WSBK- & MotoGP-hojarna för lätta att köra?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
valmers skrev:
2680020 Överladdning med turbokompressor är på väg tillbaka till F1.

Ja och var har du hört det ?
Bevis !


Hur fungerar Traction-control / Launch-control rent tekniskt i tändningen , insprutningen ??
 
Lite ot.
Direkt från FIA.com
År 2011.

- perhaps a new four-race engine including
- high-efficiency turbocharging
- fuel (energy) flow limits
- direct injection
- downsizing so as to ensure very high (15000+) rpm
- bio fuels (possible freedom to use any bio fuel, with a limited maximum energy flow rate rather than a maximum fuel flow rate)
- perhaps a new approach to the chassis with
- further reductions in downforce
- greater emphasis on cornering performance and handling by means of chassis, suspension, and brake management
- complete freedom to use electronics to make the car more energy-efficient (drive train, etc, management)
- possibly also free up driver-aid electronics
- materials ¨C limitations on materials to bring them more into line with those used in road cars
- other road-relevant technologies


- fuel (energy) flow limits
Dom börjar såklart med begränsningar på laddtryck..., mkt tragiskt.
(Det har ju sina orsaker :D )
 
FireSalle skrev:
...
Är man inte intresserad av tekniken och vill ha det basic så är 250 och 125-klasserna kanske av intresse?

Har du möjlighet så rekomenderar jag att du följer med ett team med en aprilia racer nån gång. Datorn är inkopplad i dom hojarna både före, ibland mitt i passen och efter passen för att ställa in olika tändkurvor för dom olika växlarna, powerjets mm och kolla av alla logfunktioner som är ett par st. Elektroniken har ändrat en hel del innom dom här hojarna med.

För typ 10 år sen så kunde inte vem som helst köra en aprilia 250cc. Den var väldigt svårkörd och elak. Man var tvungen att alltid ha en viss % gas även under inbromsningar annars så skar den och effektregistret var väldigt spetsigt. Nu har man med hjälp av bl.a elektroniken fått till ett brett effektsregister och bättre axelration från låga varv och föraren behöver inte bry sig om hur gasen sköts under den tiden man inte axelererar. För att få en "bra" hoj även där så måste du ha en "bra" elektronik.

Trenden innom hur en motorkaraktär ska se ut till racing idag är mycket mer att man ska få ut fina effektregister. För 10 år sen så visste man inte vad det var. Man tog ut effekten i Superbikes och GP-cyklarna så mycket man kunde på bekostnad av effektregistret. All effekt flyttades upp. Låg- och mellanvarv skulle man inte befinna sig innom då tyckte man. Nu har man upptäckt att man bara håller full gas några få % per varv och att man har större användning av ett bra register vilket ger snabbare varvtider. Man skulle lätt kunnat ta ut + 300hk ur en MotoGP-hoj. Men det hade blivit på bekostnad av registret och gjort den mer svårkörd med högre varvtider som följd.

Finns förare som tycker dagens 125:or känns slöare att köra än vad dom var för tex 5 år sen. Men varvtiderna och bänkpapprena säger nått annat. Idag hade förmodligen inte en 500cc varit svårkörd heller.
 
Axxexs skrev:
2680817 Har du möjlighet så rekomenderar jag att du följer med ett team med en aprilia racer nån gång.
Ok, taget. Det jag egentligen var ute efter var att det finns racing på hög nivå där TC ännu inte är en faktor (vad jag vet) och då troligen i de klasserna som har lägre effekt.
Nyteknik skrev:
2680551 Eh, goddag yxskaft?

Som Elwe skriver är det just Traction Control som underlättar den största utmaningen från föraren på en motorcykel som väger 150 kg och har 250 hk.

Förare i GP ska balansera på slak lina!
Jag förstår ändå inte. På vilket sätt har TC påverkat racingen som t.ex. däckutvecklingen inte har? Jag ser TC som ett hjälpmedel i stil med t.ex. strydämpare eller som aerodynamiken på en F1-bil. Javisst, det hade varit svårare att få med effekten i backen utan - men till vilken nytta? Vingarna har säkert inte 'fördärvat' F1 mer än TC har 'fördärvat' MotoGP.

