oFFkeFF skrev:
2680096 Ok, vilka funktioner tycker du föraren ska fortsatt få bestämma över då?.
Jag tror inte det framgått riktigt vad jag menar. Så många som är intressant för ekipagets framfart. Jag förspråkar inte förarlösa ekipage alls.
Om utvecklingen är oundviklig så varför bekämpa den? Om TC är en naturlig del i att framföra ett fordon med drift på hjulen - då finns det också ett existensberättigande i racingens toppklass.
oFFkeFF skrev:
2680096
Gasen har vi lämnat bort. Varför inte en brakeassist? maximal broms fast utan låsning, det har vi ju bilvärlden redan.
Lättare att hindra nu iaf. men lek med tanken att man kom fram med ultra effektiva bromsar av supraledare som styrdes helt elektroniskt (precis som motorerna idag). Om de vore självklart överlägsna kolfiberbromsarna och det enkelt/dolt kunde medföra låsningsfrihet. I det läget så vore det kanske oundvikligt att motverka utvecklingen - om man nu inte envist ville hålla fast vid stenålderstekniken med kolfiberskivor.
Jag tycker Axxes inlägg tyder på att TC inte lämnat över gasens kontroll helt till maskinerna.
Och nej, jag tycker inte spårval, bromspunkter, taktik etc. ska skötas av datorna heller.
oFFkeFF skrev:
2680096
Jag är inte mot utveckling heller, bara det att jag fortfarande anser att föraren ska ha kontroll över gas och broms. Fyrtakt i sig gör ju hojarna mer lättkörda, ska världens bästa förare behöva TC då?.
Svaret är ju uppenbart, om de inte blev snabbare av TC så hade det heller inte funnits eller hur?
oFFkeFF skrev:
2680096
Har utvecklingen stannat av i F1 för att man förbjöd aktiva chassin? Eller turbo och mindre motorer? Systemen som tagits fram kan ju användas på andra ställen, så klåpar-arne kan köra r1'a utan att highsida, eller göra perfekta 402-meters lopp med launch-control.
Helt enkelt jag tycker det är tråkig racing när system tar bort en del av förarskickligheten, eftersom jag anser att gaskontroll är en väldigt stor del av just förarskickligheten.
Om det är ren gladiator-racing man vill se, så finns t.ex. rundbane-räsers byggda på Harleys och helt befriade ifrån hjälpmedel.
Jag menar vad händer med MotoGP som sådant om din kompis klåpar-Arne gör bättre varvtider med sin R1:a? Vad är då så intressant med MotoGP? Det finns en avvägning - elektronikens existens är inte bara svart eller vitt.
MotoGP ska vara i teknikens framkant och det snabbaste på två hjul.