WSBK- & MotoGP-hojarna för lätta att köra?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
FireSalle skrev:
2679986 Förstår inte vad det är som är så hemskt med just elektroniska landvinningar? Mekaniska finns det en annan acceptans av. Fjädring, flytande skivor, hydraliska bromsar, styrdämpare m.m. är det ingen som har något emot - trots att de också finns där för att hjälpa föraren.

Jag tror att de flesta reagerar på hjälpmedel som förminskar förarens roll, och det är främst elektronik som kan göra det. T.ex anti-spinn förminskar ju något av det viktigaste en förare har att göra, nämligen hantera gasrullen. Om fjädringen blir bättre tar den inte på samma sätt över förarens roll - föraren kan själv aldrig sköta fjädringen. Och han kan heller inte bromsa hjulet själv, men däremot kan han stå för den slutgiltiga känslan i bromshandtaget. Bromsarna kan bli hur bra som helst, men det måste vara föraren som avgör hur mycket broms som appliceras, inte elektronik.

Jag tror att de flesta skulle hålla med mig om jag påstår att det är känsligare med anti-spinn och startkontroll än att med hjälp av modern teknik samla uppgifter om hur fjädringen jobbar.

FireSalle skrev:
2680070 Jag hävdar INTE att man ska övergå till helt datorstyrd körning, det vore helt ointressant. Jag tycker bara att man ska tillåta lämpliga landvinningar. TC är bra och går att införa "dolt" i alla fall tack vare att motorstyrningen redan är elektronisk. Att bara sätta sig ned och resonera att det bästa redan har varit är inget jag önskar göra.

Möjligt att vilken apa som helst kan ge full gas men jag tror ändå inte att apan vunnit loppet.

Ok, vilka funktioner tycker du föraren ska fortsatt få bestämma över då?
Gasen har vi lämnat bort. Varför inte en brakeassist? maximal broms fast utan låsning, det har vi ju bilvärlden redan.
Jag är inte mot utveckling heller, bara det att jag fortfarande anser att föraren ska ha kontroll över gas och broms. Fyrtakt i sig gör ju hojarna mer lättkörda, ska världens bästa förare behöva TC då?
Har utvecklingen stannat av i F1 för att man förbjöd aktiva chassin? Eller turbo och mindre motorer? Systemen som tagits fram kan ju användas på andra ställen, så klåpar-arne kan köra r1'a utan att highsida, eller göra perfekta 402-meters lopp med launch-control.
Helt enkelt jag tycker det är tråkig racing när system tar bort en del av förarskickligheten, eftersom jag anser att gaskontroll är en väldigt stor del av just förarskickligheten.

nazurro skrev:
2680085 Jag tror att de flesta reagerar på hjälpmedel som förminskar förarens roll, och det är främst elektronik som kan göra det. T.ex anti-spinn förminskar ju något av det viktigaste en förare har att göra, nämligen hantera gasrullen. Om fjädringen blir bättre tar den inte på samma sätt över förarens roll - föraren kan själv aldrig sköta fjädringen. Och han kan heller inte bromsa hjulet själv, men däremot kan han stå för den slutgiltiga känslan i bromshandtaget. Bromsarna kan bli hur bra som helst, men det måste vara föraren som avgör hur mycket broms som appliceras, inte elektronik.

Jag tror att de flesta skulle hålla med mig om jag påstår att det är känsligare med anti-spinn och startkontroll än att med hjälp av modern teknik samla uppgifter om hur fjädringen jobbar.

Håller med om allt du skriver.

Last edited:
Vi väntar med spänning på det första inlägget som berättar om "livsfarliga" 500:or, tvåtaktarnas förträfflighet och forntida förares överlägsna förmåga. :trött

valmers skrev:
2680103 Vi väntar med spänning på det första inlägget som berättar om "livsfarliga" 500:or, tvåtaktarnas förträfflighet och forntida förares överlägsna förmåga. :trött

Ja, nu är bara det vi väntar på, eftersom du inte kunde hålla dig längre :trött

sandstream skrev:
2679160...åren med Doohan var ju knappast något som gynnade sporten i sig. Folk slutade titta...
Du drar (enligt mig) grovt förenklade och felaktiga slutsatser. Om det är någon som gjorde att 500-GP-racing utvecklades så var det Doohan. Under hans dominerande år, som jag personligen tyckte var suverän underhållning och knappt missade ett enda race av, fick sporten högre och högre status samt mer och mer medialt utrymme. Från att ha varit ett konkurrerande evenemang att räkna med hamnade WSBK rejält på efterkälken.

