WSBK- & MotoGP-hojarna för lätta att köra?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
2679361 Har ingen källa, bara min allmäna uppfattning om bekantskapskretsens intresse för att se GP på Eurosport under dessa är.
Tycker du att årets MotoGP-säsong var tråkig?

Första stycket håller jag med om, många ink mig själv som slutade att slaviskt följa 500 under Doohans era, det var sällan spänning i racen.
Dock fanns ju 250 och Biaggi att titta på under denna tiden ;)

Vad gäller årets säsong, både ja och nej, täta racen var ball, men man vet att förarna kan chansa mycket vildare nu eftersom de har hjälpen av elektroniken, man ser väldigt sällan en "nästan" highsider idag på sista varvet för att man tar i så det blöder. Utan det blir nästan vem som gör fulast/snyggast/förbitryckning i sista kurvan, eller vem som väljer rätt spår fyra kurvor från mål, eller ännu värre, väljer rätt plats i klungan näst sista varvet för att sen blocka när man kört om.
Tycker inte TC har i racing att göra, lika lite som ABS.

gthyni skrev:
2679412 hmm,
resonemanget är nog lite snett
om ni såg Ruben Xaus köra ikapp och tampas med täten något race i år för att sen falla tillbaka och krascha så såg ni skillnaden mellan TC (Bayliss) och utan TC (Xaus). Det går att köra lika fort utan TC något varv men det tär på orken och däcken. Vete tusan hur det skulle påverka racens kvalitet om ingen hade TC när jag funderar på det....
Taskig jämförelse tycker jag. Xaus och Bayliss har en gång kört på likvärdigt material. Även då körde Bayliss ifrån Ruben och även då kraschade Xaus oftare. Skillnaden mellan dem är väl inte bara TC precis?

BMW ska väl släppa en gathoj med TC nu till '07.

oFFkeFF skrev:
2679447 Första stycket håller jag med om, många ink mig själv som slutade att slaviskt följa 500 under Doohans era, det var sällan spänning i racen.
Tack :tummenupp
Zee skrev:
Men det behöver ju inte vara så (att rejsen inte är spännande alltså), vi såg ju den senaste säsongen vilka hårresande rejs det var fastän alla stallen kör med än mer hjälpmedel än tidigare.
Japp :tummenupp

oFFkeFF skrev:
2679447 Tycker inte TC har i racing att göra, lika lite som ABS.
Hur ska MotoGP utformas då så att det garanterat är de snabbaste förararna på de snabbaste hojarna med den senaste tekniken?

Till saken hör väl också att det bara blir billigare och billigare att vinna hundradelar m.h.a elektronik jämfört med motortrimning, chassiutv., däckutv. och kanske t.o.m. val av förare på sikt då.

För vem är sporten? Skulle det locka en stor publik om det vore mer som rodeo och det mer gällde för föraren att bara hålla sig kvar?

Last edited:
FireSalle skrev:
2679475 Hur ska MotoGP utformas då så att det garanterat är de snabbaste förararna på de snabbaste hojarna med den senaste tekniken?

Till saken hör väl också att det bara blir billigare och billigare att vinna hundradelar m.h.a elektronik jämfört med motortrimning, chassiutv., däckutv. och kanske t.o.m. val av förare på sikt då.

För vem är sporten? Skulle det locka en stor publik om det vore mer som rodeo och det mer gällde för föraren att bara hålla sig kvar?

Man kan ju göra precis som inom F1, reglera användet.
När en sak är utprövad och man kan använda det i "verkligheten" behöver man inte alltid fortsätta tävla med det.
Aktiva chassin, turbo, automatlådor m.fl är massor av uppfinningar som använts i F1, men som sedan förbjöds, av flera olika skäl. Pengar för teamen, säkerhet eller bara för att överlåta mer åt föraren. Annars kan vi precis som med flygplanen, låta datorerna ta över helt.

Att se en person ta en hoj till gränsen för vad den klarar av, är betydligt mer spännande att se än vad en dator klarar av att ta maskinen till för gräns.

i F1 är hjälpmedel inte tillåtna just för att de ska vara föraren som skall framföra bilen, idag finns tekniken för att ha förarlösa bilar men då är ju hela med tävling borta,

FiA har sagt att all hjälp medel är förbjudet och det är driving skill som skall skilja stallen, vilket förståss inte är helt sant i verkligheten men sådan är tanken, det finns ett undantag och det är att om det kommer fram någon teknik som höjjer säkerheten avsevärt så skall alla bilar utrustas med det. Ett utalande från en Williams mekaniker som jag fick träffa när jag å min far vann en resa ner till A1-Ring 2003 med BMW och Castroll.

