VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag som köpt en passat för första gången tidigare i år. Men men bryr mig ärligt talat inte öht. Diffar kanske några procent. Nya moderna bilar är ju iaf knappast vad man ska fokusera på om man vill göra miljön eller klimatet bättre!

Köpte du den ny tidigare i år så är det en Euro-6 motor och dom ska inte vara berörda, inte enligt det som kommit fram än så länge och jag tror inte VW skulle våga ljuga om det i det läge dom befinner sig just nu
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...jag tror inte VW skulle våga ljuga om det i det läge dom befinner sig just nu

Jag tror tvärtom att VW just nu inte vågar lägga upp korten på bordet och berätta hur saker och ting verkligen ligger till. För det skulle helt enkelt leda till VW-koncernens snara död.
Om VW går i konkurs så vore det illa för hela världsekonomin men inte förödande.

Men VW och tyska staten jobbar nog för full ihop bevis som visar att majoriteten av fordonsindustrin också sitter i skiten. Och då har vi problem för om 80 % av världens fordonsindustri sätts i konkurs så är vi tillbaka till stenåldern. Det skulle alltså uppstå ett läge där politikerna skulle tvingas ge fordonstillverkarna amnesti för fusket.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
J.. .. . Det skulle alltså uppstå ett läge där politikerna skulle tvingas ge fordonstillverkarna amnesti för fusket.

Har ju hänt förr, i banksektorn ..

Att det,eventuellt kan komma att påverka den tyska ekonomin är nog inte omöjligt .Det är rätt många underleverantörer som lever på VAG i Europa .

Osökt går tankarna på euron. Måla fan på väggen?
Tja, Finland får sänkt kreditbetyg, Portugal är ingen ljuspunkt, Italien går på knäna, Grekland är tämligen risigt på det, Spanien har fått en utbrytarsituation på halsen . (den ekonomiskt bättre regionen dessutom )

Vad för "stabilitet" besitter euron, när ryggraden visar sig vara av sylt.

Jag tror att om skitstormen blir tillräckligt omfattande så delas det ut amnesti .. . Nåt uppfunnet kryphål skapas.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag kan inte citera inlägg, så här kommer lite mer skoj information som innefattar Euro 6 och smutsigheten på motorerna.
http://www.theicct.org/news/press-r...aust-emissions-modern-diesel-cars-seven-times

Och det är inte bara VW... Det enda som kvarstår att se om det bara är VW som åker dit på det, isf anar jag politiska ugglor i träsket.
Använder inte VAG AdBlue[Urea] för att hantera NOX? PSA Peugot m.fl franska tillverkare använder det.

[EDIT] Googling tyder på att iaf vissa VAG-bilar är utrustade med sådan insprutning.[/EDIT]
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är det som är grejen, vag hanterade nox utan adblue på dessa modeller. Ingen fatta hur det gick till. Nu vet vi bättre..
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det är det som är grejen, vag hanterade nox utan adblue på dessa modeller. Ingen fatta hur det gick till. Nu vet vi bättre..

Det jag tycker är lite konstigt är att om det nu var en sån stor grej hur de lyckades hantera det, var det INGEN annan motortillverkare som bara tog en av dessa motorer och åtminstonde gjorde egna mätningar på en kundbil för att kolla om det var så bra som vw uppgav?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det kanske man gjorde, men lät det vara tills det blev en bomb för VW när resultatet kommer fram. Lättare att bromsa och fixa i början av en försäljning, inte när man sålt miljoner bilar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eller så sitter i princip alla tillverkarna på en likadan hög med explosivt bajs, och alla har hållit käften för att ingen vill ha en skitstorm. Tycker ärligt talat att testerna av diesel med flera tillverkares bilar pekar lite åt det hållet.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det jag tycker är lite konstigt är att om det nu var en sån stor grej hur de lyckades hantera det, var det INGEN annan motortillverkare som bara tog en av dessa motorer och åtminstonde gjorde egna mätningar på en kundbil för att kolla om det var så bra som vw uppgav?
<foliehatt>
Det kanske t.o.m. var så det egentligen kom fram men då ingen tillverkar vill stå för att dom misskrediterar konkurrenter så fick några forskare/epa ta på sig äran.
</foliehatt>
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Har ju hänt förr, i banksektorn ..

Att det,eventuellt kan komma att påverka den tyska ekonomin är nog inte omöjligt .Det är rätt många underleverantörer som lever på VAG i Europa .

Osökt går tankarna på euron. Måla fan på väggen?
Tja, Finland får sänkt kreditbetyg, Portugal är ingen ljuspunkt, Italien går på knäna, Grekland är tämligen risigt på det, Spanien har fått en utbrytarsituation på halsen . (den ekonomiskt bättre regionen dessutom )

Vad för "stabilitet" besitter euron, när ryggraden visar sig vara av sylt.

Jag tror att om skitstormen blir tillräckligt omfattande så delas det ut amnesti .. . Nåt uppfunnet kryphål skapas.

Har för mig att jag lite här och var läst att det förutspås en börskrasch nu i oktober. Skulle VW kunna vara den som sätter bollen rullning?

Verkar som att det ska återkallas en massa bilar nu för att få mjukvaran uppdaterad. Frågan är vad det innebär? Det går säkert att få motorerna att gå i konstant "labbläge" men på bekostnad av sämre prestanda och sämre bränsleekonomi. Det blir säkert uppskattat av kunderna :banana
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har för mig att jag lite här och var läst att det förutspås en börskrasch nu i oktober. Skulle VW kunna vara den som sätter bollen rullning?

