Yamaha FZ-tråden

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Hallå!

Är ni många som dragit bort katten ??? Isf uppskattas tips och synpunker kring detta! T ex kommande besiktning etc! Osv osv..!

Har man ett sjysst Slip-on och drar bort katten så blir det ju som ett Helsystem! Rätta mig om jag har fel.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hallå!

Är ni många som dragit bort katten ??? Isf uppskattas tips och synpunker kring detta! T ex kommande besiktning etc! Osv osv..!

Har man ett sjysst Slip-on och drar bort katten så blir det ju som ett Helsystem! Rätta mig om jag har fel.

har funderat på det men den går tillräckligt bra som den gör
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Det är inte effekten jag vill åt utan ljudet! Min låter redan jävligt högt så det är inte det!

Förstår man inte kärlekssången från denna så kan man åka vidare med sitt orginalblås :)

Här är det Kattla själv som skriker! :)

http://www.youtube.com/watch?v=dcoz5mjmm-I
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Hej !

Var ute o slöåkte med min FZ6 igår, var ute kanske en timme o körde lugnt, lite landsväg o lite i stan, när jag sedan är på väg hem å ska svänga av från stor väg till min lilla väg här hemma så börjar jag växla ner en bit innan sväng som jag brukar göra i samband med inbromsning, inget race skit nu så man lägger i ettan i 90, utan bara petar ner vartefter man saktar ner så det motorbromsar litegrann, när jag då kommer till 4:an så finns det lixom inget där när jag ska peta i 3:an, dvs jag petar ner spaken men det är bara fjädern som tar emot,växeln finns inte där.
Blir jäkligt orolig o tar svängen på 4:an o testar sedan igen att växla ner och då funkar det igen, hur kan det bli så ?

Tog en sväng nu o växlade upp och ner ett par gånger och det funkar fint,inget skrammel eller nåt o växlarna går i lätt,både uppåt o neråt.

Kan det ha hänt något med växellådan, eller kan det ha blivit nåt så det inte "syncar" därinne på nåt sätt eller vad tror ni ?

Väldigt tacksam för svar :)
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Hej !

Var ute o slöåkte med min FZ6 igår, var ute kanske en timme o körde lugnt, lite landsväg o lite i stan, när jag sedan är på väg hem å ska svänga av från stor väg till min lilla väg här hemma så börjar jag växla ner en bit innan sväng som jag brukar göra i samband med inbromsning, inget race skit nu så man lägger i ettan i 90, utan bara petar ner vartefter man saktar ner så det motorbromsar litegrann, när jag då kommer till 4:an så finns det lixom inget där när jag ska peta i 3:an, dvs jag petar ner spaken men det är bara fjädern som tar emot,växeln finns inte där.
Blir jäkligt orolig o tar svängen på 4:an o testar sedan igen att växla ner och då funkar det igen, hur kan det bli så ?

Tog en sväng nu o växlade upp och ner ett par gånger och det funkar fint,inget skrammel eller nåt o växlarna går i lätt,både uppåt o neråt.

Kan det ha hänt något med växellådan, eller kan det ha blivit nåt så det inte "syncar" därinne på nåt sätt eller vad tror ni ?

Väldigt tacksam för svar :)


Du petade kanske för löst ner och hittade friläge!? ( Ja det finns mellan alla växlar ) Inte samma Friläge/Neutral som mellan 1an och 2an såklart utan mer ett mellanläge mellan växlarna, lite ingenmans land om man petar lite för löst så kan man råka hamna där.
Väldigt varierande på olika cyklar såklart. Kanske inte gäller alla heller för den delen. Men vanligt på t ex crosshojar osv..!
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Nej,hade kvar växeln i läge när jag släppte upp kopplingen, dvs den växeln jag hade i när jag försökte växla ner.

Det fanns lixom inget där i själva lådan,växelspaken gick helt lätt ner,utan att kroka i därinne,eller hur man ska förklara,som att gaffeln därinne missade sitt mål helt enkelt.

Den har gått 500mil sen senaste oljebyte,kan det spela in ?
Har sett att en del kan få problem med lådorna bara av att byta märke så kanske det bara är att oljan börjar bli kass ?
 

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Söderhamn
Hoj
2014 Yamaha MT-09
Nej,hade kvar växeln i läge när jag släppte upp kopplingen, dvs den växeln jag hade i när jag försökte växla ner.

Det fanns lixom inget där i själva lådan,växelspaken gick helt lätt ner,utan att kroka i därinne,eller hur man ska förklara,som att gaffeln därinne missade sitt mål helt enkelt.

Den har gått 500mil sen senaste oljebyte,kan det spela in ?
Har sett att en del kan få problem med lådorna bara av att byta märke så kanske det bara är att oljan börjar bli kass ?

Min teori är att du helt enkelt inte släppte upp växelspaken så den fick "hämta upp" inför nästa växling. Jag har en FJR1300 och gjort så någon gång. Hann se "tusenlapparna fara iväg" innan jag kom på vad jag sysslade med. Växelspaken måste tillåtas återgå till sitt "neutralläge" mellan varje växling. Det vet man och det gör man alltid men ibland är liksom huvet inte med. Tror det kan hända oss alla. Har hänt mig i vart fall.
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Kan vara så enkelt,jag har alltid foten kvar på pedalen i dessa situationer,så kanske jag rentav inte släppte upp ordentligt emellan.

Tack för svaren.
 

lobbe

Lörda kväll dricka kväll
Gick med
17 May 2008
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki Z750 -08 såld. Yamaha Yz250 såld. Yamaha FZ1N-07
Råkade lägga hojen lite idag, på sådär bra humör efter de.
Skulle behöva lite reservdelar om nån har de liggandes eller vet någon bra handlare som har?
 

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Råkade lägga hojen lite idag, på sådär bra humör efter de.
Skulle behöva lite reservdelar om nån har de liggandes eller vet någon bra handlare som har?



Tror ebay hjälper dig. Var in till yamaha och hörde om priser till vissa plastdetaljer, när jag var i behov av nya. Men priserna dom har vände jag fort i kassan.
 

Darkwing

Inte hojlös!
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
FZ6-N
Råkade lägga hojen lite idag, på sådär bra humör efter de.
Skulle behöva lite reservdelar om nån har de liggandes eller vet någon bra handlare som har?


tråkigt att du la hojen. Se det dock som en möjlighet att göra om den till just så som DU vill ha den.

Jag har under min tid med ombyggnad av FZ6:an, handlat en del från http://www.partforyamaha.com/ långt långt under de priser som finns i sverige. :tummenupp

Har även handlat mycket från ebay.

Lycka till!
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
polarn testa min hoj häromdan och sa:

"Fyfan va sladdrigt styre, du måste ju skaffa styrdämpare""

-nån här som tyckt samma och skaffat detta?! :va
 

Darkwing

Inte hojlös!
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
FZ6-N
polarn testa min hoj häromdan och sa:

"Fyfan va sladdrigt styre, du måste ju skaffa styrdämpare""

-nån här som tyckt samma och skaffat detta?! :va


haha, alla dag i veckan, känns sladdrigare än en gocart på 3 hjul.

not :banana

tycker faktiskt det känns väldigt stabil, nu är jag iofs ingen GP-förare som tar varje kurva med knäskrap, men den körs ordentligt. Har faktiskt aldrig tänkt på något sladdrigt styre.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag tycker också att den känns riktigt stabil, och min körs också ordentligt. Visst, det går att provocera lite sladdrighet om man medvetet knuffar till styret, men även då stabiliseras den förvånansvärt lätt och odramatiskt.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top