Sen om MotoGP hojjarna är för lätta får de väll sätta barlast på hojjarna då som i F1, där gör man bilen förlätt med flit för att kunna balansera bilen med den överiga vikten fritt ibilen, bara den väger in vid minimum vikt så är allt lugnt. borde göras på MotoGP hojjarna om de redan inte gör det.

FireSalle skrev:
2679452 Taskig jämförelse tycker jag. Xaus och Bayliss har en gång kört på likvärdigt material. Även då körde Bayliss ifrån Ruben och även då kraschade Xaus oftare. Skillnaden mellan dem är väl inte bara TC precis?

Nä, den är inte så taskig, de är båda mycket skickliga förare med aggresiv körstil som sliter hårt på däcken. Bayliss har också kraschat en hel del i sin karriär om du tänker efter.
Poängen var inte vem som är bäst (Bayliss är nog strået vassare de flesta dagarna) utan att det går att köra snabbt några varv utan TC men TC hjälper till att hålla ihop det hela racet.

wdac skrev:
2679504
Sen om MotoGP hojjarna är för lätta får de väll sätta barlast på hojjarna då som i F1, där gör man bilen förlätt med flit för att kunna balansera bilen med den överiga vikten fritt ibilen, bara den väger in vid minimum vikt så är allt lugnt. borde göras på MotoGP hojjarna om de redan inte gör det.

det gör de nog redan,
tyckte jag så att Hondan t o m var något kilo över minimivikten, kan bero på att man lagt på något kilo i någon punkt för att få bättre balans i helheten.

Last edited:
Något som man tydligen har väldigt svårt att få ur mekaniker eller annat folk i GP nu är vad det finns för möjligheter att låta hojen ha olika mappar på olika partier av banan via GPS:ens info. Det närmaste man kommit ett svar är att det finns en möjlighet att göra så.

Axxexs skrev:
2679524 Något som man tydligen har väldigt svårt att få ur mekaniker eller annat folk i GP nu är vad det finns för möjligheter att låta hojen ha olika mappar på olika partier av banan via GPS:ens info. Det närmaste man kommit ett svar är att det finns en möjlighet att göra så.
i F1 så hade Ferrari och nått stall till en mappnings glugg mellan varje vxl. men när de väl vart känt togs de bort, i F1 får man bara ha övervakning av bil, altså bara info från bil får skickas till depån och inte tvärtom, förutom radiokotakten som mer eller mindre sköts av FiA.

oFFkeFF skrev:
2679502 Man kan ju göra precis som inom F1, reglera användet.
När en sak är utprövad och man kan använda det i "verkligheten" behöver man inte alltid fortsätta tävla med det.
Aktiva chassin, turbo, automatlådor m.fl är massor av uppfinningar som använts i F1, men som sedan förbjöds, av flera olika skäl. Pengar för teamen, säkerhet eller bara för att överlåta mer åt föraren. .
Turbo var lätt att få bort, en väl synlig mekanisk komponent.

För att vara säker på att ingen TC finns måste gammal teknik så som brytare och förgasare införas igen.

På tal om turbo tycker jag att Toyotas kreativet i Rally-VM angående turbo-restriktionen talar lite för vad team är villiga att göra i sin strävan efter framgång/snabbhet.

oFFkeFF skrev:
2679502Annars kan vi precis som med flygplanen, låta datorerna ta över helt.

Att se en person ta en hoj till gränsen för vad den klarar av, är betydligt mer spännande att se än vad en dator klarar av att ta maskinen till för gräns.
Förarlös racing kommer troligen aldrig att hända just för att publiken inte vill ha det.

Last edited:
FireSalle skrev:
2679536På tal om turbo tycker jag att Toyotas kreativet i Rally-VM angående turbo-restriktionen talar lite för vad team är villiga att göra i sin strävan efter framgång/snabbhet.
(Vad gjorde Toyota i RallyVM?
OT, så har du länk till info?)

Min personliga uppfattning är att FÖRARNA ska göra upp om titlarna ... inte depåpersonalen ..

http://www.bike.se/nyheter/visa.php?id=862

kanske närmare än va vi tror finns rykten om att Tändnings systemet på ny:a r1:an och R6 är förberreda med för TC

elwe skrev:
2679686 Min personliga uppfattning är att FÖRARNA ska göra upp om titlarna ... inte depåpersonalen ..

du får inte lov att styra någon form av elekronik från depån längre beslut av FIA 2004 iaf till fomel1 tror motogp har samma regler

sen vinner du inga titlar utan den bästa depå personalen är det bara jag som tycker MotoGP är en lagsport

Last edited:
Bah, intet nytt under solen. Köp en ST1100 från -92 så får ni en hoj med TC.

