Yamaha FZ-tråden

Härder1

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
-
Hoj
CRF 450 2004
Jag har problem när jag växlar ner med min fz6 s2, det händer ingenting, växelpedalen åker bara ner, och jag får inte ner den i växel. Någon som varit med om något liknande?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
MM det hände mig också. Det tycktes hjälpa att man släpper upp kopplingen sakta samtidigt som att man trycker ner pedalen. Så ramlar "poletten" då .. Detta hände lite då och då, oftast vid stoppljus, eller när jag hade rullat på tomgång.
 

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Skaune
Hoj
2011 Speed Triple
Jag har problem när jag växlar ner med min fz6 s2, det händer ingenting, växelpedalen åker bara ner, och jag får inte ner den i växel. Någon som varit med om något liknande?

Jag har samma fenomen på min fz1, har bestämt mig för att det räknas som "karaktär". Precis som java säger, släpp på kopplingen sakta tills du känner att den hoppar i växel och prova igen. Händer endast vid rödljus etc för mig, speciellt om jag vart lat och rullat in mot stoppet på tomgång med en högre växel i.
 

Härder1

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
-
Hoj
CRF 450 2004
skruvade ner och märkte att bulten som sitter till växelreglaget var torr som snus så lite fett på den så rullar det perfekt igen ::yoparty
 

frisörn

team permanentspolen??
Gick med
8 Jul 2011
Ort
gävle
Hoj
yamaha fz8n -11
ny i forumet

nämen tjenare!

tog kortet för 2 månader sen, haft en bulldog bt1100 under tiden, har beställt en fz8n som står färdig på Lingvalls här i gävle i väntan på ny regplåt,

letade igenom några sidor och sökte lite förgäves på fz8 / förare, nån här? :yoparty

iallf hög tid att införskaffa slip on nu inte sant?! innan den ens är inkörd!
nån som har då en liggandes?

ciao!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Last edited:

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Skaune
Hoj
2011 Speed Triple
Någon som har bra tips på vettiga sidoväskor, alt toppväska? Tänkte smita iväg till Norge i augusti. Kommer bli en Givi tankbag med deras quick release system, men mer osäker på sidoväskorna.

thx
 

Strano

Now the real deal
Gick med
17 Dec 2006
Ort
A few clics north Gbg, i spenaten
Hoj
Yamaha FZ1-N -10, Yamaha FZ1-S -07 kraschad, Husky 250 -75
Dessto lägre fart du kör, ju lättare blir det att låsa ett hjul. Tvärt om mot vad man tänker och oftast gör.

En ovan personer bromsar vid hög hastighet mjukt - hårdare - hårdare

Men borde bromsa stenhårt - mjukare - mjukare för att minska risken för låsning.

Skulle rekomendera en SMC-kurs. Det är skitnyttigt!

Skadade du dig illa?

Tjena!
Lite långt mellan varven som man är här inne, ledsen för det. Men har inte orkat så himla mycket de senaste veckorna.

Jag bumpar lite mitt inlägg i tråden för några veckor sedan.
@Mr Helmut: Tror du har helt rätt hur ovana personer bromsar och en SMC-kurs står högt på min dagordning! Hoppas den står på flera andras också.

Ang min highsider...grejen var ju att jag bara skulle göra en mindre fartkorrigering så att säga. Istället låser sig bakhjulet - två ggr!
I efterhand har jag kommit på ytterligare 3 tillfällen när bakhjulet låst sig på samma sätt.
Med hjälp av försäkringsbolaget och en ny insats från min sida fick jag plockat ut en ny hoj, bytte från FZ1 S till N med ABS :tungan *gilla*

Så klart var jag tvungen att testa bakbromsen på min nya hoj - och fick den responsen som jag förväntade mig: jag känner att bromsen börjar ta, hojen niger lite och farten minskar. ABS:en går INTE in.
På den gamla hojen kändes ingenting, det var som om spelet i bromsen övergick direkt till bakhjulslåsning när jag satte foten på pedalen.
Vet inte om eller hur jag skall gå vidare, känner mig lurad liksom.

Nu är det 5 veckor sedan jag fick highsidern och med facit i hand får man nog säga att jag har har klarat mig väldigt bra. Ömmande vänster axel och nackmuskler (whiplash), en mindre spricka i ett revben samt hjärnskakning.
Jag var borta ganska länge och minns inte så mycket från det att jag lyfter från hojen och hinner tänka "fan nu går hojen sönder". Och det gjorde den ju. Hjärnskakningen har gjort att man blir så jädra trött på eftermiddagarna och sover middag som ett barn, svårt att fokusera, huvudvärk osv.
In på sjukhus lördag kväll, uppe och går på söndag (med smärtstillande), utskriven efter ronden på måndagen eftersom "vi kan inte hitta något allvarligt".
Sjukskrivning 100 % första veckan och 50 % de efterföljande 4.
Har nu två dryga 20-mila turer på den nya hojen och det känns bättre och bättre.

Tur? Japp.


Edit 2011-07-17
 
Last edited:

nissetrisse

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2010
Ort
kungsbacka/malmö
Hoj
09 Yamaha FZ1,05 yamaha r1,97suzuki marauder
Någon som har bra tips på vettiga sidoväskor, alt toppväska? Tänkte smita iväg till Norge i augusti. Kommer bli en Givi tankbag med deras quick release system, men mer osäker på sidoväskorna.

thx

Jag köpte mina på loise mc i tyskland är med snabblås och även metallrören som håller väskorna på plats går att ta bort när man inte avänder dom funkar skitbra :tummenupp
 

T-rex crew-memb

Njutnings-narkoman!
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Timrå
Hoj
FZ1-S 06
Fce

Hej.
Jag har försökt söka men hittar det inte så jag testar om det är någon här som har länkarna till han som med bilder så tydligt visade hur man monterade in en FCE från Ivan's? Vill även minnas jag sett något liknande om spjällhus-brickorna så även den vore bra. Hade för mig att jag sett länkarna i denna tråd men hittar dom inte när jag söker och även om jag älskar min FZ1 orkar jag inte läsa igenom hela tråden en gång till.
Tack på förhand.
Hans
 

uddevallaren

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha FZ6 S2
Har ett Mivv avgassystem till salu till FZ6 om någon är intresserad. gått 100mil dubbla rostfria pipor med modiferad DB killer.
Pris bud
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Hej.
Jag har försökt söka men hittar det inte så jag testar om det är någon här som har länkarna till han som med bilder så tydligt visade hur man monterade in en FCE från Ivan's? Vill även minnas jag sett något liknande om spjällhus-brickorna så även den vore bra. Hade för mig att jag sett länkarna i denna tråd men hittar dom inte när jag söker och även om jag älskar min FZ1 orkar jag inte läsa igenom hela tråden en gång till.
Tack på förhand.
Hans

Hallå mannen...

Våra grejor är väl på väg nu så det är bara att börja pluuga installationsproceduren!!!

Kolla denna länk:
http://fazerowners.yuku.com/topic/2481/t/FCE-install-lots-of-pics.html

Vi får väl höras när paketet når Sverige...

//cage
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Måste hitta ett blås som klarar bullerkraven.

Original tar i hur mycket jag än hänger:huvet

Någon som har en bra rekomedation:Bugar:Bugar
 

T-rex crew-memb

Njutnings-narkoman!
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Timrå
Hoj
FZ1-S 06

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Någon som har bra tips på vad jag skall tänka på inför däckbytet på min FZ6?

Har hittat Diablo Strada som verkar ha en hårdare blandning på mitten och mjukare på sidorna. Detta kan passa eftersom jag lätt "plattar" mina däck.

Denna däcktyp finns i 180/55 R17 för 1200:- med frakt eller 170/60 R17 för 800:-

Märker jag stor skillnad om jag går på 170/60 istället för den rätta dimensionen? Någon som testat detta däck?

//K
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
N eller S, ja det är frågan - jag vet fan inte vilken jag ska sikta in mig på :/

(Literklubba)
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Någon som har bra tips på vad jag skall tänka på inför däckbytet på min FZ6?

Jag är helt grön på däckval.

Vad är lämpligt till en FZ6, bak?

Tipsa gärna med märke/modell och en bra butik att köpa det på.

Upptäckte igår att jag snart har 0mm spårdjup på mitten av däcket.

Jäkligt tacksam för tips, det är en JUNGEL av däck hos de nätbaserade handlarna, och jag vill ju inte få hem något som är avsett endast för att köra på bana eller liknande. Gummiblandnigen får gärna vara lite hårdare, jag kör sällan när det regnar och lägger inte ned cykeln så mycket när jag svänger.

//K

Dunlop Roadsmart
Michelin Pilot Road 2

N eller S, ja det är frågan - jag vet fan inte vilken jag ska sikta in mig på :/

(Literklubba)

Kåpan på S-modellen hjälper inte SÅ mkt...

MEN välj en med ABS !!!
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Dunlop Roadsmart
Michelin Pilot Road 2

Tack för svaret (har ändrat i min första post innan jag såg ditt svar).

Har Roadsmart eller Pilot Road en hårdare blandning i mitten?

Jag lägger inte ned cykeln så mycket och kör långa sträckor, originaldäcket blev helt platt på mitten och räckte ca 500mil.

Är det dumsnålt att spara 400:- och välja ett 10mm smalare däck med något högre profil? Märker man något av det om man inte är en särskilt aktiv förare?

//K
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Tack för svaret (har ändrat i min första post innan jag såg ditt svar).

Har Roadsmart eller Pilot Road en hårdare blandning i mitten?

Jag lägger inte ned cykeln så mycket och kör långa sträckor, originaldäcket blev helt platt på mitten och räckte ca 500mil.

Är det dumsnålt att spara 400:- och välja ett 10mm smalare däck med något högre profil? Märker man något av det om man inte är en särskilt aktiv förare?

//K

Jag har för mig att även Dunlop har olika blandningar, Michelin har det iaf...
Men varför använder du inte hela däcket?? Anmäl dig till en SMC-kurs och få användning av resten av däcket!! Och du har ju en hoj som det går att svänga med....
Om du nu säger att du inte sliter på sidorna, välj INTE ett smalare och högre däck!!!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top