Varför inte låta tillverkarna ge oss de snabbaste hojarna som kan produceras, inom rimliga gränser, oavsett teknik?
Det finns väl ingen som på allvar tror att gemene man ens skulle vara i närheten av de bästa oavsett hur mycket hjälpmedel hojen har och att vi i framtiden skulle få se "medelmåttor" slåss i toppen?

oFFkeFF skrev:
2680096 Ok, vilka funktioner tycker du föraren ska fortsatt få bestämma över då?.
Jag tror inte det framgått riktigt vad jag menar. Så många som är intressant för ekipagets framfart. Jag förspråkar inte förarlösa ekipage alls.
Om utvecklingen är oundviklig så varför bekämpa den? Om TC är en naturlig del i att framföra ett fordon med drift på hjulen - då finns det också ett existensberättigande i racingens toppklass.
oFFkeFF skrev:
2680096
Gasen har vi lämnat bort. Varför inte en brakeassist? maximal broms fast utan låsning, det har vi ju bilvärlden redan.
Lättare att hindra nu iaf. men lek med tanken att man kom fram med ultra effektiva bromsar av supraledare som styrdes helt elektroniskt (precis som motorerna idag). Om de vore självklart överlägsna kolfiberbromsarna och det enkelt/dolt kunde medföra låsningsfrihet. I det läget så vore det kanske oundvikligt att motverka utvecklingen - om man nu inte envist ville hålla fast vid stenålderstekniken med kolfiberskivor.

Jag tycker Axxes inlägg tyder på att TC inte lämnat över gasens kontroll helt till maskinerna.

Och nej, jag tycker inte spårval, bromspunkter, taktik etc. ska skötas av datorna heller.
oFFkeFF skrev:
2680096
Jag är inte mot utveckling heller, bara det att jag fortfarande anser att föraren ska ha kontroll över gas och broms. Fyrtakt i sig gör ju hojarna mer lättkörda, ska världens bästa förare behöva TC då?.
Svaret är ju uppenbart, om de inte blev snabbare av TC så hade det heller inte funnits eller hur?
oFFkeFF skrev:
2680096
Har utvecklingen stannat av i F1 för att man förbjöd aktiva chassin? Eller turbo och mindre motorer? Systemen som tagits fram kan ju användas på andra ställen, så klåpar-arne kan köra r1'a utan att highsida, eller göra perfekta 402-meters lopp med launch-control.
Helt enkelt jag tycker det är tråkig racing när system tar bort en del av förarskickligheten, eftersom jag anser att gaskontroll är en väldigt stor del av just förarskickligheten.
Om det är ren gladiator-racing man vill se, så finns t.ex. rundbane-räsers byggda på Harleys och helt befriade ifrån hjälpmedel.

Jag menar vad händer med MotoGP som sådant om din kompis klåpar-Arne gör bättre varvtider med sin R1:a? Vad är då så intressant med MotoGP? Det finns en avvägning - elektronikens existens är inte bara svart eller vitt.

MotoGP ska vara i teknikens framkant och det snabbaste på två hjul.

sandstream skrev:
2680166 Varför inte låta tillverkarna ge oss de snabbaste hojarna som kan produceras, inom rimliga gränser, oavsett teknik?
Det finns väl ingen som på allvar tror att gemene man ens skulle vara i närheten av de bästa oavsett hur mycket hjälpmedel hojen har och att vi i framtiden skulle få se "medelmåttor" slåss i toppen?

säg inte för mycket snart kommer det bli som formel1 den som har mest pengar kan köpa sig en styrning så vem vet kanske du kör med rossi och prins carl pilip :D :D

sandstream skrev:
2680166 Varför inte låta tillverkarna ge oss de snabbaste hojarna som kan produceras, inom rimliga gränser, oavsett teknik?