Jag ser inte det viktiga i att hojarna ska vara så svårkörda att bara ett fåtal ska kunna köra dem - det viktiga är att de bästa är snabbast. En minut att lära sig, en livstid att bemästra.
 
Last edited:
FireSalle skrev:
2680842
Jag förstår ändå inte. På vilket sätt har TC påverkat racingen som t.ex. däckutvecklingen inte har? Jag ser TC som ett hjälpmedel i stil med t.ex. strydämpare eller som aerodynamiken på en F1-bil. Javisst, det hade varit svårare att få med effekten i backen utan - men till vilken nytta? Vingarna har säkert inte 'fördärvat' F1 mer än TC har 'fördärvat' MotoGP.

Jag förstår inte hur du inte kan se skillnad på något som ställs in i depån, eller något som aktivt stödjer körningen.
Inte ens självjusterande vingar i F1 (som är förbjudet), stödjer din körning på det sättet som en aktiv TC gör. Ja, vingarna gör att det går att köra fortare, men de räddar dig inte ur en situation, du kan bromsa hårdare och gasa hårdare, men spinnet kontrollerar man trots allt med gasen..
 
oFFkeFF skrev:
2680852 Jag förstår inte hur du inte kan se skillnad på något som ställs in i depån, eller något som aktivt stödjer körningen.
Inte ens självjusterande vingar i F1 (som är förbjudet), stödjer din körning på det sättet som en aktiv TC gör. Ja, vingarna gör att det går att köra fortare, men de räddar dig inte ur en situation, du kan bromsa hårdare och gasa hårdare, men spinnet kontrollerar man trots allt med gasen..
Lite taget ur sitt sammanhang - jag menade inte att jag ser det som samma teknik. Bara relaterat till att NT vill framhäva att det ska vara svårkört.
 
jian skrev:
2679121 Annars har vi en framtid där anorexi-förare ( nästan där i och med Tiny Pedo och Stoner)
Pedrosa och Stoner är knappast anorextiska, små förvisso.

jian skrev:
2679121Anledningen till att Stoner krashade så mycket i år var ju att han hade svårt att hålla isär vilket reglage/knappar han skulle mixtra med hela tiden...så tillslut så blev det så många fel tryckningar och Hondans operativsystem (Windows) krashade och det resulterade i att hojen la sig..
Det där är ett skämt va?

FireSalle skrev:
2680494 Är man inte intresserad av tekniken och vill ha det basic så är 250 och 125-klasserna kanske av intresse?
Sicket korkat uttalande. Utvecklingen står ju knappast stilla i de klasserna bara för att de inte har TC eller launch control.
 
Last edited:
Gustav O skrev:
2680867Sicket korkat uttalande. Utvecklingen står ju knappast stilla i de klasserna bara för att de inte har TC eller launch control.
Ja, och jag gjorde avbön till Axxess ovan där jag lite försökte fötydliga. Basic var dumt uttryckt. Har man stor aversion mot TC så finns det njutbar racing med effektsvagare maskiner där TC inte medför samma vinster.

Jag förstår inte häxjakten på TC i dess nuvarande form. Om dess största brist är att vanliga dödliga mc-journalister kan provköra MotoGP-hojar och att startfältet inte blir lika utsträckt över ett helt race så ser jag inget problem med dess existens. Det har inte ändrat njutningen med racingen.
 
Last edited:
Gottis skrev:
2680185 säg inte för mycket snart kommer det bli som formel1 den som har mest pengar kan köpa sig en styrning så vem vet kanske du kör med rossi och prins carl pilip :D :D
stämmer inte riktigt :) de stora stallen tar inte in paydrivers då konstruktrös VM är allt för viktigt för dem, att mindre stall med mindre flis på fickan gör så är ju för att de ändå inte slåss om konstruktörs VM, då det är de viktigaste för stallet i helhet.
 
FireSalle skrev:
2680880 Ja, och jag gjorde avbön till Axxess ovan där jag lite försökte fötydliga. Basic var dumt uttryckt. Har man stor aversion mot TC så finns det njutbar racing med effektsvagare maskiner där TC inte medför samma vinster.

