Yamaha MT-09

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Nej du behöver inte mappa om men om du ska köra slipon måste du såga sönder orginalsystemet då det är helsvetsat. Jag köpte et Acra carbon då jag tycker det är det snyggaste acrasystemet men titan tycker jag låter än lite bättre.

Kör du utan DB-killer på ett acra helsystem måste du dock mappa om.. men som sagt inte med DB-killer i. För mig är det alldeles för hög ljudnivå med DB-killern ur så jag föredrar DB-kilen i alla dagar i veckan.

Har du hört skillnaden mellan carbon och titan systemet båda med db-killern i? har bara hört titan systemet med db killer i och det är ganska tyst tycker jag, dock om man kollar youtube så verkar ju carbon låta betydligt högre än titan med db-killer i :)
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Har du hört skillnaden mellan carbon och titan systemet båda med db-killern i? har bara hört titan systemet med db killer i och det är ganska tyst tycker jag, dock om man kollar youtube så verkar ju carbon låta betydligt högre än titan med db-killer i :)

Nej inte live... bara på youtube och där går det ju inte att direkt att jämföra men jag har fått uppfattningen att carbon låter mer än titan med DB-killer i båda. Jag hörs flera hundra meter bort under fullt gaspådrag genom delvis skog och villaområde och om jag bara rullar förbi på tomgång hörs den in i närliggande nyproducerade villor med 3- glas.

- - - Updated - - -

Gott nytt år alla!
 

Zensai

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2017
Ort
Borås
Hoj
Suzuki SV650
Nej inte live... bara på youtube och där går det ju inte att direkt att jämföra men jag har fått uppfattningen att carbon låter mer än titan med DB-killer i båda. Jag hörs flera hundra meter bort under fullt gaspådrag genom delvis skog och villaområde och om jag bara rullar förbi på tomgång hörs den in i närliggande nyproducerade villor med 3- glas.

På min förra MT-09:a hade jag ett Akra Ti och på min nya har jag Akra Carbon, båda med DB-killer i.
Skillnaden är ganska rejäl faktiskt. Jag tyckte att mitt Ti lät för lite, men med mitt Carbon har jag inga planer på att köra utan DB-killer. Nu är givetvis detta med "lagom" ljudstyrka något som är subjektivt, men jag tycker i alla fall att Carbon med DB-killer är en bra mix mellan ett härligt ljud utan att dra onödigt mycket uppmärksamhet till sig.

Sedan tycker jag visserligen att Ti ser bättre ut på hojen, åtminstone versionen innan Euro4.
 

FelixMT09

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2017
Ort
Örebro
Hoj
2016, MT09A
Vad anser ni MT-09 folket om det här då?

Jag studerar för tillfället och kommer att studera i 4 år till. Hur tror ni jag känner mig om jag säljer min MT-09 till våren? Behålla? Sälja? Hur resonerar ni kring detta?

Betalar 5000 kr per år på den och kör inte så jättemycket. Förvaringen blir även ett problem till våren.

OM det inte finns någon som kör i Gävle?
 
Last edited:

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Jag hade ett bra erbjudande på Akta Carbon men valde att vänta med köp eftersom säsongen var slut. Nu tänkte jag att det var dags att slå till men då gällde inte det priset längre eftersom importören höjt priset på det. Visserligen skulle dom (nilssonsmc.se) ha 10% på deras webbshop under MC mässan. Men jag tycker det är galet dyrt redan över 7000kr. Men men. Det är bara att gilla läget.

En fråga som nån av er förhoppningsvis kan svara på. Vad är det för skillnad i ljud mellan Termignoni och Akra Carbon ljudmässigt? Om nån av er kunna jämföra live. Nu hade jag tänkt köra med db-killer i oavsett vilket av dom jag väljer.
När jag lyssnat på youtube får jag uppfattningen att termignoni systemet är något dovare. Men vilket av dom som låter mest rent decibelmässigt är ju omöjligt att höra på video.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Vad anser ni MT-09 folket om det här då?

