WSBK- & MotoGP-hojarna för lätta att köra?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
oFFkeFF skrev:
2680290 Med vilket argument? Du håller stenhårt på att TC gör hojarna snabbare och att elektroniken är svår att stoppa?
Men varför inte andra saker som skulle göra hojarna som du faktiskt säger nej till?
Om TC inte gör hojarna snabbare så försvinner det av sig själv.
Jag är inte tillräcklig visionär för att se vad nästa tekniska landvinning på området skulle vara, troligen skulle jag spontant ogilla den i vilket fall precis som jag till en början gjorde med traction control.
Men efter att ha funderat på TC så tycker jag att det i en eller annan form är självklart. Motorstyrningen finns redan, att inte tillåta spikar är för mig lika själklart som övervarningsskydd. Att ändra tändningen för att sänka vridmomentet på de två lägre växlarna är också möjligt och användbart.
TC är för mig ungefär vad en styrdämpare är.

Om jag vänder på det: Hur får man på ett enkelt sätt bort TC i alla dess former och garanterar att hojarna ändå är snabbast? Dorna levererar samma motorstyrningskomponenter till alla hojarna?

FireSalle skrev:
2680287 För mig personligen? Skulle jag få chansen att provköra en RCV 211 eller 212 eller varför inte en Desmosidici så skulle TC vara en nödvändighet helt klart. Skulle inte skämmas alls för att använda det.

Det är klart att jag inte skulle tacka nej till att provköra en Gp-cykel bara för att den skulle råka ha TC :tungan

Men jag skulle inte vilja äga en cykel med TC. Tror att den blir mindre "levande" med sådana tillbehör.

oFFkeFF skrev:
Men att mappa om hojen, telemetri/datalogging, fjädringsinställningar, inte ens en styrdämpare tar bort förarens del i arbetet att framföra hojen. TC, ABS, brake-assist etc tar bort delar i arbetet för föraren att kontrollera sin hoj..
Nej, men det underlättar förarens jobb då han utan telemetrin tex skulle vara tvungen att förmedla vad han känner till teamet, något som Corser menar inte behövs på samma sätt i dag.

Det hela handlar ju om en gränsdragning som nästan är omöjlig att göra, men visst, jag är med på vad du menar och håller delvis med.

WilleZL skrev:
Men jag skulle inte vilja äga en cykel med TC. Tror att den blir mindre "levande" med sådana tillbehör.
Jag skulle mer än gärna ha TC på min "banhoj" :)

Last edited:
Nyteknik skrev:
2680151Under hans dominerande år, som jag personligen tyckte var suverän underhållning och knappt missade ett enda race av...

De häftigaste minnen jag har är nog från de race där Doohan inte lyckades rycka tidigt, utan väntade tills en större del av racet passerat. Man visste att det skulle komma ett ryck, man satt på spänn och väntade. Plötsligt såg man hur han började pressa och man såg det på hans "kroppsspråk" - man kunde verkligen uppleva hur mycket han tog i, hur sent och hårt han bromsade, hur nära gränsen han var genom kurvan och hur han gasade allt vad han vågade. Och sakta men säkert drog han upp en lucka. Det kunde man lita på - Han var gud!

Sry för OT, men kunde inte låta bli...

oFFkeFF skrev:
2680311 Varför hota med "stenåldershojar" för att man anser att TC tar bort en del av förarskickligheten? En hoj utan TC skulle knappast vara stenålder, precis lika litet den är det utan turbo etc.?
Tja, varför hota med förarlösa hojar, eller GPS-styrda spårval? Överdriva för effektens skull antar jag?

oFFkeFF skrev:
2680311 Är man riktigt skicklig kan man köra hoj hela racet genom utan TC, utan att tappa särskilt mycket fart. Alla kan det inte, men en del är jäkligt vassa på det.?
TC ändrar inte på det, vet inte om alla har TC i MotoGP men säkert långt fler än de som vunnit lopp i år. Finns även de med TC som kraschat.
oFFkeFF skrev:
2680311 Kan vi inte köra launch-control i dragracingen också? Så det enbart blir vem som trycker på knappen snabbast i starten?
Vet inte, ingen sport jag följer. Men varför inte sätta ett reglemente utifrån att 1992 var toppen nådd. All teknik utvecklad efter detta årtal förbjuds och vi kör varje år MotoGP med ruggiga NSR500 som ingen apa i världen eller klåpar-Arne ens skulle kunna få ur depån?

