WSBK 2013: Phillip Island - Australien

Vi har stött och blött det här ett par gånger och lär aldrig bli överens så jag tycker vi lägger ner det och snackar om helgen istället :)

Kollade vädret och de spår 17-19 grader med växlande molnighet fre - sön.
 
Perra!

Jag hatar Rea :gnissla Långsint vettö!!!
Debatten ang Ducce så vill jag se kubiken sjunka om den nu skulle visa sig överlägsen, ok nu lägger vi ner :rolleyes:
 
Men att säga att de har ett övertag på 200cc hit och dit, det är ju inget nytt... har väl varit så i evigheter på grund av motorkonfigurationen osv.

Är twin något nytt för dig? :) Tänkte att eftersom du är så aktiv i racingforumet, ändå inte har koll på nackdelen med en twin... och varför de egentligen ska ha 200 cc extra.
Det går inte att diskutera med någon som blandar osaklighet, osanningar och försök till skämt. Det är varken konstigt eller orättvist att motorer med fler cylindrar straffas med mindre cylindervolym än motorer med färre cylindrar. Men somliga är av dunkla skäl fixerade vid denna ”orättvisa” och upprepar sin uppfattning om den varje gång ämnet kommer upp. Skillnaden i cylindervolym mellan två- och fyrcylindriga motorer är mindre idag än när reglerna först skrevs för 25 år sedan.
 
Nu var det ju inte ducce som skrev SBK reglementet från början.
från början hade ducce 250 kubik extra om de ville, men de startade med 851 sen 888 osv.

Sen när 1000 reglementet kom så förstår jag att de ville ha mer kubik.
SBK handlar om i grund och botten om gatcyklar och inte prototyper med färre begränsningar än SBK.
Olika tillverkare har sina grundmotorkoncept.
Nortons wankel hade vid omräkningen 1002 kubik.
Honda byggde själva en V2:a
Suzuki också men det var ju ett jävla lok bara.
Petronas byggde en trepip på 900 kubik.

Därför de har olika kubik per cylinderantal.

Ducce vann tom med 999:an när det var 1000 gräns.
Men det kostade ett mindre lands BNP nästan!

Ducati skrev inte reglerna från början men de har definitivt påverkat nuvarande regler på ett liiite suspekt sätt.
Vet att jag nånstans läst om att de som skrev reglerna från början ville få med så många märken och få så stor bredd på maskinmtrl. som möjligt att de tillät 250cc mer på tvinnar med tanke på Guzzi, HD mm. Alltså stötstångsrovor.
Sen har utvecklingen tagit....ska vi säga, en annan vändning. Långt från stötstänger.
Jag gillar Ducati trot eller ej. Skulle sakna dem om de inte var med.
 
Ducati skrev inte reglerna från början men de har definitivt påverkat nuvarande regler på ett liiite suspekt sätt.
Vet att jag nånstans läst om att de som skrev reglerna från början ville få med så många märken och få så stor bredd på maskinmtrl. som möjligt att de tillät 250cc mer på tvinnar med tanke på Guzzi, HD mm. Alltså stötstångsrovor.
Sen har utvecklingen tagit....ska vi säga, en annan vändning. Långt från stötstänger.
Jag gillar Ducati trot eller ej. Skulle sakna dem om de inte var med.

Fast Ducce använde Desmodromiska ventiler redan när reglerna skrevs.
 
Men en sak jag tycker är jävligt roligt är att trots att Duccen har 200 cc mer så är den fortfarande inte snabbare än de övriga på rakan - hur ska då de andra ha handikapp gentemot Duccen motormässigt när de blåser förbi på ren motorstyrka?

I fjol så var 1098R:en lynchad på raksträckorna, det var ju verkligen inte fair. Inte mer än rätt att regelverket ändrats till i år.

Folk borde tänka igenom sina argument lite närmare :)
 
Jag skulle sörja dem ungefär lika mycket som det faktum att Triumph, HD och Victory saknas i WSBK i dag.

:mad:

Och för övrigt kan Ni fethaja att Camier kommer att ÄGA med sin old-school-gixxer!111!! För det har jag sett på Motovudu!!111!!!:yoparty:yoparty:yoparty

Ingen som vågar tippa Fabrizio som dark horse? Han har ju ändå sin bakgrund som en av toppförarna bland Lorenzo-generationens GP250-ryttare? :) :glömdet
 
Fast Ducce använde Desmodromiska ventiler redan när reglerna skrevs.

Jajamän! men jag tror inte det hänger på desmo.vent.tekniken. Tror det går att göra en lika stark tvin m vanligt vent.arrangemang.
Ville bara påminna om varför regeln var sån från början. Sen har ju Ducati utvecklat ljuvliga hi-tech tvinnar som gör mej tårögd bara jag ser en på bild. :)
 
Men en sak jag tycker är jävligt roligt är att trots att Duccen har 200 cc mer så är den fortfarande inte snabbare än de övriga på rakan - hur ska då de andra ha handikapp gentemot Duccen motormässigt när de blåser förbi på ren motorstyrka?

I fjol så var 1098R:en lynchad på raksträckorna, det var ju verkligen inte fair. Inte mer än rätt att regelverket ändrats till i år.

Folk borde tänka igenom sina argument lite närmare :)

Är det bara jämn och fin räjsing så är jag egentligen nöjd :tummenupp
Sen är det väl helt enkelt så att det alltid kommer va så att om Ducati vinner så finns ju det faktum att de har 200cc mer som ett litet smolk i glädjebägaren.
Sen tycker jag det var så dålig stil att sura och hota med avhopp om inte de ändrade reglerna som de ville.

Angående ogenomtänkta argument så att det väl förmodligen är så att man hävdar att en tvin är smidigare och "snabbare" i kurviga partier. Det är väl motorkonfigurationens fördel gentemot flercylindriga motorer. Skulle de då både dra ifrån på rakorna OCH vara smidigare i kurvor skulle det ju bli rena komedin.

Var det iår reglerna ändrades om mer cc till tvinnar? Har för mej det var tidigare. Fick även för mej att -12 års 1098 var i verkligheten på 1198cc.
 
Last edited:
Ska bli finfint att kika på lite race igen. Snacka om att man haft abstinens!
Fixat Eurosport till säsongen nu :banana
Vet nån om det räcker m bara Eurosport 1 för att följa racen på ett vettigt sätt eller måste man ha Eurosport 2 åxå?
 
Om det va som förra året är det bättre att tanka hem det efter de gått eller hitta nån brittisk eurosport stream, för den svenska varianten sög nåt kopiöst. Vissa race klippte de sönder, tror till och med de sände ett par dagen efter..

Måtte de få fason på det denna gång.. men du lär behöva 2 ocksa.
 
Var det iår reglerna ändrades om mer cc till tvinnar? Har för mej det var tidigare. Fick även för mej att -12 års 1098 var i verkligheten på 1198cc.
2008 ändrades reglerna för twinnar till 1200 cc.
1098R som de körde i WSBK hade 1198 cc.

(Som en parantes kan nämnas att 1098 och 1098S hade 1099 cc)
 
P€RRA;5743897 skrev:
2008 ändrades reglerna för twinnar till 1200 cc.
1098R som de körde i WSBK hade 1198 cc.

(Som en parantes kan nämnas att 1098 och 1098S hade 1099 cc)

Och 916SPS hade 996cc, 996R hade 999cc osv... :)
 
Fabrizio har aldrig kört 250 ?
Ja, nu gör Du mig osäker och verkar dessutom ha rätt, Fabrizio verkar ha gått direkt från 125 2002 till styrning i MotoGP 2004! Jag kan ha blandat ihop honom med Fabrizio Lai när det gäller 250-körningen, tack för korrigeringen:rodnar:)
 
Last edited:
WSBK QP1:
1. Michel Fabrizio (Red Devils Roma) Aprilia RSV4 Factory 1'31.317
2. Eugene Laverty (Aprilia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 1'31.392
3. Marco Melandri (BMW Motorrad GoldBet SBK) BMW S1000 RR 1'31.539
4. Leon Camier (Fixi Crescent Suzuki) Suzuki GSX-R1000 1'31.608
5. Chaz Davies (BMW Motorrad GoldBet SBK) BMW S1000 RR 1'31.638
6. Leon Haslam (Pata Honda World Superbike) Honda CBR1000RR 1'31.687
7. Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 1'31.754
8. Davide Giugliano (Althea Racing) Aprilia RSV4 Factory 1'31.793
9. Sylvain Guintoli (Aprilia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 1'31.863
10. Jonathan Rea (Pata Honda World Superbike) Honda CBR1000RR 1'31.884
11. Jamie Stauffer (Team Honda Racing) Honda CBR1000RR 1'31.984
12. Carlos Checa (Team Ducati Alstare) Ducati Panigale 1199 1'32.063
13. Max Neukirchner (MR-Racing) Ducati Panigale 1199 1'32.243
14. Glen Allerton (Next Gen Motorsports) BMW S1000 RR 1'32.352
15. Loris Baz (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 1'32.497
16. Ayrton Badovini (Team Ducati Alstare) Ducati Panigale 1199 1'32.540
17. Ivan Clementi (HTM Racing) BMW S1000 RR 1'32.757
18. Jules Cluzel (Fixi Crescent Suzuki) Suzuki GSX-R1000 1'32.801
19. Federico Sandi (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 1'32.898
20. Vittorio Iannuzzo (Grillini Dentalmatic SBK) BMW S1000 RR 1'33.082
21. Alexander Lundh (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 1'33.305

