Yamaha FZ-tråden

Hallå!

Är ni många som dragit bort katten ??? Isf uppskattas tips och synpunker kring detta! T ex kommande besiktning etc! Osv osv..!

Har man ett sjysst Slip-on och drar bort katten så blir det ju som ett Helsystem! Rätta mig om jag har fel.
 
Hallå!

Är ni många som dragit bort katten ??? Isf uppskattas tips och synpunker kring detta! T ex kommande besiktning etc! Osv osv..!

Har man ett sjysst Slip-on och drar bort katten så blir det ju som ett Helsystem! Rätta mig om jag har fel.

har funderat på det men den går tillräckligt bra som den gör
 
Hej !

Var ute o slöåkte med min FZ6 igår, var ute kanske en timme o körde lugnt, lite landsväg o lite i stan, när jag sedan är på väg hem å ska svänga av från stor väg till min lilla väg här hemma så börjar jag växla ner en bit innan sväng som jag brukar göra i samband med inbromsning, inget race skit nu så man lägger i ettan i 90, utan bara petar ner vartefter man saktar ner så det motorbromsar litegrann, när jag då kommer till 4:an så finns det lixom inget där när jag ska peta i 3:an, dvs jag petar ner spaken men det är bara fjädern som tar emot,växeln finns inte där.
Blir jäkligt orolig o tar svängen på 4:an o testar sedan igen att växla ner och då funkar det igen, hur kan det bli så ?

Tog en sväng nu o växlade upp och ner ett par gånger och det funkar fint,inget skrammel eller nåt o växlarna går i lätt,både uppåt o neråt.

Kan det ha hänt något med växellådan, eller kan det ha blivit nåt så det inte "syncar" därinne på nåt sätt eller vad tror ni ?

Väldigt tacksam för svar :)
 
Hej !

Var ute o slöåkte med min FZ6 igår, var ute kanske en timme o körde lugnt, lite landsväg o lite i stan, när jag sedan är på väg hem å ska svänga av från stor väg till min lilla väg här hemma så börjar jag växla ner en bit innan sväng som jag brukar göra i samband med inbromsning, inget race skit nu så man lägger i ettan i 90, utan bara petar ner vartefter man saktar ner så det motorbromsar litegrann, när jag då kommer till 4:an så finns det lixom inget där när jag ska peta i 3:an, dvs jag petar ner spaken men det är bara fjädern som tar emot,växeln finns inte där.
Blir jäkligt orolig o tar svängen på 4:an o testar sedan igen att växla ner och då funkar det igen, hur kan det bli så ?

Tog en sväng nu o växlade upp och ner ett par gånger och det funkar fint,inget skrammel eller nåt o växlarna går i lätt,både uppåt o neråt.

Kan det ha hänt något med växellådan, eller kan det ha blivit nåt så det inte "syncar" därinne på nåt sätt eller vad tror ni ?

Väldigt tacksam för svar :)


Du petade kanske för löst ner och hittade friläge!? ( Ja det finns mellan alla växlar ) Inte samma Friläge/Neutral som mellan 1an och 2an såklart utan mer ett mellanläge mellan växlarna, lite ingenmans land om man petar lite för löst så kan man råka hamna där.
Väldigt varierande på olika cyklar såklart. Kanske inte gäller alla heller för den delen. Men vanligt på t ex crosshojar osv..!
 
Nej,hade kvar växeln i läge när jag släppte upp kopplingen, dvs den växeln jag hade i när jag försökte växla ner.

Det fanns lixom inget där i själva lådan,växelspaken gick helt lätt ner,utan att kroka i därinne,eller hur man ska förklara,som att gaffeln därinne missade sitt mål helt enkelt.

Den har gått 500mil sen senaste oljebyte,kan det spela in ?
Har sett att en del kan få problem med lådorna bara av att byta märke så kanske det bara är att oljan börjar bli kass ?
 
Nej,hade kvar växeln i läge när jag släppte upp kopplingen, dvs den växeln jag hade i när jag försökte växla ner.

Det fanns lixom inget där i själva lådan,växelspaken gick helt lätt ner,utan att kroka i därinne,eller hur man ska förklara,som att gaffeln därinne missade sitt mål helt enkelt.

Den har gått 500mil sen senaste oljebyte,kan det spela in ?
Har sett att en del kan få problem med lådorna bara av att byta märke så kanske det bara är att oljan börjar bli kass ?

Min teori är att du helt enkelt inte släppte upp växelspaken så den fick "hämta upp" inför nästa växling. Jag har en FJR1300 och gjort så någon gång. Hann se "tusenlapparna fara iväg" innan jag kom på vad jag sysslade med. Växelspaken måste tillåtas återgå till sitt "neutralläge" mellan varje växling. Det vet man och det gör man alltid men ibland är liksom huvet inte med. Tror det kan hända oss alla. Har hänt mig i vart fall.
 
Kan vara så enkelt,jag har alltid foten kvar på pedalen i dessa situationer,så kanske jag rentav inte släppte upp ordentligt emellan.

Tack för svaren.
 
Råkade lägga hojen lite idag, på sådär bra humör efter de.
Skulle behöva lite reservdelar om nån har de liggandes eller vet någon bra handlare som har?
 
Råkade lägga hojen lite idag, på sådär bra humör efter de.
Skulle behöva lite reservdelar om nån har de liggandes eller vet någon bra handlare som har?



Tror ebay hjälper dig. Var in till yamaha och hörde om priser till vissa plastdetaljer, när jag var i behov av nya. Men priserna dom har vände jag fort i kassan.
 
Råkade lägga hojen lite idag, på sådär bra humör efter de.
Skulle behöva lite reservdelar om nån har de liggandes eller vet någon bra handlare som har?


tråkigt att du la hojen. Se det dock som en möjlighet att göra om den till just så som DU vill ha den.

Jag har under min tid med ombyggnad av FZ6:an, handlat en del från http://www.partforyamaha.com/ långt långt under de priser som finns i sverige. :tummenupp

Har även handlat mycket från ebay.

Lycka till!
 
polarn testa min hoj häromdan och sa:

"Fyfan va sladdrigt styre, du måste ju skaffa styrdämpare""

-nån här som tyckt samma och skaffat detta?! :va
 
polarn testa min hoj häromdan och sa:

"Fyfan va sladdrigt styre, du måste ju skaffa styrdämpare""

-nån här som tyckt samma och skaffat detta?! :va


haha, alla dag i veckan, känns sladdrigare än en gocart på 3 hjul.

not :banana

tycker faktiskt det känns väldigt stabil, nu är jag iofs ingen GP-förare som tar varje kurva med knäskrap, men den körs ordentligt. Har faktiskt aldrig tänkt på något sladdrigt styre.
 
Jag tycker också att den känns riktigt stabil, och min körs också ordentligt. Visst, det går att provocera lite sladdrighet om man medvetet knuffar till styret, men även då stabiliseras den förvånansvärt lätt och odramatiskt.
 
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back
Top