WSBK 2024

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Jippiee
Nu till helgen är väntan över - WSBK kickar igång säsongen på Philip Island..
Iofs är MotoGP alltid MotoGP - men undrar om inte WSBK är det som kommer att leverera mest underhållande racing i år igen..

Superbike kör Kval och Race1 på lördag och Sprintrace och Race2 på söndag.

För att nämna några highlights vad gäller förare/team;

Toprak på BMW, var snabbast i testet häromdagen och slog varvrekordet på PI, men har kommunicerat problem med bakdäck efter 10 varv
Bautista kvar på Ducati men med 7kg extravikt på hojjen
Rea på Yamaha, teamkompis med Locatelli - får det nog tufft?
Ianonne tillbaks efter sin dopingavstängning på Ducati
Bulega som ny Teamkamrat med Alvaro har haft bra fart på testerna
Alex Lowes kvar på Kawasaki
Sam Lowes på Ducati
Petrucci Ducati
Rinaldi flytt från fabriksducati till satelitducati
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vilket jäkla första race för säsongen!!! Det var det bästa jag sett på länge. Synd bara med det obligatoriska depåstoppet. Den här säsongen kan ju bli RIKTIGT kul!
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Min amatörmässiga analys från idag är att BMW har fortfarande problem när det svänger. Det kom jag fram till genom att betrakta Toprak vs Locatelli och Aegerter vs VdMark.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Min amatörmässiga analys från idag är att BMW har fortfarande problem när det svänger. Det kom jag fram till genom att betrakta Toprak vs Locatelli och Aegerter vs VdMark.
Ja, så verkar det vara. Håller med om det! Men så jäkla många härliga omkörningar, sådana man nästan bara ser på PI!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Sant men just wsbk brukar ha många omkörningar oavsett bana åtminstone de tre senaste åren som jag har kollat
Japp! Så är det! Men så här "tätt", och så många som kan blanda sig i det var länge sedan jag såg! Härliga profiler i depån numera också! Petrucci är ju bara en man vill ska lyckas! Bröderna Lowes, Iannone, + alla nya, Bulega med flera!! Ja jösses, tror jag måste ner till Assen i April!!!
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Ja, WSBK levererar återigen, ska bli väldigt roligt att följa racen.. Funderar på att ta hojjen ned till Most eller Assen..
Angående depåstoppen så blir det ju mer nerv utan given tid, men var så här för säkerheten så ingen behöver stressa med bytet sade de på sändningen..

Nu bytte de ju båda däcken, men annars hade det kanske varit fördel för de med enkelsving/Ducati - att bara byta bakdäcket?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ja, WSBK levererar återigen, ska bli väldigt roligt att följa racen.. Funderar på att ta hojjen ned till Most eller Assen..
Angående depåstoppen så blir det ju mer nerv utan given tid, men var så här för säkerheten så ingen behöver stressa med bytet sade de på sändningen..

Nu bytte de ju båda däcken, men annars hade det kanske varit fördel för de med enkelsving/Ducati - att bara byta bakdäcket?
Hade SBK/SSP personalen som byter hjulen jobbat inom Endurance så hade den fått sparken innan dom ens gjort första bytet klart.
Prototyphojar borde ha liknande snabbkopplingar som inom Endurance eftersom det händer iallafall förr att man bytte till regndäck eller slicks.
Att göra bytet så nära idealisk tid så föraren slipper stanna eller bromsa in innan han kör ut på banan kan bli ett stressmoment.
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Helt idiotiskt dumt med depåstopp, hur motiverar man detta?
Lägger man till hur pass mycket det nya däcket har svalnat under tiden det fibblas med de som ska av plus den tiden det tar att montera det nya så ökar dessutom risken att tappa hojen i första svängen i ivern att återta sin tidigare position.

Hur fort ett däck tappar sin idealtemperatur kan kanske någon banåkare i vit grupp svara på.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top