WSBK 2024

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Nu är det väl så att däckbyte/depåstopp bara är på PI på grund av ny asfalt. Resten av säsongen blir det race hela vägen till målflaggan? Eller har jag missuppfattat något?
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Hade SBK/SSP personalen som byter hjulen jobbat inom Endurance så hade den fått sparken innan dom ens gjort första bytet klart.
Prototyphojar borde ha liknande snabbkopplingar som inom Endurance eftersom det händer iallafall förr att man bytte till regndäck eller slicks.
Att göra bytet så nära idealisk tid så föraren slipper stanna eller bromsa in innan han kör ut på banan kan bli ett stressmoment.
Jo, såklart . Jag har ingen aning - men wsbk är ju inte prototyp, de kanske inte får anpassa hojjarna till snabbbyte..
Detta var väl också en engångshändelse med tanke på asfalten och att (bak?) däcken inte fick gå mer än 11 varv?
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Nu är det väl så att däckbyte/depåstopp bara är på PI på grund av ny asfalt. Resten av säsongen blir det race hela vägen till målflaggan? Eller har jag missuppfattat något?
Så är det, det infördes ett obligatoriskt depåstop och race1/2 blev förkortat till 20 varv.
Bakdäcket fick inte användas mer än 11 varv, men alla bytte väl båda däcken då man fick extra däck.

Anledningen var (enligt info från worldsbk.com) att det inte med kort varsel gick att få fram en utprovad gummiblandning som skulle garantera livslängden hela racet racet på den nya asfalten, med högt slitage..

Det var väl samma scenario i MotoGP för några år sedan - (När Marquez körde ett varv för mycket... I MotoGP har de ju 2 hojjar, så endast hojbyte där)
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Så är det, det infördes ett obligatoriskt depåstop och race1/2 blev förkortat till 20 varv.
Bakdäcket fick inte användas mer än 11 varv, men alla bytte väl båda däcken då man fick extra däck.

Anledningen var (enligt info från worldsbk.com) att det inte med kort varsel gick att få fram en utprovad gummiblandning som skulle garantera livslängden hela racet racet på den nya asfalten, med högt slitage..

Det var väl samma scenario i MotoGP för några år sedan - (När Marquez körde ett varv för mycket... I MotoGP har de ju 2 hojjar, så endast hojbyte där)
Tack för informationen, det hörde jag inget om under gårdagen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helt idiotiskt dumt med depåstopp, hur motiverar man detta?
Att däcken inte håller ihop för ett helt lopp. PI har ny riktigt grov asfalt som ger supergrepp i gummit men när förarna utnyttjar supergreppet slits också gummit ner. Och Dorna / Däcktillverkaren vill inte att hojar ska få däckproblem, typ helt plötsligt ligga på korden i kurvorna. Vara tvungna och bryta och inte komma i mål för däcken "sopslut" efter 15 varv.
Har hänt förr i MotoGP, då var det hojbyte efter typ 10 varv, MM missade hojbytet och diskades.
Pucktvåa :näsblod
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Fler än jag som har svårt att uppamma något större intresse för Supersport?
Har väldigt svårt att acceptera att man blandar olika cylindervolymer och sedan försöker handikappa de snabbare för att det ska bli rättvist. Snabbspolar mest igenom de racen nu.

Fast egentligen är ju WSB nästan lika sjukt...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Fler än jag som har svårt att uppamma något större intresse för Supersport?
Har väldigt svårt att acceptera att man blandar olika cylindervolymer och sedan försöker handikappa de snabbare för att det ska bli rättvist. Snabbspolar mest igenom de racen nu.

Fast egentligen är ju WSB nästan lika sjukt...
Jag tittar å andra sidan inte på Moto2 heller. Det är lite som Reanult Clio cup, säkert kul för de som kör men inte för mig
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Håller med, enhetsracing är fan inte kul!
Men vilka jävla race i WSBK! Blev glatt överraskad när jag slog på Eurosport och den gamle idolen Iannone stod i första led! Visste inte ens att han var klar att tävla igen och ännu mindre att något stall vågade satsa på honom!
Riktigt bra race också! Kul att varken Bautista, Toprak eller Rea var i topp! Blir en spännande säsong!
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Yes, bra racing. Synd att Race2 blev avbrutet, men ändå grymt spännande.. Snyggt av Toprak att snabbt köra av banan efter motorhaveriet.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Kul att Iannone presterar efter sin långa frånvaro. Har det släppts repris på Reas krasch nu när man vet att han är ok?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Är det fler än jag som hörde att den ena engelske kommentatorn sa att det var sista året för R6 i supersport ?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Är det fler än jag som hörde att den ena engelske kommentatorn sa att det var sista året för R6 i supersport ?
R6:ans homologisering går ut i januari nästa år. Så detta är sista året som man kan köra en Yamaha R6 ja.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Fräck safety car de hade idag. Antingen hade de nåt annat i Australien eller så missade jag den där.

1711222171113.png
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Kan vara det bästa racet jag sett sen jag började följa mc-racing för sådär 25 år sedan.

Kan ha dåligt minne också, börjar bli gammal...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top