VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Det är inte nån form. Det är formen.
Att de dessutom lagt ner rätt mycket kodning och möda för att uppnå det, gör det duktigt utarbetat. De har vetat exakt vad risken inneburit. Jag hoppas de åker dit, med kraft.

Signaleffekten annars lär inte va lattjo.
 
Last edited:
Last edited:
Nej, det var jag som kollade fel och du har rätt. 9 spänn ska det vara. Trodde det var 20 liters istf. 10 litersdunkar.

Synd även om det inte är några jättepengar.

Coolt, vilket märke/modell? När jag shoppade bil förut och kollade på bilar med PSA-1,6:an som de proppade i allsköns bilar så nämndes inte ens adblue i materialen. "Det där fixas på servicarna, det behöver du inte bry dig om" fick man som svar när man frågade.

Nya passaten med 190 hk dieseln, som Mheel skriver sitter det ett extra påfyllningshål för adblue bredvid vanliga dieselpåfyllningen.


Var ju inte så mycket (även om det senare i tråden talas om det dubbla), går väl inte åt så extremt mycket (någon som har koll hur många mil man kommer per liter)?

Volvos gamla dieslar som krävde byte av partikelfilter var 12000e mil för en hel förmögenhet krävde "påfyllning" av någon aditiv vid 6000 och 18000 mil för en hiskelig massa pengar (typ hälften av filterbytet), är det något annat än AdBlue eller har Volvo lyckats lägga på två nollor på literpriset?

Hyfsad koll, vid 770 mil fylldes det på 15 l,ingen aning om hur mycket som fanns i vid leveransen, troligen inte fullt, nästa gång vid 19233 km 14 l.

Vad jag vet var det adblue man fyllde i volvohärket samt vissa VAG modeller, vad jag inte begriper är hur det kunde räcka så länge, du ser nuvarande förbrukning längre upp i inlägget.
Kanske en högre koncentrerad adblue tidigare, eller mindre åtgång ingen aning faktiskt.
I princip kan man nog pissa i adbluetanken, det borde funka :D
 
Volvos gamla dieslar som krävde byte av partikelfilter var 12000e mil för en hel förmögenhet krävde "påfyllning" av någon aditiv vid 6000 och 18000 mil för en hiskelig massa pengar (typ hälften av filterbytet), är det något annat än AdBlue eller har Volvo lyckats lägga på två nollor på literpriset?

Jo, partikelfiltret är ju ett definitivt aber med diesel som det är i nuläget. Egentligen ska man nog budgetera 1kr/mil för partikelfiltret kom jag fram till för länge sedan. Jag kör BMW 3-klass(F30) och på E90:orna så kan det braka efter 16000-20000 mil och det kostar ungefär lika många kronor.

Det jag hört av en kollega är det liknande på Ford Mondeo, det kan komma tidigare men är inte lika dyrt, men samma 1kr/mil. BMW kör med rostfria helsvestade avgassystem vilket drar upp priset en del.

Där ligger ju å andra sidan VW i lä mot de franska tillverkarna som är än värre.:brinnerup

Håller med till viss del, de franska är inte heller servicevänliga, men de är i alla fall billiga i inköp.
 
Är det verkligen någon som någonsin trott att de verkliga avgasutsläppen på något vis skulle överensstämma med det som står i databladen, som testats fram i laboratorium enligt EU's körcykelprotokoll? Dom kan ju kontrollmäta vilken jävla bil som helst vetja...

Är politikerna verkligen så blåögda...... eh, jag tar tillbaka det där förresten. Det är ju Romson vi talar om....
 
Är det verkligen någon som någonsin trott att de verkliga avgasutsläppen på något vis skulle överensstämma med det som står i databladen, som testats fram i laboratorium enligt EU's körcykelprotokoll? Dom kan ju kontrollmäta vilken jävla bil som helst vetja...

Är politikerna verkligen så blåögda...... eh, jag tar tillbaka det där förresten. Det är ju Romson vi talar om....

Nja, nu är det ju inte frågan om 50-100% av ökade kväveoxider utan mer åt 500-2000%.
 
Folkvagn har råd att bygga dåliga bilar, intet nytt under solen.

Att aktien dalar är nog det som besvärar men i övrigt kan de nog bötfällas och stämmas för det mesta utan att det rör dem i ryggen.
 
Hur mycket bränsle drar dom enligt dig? Jag har kört drygt 11000 mil med min och jag har aldrig reagerat på att den ska vara särskilt törstig.
Fast å andra sidan har jag nog fått ett specialexemplar eftersom den inte krånglat alls under en tiden jag haft den, och enligt väldigt många här inne så rasar ju alla VAG så fort man rullar ut dem ur bilhallen.

Ta det med ro.Diverse internet-experter bör tas med en STOR nypa salt. Oavsett vad det gäller.
 
Kul för VW att Bosch varnade dem redan 2007 att det kunde vara olagligt:näsblod

VW har inte lagt en liten kabel i det blå skåpet. En fadäs av episka proportioner som rullas upp just nu, och deras börsvärde får grundligt med stryk. Perfekta läget för hugade spekulanter att köpa upp företaget.
 
VW har inte lagt en liten kabel i det blå skåpet. En fadäs av episka proportioner som rullas upp just nu, och deras börsvärde får grundligt med stryk. Perfekta läget för hugade spekulanter att köpa upp företaget.

Glöm uppköp, ingen vågar köpa VW idag det är en tickande bomb. Ingen vet ännu vad slutnotan för detta blir.

STATSSEKRETERARE OROAS AV EFFEKTER FRÅN VW (Direkt)
2015-09-28 16:07

STOCKHOLM (Direkt) Krisen för Volkswagen i spåren av utsläppsskandalen kan få negativa effekter på hela den tyska ekonomin, som är beroende av bilindustrin.

Det sade Jens Spahn, statssekreterare vid det tyska finansdepartementet, på måndagen, enligt Bloomberg News.

"Vi kan skämta om det som hänt men i slutänden är det rätt allvarligt. Jag känner inte till detaljerna, jag vet bara att det kan ha en stor effekt på den tyska ekonomin och att vi det bör oroa oss lite", sade han.

Ska man köpa nåt idag så är det väl Tesla men det har ju lite väl mycket förhoppningar inbakade i deras aktiekurs...
 
Last edited:
Glöm uppköp, ingen vågar köpa VW idag det är en tickande bomb. Ingen vet ännu vad slutnotan för detta blir.

Delstaten som är delägare VW med stark rösträtt och vetorätt (som jag tror ogiltigförklarats av EU) hade nog haft ett och annat att säga till om. Till skillnad från Sverige har Tyskland en protektionistisk syn på sin industri. Veto eller ej hade Tyskland som stat satt stopp för sådana planer tror jag. Därmed inte sagt att man får knoppa av några varumärken i koncernen ifall man behöver få in kapital.
 
Jag som köpt en passat för första gången tidigare i år. Men men bryr mig ärligt talat inte öht. Diffar kanske några procent. Nya moderna bilar är ju iaf knappast vad man ska fokusera på om man vill göra miljön eller klimatet bättre!
 
Volkswagen AG äger ju förutom just VW och Audi även Lamborghini, Porsche, Bugatti, Bentley, Seat, Skoda och Ducati... (och Scania och MAN lastbilar).

This shitstorm aint over yet :näsblod

(troligen fular/fuskar andra tillverkare också, svårt att tro att bara VW skulle vara 15-40 gånger sämre motortillverkare än konkurrenterna)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top