Yamaha FZ-tråden

Fälgar till FZ1 ??

Har börjat leta lite efter en omgång extrafälgar att ha bandäck på, nån som vet om R1-fälgar passar rakt på FZ1 ??
Isåfall vilka årsmodeller av R1-fälgen
 
tjo

jag och en kompis var ute idag och öva lite bakhjul, fick testa hans hoj och den ville inte resa sig på ettan ens, även när det skulle koppla upp den gick det fan inte. han har leo blås halvsystem, dock inte mappat om den.

blir det lättare om man mappar om den?

drog en remap när jag själv byta blås på min street och det blev en jävla skillnad borde bli det på hans fz-6 med?
 
tjo

jag och en kompis var ute idag och öva lite bakhjul, fick testa hans hoj och den ville inte resa sig på ettan ens, även när det skulle koppla upp den gick det fan inte. han har leo blås halvsystem, dock inte mappat om den.

blir det lättare om man mappar om den?

drog en remap när jag själv byta blås på min street och det blev en jävla skillnad borde bli det på hans fz-6 med?

Borde kunna vara något som dom sekundära spjällen orsakar. För det är nämligen två rader med spjäll, en du styr med handen och en som ECU:n styr. (Om jag förutsätter att det är lika på FZ1 och FZ6)
 
Min går upp på ettan och tvåan ibland på bara gas,så det låter mysko att det inte ens går att lura upp den med kopplingen. (FZ6)
 
Krisse du får nog ta lite lektioner i slangning om du inte får upp FZ6:an . Du kan infinna dig hos mig i morgon vid 9:30. Det blir två snabba espresso sen till nästa övningsplats ;)

Borde kunna vara något som dom sekundära spjällen orsakar. För det är nämligen två rader med spjäll, en du styr med handen och en som ECU:n styr. (Om jag förutsätter att det är lika på FZ1 och FZ6)

e det de här du pratar om ? Vad fyller dessa för funktion ? och vad kan man förvänta sig om man gör den här modden ? Bättre "ös" antar jag, men finns det något negativt med det ? på bilen upplevde jag en halv sekunds fördröjning i reaktion på gasen efter att jag hade satt på öppet luftfilter utan luftbox. varje gång lika småirriterande, men efter nån sekund när man hörde insugsljudet så blev jag nöjd direkt igen.
[YOUTUBE-ID]tr0o7cmFKzM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
hmmm.... låter konstigt iallafall, kan den vara strypt kanske? skulle träffat någon annan med en fz-6 s2 och jämföra lite. någon sugen?
 
Last edited:
det e möjligt, men den e inte strypt i hela registret. Det e bara en gasstopp. wheela med FZ6:an görs lite såhär: 3.500 RPM i ca 30-40 km/h, dippa kopplingen ordentligt och fortsätt dra på.
 
det e möjligt, men den e inte strypt i hela registret. Det e bara en gasstopp. wheela med FZ6:an görs lite såhär: 3.500 RPM i ca 30-40 km/h, dippa kopplingen ordentligt och fortsätt dra på.

fungerar inte ens i ettan, går inte i 2an om man kör 8-10k och dippa kopplingen, reser sig max 1 dm sjukt :/
 
du menar att jag ska VISA dig ? ;) Lugnt , bara kom. Du behöver inte förvarna. Jag bara tar på mina flipflops, en cigg i flabben, och sen e det wheelie
 
e det de här du pratar om ? Vad fyller dessa för funktion ? och vad kan man förvänta sig om man gör den här modden ? Bättre "ös" antar jag, men finns det något negativt med det ? på bilen upplevde jag en halv sekunds fördröjning i reaktion på gasen efter att jag hade satt på öppet luftfilter utan luftbox. varje gång lika småirriterande, men efter nån sekund när man hörde insugsljudet så blev jag nöjd direkt igen.

Rad 1: Styrd av din hand via gasregalegt
Rad 2: Servostyrd axel med signal ifrån ECU:n

(Rad 2 sitter närmast insugsningsventilen)

Jag har inte läst någonstans vad funktionen är men genom att testa att gasa med luftburk och allt bortplockat så kan man se att om jag gasar till hastigt så öppnas den andra radens spjäll inte lika hastigt. Detta kan ju såklart vara för att dämpa kraftiga tryckförändringar i insuget så man inte skall få den att dö. Men det kan också skapa en funktion med en snällare karaktär genom att ECU:n helt sonika inte öppnar så snabbt som möjligt att få den mjukare karaktären på motorn.

