Yamaha FZR-tråden

Taget ur luften. Dubbel Anders.rc30 vill jag minnas.
Mindes fel . Anders Andersson vann på en yamaha r7
Körde även gsxr.
 
Last edited:
Kan tyvärr inte hjälpa dig med strypningen men kan jag få fråga dig vad du betalade för hojen?

Har en fzr600 92 som är stryp till 35kw som jag tänkte sälja och undrar vad jag skall sätta för pris...

Köpte min för 9000 kr , inte mint condition direkt , lite läckage i framgaffel och nu även i kylarn. Annars fin för att ha haft 21 förra ägare! . Men runt 10-12 tror jag är rimligt
 
fzr 1000 stannar

Hej är helt novis på att göra inlägg, så ni får hojta till om jag gör "fel" nu när jag startar en ny tråd.
Jag har en fzr1000 genesis -94 som bara stannar lite då och då, jag kan ibland komma 15mil och ibland 4mil. För att få igång den igen så måste man vänta allt från 20min till några timmar. Jag har bytt alla filter, tändstift, en läckande bränslepump. Han läcker lite från ventilkåpspackningen. Den är svårstartad när han stått stilla länge ( över vintern).
Tacksam för tankar och erfarenheter.
 
Den lösa slangen ser ut att vara en vajer som går till gasarna. För att ställa tomgången. Om jag inte ser fel.
 
Pga av tekniska problem så försvann mitt inlägg inatt då jag höll på och redigerade. Som tur var så sparade jag inlägget så lägger upp det på nytt. Men kan nog ses som lite rörigt såhär i efterhand. Men behåller det ändå som det är då det kanske hjälper andra som håller på och skruvar med sina FZR:or.

Iaf...

Äger en FZR 600 92:a och har lite frågor.

1. Hur sjutton får jag bort tanken? Lossat två skruvar fram och två skruvar bak men sen då?
EDIT: Två skruvar i tanklocket också vart det visst. Vart ju markerat med pilar tillochmed.

2. När jag kommer upp mot 7000 varv så är det som att hojen slirar. Kan inte avgöra om den slirar eller om den sticker iväg. Sen verkar den inte vilja varva mer än 9000 varv. Hur mycket ska dom varva? Även hur fort brukar dom gå? Min kommer upp i 190-200.
EDIT: Min gamla burk vart ju tom. Så åkte med raka rör kan man säga. Satte dit en ordentlig burk och nu varvar den ordentligt. Men känns ändå lite som en turbo effekt. Alltså när man kommer över 7-8000 varv så är det som att något skjuter på och hjälper till och trycker på något sätt. Svårt att förklara men känns inte klockrent. Och kan fortfarande inte avgöra om den slirar eller skjuter iväg efter 7-8000 varv. Någon har sagt något om olja. Jag bytte till biltemas racing. Men bytte inte filtret. Borde jag gjort detta också eller skulle det ha räckt ändå? Hojen växlade mjukare efter 3:an iallafall och gick mjukare samt ryckte inte lika mycket vid krypkörning efter oljebytet.

3. Hur vet jag om min är strypt och vart sitter strypningen i såfall?

4. När jag växlar 1-2-3:an så känns och låter det som att hojen slår i växlarna. Resten går i fint.

5. Denna slang med en skruv som verkar gå att justera hänger löst bakom bensinkranen. Det sitter ett fäste i den också, så den verkar ha suttit någonstans en gång i tiden. Vad är detta?
EDIT: Det var ingen slang. Det är tomgångskruven.



6. Denna slang stack in till i hålet som är under sadeln. Fick den i handen när jag höll på och dona. Vad är det för slang och vart går den?
Pölen under hojen är från ett oljebyte jag gjorde för några dagar sedan och har inget med slangen på bilden att göra.
EDIT: Går till expansionkärlet. Rinner ut vatten där kanske om det blir övertryck?



För övrigt. Även min hoj hackar sig fram vid krypkörning som så många andras. Dock verkar den inte dra någon olja, som verkar vara en typisk FZR grej.

Tycker verkligen om den här hojen. Bekväm att sitta på och skön att köra. Tar kurvorna riktigt bra. Men ibland känns den som lite liten och låg. Men det kanske är så med sådana här hojar? Jag hade en Gsxr 750 för några år sedan och den kändes betydligt mindre och lägre tillochmed.
Får jag bara bukt med henne så är jag mer än nöjd med denna annars och jag hoppas hon håller och går 7000 mil till.




