Yamaha FZR-tråden

jo det helt sant. jävla skillnad om man kör med typ biltema belägg eller värsting racing belägg
men även om man kör med race belägg på org ok.
så får man mycket bättre bromsverkan med r1 ok.
när jag satte r1 ok på min racehoj blev bromserna fan så mycket bättre
det var liksom natt o dag
 
Hej!

har precis köpt mig en FZR 600 från 94, sjukt snygg är den vilket var det jag fastnade för, är ganska petig i estetiken i vilken typ av hoj jag vill ha.

så, vad går det att göra med den här maskinen för att få ur lite mera kräm? Har läst lite om ”Carburetor tuning kit - Dynojet stage 1”

värt att köpa?

 
Hej!

har precis köpt mig en FZR 600 från 94, sjukt snygg är den vilket var det jag fastnade för, är ganska petig i estetiken i vilken typ av hoj jag vill ha.

så, vad går det att göra med den här maskinen för att få ur lite mera kräm? Har läst lite om ”Carburetor tuning kit - Dynojet stage 1”

värt att köpa?

Det ger inget du fetar på på lägre rpm inget annat, det känns som om det händer en massa.

Vi bromsade en kawasaki gsxr600 o när vi tog bort dynokittet så spottade 600 ur sig drygt 10 hp mera i original skick.
 
Hej!

har precis köpt mig en FZR 600 från 94, sjukt snygg är den vilket var det jag fastnade för, är ganska petig i estetiken i vilken typ av hoj jag vill ha.

så, vad går det att göra med den här maskinen för att få ur lite mera kräm? Har läst lite om ”Carburetor tuning kit - Dynojet stage 1”

värt att köpa?

Dynojet gör sällan nytta, men att renovera förgasarna på en så pass gammal hoj, 'är en bra idé.
 
Tack! Då sparar jag mina stålar.
Det ger inget du fetar på på lägre rpm inget annat, det känns som om det händer en massa.

Vi bromsade en kawasaki gsxr600 o när vi tog bort dynokittet så spottade 600 ur sig drygt 10 hp mera i original skick.

Dynojet gör sällan nytta, men att renovera förgasarna på en så pass gammal hoj, 'är en bra idé.
 
Ok, så jag hämtade fzr 600 från 94 igår, den toppar 180 men från 160 till 180 går det väldigt långsamt.

vad är topphastigheten på en sån här? Kan den vara strypt?
 
Ok, så jag hämtade fzr 600 från 94 igår, den toppar 180 men från 160 till 180 går det väldigt långsamt.

vad är topphastigheten på en sån här? Kan den vara strypt?
Står 238 i topspeed och det gör ju min knappast, vart kan strypningen med högst sannolikhet sitta?
 
Det ger inget du fetar på på lägre rpm inget annat, det känns som om det händer en massa.

Vi bromsade en kawasaki gsxr600 o när vi tog bort dynokittet så spottade 600 ur sig drygt 10 hp mera i original skick.
?du hade ju två hojar i bänken samtidigt om du hade en gsxr 600 och en Kawasaki där ?
?Nä ja vet vad du menar dynojetnålarna är av usel kvalite och slits fort ut ?
 
Hej! Hur ser en förgasarbrygga ut?

Min är strypt till 25kw och jag vill ta bort strypningen, har läst mig till om att strypningen sitter i förgasarbryggan.
 
Hej! Hur ser en förgasarbrygga ut?

Min är strypt till 25kw och jag vill ta bort strypningen, har läst mig till om att strypningen sitter i förgasarbryggan.
Kan nog garantera att det inte finns någon strypning, dom som ströps gjordes för att få billigare försäkring, detta struntar försäkringsbolag i i dag o försäkrar för full effekt.

Ta av tanken så ser du förgasar bryggan, det är förtöjt en jolle vid varje bryggplats o bryggplatserna är 4 st i aluminium.

Ta bort den stora svarta bojen som sitter ihop med förgasar bryggan, se upp så jollarna inte sliter sig bara.

När den stora bojen även kallad luftburk, den flyter alltså om den kommer i vatten är borta så är förgasar bryggan frilagd.

Nu släpper du på dom 4 slangklämmorna under förgasar bryggan framkant o trycker bryggan nedåt, säkert hårt gummin är stenhårda som håller bryggan.
Lossar inte bryggan dra då uppåt i bakkant hårt o lea upp o ned, kan Tillomed behövas lite hjälp med ett litet bräckjärn.