FireSalle skrev:
2680321 Om TC inte gör hojarna snabbare så försvinner det av sig själv.
Jag är inte tillräcklig visionär för att se vad nästa tekniska landvinning på området skulle vara, troligen skulle jag spontant ogilla den i vilket fall precis som jag till en början gjorde med traction control.
Men efter att ha funderat på TC så tycker jag att det i en eller annan form är självklart. Motorstyrningen finns redan, att inte tillåta spikar är för mig lika själklart som övervarningsskydd. Att ändra tändningen för att sänka vridmomentet på de två lägre växlarna är också möjligt och användbart.
TC är för mig ungefär vad en styrdämpare är.

Om jag vänder på det: Hur får man på ett enkelt sätt bort TC i alla dess former och garanterar att hojarna ändå är snabbast? Dorna levererar samma motorstyrningskomponenter till alla hojarna?

För egen del anser jag inte att sänka vridmomentet på lägre växlar är TC, utan det är att ställa in motorn som man vill ha den. Tycker man lägre effekt hjälper en att köra fortare, fine. Samma sak att inte köra sönder motorn med spikningar, övervarv etc, också fine.
Men inget av dessa, återigen, tar bort särskilt mycket förarskills, vilket TC gör.
En styrdämpare är ett rätt passivt hjälpmedel, det är dessutom en del av chassit mer eller mindre, det är helt enkelt en del av fjädringen. Den går aldrig aktivt in och rättar en förarmiss. TC rättar förarmissar..
Ett enkelt sätt att förhindra TC är att inte några av dataloggarna får kopplas till motorstyrningen. D.v.s motorn får inte reda på att det spinner. Dorna får access till alla motorprogram, samt kollas vid besiktningar.

sandstream skrev:
2680335 Nej, men det underlättar förarens jobb då han utan telemetrin tex skulle vara tvungen att förmedla vad han känner till teamet, något som Corser menar inte behövs på samma sätt i dag.

Det hela handlar ju om en gränsdragning som nästan är omöjlig att göra, men visst, jag är med på vad du menar och håller delvis med.

Jag skulle mer än gärna ha TC på min "banhoj" :)

Den stora skillnaden är att det ena är datainsamling och inställningar. TC är en aktiv förarhjälp som rättar förarmissar och hjälper dem med gasen.
Inget av de andra hjälper elias ut ur böjen om han slår på för mycket gas...

Last edited:
oFFkeFF skrev:
2680357 För egen del anser jag inte att sänka vridmomentet på lägre växlar är TC, utan det är att ställa in motorn som man vill ha den. Tycker man lägre effekt hjälper en att köra fortare, fine. Samma sak att inte köra sönder motorn med spikningar, övervarv etc, också fine.
Men inget av dessa, återigen, tar bort särskilt mycket förarskills, vilket TC gör.
En styrdämpare är ett rätt passivt hjälpmedel, det är dessutom en del av chassit mer eller mindre, det är helt enkelt en del av fjädringen. Den går aldrig aktivt in och rättar en förarmiss. TC rättar förarmissar..
Ett enkelt sätt att förhindra TC är att inte några av dataloggarna får kopplas till motorstyrningen. D.v.s motorn får inte reda på att det spinner. Dorna får access till alla motorprogram, samt kollas vid besiktningar..
Mäter dagens TC verkligen om hjulen spinner? Tycker det borde räcka att begränsa varvtalsökning över en viss grad. Det skulle t.ex. tillåta snygga uppställ.

Hur som helst så är inte motorprogram särskillt läsbara, hur kul är det om Dorna måste ha alla teamens kompilatorer och målmiljöer för att verifiera om någon form av otillåten motorreglering skett? Asic-kretsarna, hur gör de med dem? Mikroskop-analys av transitorerna? När kan man då kora en vinnare? Några veckor efter målflagg tidigast.

