VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Nja. Dom behöver inte krångla så för att fixa problemet.
Bilarna har ju klarat utsläppstesterna. Problemet är att när man sätter bilen i test mode så går den rent men när man kör den på vägen så går programmet in i ett läge där den skitar ner mer för att man ska kunna klämma ur lite mer hästar och få lägre förbrukning.

Så egentligen kan dom byta programvaran så att bilen går rent hela tiden på bekostnad av lite högre bränslekostnad.

Och sämre prestanda. Det kommer nog tas emot med stående ovationer (nä, med stämning, hävande och allt det där som nu förbereds...)
 
Nu har jag inte läst riktigt hela tråden, men är det någon som konstaterat hur otroligt festligt det här är?
 
Nu har jag inte läst riktigt hela tråden, men är det någon som konstaterat hur otroligt festligt det här är?

Festen hålls på Romsons skuta när hon fått igenom retroaktiv fordonsskatt och straffskatt på straffskatt. Klart hon tittar fram och gläfser med dålig meningsbyggnad nu. Varit skönt med hennes låga profil ett tag.
 
Nu har jag inte läst riktigt hela tråden, men är det någon som konstaterat hur otroligt festligt det här är?

Det blir ännu lite roligare när man vet att VW tog bort alla youtubevideos och reklamsnuttar om deras "Clean Diesel" några dagar innan skiten briserade offentligt. :hihi
Det är lite dråpligt.
 
Alla de förslagen du kom med i förra inlägget är sånt som ökar bränsleförbrukningen.

Är du säker på att det är just motorn som är energieffektivare på BMWn? Och är du säker på att inte BMW fuskat med sina motorer?

Är inte säker på någonting förutom att jag starkt ogillar wags 2,0 tdi motor. Bmw har ju vunnit nå utmärkelser för deras 3 liters diesel sexa. Tror bland annat det var världens energieffektivaste förbränningsmotor eller något sådan. Ska googla återkommer.

http://www.bytbil.com/nyheter/8veypkyg

Bmw vann 2 olika klasser i år också.
 
Last edited:
Och sämre prestanda. Det kommer nog tas emot med stående ovationer (nä, med stämning, hävande och allt det där som nu förbereds...)

Nej. Jag tror inte att det kommer att ske utan en hel del klagomål från kunder. Nu vet jag ju inte alls hur stor skillnaden är. Det enda som är känt är väl egentligen att testläget klarar utläppskraven medan det vanliga läget släpper ut mycket mer. Att det släpper ut mycket mer beror ju på att dom optimerar för bränsleförbrukning och prestanda istället. Men det kan ju faktiskt hända att skillnaderna är marginella även om det i så fall gör att man undrar ännu mer över varför dom tyckte att det var en bra idé att göra som man gjort.
 
Är inte säker på någonting förutom att jag starkt ogillar wags 2,0 tdi motor. Bmw har ju vunnit nå utmärkelser för deras 3 liters diesel sexa. Tror bland annat det var världens energieffektivaste förbränningsmotor eller något sådan. Ska googla återkommer.

http://www.bytbil.com/nyheter/8veypkyg

Bmw vann 2 olika klasser i år också.

Jo. Deras 3 liters dieselsexa är förvisso väldigt bränseeffektiv. Men just att den är en sexa plus att den har lite fler delar i avgasreningen gör ju också att den är dyrare att tillverka.

Jämför priserna på en passat med 2 liters TDi och en BMW 530d så ser du att det följdakligen är lite olika pris på bilarna med jämförbar utrustning. en del av den skillnaden beror på kostnaden för motorn.

VW har också dieselsexor och också dom kostar mer än deras fyror.
 
Jo. Deras 3 liters dieselsexa är förvisso väldigt bränseeffektiv. Men just att den är en sexa plus att den har lite fler delar i avgasreningen gör ju också att den är dyrare att tillverka.