Lossar bryggan så kolla jollarna att dessa ligger kvar vid bryggan.

Lyft brygga uppåt, nu skvalpar det vätska ur bryggan kallad bensin, är det diesel är det ingen strypning utan fel bränsle.

När bryggan är lyfft så kör du in fingen i gummit "" obs inte det gummit"" och känner efter en plåtblicka, känner du ingen plåtblicka i något av förgasar bryggan gummin är bryggan ostryp o hojen går som den skall.

Tryck in bryggan i gummin o se till att bryggan går i bott, dra åt slangklämmorna.
Montera den stora svarta bojen o alla slangar som dom satt innan du tog loss det.

Montera tank, provstarta, startar den ej eller går konstig, gör om o gör rätt, det kan ha försvunnit en jolle från bryggan.
 
Jag hittade en intressant FZR600 -94 på Facebook, dock har den problem med tvåans växel som hoppar ur. När jag googlar så pratar de om böjda växelgafflar. Jag har inte mekat med just detta själv så jag undrar om nån har några tips kring det? Är det kassett-växellåda på dessa eller måste motorn delas?
 
Kan nog garantera att det inte finns någon strypning, dom som ströps gjordes för att få billigare försäkring, detta struntar försäkringsbolag i i dag o försäkrar för full effekt.

Ta av tanken så ser du förgasar bryggan, det är förtöjt en jolle vid varje bryggplats o bryggplatserna är 4 st i aluminium.

Ta bort den stora svarta bojen som sitter ihop med förgasar bryggan, se upp så jollarna inte sliter sig bara.

När den stora bojen även kallad luftburk, den flyter alltså om den kommer i vatten är borta så är förgasar bryggan frilagd.

Nu släpper du på dom 4 slangklämmorna under förgasar bryggan framkant o trycker bryggan nedåt, säkert hårt gummin är stenhårda som håller bryggan.
Lossar inte bryggan dra då uppåt i bakkant hårt o lea upp o ned, kan Tillomed behövas lite hjälp med ett litet bräckjärn.

Lossar bryggan så kolla jollarna att dessa ligger kvar vid bryggan.

Lyft brygga uppåt, nu skvalpar det vätska ur bryggan kallad bensin, är det diesel är det ingen strypning utan fel bränsle.

När bryggan är lyfft så kör du in fingen i gummit "" obs inte det gummit"" och känner efter en plåtblicka, känner du ingen plåtblicka i något av förgasar bryggan gummin är bryggan ostryp o hojen går som den skall.

Tryck in bryggan i gummin o se till att bryggan går i bott, dra åt slangklämmorna.
Montera den stora svarta bojen o alla slangar som dom satt innan du tog loss det.

Montera tank, provstarta, startar den ej eller går konstig, gör om o gör rätt, det kan ha försvunnit en jolle från bryggan.
Haha tack för ditt svar! Ska ta och kika på det där men först behöver jag veta vad en "jolle" är för nåt!!? Jag antar att det inte är en sån där cannabiscigarett!
 
Det finns ingen jolle på en brygga med förgasare.

Utan ordet brygga kommer av att 2 eller fler förgasare är förankrade i varandra med gemensam axel.

Kunde lika gärna hetat förgasar rad.

Dock sitter det en plåtbit med ett mindre hål i insuget framför varje förgasare.

Du borde ha 38 eller 40mm förgasare

Ombestycknin brukar ej behövas

På fzr är det down draft gasare så jag tror att om du monterar av luftburk och ber någon vrida på gasen så spjället öppnar.

Ta då mycket försiktigt och lyft trottel och lys med en liten pennlampa så tror jag att du kan se rakt igenom förgasaren och då visuellt se genom förgasaren om det sitter en plåtbit framför förgasaren i insuget.

Tappa inget genom förgasaren o ha rena verktyg.

Stjärnskruvmejseln är av modell JIS. Inte Philips eller pozidrive. Fel mejsel förstör stjärnskruvarna, japansk standard på skruvar.
 
Jag hittade en intressant FZR600 -94 på Facebook, dock har den problem med tvåans växel som hoppar ur. När jag googlar så pratar de om böjda växelgafflar. Jag har inte mekat med just detta själv så jag undrar om nån har några tips kring det? Är det kassett-växellåda på dessa eller måste motorn delas?
Du får klyva motorn. Sedan tror jag ej på växelgaffel på en Yamaha utan att det är doggarna som är slitna, obs gämför ej med granne s Gammla doggar som skäller o pissar överallt.

