Xs750 Maxxecu racer

Felet är väl att när två krökar möts rakt mot varandra så kommer åtminstone delar av avgaspulsen första cylindern vandra upp i motsatt rör och därmed skapa mottryck för den avgaspuls som kommer från nästa cylinder i tändföjden. Om avgasflödet i kollektorn istället är i samma riktning (alltså bakåt) från alla tre cylindrar kommer de istället att skapa ett undertryck bakom varje avgaspuls som då istället bidrar till ”evakueringen” av efterföljande avgaser. I alla fall så som jag förstått det men Two stroke man kommer nog snart och berättar för mig jag har fel.

Snart... det har tagit ett helt år innan jag ens hittade tråden. Jag tyckte väl dumt nog inte att XS750 lät särskilt spännande.

Det finns ju två fysiska effekter, den viktigaste aspekten är ljudpulserna som går med ljudhastigheten igenom rören men i grenen kan man betrakta den rent sfärsikt, den bryr sig inte om vinklarna på rören. Egentligen bara areaförändringar och rörlängder. Om det är en areaökning i grenen vilket det vanligtvis är så kommer det skapas en undertryckspuls som sprids tillbaka i alla tre rören. Och det sker oavsett vinklarna så på den punkten kommer jag nu och säger att du har fel.

Det andra är ju det rena flödet och rent flödestekniskt tycker jag att du har mer rätt, grenen ser inte särskilt idealisk ut. Exakt hur mycket det betyder i praktiken vågar jag inte säga, men jag tror inte det är nåt man känner med rövdynon, men troligen i en riktig bromsbänk. Jag tror alltså det handlar om under 5%.
Jag tror att både du och Boost som så många andra har ett främst flödesteknisk syn på grenrören och missar den aukustiska.

Jag skulle inte ha konstruerat så men nåt nämnvärt problem med grenen tycker jag inte att det är.
Det jag skulle lägga tankemöda och kanske testarbete på är längden på rören.
 
Ja man ska inte döma hunden efter håren! Alltid kul att kasta pärlor på svin!
Alla ordspråk till trots, det är kul med ny teknik på gammal skit!:tungan
Hej och välkommen till min lilla tråd förresten!

Har fortfarande inte löst lambda problemet så hjälp mottages tacksamt.
Blir inte heller klok på huruvida jag behöver använda teminerings motstånd i nån ända och i så fall vilken. Har inte hunnit mäta hur många Ohm än dock. Framgår lite dåligt på Maxxecus för övrigt eminenta hjälpsida. Blir impad väldigt ofta annars. Står säkert men jag är väl korkad!
 
Lambda, eller snarare avsaknaden av lambdavärdet-problemet är löst. Trummorna och trumpeterna har precis tystnat och Fristads Drill flickor är på väg hem. Kvar i glädjeruset sitter jag och funderar över vad som hände.
Efter att ha varvat Google, slagit knut på Chat gpt, frågat på forum, mm så kom jag på vad det var, SJÄLV... Lambdan hade jag ställt in på att hoppa igång när motorn startar men ska det ge signal i garaget ska den ska aktiveras när ECU:n slås på. Spelar ju ingen roll i vardagligt bruk för man står ju aldrig med tändningen på men i garaget vid installation när man vill se att allt funkar så...
Städar upp all konfetti nu!
 
Hoppsan, dåligt med uppdateringar minsann!
Det har varit lite annat också i livet, ja ni vet köpa ny soffa å sånt…
MEN, nu är det ju så att det börjar bli dags för lack:machinegu
Saken är bara den att jag har varvat YouTube på hur man ska göra och givetvis gör alla olika…
Så jag vänder mej ödmjukt till alla självutnämnda soffexperter här:tungan
Vad jag undrar: Jag har rena aluminium kåpor tank och kuts. Det är ju allmänt känt att färg flagnar på aluminium. I min inskränkta värd lever jag med illfarelsen att man lackar med en 2k epoxygrund först. Sedan med 2k slipgrund (några lager?) och sedan spackla det som behövs. Eller ska man spackla innan slipgrunden?
En del påstår att man ska spackla först på aluminiumen och epoxigrund sen…
Ja, och ungefär där tröttnade jag…, så, hur ska jag göra?
Har koll på att inte blanda 1k och 2k eller egentligen 1k och sedan 1k igen då det andra lagret löser upp det första iom att 1k bara torkar, inte härdar vilket medför att nästa lagers thinner löser upp det första lagret.
 
