Yamaha FZ-tråden

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Fälgar till FZ1 ??

Har börjat leta lite efter en omgång extrafälgar att ha bandäck på, nån som vet om R1-fälgar passar rakt på FZ1 ??
Isåfall vilka årsmodeller av R1-fälgen
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
tjo

jag och en kompis var ute idag och öva lite bakhjul, fick testa hans hoj och den ville inte resa sig på ettan ens, även när det skulle koppla upp den gick det fan inte. han har leo blås halvsystem, dock inte mappat om den.

blir det lättare om man mappar om den?

drog en remap när jag själv byta blås på min street och det blev en jävla skillnad borde bli det på hans fz-6 med?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
tjo

jag och en kompis var ute idag och öva lite bakhjul, fick testa hans hoj och den ville inte resa sig på ettan ens, även när det skulle koppla upp den gick det fan inte. han har leo blås halvsystem, dock inte mappat om den.

blir det lättare om man mappar om den?

drog en remap när jag själv byta blås på min street och det blev en jävla skillnad borde bli det på hans fz-6 med?

Borde kunna vara något som dom sekundära spjällen orsakar. För det är nämligen två rader med spjäll, en du styr med handen och en som ECU:n styr. (Om jag förutsätter att det är lika på FZ1 och FZ6)
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Min går upp på ettan och tvåan ibland på bara gas,så det låter mysko att det inte ens går att lura upp den med kopplingen. (FZ6)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Krisse du får nog ta lite lektioner i slangning om du inte får upp FZ6:an . Du kan infinna dig hos mig i morgon vid 9:30. Det blir två snabba espresso sen till nästa övningsplats ;)

Borde kunna vara något som dom sekundära spjällen orsakar. För det är nämligen två rader med spjäll, en du styr med handen och en som ECU:n styr. (Om jag förutsätter att det är lika på FZ1 och FZ6)

e det de här du pratar om ? Vad fyller dessa för funktion ? och vad kan man förvänta sig om man gör den här modden ? Bättre "ös" antar jag, men finns det något negativt med det ? på bilen upplevde jag en halv sekunds fördröjning i reaktion på gasen efter att jag hade satt på öppet luftfilter utan luftbox. varje gång lika småirriterande, men efter nån sekund när man hörde insugsljudet så blev jag nöjd direkt igen.
[YOUTUBE-ID]tr0o7cmFKzM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
hmmm.... låter konstigt iallafall, kan den vara strypt kanske? skulle träffat någon annan med en fz-6 s2 och jämföra lite. någon sugen?
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
det e möjligt, men den e inte strypt i hela registret. Det e bara en gasstopp. wheela med FZ6:an görs lite såhär: 3.500 RPM i ca 30-40 km/h, dippa kopplingen ordentligt och fortsätt dra på.
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
det e möjligt, men den e inte strypt i hela registret. Det e bara en gasstopp. wheela med FZ6:an görs lite såhär: 3.500 RPM i ca 30-40 km/h, dippa kopplingen ordentligt och fortsätt dra på.

fungerar inte ens i ettan, går inte i 2an om man kör 8-10k och dippa kopplingen, reser sig max 1 dm sjukt :/
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
du menar att jag ska VISA dig ? ;) Lugnt , bara kom. Du behöver inte förvarna. Jag bara tar på mina flipflops, en cigg i flabben, och sen e det wheelie
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
e det de här du pratar om ? Vad fyller dessa för funktion ? och vad kan man förvänta sig om man gör den här modden ? Bättre "ös" antar jag, men finns det något negativt med det ? på bilen upplevde jag en halv sekunds fördröjning i reaktion på gasen efter att jag hade satt på öppet luftfilter utan luftbox. varje gång lika småirriterande, men efter nån sekund när man hörde insugsljudet så blev jag nöjd direkt igen.

Rad 1: Styrd av din hand via gasregalegt
Rad 2: Servostyrd axel med signal ifrån ECU:n

(Rad 2 sitter närmast insugsningsventilen)

Jag har inte läst någonstans vad funktionen är men genom att testa att gasa med luftburk och allt bortplockat så kan man se att om jag gasar till hastigt så öppnas den andra radens spjäll inte lika hastigt. Detta kan ju såklart vara för att dämpa kraftiga tryckförändringar i insuget så man inte skall få den att dö. Men det kan också skapa en funktion med en snällare karaktär genom att ECU:n helt sonika inte öppnar så snabbt som möjligt att få den mjukare karaktären på motorn.

