Watch the film Theo van Gogh was murdered for

JoUh skrev:
Nehe du, så lätt ska du väl ändå inte komma undan.

Jag frågar enbart vad ISLAM säger om just denna punkt. Du ger inget entydigt svar, vinklar bort och börjar din egen "smutskastningskampanj" mot kristendomen istället. :va

Ett annat knep du ständigt tar till är att när det tjänar dina syften så lastar du en religion för individers handlingar, medans du i ett annat inlägg predikar motsatsen. Motsats? Läser du koranen förresten?? :tungan

Än en gång, vad säger ISLAM om den som konverterar från sin religion? Inte vad kristna gjort någongång för länge sedan...

Ok, jag missuppfattade frågan. Enligt sharialagarna så får du inte lämna islam och i Iran så har det hänt att folk blivit dömda till döden för just detta.

Dock är det precis som jag skrev, inte så att sharialagarna tillämpas överallt. Långt därifrån, jag ser inget som tyder på att liberaliseringen och sekulariseringen av muslimer kommer att minska. Enda skillnaden mot det sekulära "kristna" väst är att vi kommit längre på de flesta håll.

Du missuppfattar dessutom mig, jag är varken speciellt förtjust i varken kristendomen eller islam, jag har ingen favorit av de två om man säger så och ingen av dem behöver utsättas för smutskastning, det räcker med att man tittar på fakta så har bägge två klarat av det ganska bra själv. Däremot stör jag mig på den likriktade synen på islam som en "ond religion" och på vanföreställningar som att islam inte kan fredligt samexistera med andra religioner.

DFMSWEDEN skrev:
Äcklig?.....och du skulle tillhöra "eliten"..... :D
Ja, du är äcklig när du börja tala om ras och gener som en jävla nazistisk lägerkommendant, men du är för dum för att förstå det.

Och nej, jag tillhör inte "eliten", jag åsyftade Chris Ash, korvgubbe och de andra som tror sig sitta på den allsmäktiga sanningen och som vägrar att ens erkänna att problem existerar.

Chris Ash skrev:
Ja, Ottomanska riket,Andalusien, Kairo, Babylonien. Finns säkert ännu fler.

Det var inte mycket till frid i de rikena... Dessutom är det ~1000 år sedan. Finns det exempel som är modernare? Och där det verkligen var frid (inte så att endast Kristna kunde vara slavar t.ex.)

sgtpepper skrev:
Och nej, jag tillhör inte "eliten", jag åsyftade Chris Ash, korvgubbe och de andra som tror sig sitta på den allsmäktiga sanningen och som vägrar att ens erkänna att problem existerar.

Nu är du nog ute och cyklar... Det är skillnad på att förneka problem och att angripa bajsbrun smutskastning.
Att problem finns kan nog de flesta se men när diskussionen börjar gälla raser, gener och dessutom tenderar att klumpa ihop ALLA mäniskor tillhörande denna religion så är det svårt att sitta tyst eller hålla med.
Att sedan se att många så kategoriskt sätter likhetstecken mellan religion, kultur och lokala seder är beklämmande....
Avarter skall alltid bekämpas oavsett religion.

Markus skrev:
Det var inte mycket till frid i de rikena... Dessutom är det ~1000 år sedan. Finns det exempel som är modernare? Och där det verkligen var frid (inte så att endast Kristna kunde vara slavar t.ex.)

Vad menar du med frid? Sverige är ju ganska världsunikt med sina 190 år av fred. Kolla man över århundraden så är det i princip alltid flera krig i de flesta länder.

Men i Bahrain, Kuwait, Oman mfl småstater, även Indien och stater som Jordanien och Syrien är ju länder med rätt stora kristna minoriteter där det inte råder inbördeskrig.

Dessutom är det ju så att i krigen mellan Bokens folk så finns det två parter till, muslimerna måste inte vara roten till allt det onda.

Markus skrev:
Finns det exempel på det?