Jag mätte nyligen min bränslepump. Det är ingen KTM, men det tror jag är av mindre betydelse.
I startögonblicket drar pumpen 3.3 A. Efter att trycket har stabiliserat sig, drar den 1.9 A.

Har du nån mer info om pumpen du har? Den bör väl sitta i en hoj så märke och modell borde man väl veta då?

Jag använder mej av en KTM EXC bensinpump. Nån som VET hur bränslenivåsignalen ut ur pumpen är gjord? Blir det bara spänning ut när det är låg volym så en lampa kan tändas eller är det en varierande signal som går att använda till en mätare. Den har ingen flottör utan bara en liten rund grej i sej...

Frågar igen om strömförbrukningen om du testat pumpen än? Hade varit fint att veta den då jag tänkte köpa på mig en pump till mitt bygge och KTM pumpen verkar intressant. Hur är anslutningen ut för bränsleslangen genom tanken på den, skruvar man fast pumpen med slangnippeln och en till skruv feok väggen på tanken? Visst är det "bara" elanslutning i plattan i botten?
 
Hoppsan, dåligt med uppdateringar minsann!
Det har varit lite annat också i livet, ja ni vet köpa ny soffa å sånt…
MEN, nu är det ju så att det börjar bli dags för lack:machinegu
Saken är bara den att jag har varvat YouTube på hur man ska göra och givetvis gör alla olika…
Så jag vänder mej ödmjukt till alla självutnämnda soffexperter här:tungan
Vad jag undrar: Jag har rena aluminium kåpor tank och kuts. Det är ju allmänt känt att färg flagnar på aluminium. I min inskränkta värd lever jag med illfarelsen att man lackar med en 2k epoxygrund först. Sedan med 2k slipgrund (några lager?) och sedan spackla det som behövs. Eller ska man spackla innan slipgrunden?
En del påstår att man ska spackla först på aluminiumen och epoxigrund sen…
Ja, och ungefär där tröttnade jag…, så, hur ska jag göra?
Har koll på att inte blanda 1k och 2k eller egentligen 1k och sedan 1k igen då det andra lagret löser upp det första iom att 1k bara torkar, inte härdar vilket medför att nästa lagers thinner löser upp det första lagret.

Det finns etsande grundfärg vilken bör funka på aluminium, dock sträcker sig min erfarenhet av etsande grundfärg till den gråmålade mässingramen på instrumenteringen på min 62:a PV. Den lackades för drygt 20 år sen och färgen sitter ännu kvar intakt efter dessa år.
 
Jag vet inte vem som har gjort pumpen, men den sitter i en Triumph Daytona 650.

Då kan man ju utgå från att det sitter en original pump och att den tar runt 2 A vid drift. Är ju lättare att söka efter en pump om man har nåt att gå på.
 
Det finns etsande grundfärg vilken bör funka på aluminium, dock sträcker sig min erfarenhet av etsande grundfärg till den gråmålade mässingramen på instrumenteringen på min 62:a PV. Den lackades för drygt 20 år sen och färgen sitter ännu kvar intakt efter dessa år.
Lackade handtaget till bagageluckan på en land- rover. Nån mysko alu legering.
Biltemas zink grundfärg efter noggrann rengöring, sen toppfärg på det. Höll länge, bet bra, såg bra ut, inga nya blåsor i aluminiumet dök upp på några år.
Kan ju vara värt att prova??

//
 
Lackade handtaget till bagageluckan på en land- rover. Nån mysko alu legering.
Biltemas zink grundfärg efter noggrann rengöring, sen toppfärg på det. Höll länge, bet bra, såg bra ut, inga nya blåsor i aluminiumet dök upp på några år.
Kan ju vara värt att prova??

//
Biltemas alu grundfärg verkar variera över åren trots att burken ser likadan ut - jag har haft färg som bitit bra ibland och färg som lossat nästan omgående fastän förbehandlingen varit lika (avfettning med aceton)
Skulle satsa på något annat
 
Biltemas alu grundfärg verkar variera över åren trots att burken ser likadan ut - jag har haft färg som bitit bra ibland och färg som lossat nästan omgående fastän förbehandlingen varit lika (avfettning med aceton)
Skulle satsa på något annat
Japp, Biltemas artiklar byter ingredienser/materiel över tid pga leverantörsbyten och inköpare....

Rekommenderar stabila fabrikat:
1766647534607.png
 
Har du nån mer info om pumpen du har? Den bör väl sitta i en hoj så märke och modell borde man väl veta då?



Frågar igen om strömförbrukningen om du testat pumpen än? Hade varit fint att veta den då jag tänkte köpa på mig en pump till mitt bygge och KTM pumpen verkar intressant. Hur är anslutningen ut för bränsleslangen genom tanken på den, skruvar man fast pumpen med slangnippeln och en till skruv feok väggen på tanken? Visst är det "bara" elanslutning i plattan i botten?
Ja du har helt rätt, man skruvar fast med dom två anslutningarna. Den stora muttern är till för om man använder en extra tank också, då ansluter man den med banjokoppling där. Elanslutningen i plattan som sagt. Det hålet är stort nog att trä in hela pumpen och träffa rätt i anslutningshålen…
Ang. Elförbrukning så har jag inte mätt men en spontan känsla är att den inte är så kraftig. Du behöver väl ändå lite stöddigare generator tänker jag om du ska driva ECU också. Krångla inte med en annan tank utan gör färdigt direkt, varför skulle inte motorn funka? Blir ju lätt att man ska uppfinna en massa hjul bara och aldrig blir färdig…😀
 
Ja du har helt rätt, man skruvar fast med dom två anslutningarna. Den stora muttern är till för om man använder en extra tank också, då ansluter man den med banjokoppling där. Elanslutningen i plattan som sagt. Det hålet är stort nog att trä in hela pumpen och träffa rätt i anslutningshålen…
Ang. Elförbrukning så har jag inte mätt men en spontan känsla är att den inte är så kraftig. Du behöver väl ändå lite stöddigare generator tänker jag om du ska driva ECU också. Krångla inte med en annan tank utan gör färdigt direkt, varför skulle inte motorn funka? Blir ju lätt att man ska uppfinna en massa hjul bara och aldrig blir färdig…😀

Hur är plattan fäst är det bara en plan yta och fyra skruvar? Funderar på om man kan ha genomgående hål till skruvarna och ha tätningar på skruvskallarna som det är på tex Suzukis gamla bensinkranar eller om man får göra gängade hylsor med inte genomgående hål och svesta in i tanken?

Vad jag fått fram från nätet är att KTM pumpen ska ta ca 2A vid drift och 3A i startögonblicket, lär bli på gnällen att klara sig med original statorn men det bör nog funka att testköra om man laddar batteriet efter körningen.
 
Jag gjorde en 15mm platta med 14mm lång m6 gänga i som jag fällde in i tanken och svetsade fast. Då behövde jag inte oroa mej.
 
Jag gjorde en 15mm platta med 14mm lång m6 gänga i som jag fällde in i tanken och svetsade fast. Då behövde jag inte oroa mej.

Jag tänker att jag nog gör en platta med fyra gängade stålstänger utan genomgående hål för skruvarna och sen svetsar in hela plattan i tanken. En 15 mm stålplatta känns lite som overkill, både original Honda tanken och Suzuki tanken är ståltankar.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top