Jag har ju sett att vissa förminskar den andra radens spjäll genom att ta bort material och minska diametern. (Finns även att köpa) Men jag har nu testat att skruva bort mina helt, men jag låter axeln och servomotorn sitta kvar för att inte skapa någon felkod. Min motor kommer ju mappas om helt ifrån grunden så går det att få det att fungera borde jag få min motor mer "manuell" som jag då tror att jag vill ha den för att få den så hysterisk som möjligt. Men detta är bara vad jag tror än så länge.

2007 revision
Yamaha also softened the rear shock spring rated at 650 lb/in
Fuel Injection updated. From 2007 onwards Yamaha solved the throttle snatch issue by slowing the rate at which the secondary flies were being opened.
---------------------------------------------------------------------------
So the 2008 Yamaha FZ1 Fazer has none of the annoying throttle snatch of the previous model. Unfortunately it’s also lost some power; the previous model provided us with 138 horsepower stock; and the latest 2008 Yamaha FZ1 Fazer gives us 130 horsepower.
It’s the same when you tune them: with Micron Serpent headers and Micron GP end can, a Power Commander and the secondary throttle valves removed a old Yamaha FZ1 Fazer made 148 horsepower.
http://www.zimbio.com/Motorcycles+for+Sale/articles/2210/Yamaha+FZ1+Fazer+Good+Liter+Bike
 
Last edited:
Efter att min FZ6 nu gått drygt 240 mil hör jag ett ganska högt skrikande ljud på 4ans växel, mestadels runt 5000-5500rpm. Bra mycket högre än på resterande växlar.

Vet inte med mig att jag hört detta tidigare, kan ju iof blivit så att man lyssnar lite nogare när man väl lagt märke till det också.

Ljudet kan beskrivas som vinande/skrikande likt ett kasst lager.

Någon som känner igen detta, eventuellt har liknande?

Mvh
Björn
 
tjo

jag och en kompis var ute idag och öva lite bakhjul, fick testa hans hoj och den ville inte resa sig på ettan ens, även när det skulle koppla upp den gick det fan inte. han har leo blås halvsystem, dock inte mappat om den.

blir det lättare om man mappar om den?

drog en remap när jag själv byta blås på min street och det blev en jävla skillnad borde bli det på hans fz-6 med?



låter mycket märkligt. har leo, men ej mappat. Resar sig på ettan utan tvekan med bara gas, att koppla upp den är väldigt enkelt, går även i tvåan.

:va
 
BjörnR > Använd inte färdiga mappar. Det finns massor av mappar att ladda ner etc men bäst resultat är att skräddarsy en egen NY mapp för just Din hoj! Då det alltid skilljer lite osv.
Amatörmappning tar ca 10-15 min med en färdig mapp som används. Proffsigt utfört/skräddarsytt <40 min.
 
BjörnR > Använd inte färdiga mappar. Det finns massor av mappar att ladda ner etc men bäst resultat är att skräddarsy en egen NY mapp för just Din hoj! Då det alltid skilljer lite osv.
Amatörmappning tar ca 10-15 min med en färdig mapp som används. Proffsigt utfört/skräddarsytt <40 min.

Tja!

Problemet är att det är typ 1 månads väntetid i bromsbänken så det hade varit trevligt att kunna köra på en hyffsad mapp, även fast den inte är optimerad när det gäller maxeffekt.

Skiljer mapparna sig om det är en 78hk eller S2 tro?

Mvh
Björn
 
Utan att vara specialist inom området alls så skulle iaf jag säga Ja det gör det.

Enligt min mening är en mappning för en mc samma sak som att skräddarsy en kostym för någon. Visst du får säkert på dig min, och tvärtom, de funkar liksom. Men den sitter inte perfekt? hehe.. bra liknelse va..
 
Utan att vara specialist inom området alls så skulle iaf jag säga Ja det gör det.

Enligt min mening är en mappning för en mc samma sak som att skräddarsy en kostym för någon. Visst du får säkert på dig min, och tvärtom, de funkar liksom. Men den sitter inte perfekt? hehe.. bra liknelse va..

Jag håller med, absolut. Men det hade ju varit smidigt att kunnat köra en mapp som ändå funkar men inte kanske är optimerad effektmässigt då det är 1 månads väntetid till bänken, och jag vill ju kunna montera grejorna redan nu. Dessutom så är det väl en 11 mil enkel väg till bänk.

Mvh
Björn
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top