Xaus snabbast någonsin

Samtidigt som jag tycker det är fel av Ducati att hota med att sluta i serien förstår jag varför de övergivit sin 999. 1098 är ju framtagen för att kunna konkurrera med radfyrorna på gatan i första hand.

Sen är det inte 1098 de vill köra med i WSBK, det är 1198:an.

I går sa Ten Kates teamchef att det inte är den ökade effekten som en 1200cc twin skulle få som är problemet utan istället det ökade vridmomentet som är svårt att begränsa med mindre luftintag etc. Han skulle glatt ge bort 10-15 Hk i toppeffekt på Toselands Honda om han fick bättre vrid istället.

om Ducati får med sig KTM och Piaggio (Aprilia) med 1200c-twinar i WSBK så går
nog ändringarna igenom. Allt annat vore idiotiskt, sportslig och kommersiellt.

I går sa Ten Kates teamchef att det inte är den ökade effekten som en 1200cc twin skulle få som är problemet utan istället det ökade vridmomentet som är svårt att begränsa med mindre luftintag etc. Han skulle glatt ge bort 10-15 Hk i toppeffekt på Toselands Honda om han fick bättre vrid istället.

Jag såg också inslaget. Man får väl ta det han säger med en nypa salt, han skulle ju knappast stå där och deklarera "ge italienarna 1200 kubik, de har ändå ingen chans!" även om han tyckte det.

om Ducati får med sig KTM och Piaggio (Aprilia) med 1200c-twinar i WSBK så går
nog ändringarna igenom. Allt annat vore idiotiskt, sportslig och kommersiellt.

Just ja, jag hade helt glömt bort KTM (som faktiskt nämndes i inslaget igår) och Aprilia. Det blir helt klart lite mer tryck bakom Ducatis och de andra 1200-kubiksförespråkarnas ord med två nya potentiella deltagare.

Last edited:
Last edited:
om Ducati får med sig KTM och Piaggio (Aprilia) med 1200c-twinar i WSBK så går nog ändringarna igenom. Allt annat vore idiotiskt, sportslig och kommersiellt.
Det viktigaste är ju att det blir någorlunda jämnt. Om reglementet blir misslyckat och 1200-orna dominerar kommer intresset från japanerna att dö ganska fort och det om något vore idiotiskt och osportsligt.

Men de plöjer väl ned åtskilligt mycket mer pengar i sin hoj än vad radfyra-tillverkarna behöver göra för att få sina hojar konkurrenskraftiga?

JA och det är därför Ducati börjar lessna då man plöjer ner enorma summor för att hänga med japsen. Med 1200cc kan man trimma betydligt mindre och ändå hänga med. Problemet är bara att 1200cc twin har möjligheten att ge betydligt finare vrid och bli mindre hysterisk vilket riskerar att göra Duccen överlägsen även om man inte har mer effekt på topp.

Fast vilka hojar är billiga i Superbiketrim?
inga. Gathojen som den ska baseras på blir nog inte Mille billig precis. Superbike V4:or har hittills kostat minst två Fireblades typ. Undrar vad Aprilia har för planer och varför de siktar på SBK, serien där hojarna ska se ut och låta som de gathojar som de säljer.

JA och det är därför Ducati börjar lessna då man plöjer ner enorma summor för att hänga med japsen. Med 1200cc kan man trimma betydligt mindre och ändå hänga med. Problemet är bara att 1200cc twin har möjligheten att ge betydligt finare vrid och bli mindre hysterisk vilket riskerar att göra Duccen överlägsen även om man inte har mer effekt på topp.

Jag håller med dig till fullo!

Jag får också en känsla av att en 1200-kubiks twin och en 1000-kubiks radfyra behöver lite olika sorts däck vilket kan bli besvärligt när man bara har en sorts däck att välja på. Visst finns det lite olika gummiblandningar men behöver inte så vitt skiljda motorkonfigurationer och egenskaper däck som skiljer sig åt i mer än bara gummiblandningen? Jag kan inte mycket om däck men för mig låter det konstigt om de skulle fungera lika bra på identiska däck. Det betyder ju att Pirelli måste välja mellan att antingen ta fram ett twin-däck och ett radfyra-däck i de olika blandningarna alternativt ge den ena konfigurationen en fördel genom att göra ett däck som fungerar bättre för den ena typen av konfiguration.