Jämför priserna på en passat med 2 liters TDi och en BMW 530d så ser du att det följdakligen är lite olika pris på bilarna med jämförbar utrustning. en del av den skillnaden beror på kostnaden för motorn.

VW har också dieselsexor och också dom kostar mer än deras fyror.

Nog förstår jag det. Jag tillhör inte direkt målgruppen som köper en vw för att så ekonomiskt som möjligt komma undan så jag är nog inte rätt person att bedömma vad som säljer och vad saker får kosta.

Men som jag skrev tidigare så har jag full förståelse för att man försöker komma undan så billigt som möjligt när bilarna ska klara diverse krav och dra så lite som möjligt hålla i all evighet och sen måste kosta så lite som möjligt ut till kund.
 

Tycker nog fordonstillverkarna är milt larviga om nya tester som de inte kommer klara. De har bevisligen fuskat med de nuvarande. Nu är det dags att sitta i skämshörnet en stund.

Dessutom så är det väl inget fel med en miljöklass som inte går att uppnå i nuläget? (Säger de, slår vad om att det dyker upp en bil ganska fort ändå) ... Det blir ju bara bättre för de som faktiskt ser till att klara av kraven snabbast, ensam på en marknad kan driva utveckling rätt bra.
Mer sånt, krav som är så höga att det idag inte går att nå dem, för att driva lite utveckling. Och en straffavgift för fusk på runt 120% av nybilsvärdet på samtliga sålda enheter som sedan ertappas med fusk. :D
 
Fast det där gäller ju även dom mindre motorerna. BMW har ju exempelvis övergivit många sexor för turboladdade fyror just för att få ner förbrukning.

En bensinare har sämre verkningsgrad än en diesel, oavsett hur mycket du turboladdar den. Ser man koldioxid eller bränslekostnad som ett större problem än kväveoxider så är diesel ännu ett bättre val. I överbefolkade områden är det nog ett sämre miljömässigt val.

Finns ett till alternativ. En motor som är utvecklad för enbart etanol. I.o.m. etanolens höga oktantal kan du ha högre kompression, dessutom kan du optimera förbränningen bättre för lägre förbrukning då etanolen inte blir lika varm när den brinner.
 
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ministern-fusk-med-bilar-aven-i-europa

Enligt den tyska transportministern Alexander Dobrindt ska fusket inte bara ha skett i USA utan också i Europa.

Den minister Dobrindt säger i dag att de kommer att utföra nya utsläppstester för att gå till botten med hur mycket kväveoxid bilarna släpper ut – och att testerna denna gång ska utföras på vägarna och inte i laboratorium. Detta efter att mjukvaran som installerats i VW funkat så att den visade andra utsläppsvärden i labmiljö. Tyskland kommer också att utföra stickprover på andra bilmärken än de som tillhör Volkswagen-koncernen. Organisationer har gått ut med att både BMW och Volvo ska ha gått över gränsen för tillåtna kväveoxidsutsläpp.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-bilmarken-slapper-ut-tio-ganger-mer-an-i-tester

Flera bilmärken i Sverige har tio gånger högre utsläpp av kväveoxider än vad som redovisas när man köper bilen. Det visar tester som Transportstyrelsen har gjort, enligt TV4 Nyheterna.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150924/peugeot-och-citroen-skrotar-dieselhybriderna

Peugeot och Citroën skrotar dieselhybriderna
Tekniken bakom 508 RXH och DS5 HYbrid4 är alldeles för dyr att utveckla, och lockar inga köpare utanför Europa.
 
Hittat för runt 9:-/l har du något bättre tips?

Nej, det var jag som kollade fel och du har rätt. 9 spänn ska det vara. Trodde det var 20 liters istf. 10 litersdunkar.

Min fyller man adblue bredvid vanliga tanköppningen

Coolt, vilket märke/modell? När jag shoppade bil förut och kollade på bilar med PSA-1,6:an som de proppade i allsköns bilar så nämndes inte ens adblue i materialen. "Det där fixas på servicarna, det behöver du inte bry dig om" fick man som svar när man frågade.
 
