Yamaha FZR-tråden

FZR750
Modellen med aluminiumram, föregångaren till Yamahas storsatsning på Superbike 1988/89 OW01an. Den såldes ju ej i Sverige. Var det en extreem specialare. Eller är enda skillnaden den nya ramen?

Finns någon med länkar till info och bilder på denna hoj, dela med dig!

Här är några dåliga bilder ifrån nätet..... hur ska man på dessa identifiera att det är en 750 och ej någon annan kubik?

MVH Toyman.

Vill ha en sådan. Har hittat en till salu..... men hur vet man att det är rätt hoj man köper. Satt det kanske en specialmotor med ovanliga spec i som org: som gjorde att den inte var speciellt bra som brukshoj. Typ OW01an som är grymmt krävande på service.

Känner någon till om det finns många i Sverige, importerade ej via generalagent. Var det en hoj som flitigt deltog i vår Svenska Superbikeserie.

Vill bli lite upplyst: Surfar runt för fullt men känner mig rätt vilsen ibland! Tänk var lätt det var om alla tillverkare hade en hemssida med fullständig information om tidigare sålda modeller.

Fortfarande aktuellt, en FZR750R modellen med aluminiumram! 1987/88 modellen innan OW01:an.
Söker ochså YZF750SP.... Mvh Toyman:tummenupp
 
Tjena på er!
Efter en lång och sorglig historia med vänner som ska hjälpa till, så är nu min fzr1000 från -89 tillbaka i mitt garage. :Bugar
Jag har tänkt att jag ska försöka få den åkbar igen, då jag verkligen gillar hojen.

Mina problem:
* Nycklarna saknas. Pratade med Yamaha idag, men dom ville ha typ 4500 för ett nytt tändningslås med nycklar. Finns det nåt att göra?
*Bakhjulet stulet (har ett annat hjul som ligger).
*Ljuddämpare stulen (har orginalet :) )
*Kåpan över framlyktan kraschad. Var kan man hitta ny till ett rimligt pris?

Det är vad jag har sett just nu.. snälla hjälp :tummenupp
 
Blev att jag köpte mig en ny fzr istället. Nu är nästa problem blinkers. Den blinkar bara på vänster sida. Har suttit halva kvällen och sökt efter blinkersrelä utan resultat. Kan någon snälla visa mig i rätt riktning?
 
Men du skrev ju att den blinkar på ena sidan..Alså är relät helt. Sitter annars under vänster bak sidokåpa på årsmodell 91-95 iallfall.
 
Får försöka väcka tråden genom att berätta att idag kom det nya sulor på hojen.

Blev Bridgestone BT023:or fram 120/70-17 och bak 180/55-17.

De har ett snyggt mönster (vilket OCKSÅ är viktigt :)), lär vara schyssta sporttouringdäck som har bra våtegenskaper och är nötningsbeständiga - De ska också funka bra i snabb grupp på bandagar enligt det jag läst på nätet. Denna hojen kommer dock inte köras i mer än medelgruppen så det spelar egentligen ingen roll.

I ett tyskt test (från 2010 visserligen) fick de rätt bra kritik.

pointtablesporttouring2.jpg


Vilka däck (och dimension) tycker ni annars passar bäst ? - Jag var nära att ta ett 190 däck bak bara för att det ser lite fräckare ut, men var rädd att det skulle påverka negativt på körningen då jag faktiskt ibland rastar den lite på motorbanan.
 
Är det någon som råkar ha en toppkåpa till salu? Alternativt vet vart man får tag på en? Vet ju att det finns kinaplast på ebay, men hade nog tyckt att orginal vore trevligast. Vit med blåa och röda dekaler om man får önska, annars vilken färg som helst bara den är hel. Årsmodell -89, -90 ska väl också passa.
 
Får försöka väcka tråden genom att berätta att idag kom det nya sulor på hojen.

Blev Bridgestone BT023:or fram 120/70-17 och bak 180/55-17.

De har ett snyggt mönster (vilket OCKSÅ är viktigt :)), lär vara schyssta sporttouringdäck som har bra våtegenskaper och är nötningsbeständiga - De ska också funka bra i snabb grupp på bandagar enligt det jag läst på nätet. Denna hojen kommer dock inte köras i mer än medelgruppen så det spelar egentligen ingen roll.