Verkar som att det ska återkallas en massa bilar nu för att få mjukvaran uppdaterad. Frågan är vad det innebär? Det går säkert att få motorerna att gå i konstant "labbläge" men på bekostnad av sämre prestanda och sämre bränsleekonomi. Det blir säkert uppskattat av kunderna :banana

Har en av de 225000 bilarna i Sverige som skall nergraderas. Är det mindre effekt och högre bränsleförbrukning som blir resultatet av åretkallelsen? Och vad händer om man skiter i det? Blir det underkänt på bilbesiktningen? Blir kul för VW när de amerikanska gruppstämningarna börjar ramla in utöver myndigheternas böter.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har en av de 225000 bilarna i Sverige som skall nergraderas. Är det mindre effekt och högre bränsleförbrukning som blir resultatet av åretkallelsen? Och vad händer om man skiter i det? Blir det underkänt på bilbesiktningen? Blir kul för VW när de amerikanska gruppstämningarna börjar ramla in utöver myndigheternas böter.

Har du garanti kvar? Annars kan de knappt tvinga in dig.
De skulle kunna nöja sig med att spola bort fusket, men det ger ju ingen skillnad utsläppsmässigt.
Ska bli intressant att se vad denna ... gradering innehåller.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det kanske man gjorde, men lät det vara tills det blev en bomb för VW när resultatet kommer fram. Lättare att bromsa och fixa i början av en försäljning, inte när man sålt miljoner bilar.

Kan vara så. Men jag tror mer på Ulvhamnes teori att det ser lika illa ut bland alla tillverkare så alla håller tyst. Ingen vill ju vara den som har en dyrare, svagare och törstigare bil än konkurrenterna.

Sen tror jag även lite på pjohans teori. Jag tror Tesla upptäckte det och och blåste i den så kallade visselpipan. De har ju knappast något att riskera då de väl är en av mycket få biltillverkare som inte har någon dieselmotor att fuska med.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har en av de 225000 bilarna i Sverige som skall nergraderas. Är det mindre effekt och högre bränsleförbrukning som blir resultatet av åretkallelsen? Och vad händer om man skiter i det? Blir det underkänt på bilbesiktningen? Blir kul för VW när de amerikanska gruppstämningarna börjar ramla in utöver myndigheternas böter.

Är det ens klarlagt exakt vilka motorer som ska in? 2.0 Liter TDI ska det definitvt, men resten hittar jag inget om. "EA189" står det överallt men är det hela klassen av motorer eller bara dom med 2 liter?.

Edit: Verkar bara vara 2.0 TDI som ska in... fast det kan säkert ändras med tiden. Vorsprung durch Manipulation...
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har en av de 225000 bilarna i Sverige som skall nergraderas. Är det mindre effekt och högre bränsleförbrukning som blir resultatet av åretkallelsen? Och vad händer om man skiter i det? Blir det underkänt på bilbesiktningen? Blir kul för VW när de amerikanska gruppstämningarna börjar ramla in utöver myndigheternas böter.

Ja. Resultatet om man ställer om så att bilen hela tiden går på labläget där den klarar utsläppsteserna är att det påverkar bränsleekonomi och eller prestanda negativt. Det är med största sannolikhet därför dom fuskat.
om det påverkar båda eller bara den ena är däremot svårt at säga då det beror lite på hur dom optimerat. Ska du ha ner NOX så kan du antingen skjuta på mer soppa för att bibehålla motoreffekten men då drar den mer samt att partikelfiltret behöver regenereras oftare vilket drar ännu mer soppa.
Alternativt kan man upprätthålla bränsleekonomin men då får man strypa bilen.

Hur det kommer sig att dom fuskar så in i helvete med utsläppen men ändå drar alla bilar som säljs ca 30% mer soppa än uppgivet fattar jag bara inte.

Hur som. Om du får programvaran "åtgärdad" och det påverkar prestande eller utsläpp så kan du faktisktk chippa bilen så löser det biffen. Då kör du ju inte på VWs mapp längre.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
"Motorn som berörs kallas EA189 och det handlar om 104 227 Volkswagen, 57 367 Audi, 28 430 Skoda, 2 162 SEAT och 32 560 Volkswagen transportbilar." //Cornucopia

"Totalt ska uppåt 12 miljoner bilar byggas om. Det lär inte bli gratis för Volkswagen, speciellt inte med tanke på hur trångt med utrymme det är under dagens motorhuvar." //Cornucopia


Ingen arbetsbrist hos VW iallafall...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"Motorn som berörs kallas EA189 och det handlar om 104 227 Volkswagen, 57 367 Audi, 28 430 Skoda, 2 162 SEAT och 32 560 Volkswagen transportbilar." //Cornucopia

"Totalt ska uppåt 12 miljoner bilar byggas om. Det lär inte bli gratis för Volkswagen, speciellt inte med tanke på hur trångt med utrymme det är under dagens motorhuvar." //Cornucopia


Ingen arbetsbrist hos VW iallafall...

Blir väl byta av ecu till en med ny programvara, vet inte var den sitter på dessa bilar men det torde gå ganska snabbt. Den nya programvaran är väl dessutom inte ens ny utan helt enkelt den som klarar emissionskraven.

Det trista är ju för kunderna som får en tröttare bil som dessutom drar mer bränsle.

Alternativ 2 vore att installera adblue men kostnaden för att installera det på 12 miljoner bilar gör väl att det alternativet kan uteslutas.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top