Om inte jag fattade helt fel så levde kristna och mulimer relativt fredligt, sida vid sida i Irak innan det sista kriget. Landet var sekulariserat och religionen väl skillt från styret.... Tyvär verkar jänkarnas smarta bomber få en del otacksamma Irakier att vända sin ilska mot Kristna landsmän då de plockat lite kroppsdelar från anhöriga som lemlästats av vad de ser som "kristna bomber"..

korvgubbe skrev:
Nu är du nog ute och cyklar... Det är skillnad på att förneka problem och att angripa bajsbrun smutskastning.
Att problem finns kan nog de flesta se men när diskussionen börjar gälla raser, gener och dessutom tenderar att klumpa ihop ALLA mäniskor tillhörande denna religion så är det svårt att sitta tyst eller hålla med.
Att sedan se att många så kategoriskt sätter likhetstecken mellan religion, kultur och lokala seder är beklämmande....
Avarter skall alltid bekämpas oavsett religion.

Du hojtade rätt bra även innan genetikbabblet kom in i diskussionen.
Dessutom skulle nog någon behöva reda ut begreepen lite grann, antimuslimska yttringar har ingenting med "brunhet" att göra.
Dessutom handlar t.ex. inte slöjbärande barn om lokala seder, i så fall är det en sed från Västerort i Stockholm.

Chris Ash skrev:
Vad menar du med frid? Sverige är ju ganska världsunikt med sina 190 år av fred. Kolla man över århundraden så är det i princip alltid flera krig i de flesta länder.

Men i Bahrain, Kuwait, Oman mfl småstater, även Indien och stater som Jordanien och Syrien är ju länder med rätt stora kristna minoriteter där det inte råder inbördeskrig.

Dessutom är det ju så att i krigen mellan Bokens folk så finns det två parter till, muslimerna måste inte vara roten till allt det onda.

Bara för att det inte är krig så betyder det inte att allt är frid och fröjd, men tyvärr väntar man ju på fullskaligt krig innan man erkänner problem allt för ofta. Att det skulle råda frid i Jordanien och Syrien mellan de religösa grupperna är BS.

korvgubbe skrev:
Landet var sekulariserat och religionen väl skillt från styret

Nej religonen var skiljd från styret fram tills i början av 90-talet. Har jag för mig, sedan började Saddam lira på den muslimska banjon även han.

Markus skrev:
Bara för att det inte är krig så betyder det inte att allt är frid och fröjd, men tyvärr väntar man ju på fullskaligt krig innan man erkänner problem allt för ofta. Att det skulle råda frid i Jordanien och Syrien mellan de religösa grupperna är BS.

Nu börjar du slänga dig med egna definitioner igen. Fred är när det inte råder krigstillstånd. Förklara vad som menas med "frid", det blir svårt att diskutera annars.

Markus skrev:
Dessutom handlar t.ex. inte slöjbärande barn om lokala seder, i så fall är det en sed från Västerort i Stockholm.

"De klär på sina kvinnor för religionen, vi klär av dem för konsumtionen!"

Slöjan är i sig nästan en hel diskussion den med. Men det är väl en av de mest frekvent gemensamt förekommande seden som man tydligt kan se...
Själv ser jag egentligen inget större problem med att tjejer bär slöja. Däremot tycker jag ingen skolelev ska kunna dölja sitt ansikte under undervisningen....

Däremot kan man ju ibland fråga sig vilka som är mest hjärntvättade.. Muslimska tjejer som själva kämpar för rätten att få bära slöja eller alla svenska tjejer som hetsbantar, har pissigt självförtroende och konstant översminkar sig, bär pushup, string o.s.v. för att passa in i våra "ickereligösa" ideal...

korvgubbe skrev:
Men då så, då är vi eniga. Då kanske vi kan sluta med bajskastandet och återgå till att diskutera ursprungsproblemet, Theo van Gogh mördades av fundamentalister på grund av en film han gjort.

korvgubbe skrev:
"De klär på sina kvinnor för religionen, vi klär av dem för konsumtionen!"

Slöjan är i sig nästan en hel diskussion den med. Men det är väl en av de mest frekvent gemensamt förekommande seden som man tydligt kan se...
Själv ser jag egentligen inget större problem med att tjejer bär slöja. Däremot tycker jag ingen skolelev ska kunna dölja sitt ansikte under undervisningen....