FireSalle skrev:
2680353 Tja, varför hota med förarlösa hojar, eller GPS-styrda spårval? Överdriva för effektens skull antar jag?

TC ändrar inte på det, vet inte om alla har TC i MotoGP men säkert långt fler än de som vunnit lopp i år. Finns även de med TC som kraschat.
Vet inte, ingen sport jag följer. Men varför inte sätta ett reglemente utifrån att 1992 var toppen nådd. All teknik utvecklad efter detta årtal förbjuds och vi kör varje år MotoGP med ruggiga NSR500 som ingen apa i världen eller klåpar-Arne ens skulle kunna få ur depån?

Glöm inte att en del kan faktiskt hindra annan utvecklingen.
Vissa förbud har tagit andra tekniska områden mycket fortare framåt.
Anledningen att jag jämför med förarlösa hojar, eller gps-styrning/datastyrning är ju att det är snabbare, och ju mindre viktig föraren är, desto enklare är det att ta bort dem. Men jag anser att med det så dör sporten.
Ungefär som att bygga robotdojor, sätta dem på fötterna och tävla i hundra meter.

Det är ju fler toppförare som uppmärksammar "problemet", de tycker helt enkelt att "sämre" förare får det alltför enkelt i toppklasserna med TC.

FireSalle skrev:
2680374 Mäter dagens TC verkligen om hjulen spinner? Tycker det borde räcka att begränsa varvtalsökning över en viss grad. Det skulle t.ex. tillåta snygga uppställ.

Hur som helst så är inte motorprogram särskillt läsbara, hur kul är det om Dorna måste ha alla teamens kompilatorer och målmiljöer för att verifiera om någon form av otillåten motorreglering skett? Asic-kretsarna, hur gör de med dem? Microskop-analys av transitorerna? När kan man då kora en vinnare? Några veckor efter målflagg tidigast.

Det är väl iofs också en möjlighet som säkert används idag också. Men frågan är om man inte måste ha lite input från chassits geometri vid tidpunkten.
Helt enkelt att stoppa är det väl inte heller, men det går..

Last edited:
oFFkeFF skrev:
2680376 Ungefär som att bygga robotdojor, sätta dem på fötterna och tävla i hundra meter..
Inte mycket intressantare jämförelse än min stenåldershoj-liknelse tycker jag. Om något så är väl löpning inte materialsport i samma utsträckning som RR?
oFFkeFF skrev:
2680376 Det är ju fler toppförare som uppmärksammar "problemet", de tycker helt enkelt att "sämre" förare får det alltför enkelt i toppklasserna med TC.
Gemensamt för dem är väl att det är veteraner som vandrat den långa vägen som känner sig hotade nya förmågor? Jag ser dock ingen anledning varför Stoner/Pedrosa först måste lära sig köra en gammal RGV500 för att förtjäna sin plats i MotoGP. Åtminstone den ena har visat att han definitivt hör hemma där - den andra har visat att elektroniken har en lång väg kvar att vandra innan den tar över....

Jag undrar så vem det är Corser menar förresten - ingen av de framför Corser eller ens nära bakom i tabellen borde vara någon som uppenbart är en amatör som tillsammans med elektronik bekämpat Troy så?

oFFkeFF skrev:
2680376 Det är väl iofs också en möjlighet som säkert används idag också. Men frågan är om man inte måste ha lite input från chassits geometri vid tidpunkten.
Helt enkelt att stoppa är det väl inte heller, men det går..
Du menar lite att det finns grader i h-lvetet? En allt för sofistikerad TC som har sensorer i chassit, kanske i naven och t.ex. referenskameror som läser av däck, bana för rörelser och temperaturer ska förbjudas? Ja, det kan jag också tycka - men frågan är var gränsen går för att det ska kallas TC. Som jag skrivit innan, ska all form av TC säkert bort så antingen enhetskomponenter eller så tillbaka till brytare och förgasare.
Det är en form av TC att programmera en jämn effektkurva - om tändning och insprutning håller sig till den och regleras m.a.p på det så kan plötsliga hjulspinn dämpas effektivt.

