WSBK 2013: Phillip Island - Australien

996R har 998cc om man ska vara korrekt :tummenupp

Hade Testrastrettamotorn 998cc? Det hade jag helt missat. Men det låter logiskt, hette inte till och med någon av de sista 916/996 årsmodellerna som hade Testastrettamotorn 998? I vilket fall som helst, I stand corrected :) 996R är i vilket fall som helst en av de grymmaste Duccarna någonsin IMHO.

Men det blir ju bara roligare då eftersom de döpte 1098/1198 till en 8 på slutet för att undvika associationen med 999. Det betyder att 999 hade 998cc och att 1098/1199 som hade 1099/1199cc fick döpas till en felaktig kubik (1098/1198) för att undvika att associeras med en tidigare modell (999) pga. att den tidigare modellen också hade döpts till en felaktig kubik (999 istället för 998) :)

Om vi ändå nördar in oss totalt i ämnet Ducati, modellnamn och verklig cc; förutom det ovantsående har jag aldrig riktigt förstått vart 955cc-motorn passade in i modellhierarkin. Jag har för mig att det var en racemotor för 916SP men tillverkades det någon homologiseringsmodell för 955cc-motorn? Finns det alltså någon gatversion av 916SP (eller kanske SPS) som hade en 955cc-motor?

Ska bli finfint att kika på lite race igen. Snacka om att man haft abstinens!
Fixat Eurosport till säsongen nu :banana
Vet nån om det räcker m bara Eurosport 1 för att följa racen på ett vettigt sätt eller måste man ha Eurosport 2 åxå?

skaffar du eurosport 2 så kan du ju följa bsb med.
backlund kommer ju köra superstock där:tummenupp

Supersport racet kommer att kortas till 15 varv pga problem med Pirelli-däcken.

Rachid är på plats i Australien (utan bagage... :crash) så det kanske dyker upp intressanta saker på www.highsider.se :)

Jag hade högre förhoppningar på Lundh men det kanske blir bättre i QP2. Hade han problem eller nåt?

Kan någon förklara hur Sam Lowes kan enbart vara 1,2 sec efter snabbaste i wsbk!? På en väldigt snabb bana med 600 cc och mönstrade däck! :3freak

\Masonit

Kan någon förklara hur Sam Lowes kan enbart vara 1,2 sec efter snabbaste i wsbk!? På en väldigt snabb bana med 600 cc och mönstrade däck! :3freak

\Masonit

Nu vet inte jag på vilket sätt Phillip Island är snabb, men en bana som är snabb genom att ha många snabba böjar där man ligger mycket på sidan i hög fart gynnar lättare hojar. En sådan bana har då också färre långa accelerationer där en svagare mc missgynnas.

Jag gissar att Phillip Island är en sådan svepande, snabb bana där motorsvagare hojar tappar lite mindre. Kan det stämma?

Nu vet inte jag på vilket sätt Phillip Island är snabb, men en bana som är snabb genom att ha många snabba böjar där man ligger mycket på sidan i hög fart gynnar lättare hojar. En sådan bana har då också färre långa accelerationer där en svagare mc missgynnas.

Jag gissar att Phillip Island är en sådan svepande, snabb bana där motorsvagare hojar tappar lite mindre. Kan det stämma?

Det är nog rätt sant. Assen och Brno är betydligt mer gasa/bromsa/gasa!

Låter vettigt. :)

Men ändå, jävligt imponerande tid. Kenan över sekunden efter!

\Masonit

Är det hyfsat väder så kommer nog superbike köra 29or.
Lowes what a man! Next Moto2? :yoparty

Låter vettigt. :)

Men ändå, jävligt imponerande tid. Kenan över sekunden efter!

\Masonit

Imponerande, verkligen! Kul att se att MV Augustan verkar hänga med hyfsat också.

Undrar om det hjälper med ett mail eller två till djurosport. De sänder vi två tillfällen, kl 9 imorgon och 22. Inget live. Konstigt att folk tankar, streamar:rolleyes:

Och när det står 9 och 22 så kanske det innebär 9:18 och 22-sändningen utgår för att de måste sända Watts för sjunde gången :huvet
De är så sjukt usla på att hålla utsatta tider :(

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...