Jag förstår inte häxjakten på TC i dess nuvarande form. Om dess största brist är att vanliga dödliga mc-journalister kan provköra MotoGP-hojar och att startfältet inte blir lika utsträckt över ett helt race så ser jag inget problem med dess existens. Det har inte ändrat njutningen med racingen.
Aha. Såg inte din editering utan bara det första svaret: taget.
 
FireSalle skrev:
2680461
TC ändrar väl inte på något av detta?
va? :confused: om du har TC så blir det lättare att åka, man minimerar risken att spinna på drivande hjulet/en de om något gör att man sänker kravet på driving skill..
 
FireSalle skrev:
2679986 Bara för att Chuck Yeager inte ville bli astonaut för att det var tekniken som flög och inte han - så tar det ju inte bort underhållningsvärdet eller prestationerna ifrån t.ex. Armstrong och Fuglesang.

Blanda inte in Armstrong i en diskussionen om Fuglesang och prestation. Armstrong landade faktiskt LM (Landing Module) på månen för hand.
Underhållningsvärdet av Fuglesangs rymdäventyr är stort men någon större prestation tycker jag inte det var.

Chuck fick aldrig chansen att bli astronaut, det är det som är hela grejen. Astronauterna var helt överflödiga för Project Mercury men man insåg det komersiella värdet av att sätta en människa i raketen när den sköts upp och som för att understryka det skenbart viktiga med den mänskliga insatsen var ett av urvalskriterierna att man skulle ha en universitetsexamen vilket Chuck saknade och därför inte fick ansöka, trots att han var allmänt ansedd som den bästa piloten vid tillfället. Läs mer här.

Ser du parallelen till det vi diskuterar? För underhållningsvärdet behövs en människa, en förare, men inte för prestationen. Smaken är olika, en del vill upleva underhållning och andra vill uppleva prestation. Jag uppskattar prestation. För min del får de gärna skippa Grid Girls, löjliga grimaser i kameran och TC. Jag fördrar att se förare med personlighet som en parkbänk i trä hantera hojar på ett gudomligt sätt. Visst är det bra när båda sakerna går att kombinera som de fyra fantastiska säsongerna med Rossi från 1999 till 2002, men för mig förblir underhållningen en bisak.
 
wdac skrev:
2680897 va? :confused: om du har TC så blir det lättare att åka, man minimerar risken att spinna på drivande hjulet/en de om något gör att man sänker kravet på driving skill..
Ja, precis som nya och bättre däck ifrån Michelin och Bridgestone - och ev. Dunlop.
Såg du loppen i år? Vilka förare utan 'skills' tog sig till pallen? Ge mig konkreta exempel där sopor kunnat köra om kunniga förare, där 'datorernas' roll överskuggat förarprestationen.

Teddy skrev:
2680904 Blanda inte in Armstrong i en diskussionen om Fuglesang och prestation. Armstrong landade faktiskt LM (Landing Module) på månen för hand.
Underhållningsvärdet av Fuglesangs rymdäventyr är stort men någon större prestation tycker jag inte det var.
Nja, det var rätt så tuffa krav för Fuglesang också. Inte som pilot, men för att göra t.ex. rymdprommenaderna. Sex timmars passet ute i rymddärkten är en prestation.

Teddy skrev:
2680904 Ser du parallelen till det vi diskuterar?...
Jag kan inte likna TC vid Grid Girls. Det är för mig en teknik gör ekipagen snabbare, särskillt över ett helt lopp. Är det inte så att de numera kör fullt hela race:n. Var det inte så att loppen för några år sedan hade "svackor" då förararna sparade däck eller så?
Jag hävdar fortfarande att MotoGP-förarna 2006 gjort en prestation - det är inte datorernas kamp som avgjort på banan.
 
Last edited:
imaster skrev:
Jag är emot aktiv förarhjälp - det känns ungefär som elitcyklister som dopar sig...
Men vart går gränsen och vad ska man jämföra med? Hur Glenn Korvmoj kör eller vad?
FireSalle skrev:
2680905 Ja, precis som nya och bättre däck ifrån Michelin och Bridgestone - och ev. Dunlop.
Såg du loppen i år? Vilka förare utan 'skills' tog sig till pallen? Ge mig konkreta exempel där sopor kunnat köra om kunniga förare, där 'datorernas' roll överskuggat förarprestationen.
De finns ju dem som anser att Hayden är en sopa, att Vermeulen är medioker osv...
 