inga. Gathojen som den ska baseras på blir nog inte Mille billig precis. Superbike V4:or har hittills kostat minst två Fireblades typ. Undrar vad Aprilia har för planer och varför de siktar på SBK, serien där hojarna ska se ut och låta som de gathojar som de säljer.

http://www.apriliausa.com/njb_dettaglio.asp?id=368 :drool

V4, 999 cc. 210 BHP. :yoparty

och här står det lite om hojen:

http://www.racingaprilia.com//backstage_dettaglio.asp?id=1734

Tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=140540

Hur ser regler och paralleller till Supersort ut?

Där (i Supersport) får twinnarna vara på 750/600 = 1,25 ggr större volym än radfyrorna och Ducati har ju inget direkt jätteövertag där. Hur ser skillnaderna ut i reglemente vad gäller trimning mellan fyror och twinnar i Supersport? Dvs är det samma trimningsregler för twinnar och radfyror?

I Superbike skulle 1200 kubik innebära 1200 / 1000 = 1,2 ggr större volym vilket alltså är procentuellt mindre än volymskillnaden i Supersport och med ett likvärdigt trimingsförhållande mellan twin och radfyra som det i Supersport så borde skillnaderna blir desamma.

Här får gärna någon med större regel- och mekanisk kunskap fylla på och rätta mig där jag har fel.

Jo, jag har sett. Jag bara undrar om hur pass gatmässig deras standard hoj kommer att vara - fast kanske fel forumdel för det.
Om deras SBK-maskin kommer att kosta som en Desmosedici, RC45a eller någon race MV Agusta så ser det mer ut som en spinn-off på ett misslyckat MotoGP projekt snarare än något för SBK i mina ögon.

Att köpa en ny hoj som ser ut och låter som Toselands CBR kostar 139 000 kr, och de finns vid varenda Sibylla i hela landet. RC45:a har jag aldrig sett på körandes på en gata.

trådens titel säger ju det mesta, en halvfabrikare snabbast rakt fram någonsin och ändå lipar dom.

skiten är uppgjort och dom kommer få som dom vill.
Serien har aldrig vart så här bra, eller reglerna mer rättvisa, men ducati vill inte tävla under de förutsättningarna, dom bara ska ha en fördel.

och jag som just hade lärt mig säga gsxr1000 ist för gsxr1100, men det blir nog läge snart igen..

2938390 Skulle 210 hästar ur en V4:a vara dyrare än ur en R4:a? Jag ser antal cylindrar som likvärdigt oavsett konfiguration.
Det blir ju lite fler kamaxlar, kamaxelstyrningar etc i en V4:a så liiite dyrare kan man nog säga att det blir, om inte annat så servicemässigt.

Jo, jag har sett. Jag bara undrar om hur pass gatmässig deras standard hoj kommer att vara - fast kanske fel forumdel för det.
Om deras SBK-maskin kommer att kosta som en Desmosedici, RC45a eller någon race MV Agusta så ser det mer ut som en spinn-off på ett misslyckat MotoGP projekt snarare än något för SBK i mina ögon.

Att köpa en ny hoj som ser ut och låter som Toselands CBR kostar 139 000 kr, och de finns vid varenda Sibylla i hela landet. RC45:a har jag aldrig sett på körandes på en gata.

Jag hoppas den kommer till ett schyst pris. Fast risken är ju att det blir another Desmosedici eftersom nuvarande RSV:n planeras i ett 1200 cc-utförande också och det lär väl vara den som ska dra in pengar på gatsidan. Jämför med Ducati: V4=Desmo och RSV1200 = 1098.

Skulle 210 hästar ur en V4:a vara dyrare än ur en R4:a? Jag ser antal cylindrar som likvärdigt oavsett konfiguration.
Vet inte exakt. Men något är det nog som gör dem dyrare, kanske det är dubbelt antal toppar och kanske dyrare att montera/producera. De enda sportig V4or som gjorts för gata, RC30, RC45 och Desmosedici har inte varit billiga direkt. Denna ska dessutom vara i klass med Desmosedici:n i effekt/vikt.

Låt oss hoppas att det blir den första massproducerad sporthojen för folket med V4. Det är på tiden!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8