WSBK 2024

Jippiee
Nu till helgen är väntan över - WSBK kickar igång säsongen på Philip Island..
Iofs är MotoGP alltid MotoGP - men undrar om inte WSBK är det som kommer att leverera mest underhållande racing i år igen..

Superbike kör Kval och Race1 på lördag och Sprintrace och Race2 på söndag.

För att nämna några highlights vad gäller förare/team;

Toprak på BMW, var snabbast i testet häromdagen och slog varvrekordet på PI, men har kommunicerat problem med bakdäck efter 10 varv
Bautista kvar på Ducati men med 7kg extravikt på hojjen
Rea på Yamaha, teamkompis med Locatelli - får det nog tufft?
Ianonne tillbaks efter sin dopingavstängning på Ducati
Bulega som ny Teamkamrat med Alvaro har haft bra fart på testerna
Alex Lowes kvar på Kawasaki
Sam Lowes på Ducati
Petrucci Ducati
Rinaldi flytt från fabriksducati till satelitducati
 
Vilket jäkla första race för säsongen!!! Det var det bästa jag sett på länge. Synd bara med det obligatoriska depåstoppet. Den här säsongen kan ju bli RIKTIGT kul!
 
Last edited:
Min amatörmässiga analys från idag är att BMW har fortfarande problem när det svänger. Det kom jag fram till genom att betrakta Toprak vs Locatelli och Aegerter vs VdMark.
 
Min amatörmässiga analys från idag är att BMW har fortfarande problem när det svänger. Det kom jag fram till genom att betrakta Toprak vs Locatelli och Aegerter vs VdMark.
Ja, så verkar det vara. Håller med om det! Men så jäkla många härliga omkörningar, sådana man nästan bara ser på PI!
 
Sant men just wsbk brukar ha många omkörningar oavsett bana åtminstone de tre senaste åren som jag har kollat
Japp! Så är det! Men så här "tätt", och så många som kan blanda sig i det var länge sedan jag såg! Härliga profiler i depån numera också! Petrucci är ju bara en man vill ska lyckas! Bröderna Lowes, Iannone, + alla nya, Bulega med flera!! Ja jösses, tror jag måste ner till Assen i April!!!
 
Ja, WSBK levererar återigen, ska bli väldigt roligt att följa racen.. Funderar på att ta hojjen ned till Most eller Assen..
Angående depåstoppen så blir det ju mer nerv utan given tid, men var så här för säkerheten så ingen behöver stressa med bytet sade de på sändningen..

Nu bytte de ju båda däcken, men annars hade det kanske varit fördel för de med enkelsving/Ducati - att bara byta bakdäcket?
 
Ja, WSBK levererar återigen, ska bli väldigt roligt att följa racen.. Funderar på att ta hojjen ned till Most eller Assen..
Angående depåstoppen så blir det ju mer nerv utan given tid, men var så här för säkerheten så ingen behöver stressa med bytet sade de på sändningen..

Nu bytte de ju båda däcken, men annars hade det kanske varit fördel för de med enkelsving/Ducati - att bara byta bakdäcket?
Hade SBK/SSP personalen som byter hjulen jobbat inom Endurance så hade den fått sparken innan dom ens gjort första bytet klart.
Prototyphojar borde ha liknande snabbkopplingar som inom Endurance eftersom det händer iallafall förr att man bytte till regndäck eller slicks.
Att göra bytet så nära idealisk tid så föraren slipper stanna eller bromsa in innan han kör ut på banan kan bli ett stressmoment.
 
Last edited:
Helt idiotiskt dumt med depåstopp, hur motiverar man detta?
Lägger man till hur pass mycket det nya däcket har svalnat under tiden det fibblas med de som ska av plus den tiden det tar att montera det nya så ökar dessutom risken att tappa hojen i första svängen i ivern att återta sin tidigare position.

Hur fort ett däck tappar sin idealtemperatur kan kanske någon banåkare i vit grupp svara på.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top