Förstår inte vad det är som är så hemskt med just elektroniska landvinningar? Mekaniska finns det en annan acceptans av. Fjädring, flytande skivor, hydraliska bromsar, styrdämpare m.m. är det ingen som har något emot - trots att de också finns där för att hjälpa föraren.
Telemetri, insprutning och transistorstyrd tändning är också elektronisk teknik som hjälpt team:en att bli snabbare. Fly-by-wire finns på gathojarna också.

Självklart ska bästa ekipaget vinna, dvs. både förare och hoj - men TC ändrar inte på det. Racing är underhållning, MotoGP måste bygga på modern teknik och vara det snabbaste på två hjul runt en bana. Race:n bör ha flera förare som slåss om segern och alla poängen.

Hur långt tillbaka i tiden ska man gå för att få det "rättvist"? När CA pratade sig varm för att den nya tekniken ifrån öststaterna. - tvåtaktare skulle nog kunna ge bra racing. Eller varför inte när man tävlade med ånglok, föraren fick hålla reda på ångtrycket och själv skotta kolet.

Bara för att Chuck Yeager inte ville bli astonaut för att det var tekniken som flög och inte han - så tar det ju inte bort underhållningsvärdet eller prestationerna ifrån t.ex. Armstrong och Fuglesang. Chuck fick hålla på med sina överljudsplan i fred, och de som inte gillade den där högljudda musiken med elektriskt förstärkta instrument kunde fortsätta avnjuta bandet med stå-bas etc.

Utvecklingen går framåt. Nästa år vill vi se tätare och snabbare racing på Eurosport och gärna live.

Spelar ju ingen roll att det är en elektronisk TC, det skulle vara samma sak om den vore mekanisk.
Om ABS ger snabbare varvtider ska vi införa det då? Eller en elektronisk styrning som hjälper dig pricka spåren? Med Broms-assist på GPS-punkter? Det kommer definitivt ge tätare race. Roligare? Knappast.
En sak är solklar, med dagens datorer/teknik, så klår datorn vilken pilot/förare som helst.
Men roadracing/motorsport är en förare som bemästrar sitt fordon själv, gas, broms och styrning. Sen att paketet blir så lättkört som möjligt med gasrespons, fjädring etc är en annan femma.
Men att kunna slå på 100% ut ur kurvan oavsett, kan vilken apa som helst.
Det krävdes mod att sätta sig i en raket, men särskilt mycket förartalang krävdes inte. Två helt skilda saker enligt mig iaf.

FireSalle skrev:
2679536 Turbo var lätt att få bort, en väl synlig mekanisk komponent.

För att vara säker på att ingen TC finns måste gammal teknik så som brytare och förgasare införas igen.

På tal om turbo tycker jag att Toyotas kreativet i Rally-VM angående turbo-restriktionen talar lite för vad team är villiga att göra i sin strävan efter framgång/snabbhet.
Överladdning med turbokompressor är på väg tillbaka till F1.

Bearing skrev:
2679674 (Vad gjorde Toyota i RallyVM?
OT, så har du länk till info?)
Man hade variabel geometri på insugsrestriktorn.

Last edited:
oFFkeFF skrev:
2680016 Spelar ju ingen roll att det är en elektronisk TC, det skulle vara samma sak om den vore mekanisk.
Om ABS ger snabbare varvtider ska vi införa det då? Eller en elektronisk styrning som hjälper dig pricka spåren? Med Broms-assist på GPS-punkter? Det kommer definitivt ge tätare race. Roligare? Knappast.
En sak är solklar, med dagens datorer/teknik, så klår datorn vilken pilot/förare som helst.
Men roadracing/motorsport är en förare som bemästrar sitt fordon själv, gas, broms och styrning. Sen att paketet blir så lättkört som möjligt med gasrespons, fjädring etc är en annan femma.
Men att kunna slå på 100% ut ur kurvan oavsett, kan vilken apa som helst.
Det krävdes mod att sätta sig i en raket, men särskilt mycket förartalang krävdes inte. Två helt skilda saker enligt mig iaf.

Jag hävdar INTE att man ska övergå till helt datorstyrd körning, det vore helt ointressant. Jag tycker bara att man ska tillåta lämpliga landvinningar. TC är bra och går att införa "dolt" i alla fall tack vare att motorstyrningen redan är elektronisk. Att bara sätta sig ned och resonera att det bästa redan har varit är inget jag önskar göra.

Möjligt att vilken apa som helst kan ge full gas men jag tror ändå inte att apan vunnit loppet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT