WSBK 2024

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
När hände det senast att en BMW ligger tvåa i totalen så här långt in på säsongen? Jag orkar inte kolla men är ganska säker på att det aldrig har hänt
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Första Womens WCR gick inte riktigt som man hoppats. Mia Rusthen från Norge kraschade riktigt hårt och fördes till sjukhus med helikopter med "poly-trauma". Antar att det betyder flera allvarliga skador. Följde kvalet igår och Mia var bra med på 15e plats. Runt 3 sekunder efter Ana Carrasco och Maria Herrera på Misano är riktigt imponerande.

Hoppas verkligen att Mia tillfrisknar snart och det kommer lite uppdateringar om hennes tillstånd. Jessica Howden kraschade senare hårt och då stod det "Rider Conscious", det får i alla fall mig att dra slutsatsen att Mia inte var det vilket är mycket olycksbådande. Hoppas som sagt att det kommer lite positiva nyheter snart.

EDIT:
Citat från Expressen som naturligtvis behagar rapportera om roadracing när en olycka inträffar:

"Sajten GPone rapporterar att 20-åriga Rusthen fick föras till sjukhus med ambulanshelikopter. Läkaren Kåre Lövstakken, som uttalar sig å familjen Rusthens vägnar, säger till norska nyhetsbyrån NTB att tillståndet är allvarligt men stabilt.

– Familjen ligger med henne på sjukhuset, och det är smällen i huvudet som oroar. Därför sattes hon i narkos på planen, och hon kommer att sova tills i morgon. Vi får veta mer efter den CT-undersökning som ska göras då, säger Lövstakken till NTB."

Håller tummarna för ett positivt besked imorgon.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har lite svårt för idén med ett kvinnomästerskap. Är inte det motsatsen till inklusion och jämställdhet?
Så länge deltagarantalet skiljer sig så mycket tror jag det är nödvändigt för att eventuellt få upp mängden. Blir den sedan någorlunda jämn kanske man kan blanda och få lite faktiskt jämna race. Kanske. Så i princip håller jag väl med men jag tror snedfördelningen håller tillbaka tillväxten.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Jag har lite svårt för idén med ett kvinnomästerskap. Är inte det motsatsen till inklusion och jämställdhet?
Förstår den synvinkeln, och kan på ett sätt hålla med. Visst finns det komponenter i konceptet som även kan anses nedvärderande. Jag tror dock man får se det mer praktiska i det, att det finns en kvinnlig publik som man kommer åt bättre och att de kvinnor som är riktigt duktiga har ytterligare ett "steg" som kanske konkretiserar målbilden för kvinnor i roadracing.

Mitt största problem är den enorma nivåskillnaden, och att unga förare som Mia är på ett heeeeelt annat ställe i karriären både fart-mässigt men framförallt erfarenhetsmässigt. Förhoppningsvis är detta inte något som kommer visa sig i ovanligt många krascher under året, men efter första racet tvivlar jag.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Och Toprak vann även lopp 2, i övrigt tycker jag att det var total frånvaro av underhållning i alla 4 lopp ( 2 SBK och 2 SS 600 )
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Och Toprak vann även lopp 2, i övrigt tycker jag att det var total frånvaro av underhållning i alla 4 lopp ( 2 SBK och 2 SS 600 )
Jo kan vara som man har blivit bortskämd, men helt plötsligt har wsbk blivit ganska sömnigt. Hoppas det är tillfälligt
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jo kan vara som man har blivit bortskämd, men helt plötsligt har wsbk blivit ganska sömnigt. Hoppas det är tillfälligt
Tillfälligt i som så länge Ducati tillverkar motorcyklar ?
Kul att BMW har producerat en bra hoj och att dom har ett kontrakt med Toprak.
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Tillfälligt i som så länge Ducati tillverkar motorcyklar ?
Kul att BMW har producerat en bra hoj och att dom har ett kontrakt med Toprak.
Fast frågan är om BMW verkligen har tillverkat en bra hoj, det är ju bara Toprak som kan köra den. Jag skulle säga att det är hans överjävliga talang som kompenserar för hojens brister, lite som Marquez på Hondan. Jag hade med handen på hjärtat stora farhågor att det skulle gå åt helvete för honom på den hojen det här året, men han har verkligen motbevisat mig och på samma gång bevisat att han är den överlägset bäste föraren i WSBK just nu. Jag har under åren velat fram och tillbaka, men nu vill jag verkligen se vad han kan åstadkomma på en vettig MotoGP-hoj. Hojen är ju onekligen bättre än vad den har varit, men jag tycker att de övriga förarnas mediokra resultat talar för att den ännu inte är en bra hoj för alla.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har lite svårt för idén med ett kvinnomästerskap. Är inte det motsatsen till inklusion och jämställdhet?

Min åsikt - både ja och nej.

Se det ur Maria Herrera och Ana Carrascos synvinkel. Tveklöst de bästa kvinnliga förarna just nu. Båda har uppenbarligen ett visst mått av talang och lever verkligen som elitidrottsmän / kvinnor med kost, träning, vila och förberedelser enligt konstens alla regler.

För vad då…? För att kunna hävda sig mot en skara måttligt talangfulla asiatiska tonåringar på en produktions-trehundra…? För att precis kunna undvika sistaplatsen i ett Moto3-race…? För att - om alla stjärnor står rätt, om regnet kommer vid rätt tillfälle och om ett lämpligt antal konkurrenter kraschar - kunna drömma om att kanske knipa enstaka VM-poäng i Moto3…?

Hur man än vrider och vänder på det så är även roadracing en fysisk sport där skillnader mellan män och kvinnor blir uppenbara. Således kan det vara en god ide att ha ett renodlat kvinnligt mästerskap och att även göra det till en relativt billig enhetsklass. Helt plötsligt öppnas ju möjligheten att verkligen tävla om pokaler och om vem som är den bästa kvinnan i sporten, på någorlunda lika villkor.

Det jag tycker är mest oroande är att toppen verkar vara väldigt smal. Den norska tjejen som kraschade verkar ju ligga precis utanför topp tio, men lite mer än tre sekunder off pace. Och de som ligger i botten av listan är snarare åtta-tio sekunder off pace.

Inte idealt, men man måste ju börja någonstans.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tillfälligt i som så länge Ducati tillverkar motorcyklar ?
Kul att BMW har producerat en bra hoj och att dom har ett kontrakt med Toprak.
Har du precis börjat kolla på wsbk eller? Det har varit mer omkörningar i somliga lopp än vad MotoGP har under en hel säsong... typ
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Jo kan vara som man har blivit bortskämd, men helt plötsligt har wsbk blivit ganska sömnigt. Hoppas det är tillfälligt
Hade kunnat kolla på Toprak sladda ut ur curvone eller vad den heter i några timmar utan att tröttna. Helt vild!
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Har du precis börjat kolla på wsbk eller? Det har varit mer omkörningar i somliga lopp än vad MotoGP har under en hel säsong... typ
Tyvärr kan jag bara se de loppen som visas på Eurosport 1 så totalt är jag uppe i 3 lopp nu i år, minns inte var första kördes men det var bättre än Misano.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tror man får ett dornaabonnemang för runt 700 spänn nu. Är det värt?
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top