Jag har ju sett att vissa förminskar den andra radens spjäll genom att ta bort material och minska diametern. (Finns även att köpa) Men jag har nu testat att skruva bort mina helt, men jag låter axeln och servomotorn sitta kvar för att inte skapa någon felkod. Min motor kommer ju mappas om helt ifrån grunden så går det att få det att fungera borde jag få min motor mer "manuell" som jag då tror att jag vill ha den för att få den så hysterisk som möjligt. Men detta är bara vad jag tror än så länge.

2007 revision
Yamaha also softened the rear shock spring rated at 650 lb/in
Fuel Injection updated. From 2007 onwards Yamaha solved the throttle snatch issue by slowing the rate at which the secondary flies were being opened.
---------------------------------------------------------------------------
So the 2008 Yamaha FZ1 Fazer has none of the annoying throttle snatch of the previous model. Unfortunately it’s also lost some power; the previous model provided us with 138 horsepower stock; and the latest 2008 Yamaha FZ1 Fazer gives us 130 horsepower.
It’s the same when you tune them: with Micron Serpent headers and Micron GP end can, a Power Commander and the secondary throttle valves removed a old Yamaha FZ1 Fazer made 148 horsepower.
http://www.zimbio.com/Motorcycles+for+Sale/articles/2210/Yamaha+FZ1+Fazer+Good+Liter+Bike
 
Last edited:

BjörnR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Norr
Hoj
Olika
Efter att min FZ6 nu gått drygt 240 mil hör jag ett ganska högt skrikande ljud på 4ans växel, mestadels runt 5000-5500rpm. Bra mycket högre än på resterande växlar.

Vet inte med mig att jag hört detta tidigare, kan ju iof blivit så att man lyssnar lite nogare när man väl lagt märke till det också.

Ljudet kan beskrivas som vinande/skrikande likt ett kasst lager.

Någon som känner igen detta, eventuellt har liknande?

Mvh
Björn
 

Darkwing

Inte hojlös!
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
FZ6-N
tjo

jag och en kompis var ute idag och öva lite bakhjul, fick testa hans hoj och den ville inte resa sig på ettan ens, även när det skulle koppla upp den gick det fan inte. han har leo blås halvsystem, dock inte mappat om den.

blir det lättare om man mappar om den?

drog en remap när jag själv byta blås på min street och det blev en jävla skillnad borde bli det på hans fz-6 med?



låter mycket märkligt. har leo, men ej mappat. Resar sig på ettan utan tvekan med bara gas, att koppla upp den är väldigt enkelt, går även i tvåan.

:va
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
BjörnR > Använd inte färdiga mappar. Det finns massor av mappar att ladda ner etc men bäst resultat är att skräddarsy en egen NY mapp för just Din hoj! Då det alltid skilljer lite osv.
Amatörmappning tar ca 10-15 min med en färdig mapp som används. Proffsigt utfört/skräddarsytt <40 min.
 

BjörnR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Norr
Hoj
Olika
BjörnR > Använd inte färdiga mappar. Det finns massor av mappar att ladda ner etc men bäst resultat är att skräddarsy en egen NY mapp för just Din hoj! Då det alltid skilljer lite osv.
Amatörmappning tar ca 10-15 min med en färdig mapp som används. Proffsigt utfört/skräddarsytt <40 min.

Tja!

Problemet är att det är typ 1 månads väntetid i bromsbänken så det hade varit trevligt att kunna köra på en hyffsad mapp, även fast den inte är optimerad när det gäller maxeffekt.

Skiljer mapparna sig om det är en 78hk eller S2 tro?

Mvh
Björn
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Utan att vara specialist inom området alls så skulle iaf jag säga Ja det gör det.

Enligt min mening är en mappning för en mc samma sak som att skräddarsy en kostym för någon. Visst du får säkert på dig min, och tvärtom, de funkar liksom. Men den sitter inte perfekt? hehe.. bra liknelse va..
 

BjörnR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Norr
Hoj
Olika
Utan att vara specialist inom området alls så skulle iaf jag säga Ja det gör det.

Enligt min mening är en mappning för en mc samma sak som att skräddarsy en kostym för någon. Visst du får säkert på dig min, och tvärtom, de funkar liksom. Men den sitter inte perfekt? hehe.. bra liknelse va..

Jag håller med, absolut. Men det hade ju varit smidigt att kunnat köra en mapp som ändå funkar men inte kanske är optimerad effektmässigt då det är 1 månads väntetid till bänken, och jag vill ju kunna montera grejorna redan nu. Dessutom så är det väl en 11 mil enkel väg till bänk.

Mvh
Björn
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top