Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det går inte att diskutera med någon som blandar osaklighet, osanningar och försök till skämt. Det är varken konstigt eller orättvist att motorer med fler cylindrar straffas med mindre cylindervolym än motorer med färre cylindrar. Men somliga är av dunkla skäl fixerade vid denna ”orättvisa” och upprepar sin uppfattning om den varje gång ämnet kommer upp. Skillnaden i cylindervolym mellan två- och fyrcylindriga motorer är mindre idag än när reglerna först skrevs för 25 år sedan.Men att säga att de har ett övertag på 200cc hit och dit, det är ju inget nytt... har väl varit så i evigheter på grund av motorkonfigurationen osv.
Är twin något nytt för dig?Tänkte att eftersom du är så aktiv i racingforumet, ändå inte har koll på nackdelen med en twin... och varför de egentligen ska ha 200 cc extra.
Äsch, det fanns en lucka och Rea tog denPerra! Jag hatar ReaLångsint vettö!!!
Nu var det ju inte ducce som skrev SBK reglementet från början.
från början hade ducce 250 kubik extra om de ville, men de startade med 851 sen 888 osv.
Sen när 1000 reglementet kom så förstår jag att de ville ha mer kubik.
SBK handlar om i grund och botten om gatcyklar och inte prototyper med färre begränsningar än SBK.
Olika tillverkare har sina grundmotorkoncept.
Nortons wankel hade vid omräkningen 1002 kubik.
Honda byggde själva en V2:a
Suzuki också men det var ju ett jävla lok bara.
Petronas byggde en trepip på 900 kubik.
Därför de har olika kubik per cylinderantal.
Ducce vann tom med 999:an när det var 1000 gräns.
Men det kostade ett mindre lands BNP nästan!
Ducati skrev inte reglerna från början men de har definitivt påverkat nuvarande regler på ett liiite suspekt sätt.
Vet att jag nånstans läst om att de som skrev reglerna från början ville få med så många märken och få så stor bredd på maskinmtrl. som möjligt att de tillät 250cc mer på tvinnar med tanke på Guzzi, HD mm. Alltså stötstångsrovor.
Sen har utvecklingen tagit....ska vi säga, en annan vändning. Långt från stötstänger.
Jag gillar Ducati trot eller ej. Skulle sakna dem om de inte var med.
Jag skulle sörja dem ungefär lika mycket som det faktum att Triumph, HD och Victory saknas i WSBK i dag.
Fast Ducce använde Desmodromiska ventiler redan när reglerna skrevs.
Men en sak jag tycker är jävligt roligt är att trots att Duccen har 200 cc mer så är den fortfarande inte snabbare än de övriga på rakan - hur ska då de andra ha handikapp gentemot Duccen motormässigt när de blåser förbi på ren motorstyrka?
I fjol så var 1098R:en lynchad på raksträckorna, det var ju verkligen inte fair. Inte mer än rätt att regelverket ändrats till i år.
Folk borde tänka igenom sina argument lite närmare![]()
2008 ändrades reglerna för twinnar till 1200 cc.Var det iår reglerna ändrades om mer cc till tvinnar? Har för mej det var tidigare. Fick även för mej att -12 års 1098 var i verkligheten på 1198cc.
P€RRA;5743897 skrev:2008 ändrades reglerna för twinnar till 1200 cc.
1098R som de körde i WSBK hade 1198 cc.
(Som en parantes kan nämnas att 1098 och 1098S hade 1099 cc)
2008 ändrades reglerna för twinnar till 1200 cc.
1098R som de körde i WSBK hade 1198 cc.
(Som en parantes kan nämnas att 1098 och 1098S hade 1099 cc)
Och 916SPS hade 996cc, 996R hade 999cc osv...![]()
Ingen som vågar tippa Fabrizio som dark horse? Han har ju ändå sin bakgrund som en av toppförarna bland Lorenzo-generationens GP250-ryttare?![]()
![]()
Ja, nu gör Du mig osäker och verkar dessutom ha rätt, Fabrizio verkar ha gått direkt från 125 2002 till styrning i MotoGP 2004! Jag kan ha blandat ihop honom med Fabrizio Lai när det gäller 250-körningen, tack för korrigeringenFabrizio har aldrig kört 250 ?
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |