att jag har dragit på fullt eller så i rondeller utan hyffsat lungt gaspådrag ut ur rondellen och då släpper det ibland ändå.

Skulle kunna testa att ta ur lite lufttryck. Kan kanske vara ett bra tips!
 
Last edited:
Så garantin är körd efter mappning?
Kul köra orginal i 5år:va

Ja eg är garantin körd efter mappning. Men har du mappat med tex en powerkommander så är det ju bara å plocka bort den om något skulle hända. Ingen som vet något om det. Och som sagt det behövs ingen mappning såvida man inte kör med helt raka rör. Det är dessutom outhärdligt även för en halvdöv person som älskar motorljud.
 
Vet inte hur varma de ska vara men de var ordentligt varma när man tog på dem efter. VI hade kört relativt hårt på kurviga vägar åkte in på en övergiven parkering och övade lite bakhjulsåkning och stoppisar dog ett par burn outs så det rykte ordentligt. Det smågruset som fanns där på parkeringen satt därefter fast på mitt däck så det var både varmt och lite klibbigt. När vi direkt därefter drog ifrån så får jag ändå sladd i första 90-graderssvängen. ( Det var extremvarianten.) Sen har jag fått sladd på helt nyasfalterade vägar med kalla däck och det kan jag leva med... man får ta det lite lugnt ibland. Men när man har busåkt i en timme på landsväg och kommer till en rondell och gasar på lite ska det fan inte släppa. Och jag menar verkligen inte att jag har dragit på fullt eller så i rondeller utan hyffsat lungt gaspådrag ut ur rondellen och då släpper det ibland ändå.

Skulle kunna testa att ta ur lite lufttryck. Kan kanske vara ett bra tips!

Låter som att dom borde vara varma men "sportiga" däck som är varma brukar inte släppa sådär däremot när dom är kalla kan dom vara riktigt luriga. Genom att släppa ut lite tryck blir dom ju varma fortare och lite följsammare i stommen. Jag körde 2kg bak och 2.2 fram på mtn och det funkade fint tyckte jag. "man får fylla på igen om man ska skjutsa tyvärr.
 
Jo , jag har ett sådant säte. Hojen blir ett par cm högre. Sitstsen är oxå något smalare och känns lite som en cross/motard säte. Jag har inte använt det mer än ett par mil, men ska börja i vår. Har kört mest med orginal.
 
Ja men om man tar bort power commandern eller vad man nu använder så försvinner ju inte garantin. Då syns ingenting ju.
Om du får motor problem eller som värst motor ras under tiden du har PC:n så syns ju effektökningen i loggen på ECU:n. Det svaret fick jag av verkstan när jag hade z800:an.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 
Om du får motor problem eller som värst motor ras under tiden du har PC:n så syns ju effektökningen i loggen på ECU:n. Det svaret fick jag av verkstan när jag hade z800:an.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
I call bullshit.....

Standard ECU har ingen loggning för annat än felkoder. Så verkstaden vill bara skrämmas.
 
Om du får motor problem eller som värst motor ras under tiden du har PC:n så syns ju effektökningen i loggen på ECU:n. Det svaret fick jag av verkstan när jag hade z800:an.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Rent BS. Precis som Boris skriver så loggar inte ECU nånting som händer efter ECU. PC:n är en piggyback som bara moddar signalen från ECU till spridarna. Det enda den känner av är om en spridare inte svarar och då indikeras error. Jag skulle nog inte lita 200% på din mek, möjligtvis 85%... :)
 
Rent BS. Precis som Boris skriver så loggar inte ECU nånting som händer efter ECU. PC:n är en piggyback som bara moddar signalen från ECU till spridarna. Det enda den känner av är om en spridare inte svarar och då indikeras error. Jag skulle nog inte lita 200% på din mek, möjligtvis 85%... :)
Får ta ett snack med killen verkar det som på er här.
Jag ställde precis samma frågor om garantier, motormappning, montering av PC mm när jag plockade ut min Z800 - 15 och monterade slip-on och hade problem med "avgassmällar".
Svaret var tydligt med att allt loggas (lambda, trottel, avgastemp, varvtal mm) för att kunna felsöka vid ev. fel mm.
Ur denna data kan man då urskilja om det har "mixtrats" med motorn från ursprungsvärdena vid ett ev. fel eller haveri.
Självklart vill man ju lita på den som tar hand om ens pärla.


Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top