På dreven sitter 3 klackar som gör att v-lådan driver, vid ystra växlingar slits dessa klackar även kallat doggar, ej då att förväxla med engelskans andra doggar som sades ovan.

Om dessa doggar är snedslitna hoppar växlarna ur,

1 byt drev om det finns kvar att köpa till den Gammla hojen.
2 det finns firmor som slipar om doggarna o under cuttar dessa.

Kostnad att åtgärda är troligtvis lika hög som priset på hojen ca 15 k om du gör det skälv och inte klantar dej på vägen.
 
Last edited:
Ok då får det vara.
 
Jag köpte den ändå, lol!
 
jag skulle behöva byta packningar i framgaffeln,nön som har koll på vart man kan lämna den?norrköpingstrakten
 
Garaget sa bestämt ifrån, men lyssnade inte 'å köpte ännu en hoj, en FZR 1000 Exup, -94a.

Tanken var väl att kunna köra hoj året om: GSXR1100 sommartid å så en exup med best-grip-dubb vintertid-(särskilt som den är streetfightermoddad med lämpligt fett styre för grusbus/sjöis-åka. )

Men.. när jag var in till Opus för att surra lite kring vilka dubb som är tillåtna/hur långt utstick, så kunde de inte riktigt svara på detta. Dock fick jag veta att "de inte besiktigar hoj vid vinterväglag"?

Efter fem minuter på tomgång, och, visst, en del varvande för att tillfredsställa öronen, så glödde 2ans grenrör gul-orange. Enbart 2ans rör. Och blev rejält glödande.

Inget jag noterat på min andra sporthoj, GSXR1100-91a .

Google-gurun pekade på att det troligen går lent. Eller att timingen är fel.

Så rev ner. Bra komp på alla cylindrar. Och hittade ett gäng insugsventiler vars spel var så gott som noll, men, inte just på 2an, så därav slutsatsen att just detta inte var problemet. Ventilspelet fixat. Sjukt jobbig konstruktion dock med hela 20 ventiler??

Alla insugsgummin var rejält torra/spruckna, så även de bytta. Kaaan ju varit att den nöp extra luft där på 2an.. även Vacuummembranen till Mikunisarna var på upphällningen. Inväntar lev. Av nya sådana.

Förgasarbryggan ultraljudstvättad. Kan väl varit nått skit däri som gjorde att 2an gick lent.

Återstår att se när jag plockar ihop igen.

- å ni tappra som orkat läsa ända hit, har ni några svar på några frågor så vore det grymt!:

1. Tankar kring glödande 2ans grenrör?

2. Vad är det för regler gällande dubbar på hoj?( Jag vet att det är tillåtet att köra på gamla torra slitna sommardäck(helt sjukt) ..å att maxutstick dubb för bil är 2mm. Ringde t.o.m transportstyrelsen, inte ens de kunde ge rakt svar på max tillåten dubblängd för hoj.)

3. Vad rekommenderar ni förståsigpåare om däck/dubb? (Funderar på best-grip, karbidspetsar med 7mm utstick fram/bak)

4. Har ca 4km snöis-grusväg å 6km asfalt att pendla till jobbet: slits best-grip karbiddubb ner på nolltid? .. man lär såklart köra lugnt å sakta på isig asfalt(?)

5. ...va fan är det för kontakt på bifogad bild??? Vad går den till??? Finns ingen matchande make/maka till denna? Glömde tyvärr kolla innan jag rev, men tror inte den varit inkopplad tidigare heller(pga inget slitage på kontaktytorna)

6. Exup-valvet/ventilen hade de svetsat fast.. skulle kolla/göra rent..men en bult gick av direkt ...så skiter I den ...är det väldigt stor skillnad på å köra med/utan exup?

7. Varför gör de sådär mot katter?
 

Bifogat

  • 20231225_221849.jpg
    20231225_221849.jpg
    1.7 MB · Visningar: 22
  • 20231225_230703.jpg
    20231225_230703.jpg
    1.2 MB · Visningar: 19
  • 20231225_225405.jpg
    20231225_225405.jpg
    3 MB · Visningar: 20
  • 20231128_004011.jpg
    20231128_004011.jpg
    2.8 MB · Visningar: 23
  • 20231128_012040.jpg
    20231128_012040.jpg
    2.8 MB · Visningar: 25
  • Screenshot_20231203_123724_Viber.jpg
    Screenshot_20231203_123724_Viber.jpg
    635.8 KB · Visningar: 25
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top