I min nya passat har jag ett adblu tanklock bredvid det vanliga. Får tanka den ca var 1000mil. Första gången körde jag inom vw och köpte en tio liters dunk. Andra gången hittade jag att den lokala statoil hade en adblue tank där man tankar lastbilarna. Så nu är det väldigt smidigt.
 
Alla biltillverkarna har väl styrsystem med skyddad källkod.
Hur många lik i garderoberna finns det inte där?

Eller rättare sagt, är det någon som inte har något att dölja?
 
Alla biltillverkarna har väl styrsystem med skyddad källkod.
Hur många lik i garderoberna finns det inte där?

Eller rättare sagt, är det någon som inte har något att dölja?

Ja det är nog hos många bilföretag som det haft oroliga krismöten i veckan för du kan vara helt säker på att det finns mer. Ligger nog hela kennlar gravade i garderoberna.

Det är ju ett fusk som kan vara svårt att upptäcka men VW har ju inte varit blygsamma utan verkligen tänjt fusket så långt att det inte råder några tvivel med 35 gånger högre utsläpp utanför labbet.

Det är nog så att alla hållit tyst om detta av den enkla anledningen att ingen haft helt rent på sin egen bakgård. Och jag undrar om den som blåst i visselpipan den här gången verkligen vet vad denne dragigt igång. Eller så vet de precis vad de startat...

Det här är Pandoras box och de har bara gläntat på locket, tänk er att majoriteten av bolagen i hela världens fordonsindustri helt plötsligt har problem motsvarande det ABBs combustion.
Fundera över hur många underleverantörer mm det finns till fordonsindustrin.

Man brukar ju säga att bankerna anses to big to fail så de hålls alltid under armarna av staten. Tänk det här då? Det kan vara så mycket större och om världens politiker mfl verkligen inser hur illa det kan vara så skulle det inte förvåna mig om det helt plötsligt går ut med dementier eller hittar på undantag i regelverket. Särskilt i den ekonomi världen har idag där allt är uppbyggt av skulder och fiat-valutor som snabbt kan blåsas ut till ingenting.
 
Last edited:
Festen hålls på Romsons skuta när hon fått igenom retroaktiv fordonsskatt och straffskatt på straffskatt. Klart hon tittar fram och gläfser med dålig meningsbyggnad nu. Varit skönt med hennes låga profil ett tag.

Romson ja. Vet någon om kör AdBlue när hon bränner diesel på sin skuta? Partikelfilter? Euro-6 klassning?
Fast kopparn i båtfärgen hennes kanske fungerar på samma sätt som platinan i en vanlig katalysator?:va
 
Urea-/Adblue i sig är fantastiskt billigt. Ungefär 5 kronor litern.

Var ju inte så mycket (även om det senare i tråden talas om det dubbla), går väl inte åt så extremt mycket (någon som har koll hur många mil man kommer per liter)?

Edit: Mheel skrev ju 1000 mil på tio liter, låter ju inte som något man blir ruinerad på


Volvos gamla dieslar som krävde byte av partikelfilter var 12000e mil för en hel förmögenhet krävde "påfyllning" av någon aditiv vid 6000 och 18000 mil för en hiskelig massa pengar (typ hälften av filterbytet), är det något annat än AdBlue eller har Volvo lyckats lägga på två nollor på literpriset?

Men sen kan man ju se framför sig hur serviceovänligt VAG kan göra saker. 14kkr kamremsbyten, omöjligt att byta strålkastarlampor utan att montera isär fronten... o.s.v.
Där ligger ju å andra sidan VW i lä mot de franska tillverkarna som är än värre.:brinnerup
 
Last edited:
Om man säljer något och hävdar att produkten presterar/uppfyller vissa specifikationer och det sen visar sig att produkten inte alls gör det, och att tillverkaren sen vetat om det så kan det väl inte vara något annat än nån form av bedrägeri...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top