Yamaha MT-09

Här är min hoj som de kör hem nästa vecka. :banana
IMG_0010.JPG
 
Nice!! :tummenupp Jag får min SP hemkörd nästa vecka. Är det Yamahas tail tidy? Verkar den bökig att montera? Jag har också beställt en sån och även en fly screen.

Yamaha original tail tidy. Det är lite pyssel, pch en hel del att demontera. Men ganska straight forward, så inga problem. Lite myspyssel i garaget. :krama

Grattis till köpet! Jag tror att vi kommer bli riktigt nöjda med den.
Har börjat kolla på lite ” suspension setup ” - filmer på tuben nu mtp alla inställningsmöjligheter som finns på hojen.
Två förare, sonen och jag, och alla dessa inställningar gör att man får väl nästan ha ett excelark för att inte gå bort sig fullständigt. :gnissla
Är ju bortskämd med min R1:a där allt sker elektronisk/automatiskt......
 
Är det så himla viktigt med exakt rätt inställning på dämparna då om man inte ska köra på bana? Tycker dämparna räcker gott och väl till alldeles för fort och riktigt busåkning på vanliga vägar. Personligen föredrar jag lite mjuk fjädring till svenska vägar men det kan säkert bli bättre men det har vi inte direkt betalat för ( vi som inte har SP ).
 
För mig som är för tung för min längd så är fjädringen lite för mjuk när man laddar på. Men för normalåkning duger det gott. Som sagt så är det en billig hoj. Den billigaste Öhlinaren bak kostar 6000:- och gör underverk sägs det. Då det fortfarande en relativt billig hoj. Styvare fjädrar fram ca 1500-2000:-
 
Hörde att MT 09 är spärrad vid 210 km/h samt att den har begränsad effekt på 1:an, 2:an och 3:an......:mad:
Miljöoptimering förstås.....:(

Men det går visst att råda bot på genom omprogrammering av ECU:n. Kan visst fixas hos Yamahacenter Helsingborg?
Någon som vet, eller kanske provat?
 
Det är inget jag hört eller märkt dock går inte min i mer än 223 innan jag bytte avgasystem och 225 en vacker dag efter med acra carbon. Hört att det beror på vartalsbegränsning på sjätte växeln
 
samuelmt här på forumet kan också flasha om ECUn. Vet inte om han vill ha jobb men han har iaf grejerna för att fixa det. Man lär dock behöva ta sig till Luleå för att få det gjort i så fall :).
 
Hörde att MT 09 är spärrad vid 210 km/h samt att den har begränsad effekt på 1:an, 2:an och 3:an......:mad:
Miljöoptimering förstås.....:(

Men det går visst att råda bot på genom omprogrammering av ECU:n. Kan visst fixas hos Yamahacenter Helsingborg?
Någon som vet, eller kanske provat?

Stämmer att ECUn är begränsad. På min -16 var den hastighetsbegränsad samt varvtalsbegränsad på ett par av de högre växlarna. 1,2,3an som du nämner vet jag inget om men skulle absolut inte förvåna mig...
Jag gjorde min optimering hos YC i Helsingborg, "Ecu-Unleashed" kallar dem det och kostade 5000kr. Rådade bot på "problemen" jag nämnde ovan! :tuttar
 
Också ecu på min hoj, från Yamaha Helsingborg . Jo, hojen blir snabbare efter en ecu Flash.
 
Hade gärna satt på det där systemet om hela burken hade varit i kolfiber och inte para toppen. Nu blir det för mycket plåt för min smak.
 
Hörde att MT 09 är spärrad vid 210 km/h samt att den har begränsad effekt på 1:an, 2:an och 3:an......:mad:
Miljöoptimering förstås.....:(

Men det går visst att råda bot på genom omprogrammering av ECU:n. Kan visst fixas hos Yamahacenter Helsingborg?
Någon som vet, eller kanske provat?

Är bara varvtalsbegränsad på 4, 5 och 6an växel så gör ej mer än 225kmh även du ligger på 4an eller 6an, dock ej strypt effekt :)
Flashat min och tagit bort spärren och ställt så kylfläkten startar tidigare än 105grader.
Köpte Woolich racing flashgrejer med loggbox och bredbandslamda så den loggar när du kör.
Sen får du öppna dom filerna i deras program så föreslår den ändringarna du ska göra för att få korrekt bränsleblandning.
Går även att ställa tändningen men inget jag vill ge mig på, då ska man nog låta nån som har koll på sånt sköta den biten :)

här kan alla som är intresserade läsa:
http://www.woolichracing.com/produc...ox-d-can-zeitronix-zt-3-wideband-package.aspx

där står allt man kan göra.
man kan flasha hojen hur många ggr man vill och även använda grejerna till alla andra hojar och bara köpa en till licens och kabelhärva till ecu:n.
lite dyrare än en flashning hos tex yamaha center helsingborg men den blir specifik efter just din motor och setup och går att använda grejerna i de flesta hojar.
 
Kollade någon video där på 39 min... verkar sjuuukt komplicerat och låångt över mina kunskaper att hålla på och trixa. Kollade inte färdigt men verkar som man kan göra mycket. Är nog inget för mig. Jag fattar inte riktigt det där. Jag kan sträcka mig till att koppla in en kontakt och sen gå igenom lite menyer på en skärm typ och på så vis göra inställningar eller ladda in en färdig map men allt över det är överkurs för mig.
 
Kollade någon video där på 39 min... verkar sjuuukt komplicerat och låångt över mina kunskaper att hålla på och trixa. Kollade inte färdigt men verkar som man kan göra mycket. Är nog inget för mig. Jag fattar inte riktigt det där. Jag kan sträcka mig till att koppla in en kontakt och sen gå igenom lite menyer på en skärm typ och på så vis göra inställningar eller ladda in en färdig map men allt över det är överkurs för mig.

Går att ladda in färdiga mappar med woolich racing också, om man nu vill det istället :)
Tyckte också det såg krångligt ut när jag såg videon men är enklare i verkligheten :tummenupp
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top