Last edited:
FireSalle skrev:
2680391
Gemensamt för dem är väl att det är veteraner som vandrat den långa vägen som känner sig hotade nya förmågor? Jag ser dock ingen anledning varför Stoner/Pedrosa först måste lära sig köra en gammal RGV500 för att förtjäna sin plats i MotoGP. Åtminstone den ena har visat att han definitivt hör hemma där - den andra har visat att elektroniken har en lång väg kvar att vandra innan den tar över....

Jag tror Pedrosa(kanske stoner) hade fixat att köra utan TC också, kanske inte så högt placerat direkt, även utan att ha kört 500.
Jag vet bara att jag hade vart mer imponerad av förarna som klarar att köra utan. Så länge elektroniken styr något så viktigt som gasen/spinnet så kommer man vara osäker på förarens skicklighet helt enkelt.
Jag som förare är alltid rejält impad av de få här hemma i sverige som åker sepesnabbt med perfekt mycket hjulspinn ut ur böjarna, utan TC.

oFFkeFF skrev:
Den stora skillnaden är att det ena är datainsamling och inställningar. TC är en aktiv förarhjälp som rättar förarmissar och hjälper dem med gasen. Inget av de andra hjälper elias ut ur böjen om han slår på för mycket gas...
Okej :tummenupp

Sen kanske man ska ta och avdramatisera (stavas?) det här med TC en liten aning. En del verkar tro att förarna vrider fullt inne i kurvan och att TC:n sköter resten. Läste nyligen en bok där Colin Edwards förklarar att den TC de har fortfarande kräver att man kontrollerar gasen förhand och att det inte går att göra som med en bil, dvs vrida fullt/stämpla för tidigt. Men visst har TC gjort det lättare, inget snack, men också betydligt säkrare.

Last edited:
FireSalle skrev:
2680391
Du menar lite att det finns grader i h-lvetet? En allt för sofistikerad TC som har sensorer i chassit, kanske i naven och t.ex. referenskameror som läser av däck, bana för rörelser och temperaturer ska förbjudas? Ja, det kan jag också tycka - men frågan är var gränsen går för att det ska kallas TC. Som jag skrivit innan, ska all form av TC säkert bort så antingen enhetskomponenter eller så tillbaka till brytare och förgasare.

Hur har FiA/F1 löst det? Får det använda antispinn/TC hur de vill, eller vad är restriktionerna där? Liknande debatter har ju pågått för F1 i snart 10 år.

FireSalle skrev:
2680391Du menar lite att det finns grader i h-lvetet? En allt för sofistikerad TC som har sensorer i chassit, kanske i naven och t.ex. referenskameror som läser av däck, bana för rörelser och temperaturer ska förbjudas? Ja, det kan jag också tycka - men frågan är var gränsen går för att det ska kallas TC. Som jag skrivit innan, ska all form av TC säkert bort så antingen enhetskomponenter eller så tillbaka till brytare och förgasare.

Det är inte svårare än att OM man erkänner TC som ett problem för sporten, så sätter man sig ned och skriver ett reglemente som hindrar tillverkarna att använda sig av TC. Om man sedan har varit helt konsekvent vad man menat med TC är mindre intressant - det viktiga är ju att man i sånt fall uppnår målet, som skulle kunna vara att ha en bra balans mellan extrem teknik och förarskicklighet.

Zee skrev:
2680425 Hur har FiA/F1 löst det? Får det använda antispinn/TC hur de vill, eller vad är restriktionerna där? Liknande debatter har ju pågått för F1 i snart 10 år.
Jag har slutat följa F1, Valmers du vet säkert?
Men jag vill minnas att det förbjöds men de hittade smarta sätt att kringå det just genom att inte detektera hjulspinnet i sig utan bara motorvarvtalet. Det var iaf. länge stora skillnader på vilka stall som gjorde snabba starter.

Last edited:
oFFkeFF skrev:
2680376
Vissa förbud har tagit andra tekniska områden mycket fortare framåt.
Anledningen att jag jämför med förarlösa hojar, eller gps-styrning/datastyrning är ju att det är snabbare, och ju mindre viktig föraren är, desto enklare är det att ta bort dem. Men jag anser att med det så dör sporten.
Ungefär som att bygga robotdojor, sätta dem på fötterna och tävla i hundra meter.

