WSBK 2013: Phillip Island - Australien

Det ryktas att tävlingen på Silverstone flyttas till Turkiet. Silverstone vill tydligen inte betala så mycket som Dorna vill ha. Assen, Portimao och Imola ska också hänga löst.

Sen såg jag att SST600 och 1000 försvinner 2014 :(

P€RRA;5744735 skrev:
Det ryktas att tävlingen på Silverstone flyttas till Turkiet. Silverstone vill tydligen inte betala så mycket som Dorna vill ha. Assen, Portimao och Imola ska också hänga löst.

Det lät ju sådär får man ju säga, vet man vad som ska ersätta dom klasserna?

Tappar WSBK publik eller begär de för mycket betalt? Sportsligt har väl WSBK sällan varit bättre än just nu vad gäller hur många förare som kan vinna race och hur pass väl utvecklade/snabba hojarna är?

Trist att SST1000 försvinner, det har blivit en av mina favoritklasser.

P€RRA;5744754 skrev:
Här kan ni läsa mer: http://www.motomatters.com/news/2013/02/22/2013_wsbk_calendar_shake_up_istanbul_to_.html

Banorna verkar ha problem att få tillräckligt med publik för att täcka kostnaderna och vill därför minska avgiften till Dorna.

(Skulle så klart ha lagt in länken i förra inlägget)

Faaaaakk, är det en pensionsstiftelse och ett PE-företag som äger Dorna? Inte undra på att de verkar instabila, det där kommer tyvärr sluta i tårar tror jag. Man behöver en stark och stabil ägare (typ Äckelsten) för det här tror jag, det går inte med ägare som är mest intresserade i när och hur stor utdelning de får eller marknadsvärdet på innehavet så att slipper belasta kvartalsresultatet med nedskrivningar pga. icke-realiserade förluster.

För övrigt en väldigt bra och informativ artikel om än något oroande om den stämmer.

P€RRA;5744797 skrev:
Känns som att de kommande åren kan bli turbulenta för både MotoGP och WSBK :3freak

Jag har inte riktigt läst på men vad använder Dorna pengarna till? Knåpa ihop ett reglemente och ordna några möten med arrangörer kan ju inte kosta så himla mycket att de måste ta ut så stora belopp att banorna inte har råd att betala? Snacka om att skjuta sig själv i foten om man bygger upp så stor kostnadsbas att banorna inte har råd att betala längre, det är ju inte riktigt så att man har några alternativ att köra race utan banor...

Jag skulle gärna se race från Istanbul igen, fast kanske under andra omständigheter. Kurva 8 är ju fantastisk!

Melandri och Sykes hade exakt samma tid ned till tusendelen, vad är det som avgör vem som startar före då? Näst snabbaste varvet?

1. Carlos Checa (Team Ducati Alstare) Ducati Panigale 1199 1'30.234
2. Eugene Laverty (Aprilia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 1'30.429
3. Michel Fabrizio (Red Devils Roma) Aprilia RSV4 Factory 1'30.581
4. Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 1'30.615
5. Marco Melandri (BMW Motorrad GoldBet SBK) BMW S1000 RR 1'30.615
6. Sylvain Guintoli (Aprilia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 1'30.683
7. Leon Camier (Fixi Crescent Suzuki) Suzuki GSX-R1000 1'30.991
8. Leon Haslam (Pata Honda World Superbike) Honda CBR1000RR 1'30.998
9. Jonathan Rea (Pata Honda World Superbike) Honda CBR1000RR 1'31.742
10. Davide Giugliano (Althea Racing) Aprilia RSV4 Factory 1'31.283
11. Loris Baz (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 1'31.576
12. Chaz Davies (BMW Motorrad GoldBet SBK) BMW S1000 RR 1'31.870
13. Max Neukirchner (MR-Racing) Ducati Panigale 1199 1'32.010
14. Jamie Stauffer (Team Honda Racing) Honda CBR1000RR 1'32.353
15. Ivan Clementi (HTM Racing) BMW S1000 RR 1'32.773
16. Glen Allerton (Next Gen Motorsports) BMW S1000 RR 1'32.352
17. Jules Cluzel (Fixi Crescent Suzuki) Suzuki GSX-R1000 1'32.402
18. Alexander Lundh (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 1'32.487
19. Ayrton Badovini (Team Ducati Alstare) Ducati Panigale 1199 1'32.540
20. Federico Sandi (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 1'32.898
21. Vittorio Iannuzzo (Grillini Dentalmatic SBK) BMW S1000 RR 1'33.082

Vet inte om det nämnts i tråden men i år är det 3 förare per startled och flag-to-flag race.

Checa tar det imorrn om han inte kör omkull!
Värre är det om de andra pallplatserna skulle vilja sätta Fabrizio som 2a men...

1. Checa
2. Melandri
3. Laverty
4. Fabrizio
5. Sykes
6. Camier
7. Haslam
:yoparty Vad roligt det ska bli.

Känns nästan som att Checa mörkade under superpole och tog i lite först när det behövdes. Tror han vinner rätt enkelt i morgon.

Tippar topp 3 precis som NSB33, med reservation för att Melandris skuldra kanske inte orkar två fulla race på en dag.

- Checa såg ju riktigt stark ut, frågan är om Perra har rätt & han nästan mörkade farten, såg så ut iaf..
Blir inte förvånad om han vinner dubbelt i överlägsen stil.

- Honda såg inte direkt ut som en vinnarhoj på kvalet. Ska bli kul & se vad Haslam & Rea kan uträtta. Tror att Rea kommer vara den bättre av de två.

Clementi, vilken hjälte! När man till & med ser på TV hur hojen rycker, sliter & bara jävlas kan det inte vara kul & köra. Imponerande & inte vara mer efter med tanke på hur det såg ut.

Morgondagens tippning (lite fegt så här efter kvalet)..

R1
1: Checa
2: Melandri
3: Laverty

R2
1: Checa
2: Sykes
3: Laverty

Hoppades mer på Davies men men det kommer nog. Är Goldbet BMW samma som melandri körde förra året fast nya dekaler eller?

Hoppades mer på Davies men men det kommer nog. Är Goldbet BMW samma som melandri körde förra året fast nya dekaler eller?

De har bytt team, tidigare var det alpha technik som körde BMWs fabriksteam och till i år har de bytt och det är det italienska teamet som styr BMWs fabrikssatsning.

Så för Melandri antar jag att det mesta är nytt i form av personal osv. eftersom det borde vara i stort sett samma team som Goldbet var ifjol fast med direkt stöd från BMW i år.

Vad gäller hojarna så är det nybyggen eftersom alpha säljer Melandris (och andra hojar också) WSBK-hojar på sin hemsida. Dock är ju modellen oförändrad till i år så en hel del lär väl vara liknande fjolårshojen. Jag har också för mig att BMW utvecklade egen elektronik så den lär ju ha följt med till årets hojar.

Edit: här är länken till alpha-hojarna; http://www.alpharacing.com/bmw-superbike.html

Har man degen kan man skaffa sig en hyfsad Rookie1000 hoj där :)

Last edited:
Back