Exakt o svårare än så är d inte o så kommer det att bli :tummenupp

Nyteknik skrev:
2680151 Du drar (enligt mig) grovt förenklade och felaktiga slutsatser. Om det är någon som gjorde att 500-GP-racing utvecklades så var det Doohan. Under hans dominerande år, som jag personligen tyckte var suverän underhållning och knappt missade ett enda race av, fick sporten högre och högre status samt mer och mer medialt utrymme. Från att ha varit ett konkurrerande evenemang att räkna med hamnade WSBK rejält på efterkälken.
Kan som sagt bara se till mig själv och mina bekanta och för oss avtog intresset en hel del under Doohans storhetstid, han var helt enkelt för bra. Rossi har också varit överlägsen men på ett annat sätt, Doohan försvann ju för det mesta och man fick se honom passera mållinjen på slutet med lite tur.

Hur som helst tror jag att nykomlingar som Butter, Stoner, Vermeulen mfl hade varit med i toppen även på 500-ornas tid men det kanske hade tagit lite längre tid för dem att börja ta stadiga pallplaceringar.
Gottis skrev:
2680185 säg inte för mycket snart kommer det bli som formel1 den som har mest pengar kan köpa sig en styrning så vem vet kanske du kör med rossi och prins carl pilip :D :D
Förstår att du skämtar men det finns faktiskt folk som på fullt allvar tror att killar som tex Alonso och Kimi inte skulle ha haft en chans att vara med i toppen av F1 för 20-30 år sedan då allt var så mycket "svårare".

Last edited:
Så, vad är det genom åren som gjort att en del förare hamnat högre upp i prislistorna än sina konkurrenter?
Vad har de haft som inte de andra haft?

Som jag ser det så är det förmågan att känna sin hoj, kunna ställa in den på bästa sätt, kunna sköta acceleration, bromsning, styrning, ha känsla för däck/underlag och vad det tål, osv ...

Hur kul är det om samma hoj alltid vinner oavsett vem som sitter på den? Ja, låt oss för all del begränsa oss till t ex förarna som har MotoGP-kompetens och säg att det kvittar vem av dem som sitter på den bäst programmerade hojen ...

En hoj som har hela varvet programmerat, som "ser" om något är ivägen och väljer det för omständigheterna bästa spåret, som optimerar effekten utifrån friktionskoefficienten och som på 2 ms ställer om de data som behövs ...
Sedan KAN ju elektroniken fallera ... den stackars föraren är ju då helt chanslös så egentligen är det då bäst att radiostyra hojarna från depån så ingen kommer till skada ...
Ja, och så kan man ta bort bollhaven så publiken kommer lite närmare banan igen ... det blir väl kanon??

Jag hör en del av er: "NEJ!! NEJ !!! Då blir det ju inte kul!!!" Nähä, men var går gränsen då?
Redan att införa traction control, antilock-system, osv tycker jag är att ta bort för mycket ansvar från föraren!

Var går gränsen för dig??

Troy Corser:
The riding style is very different and for me the bike feels like a real racebike - and I like that! We tried some changes to the engine - mechanical and electronic - to smooth out the power delivery and found some good solutions, so that’s another positive.

Troy har hittat hem efter tre dagars pirelli/Yamaha testet i Qatar!!

http://www.troycorser.com/news2006/htm/test_qatar_dic.htm

Last edited:
nazurro skrev:
2680085 Jag tror att de flesta reagerar på hjälpmedel som förminskar förarens roll, och det är främst elektronik som kan göra det. T.ex anti-spinn förminskar ju något av det viktigaste en förare har att göra, nämligen hantera gasrullen. Om fjädringen blir bättre tar den inte på samma sätt över förarens roll - föraren kan själv aldrig sköta fjädringen. Och han kan heller inte bromsa hjulet själv, men däremot kan han stå för den slutgiltiga känslan i bromshandtaget. Bromsarna kan bli hur bra som helst, men det måste vara föraren som avgör hur mycket broms som appliceras, inte elektronik.

Håller med, elektroniska hjälpmedel som TC och ABS (som reducerar förarens roll) hör inte hemma inom racing, tycker jag!

Och hur roligt kan det vara för förarna (och publiken)? Jag skulle aldrig vilja ha en hoj med TC eller ABS.

Den bästa jämförelsen för oss är väl med en bil. I en personbil kan det vara bekvämt med tex DSC (Dynamisk stabilitetskontroll) men hur många på detta forum, som kört en bil med DSC har inte kopplat ur systemet när andan faller på? Skulle tro att det är nära på alla!

Nyteknik skrev:
2680226 När man beskriver något som ett utbrett fenomen är det kanske bra att vidga perspektivet lite mer än till sig själv och den egna bekantskapskretsen.
Självklart, jag skulle ha varit mer tydlig i mitt första inlägg.

WilleZL skrev:
2680272 Jag skulle aldrig vilja ha en hoj med TC eller ABS.
För mig personligen? Skulle jag få chansen att provköra en RCV 211 eller 212 eller varför inte en Desmosidici så skulle TC vara en nödvändighet helt klart. Skulle inte skämmas alls för att använda det.

FireSalle skrev:

Med vilket argument? Du håller stenhårt på att TC gör hojarna snabbare och att elektroniken är svår att stoppa?
Men varför inte andra saker som skulle göra hojarna som du faktiskt säger nej till?

elwe skrev:
2680238 Så, vad är det genom åren som gjort att en del förare hamnat högre upp i prislistorna än sina konkurrenter? Vad har de haft som inte de andra haft? Som jag ser det så är det förmågan att känna sin hoj, kunna ställa in den på bästa sätt, kunna sköta acceleration, bromsning, styrning, ha känsla för däck/underlag och vad det tål, osv ...
Med andra ord, precis som det är idag.

Jag tycker precis som Salle att det är lite konstigt att man ska dra någon slags gräns just vid TC bara för att det är något elektroniskt när det finns hur mycket elektronik som helst på hojarna i dag. Varför ska man få mappa om en hoj inför en ny bana? Varför ska man få ta hjälp av telemetri för att hitta optimala fjädringsinställningar? Borde det inte vara förbjudet att mäta däckens värme osv osv?

Att skissa upp framtidsscenarion med GPS-styrda hojar känns minst sagt larvigt.

FireSalle skrev:
2680171
Om det är ren gladiator-racing man vill se, så finns t.ex. rundbane-räsers byggda på Harleys och helt befriade ifrån hjälpmedel.

Jag menar vad händer med MotoGP som sådant om din kompis klåpar-Arne gör bättre varvtider med sin R1:a? Vad är då så intressant med MotoGP? Det finns en avvägning - elektronikens existens är inte bara svart eller vitt.

MotoGP ska vara i teknikens framkant och det snabbaste på två hjul.

Varför hota med "stenåldershojar" för att man anser att TC tar bort en del av förarskickligheten? En hoj utan TC skulle knappast vara stenålder, precis lika litet den är det utan turbo etc.
Är man riktigt skicklig kan man köra hoj hela racet genom utan TC, utan att tappa särskilt mycket fart. Alla kan det inte, men en del är jäkligt vassa på det.
Kan vi inte köra launch-control i dragracingen också? Så det enbart blir vem som trycker på knappen snabbast i starten?
Visst finns faran att en gatmoppe skulle gå fortare, men knappast, de skulle aldrig ha effekten, eller förstånd till att ställa TC'n optimalt för alla kurvor, utan i trafik skulle det vara frågan om en säkerhetsdetalj, inte mycket mer.

sandstream skrev:
2680294 Med andra ord, precis som det är idag.

Jag tycker precis som Salle att det är lite konstigt att man ska dra någon slags gräns just vid TC bara för att det är något elektroniskt när det finns hur mycket elektronik som helst på hojarna i dag. Varför ska man få mappa om en hoj inför en ny bana? Varför ska man få ta hjälp av telemetri för att hitta optimala fjädringsinställningar? Borde det inte vara förbjudet att mäta däckens värme osv osv?

Att skissa upp framtidsscenarion med GPS-styrda hojar känns minst sagt larvigt.

Men att mappa om hojen, telemetri/datalogging, fjädringsinställningar, inte ens en styrdämpare tar bort förarens del i arbetet att framföra hojen. TC, ABS, brake-assist etc tar bort delar i arbetet för föraren att kontrollera sin hoj..

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...