FireSalle skrev:
2680842
Jag förstår ändå inte. På vilket sätt har TC påverkat racingen som t.ex. däckutvecklingen inte har? Jag ser TC som ett hjälpmedel i stil med t.ex. strydämpare ...
Nej, det är stor skillnad på en passiv komponent och en aktiv komponent.
Styrdämparen är en säkerhetskomponent som ligger i ett helt annat härad än vad TC gör. Styrdämparen hindrar inte hojen från att få vobbel, men mildrar effekten. Vobbel är mycket komplext och kan uppstå i nästan varje situation under racing. Man kan inte värja sig mot det utan där du föregående varv körde med bara lite skälvningar i hojen kan du nästa varv få fulla styrutslag pga att du hamnade 1 dm åt sidan, hade lite annorlunda vinkel ut ur svängen, körde någon km/h annorlunda, eller liknande. Som sagt, styrdämparen HINDRAR inte vobbel, men lindrar det.
TC däremot går in och ändrar på beslut som föraren redan tagit och där är den grova skiljelinjen! Då är det inte längre föraren som med sin skicklighet har sett till att komma fort ut ur svängen eller hållit max fart i kurvan. Det är en j-a dator som sett till det!

Jag ser inte det viktiga i att hojarna ska vara så svårkörda att bara ett fåtal ska kunna köra dem - det viktiga är att de bästa är snabbast. En minut att lära sig, en livstid att bemästra.
Hmmm .. det där var väl the contradiction of the day ... de bästa är ju just de som kan köra en svårkörd hoj fort?? En svårkörd hoj kan ha överlägsna egenskaper i händerna på en duktig förare men är helt värdelös för nån som inte är så bra på att köra hoj .... kanske det är det faktumet som skrämmer en del ... :rolleyes:
 
Last edited:
Ett exempel som är lätt att komma ihåg är när Doohan bytte tillbaka från Big Bang till Screamern 1997. De andra Hondaförarna testade också men blev bortskrämda av den vilda motorkaraktären, Doohan krossade allt motstånd den säsongen för han var den ende som kunde köra det värsta som fanns. Sånt är en omöjlighet idag tyvärr.
 
Chris Ash skrev:
2680971 Ett exempel som är lätt att komma ihåg är när Doohan bytte tillbaka från Big Bang till Screamern 1997. De andra Hondaförarna testade också men blev bortskrämda av den vilda motorkaraktären, Doohan krossade allt motstånd den säsongen för han var den ende som kunde köra det värsta som fanns. Sånt är en omöjlighet idag tyvärr.
Men tror du att sporten tjänar på att en person krossar allt motstånd i det långa loppet?

elwe skrev:
Som sagt, styrdämparen HINDRAR inte vobbel, men lindrar det.
TC däremot går in och ändrar på beslut som föraren redan tagit och där är den grova skiljelinjen! Då är det inte längre föraren som med sin skicklighet har sett till att komma fort ut ur svängen eller hållit max fart i kurvan. Det är en j-a dator som sett till det!
Nja, TC ändrar knappast beslutet som föraren tagit utan lindrar det istället precis som en styrdämpare. Om det styrs mekaniskt eller av en dator spelar väl mindre roll?
 
Last edited:
elwe skrev:
2680959 Hmmm .. det där var väl the contradiction of the day ... de bästa är ju just de som kan köra en svårkörd hoj fort?? En svårkörd hoj kan ha överlägsna egenskaper i händerna på en duktig förare men är helt värdelös för nån som inte är så bra på att köra hoj .... kanske det är det faktumet som skrämmer en del ... :rolleyes:
Nej, det tycker jag inte. De bästa var de som hamnade i topp både i SBK och MotoGP. Jag ser ingen trend att team:en plockar in vilken förare som helst och som sedan är med och krigar om pallplatserna.

Om ditt påstående stämmer att en svårkörd hoj kan ha överlägsna egenskaper i händerna på en duktig förare så har du väl inget att oroa dig för? Låter som det vinnande ekipaget i mina öron.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top