Jag studerar för tillfället och kommer att studera i 4 år till. Hur tror ni jag känner mig om jag säljer min MT-09 till våren? Behålla? Sälja? Hur resonerar ni kring detta?

Betalar 5000 kr per år på den och kör inte så jättemycket. Förvaringen blir även ett problem till våren.

OM det inte finns någon som kör i Gävle?

Det är ju himla svårt för oss att säga förstås. Livet förändras hela tiden. Vissa år har jag inte kört någonting alls fast jag kunnat men nu skulle jag bli galen om jag inte fick köra iaf några gånger i veckan. Säljer man sin hoj så har man än mindre möjlighet att köra vilket i vissa fall säkert kan lugna ner suget då man ändå inte kan och i andra fall kan det göra en galen. Ser jag till mig själv som jag var för några år sen när jag hade mycket med att starta upp ett företag samt 1-2 små barn så fanns inte motorcykelsuget där alls nästan och det hade nog känns än bättre om jag inte ens hade haft någon motorcykel. Då kände jag att den bara stod där i garaget och inte användes och jag kände mig nästan dålig för det.

Så du får väl ställa några frågor till dig själv hur mycket du vill satsa på skolan och om du tror att du kommer ha ekonomi och tid för MC. Det kanske är ditt enda färdmedel? Du kanske inte direkt behöver ett färdmedel? Du kanske har andra färdmedel? Alla dina andra polare har MC? INga andra relvanta polare har MC iaf... finns många funderingar och frågor som du kan ställa till dig själv och det är bara du som kan värdera dem.
 
Last edited:

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Jag hade ett bra erbjudande på Akta Carbon men valde att vänta med köp eftersom säsongen var slut. Nu tänkte jag att det var dags att slå till men då gällde inte det priset längre eftersom importören höjt priset på det. Visserligen skulle dom (nilssonsmc.se) ha 10% på deras webbshop under MC mässan. Men jag tycker det är galet dyrt redan över 7000kr. Men men. Det är bara att gilla läget.

En fråga som nån av er förhoppningsvis kan svara på. Vad är det för skillnad i ljud mellan Termignoni och Akra Carbon ljudmässigt? Om nån av er kunna jämföra live. Nu hade jag tänkt köra med db-killer i oavsett vilket av dom jag väljer.
När jag lyssnat på youtube får jag uppfattningen att termignoni systemet är något dovare. Men vilket av dom som låter mest rent decibelmässigt är ju omöjligt att höra på video.

Jag betalade typ 7200 för mitt Akra Carbon vilket var inköpspris. Ljudmässigt har jag också bara youtube som källa så svårt att säga något om det. För mig är dock Akrat så mycket snyggare så det är värt några extra slantar.
 

FelixMT09

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2017
Ort
Örebro
Hoj
2016, MT09A
Ser jag till mig själv som jag var för några år sen när jag hade mycket med att starta upp ett företag samt 1-2 små barn så fanns inte motorcykelsuget där alls nästan och det hade nog känns än bättre om jag inte ens hade haft någon motorcykel. Då kände jag att den bara stod där i garaget och inte användes och jag kände mig nästan dålig för det.

Bra att ha i åtanke! MT-09 är min första riktiga tunga hoj och fyfan vad den är bra :D

Om jag nu beslutar att sälja, rekommenderar ni att ha MT-09 originaldelar på eller stylningsdetaljerna? Det är rizoma baklyse och mindre end bar spegel som är satta.
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
De test man läst hittills tyder på att man gjort rätt när man valde en SP :) Men jag måste försöka njuta av vintern så gott det går ett tag till. Nu har iaf snön kommit! :)
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Bra att ha i åtanke! MT-09 är min första riktiga tunga hoj och fyfan vad den är bra :D

Om jag nu beslutar att sälja, rekommenderar ni att ha MT-09 originaldelar på eller stylningsdetaljerna? Det är rizoma baklyse och mindre end bar spegel som är satta.

Så länge det är fina grejer så ser jag bara fördel till att ha dina stylingdetaljer på med orginaldelarna i en låda.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
De test man läst hittills tyder på att man gjort rätt när man valde en SP :) Men jag måste försöka njuta av vintern så gott det går ett tag till. Nu har iaf snön kommit! :)

Så länge jag inte vet något annat är jag supernöjd med fjädringen på min 2017 med min 78 kg tunga kropp. Vad jag har hört så om man väger mer så ska fjädringen vara lite för dålig för att kännas riktigt bra. Men hoppas verkligen att du blir nöjd med just din SP och att du inte skulle varit lika nöjd med en utan SP.... det är ju lite pengar man får lägga emellan.
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Ok. Ifall det är så hade en vanlig mt09:a räckt gott och väl då jag väger 68kg :) Äh, jag vill då ha SP:n. Jag längtar efter nåt att putsa på. :banana
Så länge jag inte vet något annat är jag supernöjd med fjädringen på min 2017 med min 78 kg tunga kropp. Vad jag har hört så om man väger mer så ska fjädringen vara lite för dålig för att kännas riktigt bra. Men hoppas verkligen att du blir nöjd med just din SP och att du inte skulle varit lika nöjd med en utan SP.... det är ju lite pengar man får lägga emellan.
 

Mikce

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Kristinehamn
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Hej på Er.
Ny i tråden här då jag i fredags äntligen fick tummen ur och köpte mig en MT-09.
Har velat fram och tillbaka sen 2014, men nu slog jag till på en.

Under den tiden har det blivit Ktm 690, MT07, Vstrom!?! , ST, STR, z800.

Hoppas nu att denna är rätt

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Hej på Er.
Ny i tråden här då jag i fredags äntligen fick tummen ur och köpte mig en MT-09.
Har velat fram och tillbaka sen 2014, men nu slog jag till på en.

Under den tiden har det blivit Ktm 690, MT07, Vstrom!?! , ST, STR, z800.

Hoppas nu att denna är rätt

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Köpte du en ny? Välkommen vilket som!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Hej!
Blev hojbyte idag! :banana
Bytte in MT-07:an mot en MT-09SP. :tummenupp
Ska bli fantastiskt kul med en 3-cylindrig superhoj! Aldrig ens kört en 3-pip förr....
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Cidair: Vad får dig att byta från 07 -> 09?
Jag står i valet o kvalet själv nämligen, ny MT-07 -17 eller lätt beggad MT-09 :( Tycker 07an ser och känns nyare än en MT-09 -15-16. Jag har förmodligen kollat igenom varenda YT film som innhåller MT-07/09 :)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Cidair: Vad får dig att byta från 07 -> 09?
Jag står i valet o kvalet själv nämligen, ny MT-07 -17 eller lätt beggad MT-09 :( Tycker 07an ser och känns nyare än en MT-09 -15-16. Jag har förmodligen kollat igenom varenda YT film som innhåller MT-07/09 :)

Jasså! Vad tyckte du om min MT-09 film och varför har du inte kommenterat!? =)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Cidair: Vad får dig att byta från 07 -> 09?
Jag står i valet o kvalet själv nämligen, ny MT-07 -17 eller lätt beggad MT-09 :( Tycker 07an ser och känns nyare än en MT-09 -15-16. Jag har förmodligen kollat igenom varenda YT film som innhåller MT-07/09 :)

Jag har den ihop med min grabb som tog steget från A2 till A i höstas. Han ville givetvis ha en större hoj....
Själv så tyckte jag väldigt mycket om 07:an och dess motorkaraktär, men fjädringen var alldeles för soft för mig ( 186/97 ). :gnissla Så hoppas att SP:n skall passa mig bättre. Bara man får chansen att köra den....:7peta
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top