WSBK 2024

Nu är det väl så att däckbyte/depåstopp bara är på PI på grund av ny asfalt. Resten av säsongen blir det race hela vägen till målflaggan? Eller har jag missuppfattat något?
 
Hade SBK/SSP personalen som byter hjulen jobbat inom Endurance så hade den fått sparken innan dom ens gjort första bytet klart.
Prototyphojar borde ha liknande snabbkopplingar som inom Endurance eftersom det händer iallafall förr att man bytte till regndäck eller slicks.
Att göra bytet så nära idealisk tid så föraren slipper stanna eller bromsa in innan han kör ut på banan kan bli ett stressmoment.
Jo, såklart . Jag har ingen aning - men wsbk är ju inte prototyp, de kanske inte får anpassa hojjarna till snabbbyte..
Detta var väl också en engångshändelse med tanke på asfalten och att (bak?) däcken inte fick gå mer än 11 varv?
 
Nu är det väl så att däckbyte/depåstopp bara är på PI på grund av ny asfalt. Resten av säsongen blir det race hela vägen till målflaggan? Eller har jag missuppfattat något?
Så är det, det infördes ett obligatoriskt depåstop och race1/2 blev förkortat till 20 varv.
Bakdäcket fick inte användas mer än 11 varv, men alla bytte väl båda däcken då man fick extra däck.

Anledningen var (enligt info från worldsbk.com) att det inte med kort varsel gick att få fram en utprovad gummiblandning som skulle garantera livslängden hela racet racet på den nya asfalten, med högt slitage..

Det var väl samma scenario i MotoGP för några år sedan - (När Marquez körde ett varv för mycket... I MotoGP har de ju 2 hojjar, så endast hojbyte där)
 
Last edited:
Så är det, det infördes ett obligatoriskt depåstop och race1/2 blev förkortat till 20 varv.
Bakdäcket fick inte användas mer än 11 varv, men alla bytte väl båda däcken då man fick extra däck.

Anledningen var (enligt info från worldsbk.com) att det inte med kort varsel gick att få fram en utprovad gummiblandning som skulle garantera livslängden hela racet racet på den nya asfalten, med högt slitage..

Det var väl samma scenario i MotoGP för några år sedan - (När Marquez körde ett varv för mycket... I MotoGP har de ju 2 hojjar, så endast hojbyte där)
Tack för informationen, det hörde jag inget om under gårdagen.
 
Helt idiotiskt dumt med depåstopp, hur motiverar man detta?
Att däcken inte håller ihop för ett helt lopp. PI har ny riktigt grov asfalt som ger supergrepp i gummit men när förarna utnyttjar supergreppet slits också gummit ner. Och Dorna / Däcktillverkaren vill inte att hojar ska få däckproblem, typ helt plötsligt ligga på korden i kurvorna. Vara tvungna och bryta och inte komma i mål för däcken "sopslut" efter 15 varv.
Har hänt förr i MotoGP, då var det hojbyte efter typ 10 varv, MM missade hojbytet och diskades.
Pucktvåa :näsblod
 
Last edited:
Fler än jag som har svårt att uppamma något större intresse för Supersport?
Har väldigt svårt att acceptera att man blandar olika cylindervolymer och sedan försöker handikappa de snabbare för att det ska bli rättvist. Snabbspolar mest igenom de racen nu.

Fast egentligen är ju WSB nästan lika sjukt...
 
Fler än jag som har svårt att uppamma något större intresse för Supersport?
Har väldigt svårt att acceptera att man blandar olika cylindervolymer och sedan försöker handikappa de snabbare för att det ska bli rättvist. Snabbspolar mest igenom de racen nu.

Fast egentligen är ju WSB nästan lika sjukt...
Jag tittar å andra sidan inte på Moto2 heller. Det är lite som Reanult Clio cup, säkert kul för de som kör men inte för mig
 
Håller med, enhetsracing är fan inte kul!
Men vilka jävla race i WSBK! Blev glatt överraskad när jag slog på Eurosport och den gamle idolen Iannone stod i första led! Visste inte ens att han var klar att tävla igen och ännu mindre att något stall vågade satsa på honom!
Riktigt bra race också! Kul att varken Bautista, Toprak eller Rea var i topp! Blir en spännande säsong!
 
Yes, bra racing. Synd att Race2 blev avbrutet, men ändå grymt spännande.. Snyggt av Toprak att snabbt köra av banan efter motorhaveriet.
 
Kul att Iannone presterar efter sin långa frånvaro. Har det släppts repris på Reas krasch nu när man vet att han är ok?
 
Är det fler än jag som hörde att den ena engelske kommentatorn sa att det var sista året för R6 i supersport ?
 
Är det fler än jag som hörde att den ena engelske kommentatorn sa att det var sista året för R6 i supersport ?
R6:ans homologisering går ut i januari nästa år. Så detta är sista året som man kan köra en Yamaha R6 ja.
 
Kan vara det bästa racet jag sett sen jag började följa mc-racing för sådär 25 år sedan.

Kan ha dåligt minne också, börjar bli gammal...
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top