Det är ju fler toppförare som uppmärksammar "problemet", de tycker helt enkelt att "sämre" förare får det alltför enkelt i toppklasserna med TC.
Visst är det så ...
Är jag gammalmodig om jag fortfarande tycker att RoadRacing är en sport där FÖRARNA ska göra upp om vem som är bäst?
Det kommer (förhoppningsvis) alltid att skilja lite på hojarna, men den huvudsakliga prestationen ska förarna stå för, så varför vill en del plocka bort utslagsgivande parametrar?? Parametrar där verkligen den enskilda föraren har möjlighet att kompensera för en sämre broms, sämre ax, eller vad det nu kan vara.

nazurro skrev:
2680431 Det är inte svårare än att OM man erkänner TC som ett problem för sporten, så sätter man sig ned och skriver ett reglemente som hindrar tillverkarna att använda sig av TC. Om man sedan har varit helt konsekvent vad man menat med TC är mindre intressant - det viktiga är ju att man i sånt fall uppnår målet, som skulle kunna vara att ha en bra balans mellan extrem teknik och förarskicklighet.
Nja, jag tror som sagt eftersom insprutning, spjällen, tändningen, varvtalsmätning och annat är elektroniskt styrd och därmed reglerad i någon form så är det just väldigt svårt att dra en bra, rättvis och absolut gräns som är verifierbar. Någon kommer att hitta sätt att kringå och vinna fördelar och då har man vunnit nada.

Frågan är varför man ska erkänna TC som ett problem för sporten? Denna säsongen var bättre än på länge och TC som mest utvecklat. Det var de förväntade namnen som dominerade och det kraschades ändå. Vad exakt är det som TC egentligen "fördärvat"?

elwe skrev:
2680444 Visst är det så ...
Är jag gammalmodig om jag fortfarande tycker att RoadRacing är en sport där FÖRARNA ska göra upp om vem som är bäst?
Det kommer (förhoppningsvis) alltid att skilja lite på hojarna, men den huvudsakliga prestationen ska förarna stå för, så varför vill en del plocka bort utslagsgivande parametrar?? Parametrar där verkligen den enskilda föraren har möjlighet att kompensera för en sämre broms, sämre ax
TC ändrar väl inte på något av detta?

Last edited:
Kan vi inte införa automatlådor i GP också? Det måste ju vara bra effektivare än att nån ska hålla på och peta med foten och kanske missa en växel...

Jag är emot aktiv förarhjälp - det känns ungefär som elitcyklister som dopar sig...

imaster skrev:
2680479 Kan vi inte införa automatlådor i GP också? Det måste ju vara bra effektivare än att nån ska hålla på och peta med foten och kanske missa en växel...

Jag är emot aktiv förarhjälp - det känns ungefär som elitcyklister som dopar sig...

Jag antar att du är väldigt emot all form av speed-shifting också? Visst var det häftigt förr med osynkade växellådor och man var tvungen att ge lite mellangas?

Är man inte intresserad av tekniken och vill ha det basic så är 250 och 125-klasserna kanske av intresse?

FireSalle skrev:
2680494 Jag antar att du är väldigt emot all form av speed-shifting också? Visst var det häftigt förr med osynkade växellådor och man var tvungen att ge lite mellangas?

Är man inte intresserad av tekniken och vill ha det basic så är 250 och 125-klasserna kanske av intresse?

Nej, speedshifting är helt ok för det är fortfarande föraren som bestämmer vilken växel som är i och när det växlas. Samma som jag tycker TC förstör på så sätt att det inte är föraren som bestämmer hur mycket däcket spinner och när... Jag tror däremot att däcksutvecklingen hade gått fortare framåt om man inte hade haft TC...

FireSalle skrev:
2680461TC ändrar väl inte på något av detta?
Eh, goddag yxskaft?

Som Elwe skriver är det just Traction Control som underlättar den största utmaningen från föraren på en motorcykel som väger 150 kg och har 250 hk.

Förare i GP ska balansera på slak lina!

imaster skrev:
2680550Nej, speedshifting är helt ok...
Gillar din signatur! Julian Ryder i "Faster"?

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...