(Checa ska ha kraschat hårt i kurva 5 i FP1 och körde bara 7 varv i QP1.)

WSS QP1:
1. Sam Lowes (Yakhnich Motorsport) Yamaha YZF R6 1'32.545
2. Kenan Sofuoglu (MAHI Racing Team India) Kawasaki ZX-6R 1'33.664
3. Roberto Rolfo (ParkinGo MV Agusta Corse) MV Agusta F3 675 1'34.081
4. Michael Vd Mark (Pata Honda World Supersport) Honda CBR600RR 1'34.106
5. Jack Kennedy (Rivamoto) Honda CBR600RR 1'34.143
6. Andrea Antonelli (Team Goeleven) Kawasaki ZX-6R 1'34.359
7. Lorenzo Zanetti (Pata Honda World Supersport) Honda CBR600RR 1'34.465
8. Massimo Roccoli (Team Pata by Martini) Yamaha YZF R6 1'34.466
9. Kev Coghlan (Kawasaki DMC-Lorenzini Team) Kawasaki ZX-6R 1'34.484
10. Christian Iddon (ParkinGo MV Agusta Corse) MV Agusta F3 675 1'34.551
11. Vladimir Ivanov (Kawasaki DMC-Lorenzini Team) Kawasaki ZX-6R 1'34.580
12. Fabien Foret (MAHI Racing Team India) Kawasaki ZX-6R 1'34.676
13. Balazs Nemeth (Complus SMS Racing) Honda CBR600RR 1'34.677
14. Raffaele De Rosa (Team Lorini) Honda CBR600RR 1'34.778
15. Kevin Curtain (Yamaha Racing Team) Yamaha YZF R6 1'34.789
16. Fabio Menghi (VFT Racing) Yamaha YZF R6 1'34.852
17. Alex Baldolini (Team Lorini) Honda CBR600RR 1'34.874
18. Josh Hook (Team Honda Racing) Honda CBR600RR 1'34.944
19. David Linortner (Team Honda PTR) Honda CBR600RR 1'35.091
20. Mathew Scholtz (Suriano Racing Team) Suzuki GSX-R600 1'35.102
21. Roberto Tamburini (Suriano Racing Team) Suzuki GSX-R600 1'35.138
22. Luca Marconi (PTR Honda) Honda CBR600RR 1'35.330
23. Dino Lombardi (Pata by Martini Team) Yamaha YZF R6 1'35.333
24. Imre Toth (Racing Team Toth) Honda CBR600RR 1'35.337
25. Matt Davies (Team Honda PTR) Honda CBR600RR 1'35.380
26. Luca Salvadori (Team Pata by Martini) Yamaha YZF R6 1'35.566
27. Mitchell Carr (AARK Racing) Triumph 675 R 1'36.285
28. Nacho Calero Perez (Honda PTR) Honda CBR600RR 1'36.293
29. Alex Schacht (Racing Team Toth) Honda CBR600RR 1'36.762
30. Luca Scassa (Kawasaki Intermoto Ponyexpres) Kawasaki ZX-6R 1'37.030
31. Eduard Blokhin (Rivamoto) Honda CBR600RR 1'38.674
 
har inte följt wsbk på ett par år, men förut lades alla race upp på den officiella hemsidan så man kunde kolla i efterhand, görs det fortfarande?
 
Det blir en kort natt denna! :tummenupp

Nu till något helt annat, AMA SuperBike. Vem har koll på vilka hojmodeller som klassades in för att deltaga där... och har de som SBK haft lite olika epoker... . Nu 2013 är det samma regler för AMA SuperBike och SBK serien?

Mvh Toyman
 
Back
Top