I ett tyskt test (från 2010 visserligen) fick de rätt bra kritik.

View attachment 420941


Vilka däck (och dimension) tycker ni annars passar bäst ? - Jag var nära att ta ett 190 däck bak bara för att det ser lite fräckare ut, men var rädd att det skulle påverka negativt på körningen då jag faktiskt ibland rastar den lite på motorbanan.
190 borde inte bli bra, org fälgen är väl gjord för 160 om jag inte missminner mig....

Ett 180 har ju eg också fel vinkel/höjd på den fälgen...
 
Bumpar tråden lite genom att säga hej
Jag är en ganska nöjd ägare till en blå-vit FZR1000 -87, den köpte jag i nådens år 1988 när jag tröttnat på en Honda VFR750.
Nu har jag läst ganska mycket i tråden om diverse problem, framför allt hög oljeförbrukning.
Jag har tidigare kört ganska mycket utan att märka någon onormalt hög förbrukning mellan varje service.
Var det förresten inte vanligt på dessa tidiga Genesis modeller att kolvarna sprack mellan ringarna?
Har för mig att jag läst det i en gammal 5000 mila test i en tidning.
 
Min (87/88) drar inte heller nån olja att snacka om om ens någon och den har passerat 10k mil för längesedan. Verkar som gen 2 från 89 och framåt är dom som är törstiga på olja
 
Då är det kanske tur att man lyckats behålla den i 29 år.

Det var en "värsting" när jag köpte den begagnad -88, nu är det en gubbcykel.
Men det är klart, man är väl "gubbe" nu så då passar det bra.

Det satt en Öhlinare på den när jag köpte den.
Hittade orginaldämparen i garaget för ett tag sen om det är någon som har behov av en ?
Den har inte suttit på länge innan den blev utbytt, men den är 30 år gammal och nästan i nyskick.

Edit:
Måste tillägga att jag inte försöker sälja stötdämparen, vill man ha den får hämta den.
Kan ordna en bild eller två om så önskas.
 
Last edited:
Mina speglar ser inte vackra ut längre, verkar som plasten vittrar sönder sakta.
Troligen en kombination av solljus och dåliga rengöringsmedel.
Är det ett vanligt problem på modellerna 87-88 ?
Någon här som provat dessa från Yambits i England ?
 
Last edited:
Hej!

Tog fram hojen idag (FZR 600 -92) och skulle köra en runda, efter ca 20min normal körning så började hojen låta väldigt dovt och tappade väldigt mycket kraft, lyckades ta mig hem men gick väldigt trögt. Någon här som varit med om detta tidigare eller har någon aning om vad felet kan vara?

Vet att det är en väldigt vag beskrivning men hoppas att någon känner igen felet!

Mvh
 
Tjenare! Har nyligen köpt en fzr 600 från 91.

Nu undrar jag vad det är för skillnad på de olika modellbeteckningarna! På min hoj är det en 3RG. Undrar vad det är får skillnad gentemot en 3HE ? Det är då för att jag ska köpa en 35kW strypning på MC-kompaniet ! Men det finns bara till 3HE. Antar att det är likadan motor i båda , är det samma med insug ? Någon på denna tråden som har reggat en 3RG med 35kW strypning? Tacksam för svar!:)
 
Tjenare tänkte kolla om någon har eller vet vart man kan få tag på singelcuts þill en Thunderace 1000-00 :)
 
Tjenare! Har nyligen köpt en fzr 600 från 91.

Nu undrar jag vad det är för skillnad på de olika modellbeteckningarna! På min hoj är det en 3RG. Undrar vad det är får skillnad gentemot en 3HE ? Det är då för att jag ska köpa en 35kW strypning på MC-kompaniet ! Men det finns bara till 3HE. Antar att det är likadan motor i båda , är det samma med insug ? Någon på denna tråden som har reggat en 3RG med 35kW strypning? Tacksam för svar!:)

Kan tyvärr inte hjälpa dig med strypningen men kan jag få fråga dig vad du betalade för hojen?

Har en fzr600 92 som är stryp till 35kw som jag tänkte sälja och undrar vad jag skall sätta för pris...
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top