Däremot kan man ju ibland fråga sig vilka som är mest hjärntvättade.. Muslimska tjejer som själva kämpar för rätten att få bära slöja eller alla svenska tjejer som hetsbantar, har pissigt självförtroende och konstant översminkar sig, bär pushup, string o.s.v. för att passa in i våra "ickereligösa" ideal...

Jag ser dagligen barn i 6-årsåldern med slöja, tycker du det är lämpligt?
Du har en tendens att glida lite från ämnet, säger jag hedersmord säger du svenssonvåld - säger jag slöja säger du string.

Små barn ska inte ha slöja. (Och kanske ingen annan heller, men det är en annan diskussion).

Chris Ash skrev:
Nu börjar du slänga dig med egna definitioner igen. Fred är när det inte råder krigstillstånd. Förklara vad som menas med "frid", det blir svårt att diskutera annars.

Vet du, jag orkar inte vända ord med dig idag. :pannkyss

Markus skrev:
Små barn ska inte ha slöja. (Och kanske ingen annan heller, men det är en annan diskussion).

Små barn ska inte sminka sig och bära string heller...

Nej, det är inte att glida från ämnet. Det är att försöka få visa att sluta dunka sig själva i ryggen och tro att vi är sså djävla bra bara för att våra idiotiska seder och ideal är andra än "deras" idiotiska seder och ideal...

men visst kan det diskuteras om hur lämpligt det är att låta små barn bära slöja. Jag har ingen definitiv åsikt om det än. På samma sätt borde vi se till att skinnflärpen inte klipps på vare sig judiska eller muslimska barn...

Var ska vi dra gränsen för vad föräldrar får bestämma över sina barn?
Ska vi förbjuda veganer att ge sina barn vegankost för att det ofta kan ge bristsjukdommar?
Ska vi förbjuda mammor att tvinga sina småbarn bära fula hemstickade mössor som gör att de blir mobbade i skolan?

Vilket barn tror du mår absolut sämst? Det barn som bär slöja till skolan(som inte döljer ansiktet) eller det barn som aldrig får några av de märkeskläder som alla kompisarna får utan får nöja sig med billiga begagnade lågpriskläder...

Jag drar ingen skiljelinje mellan puckade ideal och religösa puckade ideal...

korvgubbe skrev:
Små barn ska inte sminka sig och bära string heller...

Nej, det är inte att glida från ämnet. Det är att försöka få visa att sluta dunka sig själva i ryggen och tro att vi är sså djävla bra bara för att våra idiotiska seder och ideal är andra än "deras" idiotiska seder och ideal...

men visst kan det diskuteras om hur lämpligt det är att låta små barn bära slöja. Jag har ingen definitiv åsikt om det än. På samma sätt borde vi se till att skinnflärpen inte klipps på vare sig judiska eller muslimska barn...

Var ska vi dra gränsen för vad föräldrar får bestämma över sina barn?
Ska vi förbjuda veganer att ge sina barn vegankost för att det ofta kan ge bristsjukdommar?
Ska vi förbjuda mammor att tvinga sina småbarn bära fula hemstickade mössor som gör att de blir mobbade i skolan?

Vilket barn tror du mår absolut sämst? Det barn som bär slöja till skolan(som inte döljer ansiktet) eller det barn som aldrig får några av de märkeskläder som alla kompisarna får utan får nöja sig med billiga begagnade lågpriskläder...

Jag drar ingen skiljelinje mellan puckade ideal och religösa puckade ideal...

Du jämför nu en massa olika företeelser med olika orsaksgrunder, det var inte min mening. Du glider ju från ämnet när du börjar snacka om string, veganer etc när jag skriver om barn i slöja. Jag har intre skrivit om omskärelse, jag har skrivit om barn i slöja. Jag tycker det är fel. Jag tycker en massa andra saker också är fel. Men nu skrev jag om barn i slöja.

Och våra "idiotiska seder och ideal" tåls visst att diskuteras, men de har ingenting med barn i slöja att göra.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti