Xs750 Maxxecu racer

Felet är väl att när två krökar möts rakt mot varandra så kommer åtminstone delar av avgaspulsen första cylindern vandra upp i motsatt rör och därmed skapa mottryck för den avgaspuls som kommer från nästa cylinder i tändföjden. Om avgasflödet i kollektorn istället är i samma riktning (alltså bakåt) från alla tre cylindrar kommer de istället att skapa ett undertryck bakom varje avgaspuls som då istället bidrar till ”evakueringen” av efterföljande avgaser. I alla fall så som jag förstått det men Two stroke man kommer nog snart och berättar för mig jag har fel.

Snart... det har tagit ett helt år innan jag ens hittade tråden. Jag tyckte väl dumt nog inte att XS750 lät särskilt spännande.

Det finns ju två fysiska effekter, den viktigaste aspekten är ljudpulserna som går med ljudhastigheten igenom rören men i grenen kan man betrakta den rent sfärsikt, den bryr sig inte om vinklarna på rören. Egentligen bara areaförändringar och rörlängder. Om det är en areaökning i grenen vilket det vanligtvis är så kommer det skapas en undertryckspuls som sprids tillbaka i alla tre rören. Och det sker oavsett vinklarna så på den punkten kommer jag nu och säger att du har fel.

Det andra är ju det rena flödet och rent flödestekniskt tycker jag att du har mer rätt, grenen ser inte särskilt idealisk ut. Exakt hur mycket det betyder i praktiken vågar jag inte säga, men jag tror inte det är nåt man känner med rövdynon, men troligen i en riktig bromsbänk. Jag tror alltså det handlar om under 5%.
Jag tror att både du och Boost som så många andra har ett främst flödesteknisk syn på grenrören och missar den aukustiska.

Jag skulle inte ha konstruerat så men nåt nämnvärt problem med grenen tycker jag inte att det är.
Det jag skulle lägga tankemöda och kanske testarbete på är längden på rören.

Nyheter
Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE