imaster
Bah
Nyteknik skrev:2680551Gillar din signatur! Julian Ryder i "Faster"?
Det är korrekt..!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nyteknik skrev:2680551Gillar din signatur! Julian Ryder i "Faster"?
valmers skrev:2680020Överladdning med turbokompressor är på väg tillbaka till F1.
Bevisen finns på www.fia.com ...Jösse skrev:2680765Ja och var har du hört det ?
Bevis !
FireSalle skrev:...
Är man inte intresserad av tekniken och vill ha det basic så är 250 och 125-klasserna kanske av intresse?
Ok, taget. Det jag egentligen var ute efter var att det finns racing på hög nivå där TC ännu inte är en faktor (vad jag vet) och då troligen i de klasserna som har lägre effekt.Axxexs skrev:2680817Har du möjlighet så rekomenderar jag att du följer med ett team med en aprilia racer nån gång.
Jag förstår ändå inte. På vilket sätt har TC påverkat racingen som t.ex. däckutvecklingen inte har? Jag ser TC som ett hjälpmedel i stil med t.ex. strydämpare eller som aerodynamiken på en F1-bil. Javisst, det hade varit svårare att få med effekten i backen utan - men till vilken nytta? Vingarna har säkert inte 'fördärvat' F1 mer än TC har 'fördärvat' MotoGP.Nyteknik skrev:2680551Eh, goddag yxskaft?
Som Elwe skriver är det just Traction Control som underlättar den största utmaningen från föraren på en motorcykel som väger 150 kg och har 250 hk.
Förare i GP ska balansera på slak lina!
FireSalle skrev:2680842
Jag förstår ändå inte. På vilket sätt har TC påverkat racingen som t.ex. däckutvecklingen inte har? Jag ser TC som ett hjälpmedel i stil med t.ex. strydämpare eller som aerodynamiken på en F1-bil. Javisst, det hade varit svårare att få med effekten i backen utan - men till vilken nytta? Vingarna har säkert inte 'fördärvat' F1 mer än TC har 'fördärvat' MotoGP.
Lite taget ur sitt sammanhang - jag menade inte att jag ser det som samma teknik. Bara relaterat till att NT vill framhäva att det ska vara svårkört.oFFkeFF skrev:2680852Jag förstår inte hur du inte kan se skillnad på något som ställs in i depån, eller något som aktivt stödjer körningen.
Inte ens självjusterande vingar i F1 (som är förbjudet), stödjer din körning på det sättet som en aktiv TC gör. Ja, vingarna gör att det går att köra fortare, men de räddar dig inte ur en situation, du kan bromsa hårdare och gasa hårdare, men spinnet kontrollerar man trots allt med gasen..
Pedrosa och Stoner är knappast anorextiska, små förvisso.jian skrev:2679121Annars har vi en framtid där anorexi-förare ( nästan där i och med Tiny Pedo och Stoner)
Det där är ett skämt va?jian skrev:2679121Anledningen till att Stoner krashade så mycket i år var ju att han hade svårt att hålla isär vilket reglage/knappar han skulle mixtra med hela tiden...så tillslut så blev det så många fel tryckningar och Hondans operativsystem (Windows) krashade och det resulterade i att hojen la sig..
Sicket korkat uttalande. Utvecklingen står ju knappast stilla i de klasserna bara för att de inte har TC eller launch control.FireSalle skrev:2680494Är man inte intresserad av tekniken och vill ha det basic så är 250 och 125-klasserna kanske av intresse?
Ja, och jag gjorde avbön till Axxess ovan där jag lite försökte fötydliga. Basic var dumt uttryckt. Har man stor aversion mot TC så finns det njutbar racing med effektsvagare maskiner där TC inte medför samma vinster.Gustav O skrev:2680867Sicket korkat uttalande. Utvecklingen står ju knappast stilla i de klasserna bara för att de inte har TC eller launch control.
stämmer inte riktigtGottis skrev:2680185säg inte för mycket snart kommer det bli som formel1 den som har mest pengar kan köpa sig en styrning så vem vet kanske du kör med rossi och prins carl pilip![]()
![]()
Aha. Såg inte din editering utan bara det första svaret: taget.FireSalle skrev:2680880Ja, och jag gjorde avbön till Axxess ovan där jag lite försökte fötydliga. Basic var dumt uttryckt. Har man stor aversion mot TC så finns det njutbar racing med effektsvagare maskiner där TC inte medför samma vinster.
Jag förstår inte häxjakten på TC i dess nuvarande form. Om dess största brist är att vanliga dödliga mc-journalister kan provköra MotoGP-hojar och att startfältet inte blir lika utsträckt över ett helt race så ser jag inget problem med dess existens. Det har inte ändrat njutningen med racingen.
va?FireSalle skrev:2680461
TC ändrar väl inte på något av detta?
FireSalle skrev:2679986Bara för att Chuck Yeager inte ville bli astonaut för att det var tekniken som flög och inte han - så tar det ju inte bort underhållningsvärdet eller prestationerna ifrån t.ex. Armstrong och Fuglesang.
Ja, precis som nya och bättre däck ifrån Michelin och Bridgestone - och ev. Dunlop.wdac skrev:2680897va?om du har TC så blir det lättare att åka, man minimerar risken att spinna på drivande hjulet/en de om något gör att man sänker kravet på driving skill..
Nja, det var rätt så tuffa krav för Fuglesang också. Inte som pilot, men för att göra t.ex. rymdprommenaderna. Sex timmars passet ute i rymddärkten är en prestation.Teddy skrev:2680904Blanda inte in Armstrong i en diskussionen om Fuglesang och prestation. Armstrong landade faktiskt LM (Landing Module) på månen för hand.
Underhållningsvärdet av Fuglesangs rymdäventyr är stort men någon större prestation tycker jag inte det var.
Jag kan inte likna TC vid Grid Girls. Det är för mig en teknik gör ekipagen snabbare, särskillt över ett helt lopp. Är det inte så att de numera kör fullt hela race:n. Var det inte så att loppen för några år sedan hade "svackor" då förararna sparade däck eller så?Teddy skrev:2680904Ser du parallelen till det vi diskuterar?...
Men vart går gränsen och vad ska man jämföra med? Hur Glenn Korvmoj kör eller vad?imaster skrev:Jag är emot aktiv förarhjälp - det känns ungefär som elitcyklister som dopar sig...
De finns ju dem som anser att Hayden är en sopa, att Vermeulen är medioker osv...FireSalle skrev:2680905Ja, precis som nya och bättre däck ifrån Michelin och Bridgestone - och ev. Dunlop.
Såg du loppen i år? Vilka förare utan 'skills' tog sig till pallen? Ge mig konkreta exempel där sopor kunnat köra om kunniga förare, där 'datorernas' roll överskuggat förarprestationen.
Nej, det är stor skillnad på en passiv komponent och en aktiv komponent.FireSalle skrev:2680842
Jag förstår ändå inte. På vilket sätt har TC påverkat racingen som t.ex. däckutvecklingen inte har? Jag ser TC som ett hjälpmedel i stil med t.ex. strydämpare ...
Hmmm .. det där var väl the contradiction of the day ... de bästa är ju just de som kan köra en svårkörd hoj fort?? En svårkörd hoj kan ha överlägsna egenskaper i händerna på en duktig förare men är helt värdelös för nån som inte är så bra på att köra hoj .... kanske det är det faktumet som skrämmer en del ...Jag ser inte det viktiga i att hojarna ska vara så svårkörda att bara ett fåtal ska kunna köra dem - det viktiga är att de bästa är snabbast. En minut att lära sig, en livstid att bemästra.
Men tror du att sporten tjänar på att en person krossar allt motstånd i det långa loppet?Chris Ash skrev:2680971Ett exempel som är lätt att komma ihåg är när Doohan bytte tillbaka från Big Bang till Screamern 1997. De andra Hondaförarna testade också men blev bortskrämda av den vilda motorkaraktären, Doohan krossade allt motstånd den säsongen för han var den ende som kunde köra det värsta som fanns. Sånt är en omöjlighet idag tyvärr.
Nja, TC ändrar knappast beslutet som föraren tagit utan lindrar det istället precis som en styrdämpare. Om det styrs mekaniskt eller av en dator spelar väl mindre roll?elwe skrev:Som sagt, styrdämparen HINDRAR inte vobbel, men lindrar det.
TC däremot går in och ändrar på beslut som föraren redan tagit och där är den grova skiljelinjen! Då är det inte längre föraren som med sin skicklighet har sett till att komma fort ut ur svängen eller hållit max fart i kurvan. Det är en j-a dator som sett till det!
Nej, det tycker jag inte. De bästa var de som hamnade i topp både i SBK och MotoGP. Jag ser ingen trend att team:en plockar in vilken förare som helst och som sedan är med och krigar om pallplatserna.elwe skrev:2680959Hmmm .. det där var väl the contradiction of the day ... de bästa är ju just de som kan köra en svårkörd hoj fort?? En svårkörd hoj kan ha överlägsna egenskaper i händerna på en duktig förare men är helt värdelös för nån som inte är så bra på att köra hoj .... kanske det är det faktumet som skrämmer en del ...![]()
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Richa blickar framåt mot 70 år i branschen
Bike var på plats på Richa ... |