EDIT. Var ute och körde. Gasade ur den då jag bytt burk i bak. Nu varvar den som skrivet tidigare mycket högre, men känns lite som en turbo effekt uppåt. Något som skjuter på typ.
Väl påväg hem så märkte jag ett svagt tickande ljud vid lägre hastighet (Krypkörning och upp mot 70 km/h kanske. 1:an, 2:an och 3:an typ. Inget tickande vad jag märkte vid frikoppling och när jag varvar motorn. Bara när hojen driver.
Men även lite tickande till och från när hojen stod på tomgång. Verkar komma från cylindrarna när jag stod bredvid. Min första tanke är en ventiljustering. Men kan det komma bara sådär och borde det inte ticka högre när man varvar motorn och även hela tiden?

EDIT: Någon sade något om Kamkedjesträckaren. Ska kolla detta. Hur ser jag om den är kass och vad behöver jag tänka på när jag tar bort den?


För övrigt. Någon som har en Haynes manual till Yamaha fzr 600 92:a att sälja till mig?
 
Last edited:
Köpte mig en Fzr 1000 1993 för en vecka sedan. Hojen har rullat ca 7500 mil i skrivande stund.

Då jag inte har något körkort för mc och råkade impulsköpa denna så undrar jag är det något speciellt jag borde titta extra noga på?

Olja, filter och stift är inköpta och ska bytas.

Ska tillägas att hojen kördes hem för egen maskin av en bekant, en resa på ca 30 mil utan problem, maskinellt verkar han spinna som en katt.
 
Vilka i Sverige körde SuperBike 1988/89/90/91..... Typ RC30, FZR750R, OW01, ZXR750R, GSXR750R, YZF750 osv;

Kom in i mitt garage våren 2015..... FZR750R 1988. Ursprungligen gjord för Kanada marknaden. Importerad för eget bruk. Reggad i Sverige Juni 1988. Lätt buskig, men nöjer mig med en ordentlig rengöring. Och uppstart! Mvh Tony. Toyman

IMG_6002 (1280x960).jpg IMG_6003 (1280x960).jpg IMG_6006 (1280x960).jpg IMG_6007 (1280x960).jpg IMG_6040 (1280x960).jpg IMG_6044 (1280x960).jpg IMG_6045 (1280x960).jpg IMG_6132 (1280x960).jpg
 
Last edited:
Hej
Någon som vet bromsok från andra hojar som är bättre än fzr ?
Skullle vilja ha mer bett i det hela så att säga .
Helst något som mer eller mindre passar rakt av eller med så lite ingrepp som möjligt
Har en fzr 1000 exup 1992
Tackar på förhand??????
 
FZR 750 1988. och Bimota YB4ie 1988 med samma FZR750 motor

Har en startmotorkoppling som inte fungerar särskilt bra. Hur ser den ut på denna motor. Är detnågot man justerar eller är det bara till att byta ut grejer/delar. Finns det delar att få tag på nya eller är det begagnade som gäller? Mvh Toyman.

Bild 293.jpg
Bimota YB4ie kopia (2).JPG
 
FZR 750 1988. och Bimota YB4ie 1988 med samma FZR750 motor

Har en startmotorkoppling som inte fungerar särskilt bra. Hur ser den ut på denna motor. Är detnågot man justerar eller är det bara till att byta ut grejer/delar. Finns det delar att få tag på nya eller är det begagnade som gäller? Mvh Toyman.

View attachment 439703
View attachment 439704
Är detsamma delar som FZR 1000 eller FZ 750 så är det troligtvis inga problem att få tag på nya delar i Sverige. Går nog att klura ut vilket här https://www.shopyamaha.com/parts-catalog/lines/street-mcy
 
Hej
Någon som vet bromsok från andra hojar som är bättre än fzr ?
Skullle vilja ha mer bett i det hela så att säga .
Helst något som mer eller mindre passar rakt av eller med så lite ingrepp som möjligt
Har en fzr 1000 exup 1992
Tackar på förhand??????

jag hade r1 ok på min. passar rakt på, inte helt hundra på vilka årsmodeler som passar.
 
Hej Nisse HT, tack. Hittade delarna som jag tror felar. Men de är slut och görs väl inte längre. Det är ju 30 år gamla grejer.... Mvh Tony

Har du hört efter? Inte alls längesedan jag köpte nya delar till mina och dom är 30 år gamla eller mer. Släng iväg ett mail till Mascot motor och se.
 
jag hade r1 ok på min. passar rakt på, inte helt hundra på vilka årsmodeler som passar.
Troligen alla som inte är radialmonterade. Yamaha har kört med 100 cc på bultarna och i princip samma offset från Hedenhös fram till radial-ok. Så det brukar funka bra fram och tillbaka lite hur som på hojar från - 90 till - 02.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top