VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det ryktades väl om Volvo med?

Jag skulle tro att gräver man så är det nog nästan alla, för det är ju inte så att VW har varit skitsmarta här och ingen annan har kommit på tanken...

Dom har nog bara dragit en djup jävla suck och sagt "nu har vi gjort allt som är tekniskt möjligt utan att tappa prestanda eller att fuska på provet..."

Sedan har dom där sista orden ekat ett tag i rummet.

Jo, jag tro rnog allihop har fuskat... Frågan är väl mest hur mycket och om de kan komma undan med någon petitess...
VW satt ju rätt rejält med skägget i bajspottan. Vad jag sett om Renault så verkar de med ha lyckats plantera skägget i galen potta. Det återstår väl att se...
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ja, det är nog väldigt många som sitter i samma båt.

Men VW blev giriga och skulle erövra Amerika med sina bilar och snåla dieselmotor. Och Amerikaner gillar i allmänhet inte utländska biltillverkare och dieselmotorer. Ni vet det där med "proudly made in the USA" och stora bad-ass Ford-pickups... Och så blev VW avslöjade...

Men medan amerikanska kunder får kompensation och återköpserbjudande får dock europeiska kunder nöja sig med en sämre motorprestanda.... skandalen utvecklar sig...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det är nog väldigt många som sitter i samma båt.

Men VW blev giriga och skulle erövra Amerika med sina bilar och snåla dieselmotor. Och Amerikaner gillar i allmänhet inte utländska biltillverkare och dieselmotorer. Ni vet det där med "proudly made in the USA" och stora bad-ass Ford-pickups... Och så blev VW avslöjade...

Men medan amerikanska kunder får kompensation och återköpserbjudande får dock europeiska kunder nöja sig med en sämre motorprestanda.... skandalen utvecklar sig...

Det där är ju mest politik. I USA tjänar de på att rejält pungslå en utländsk biltllverkare. I Europa tjänar vi inte på att pungslå en inhemsk biltillverkare. (Men vi skulle tjäna på att pungslå de amerikanska)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med tanke på att VW ingalunda är ensamma om att agera så här och det är känt inom hela fordonsbranschen att sånt här är vanligt så kan det ligga en hel del i de där konspirationsteorierna om USA.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där är ju mest politik. I USA tjänar de på att rejält pungslå en utländsk biltllverkare. I Europa tjänar vi inte på att pungslå en inhemsk biltillverkare. (Men vi skulle tjäna på att pungslå de amerikanska)

Inte mig emot, finns det verkligen folk som skulle sakna dom amerikanska bilarna i Sverige?

Det är väl bara att döpa tillbaka Daewoo så kan vi sälja dom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte mig emot, finns det verkligen folk som skulle sakna dom amerikanska bilarna i Sverige?

Det är väl bara att döpa tillbaka Daewoo så kan vi sälja dom.

Det gör det säkert.
Själv hade jag nog saknat väldigt få biltillverkare överlag, men de amerikanska är nog mig lika kära som en generell socialdemokratisk partiledare. :hihi
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hur mycket bryr sig kunderna. Tillräkligt gör att ge en rekordvinst med 46 Miljarder Sek första kvartalet.

Strindberg hade rätt när han sade att "det är synd om människorna"
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fiat-Chrysler verkar ha blivit stämda för samma påhitt som VW i USA nu.
https://mobile.nytimes.com/2017/05/...s-lawsuit.html?referer=https://www.google.se/


Och mercedes har väl dragit in alla diesellok på USAmarknaden och varnat för att det kan komma problem där.

Peugeot har väl visat sig vara markant skitigare i verklig körning med i tester i UK...

Dieseln kommer nog snart att vara stendöd.

Alla dieslar kommer väl få en 30% ökning i deklarerad Co2 emission om eu får som de vill.

Inte utan anledning antagligen, men så går det när man försöker pressa utvecklingen bortom vad som är rimligt i tid.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
VW slänger in uppdateringen på alla bilar dom kommer åt, varesig ägaren vill det eller ej. Alla problem som sedan drabbar bilarna med trasiga EGR-ventiler, ökad bränsleförbrukning och försämrat bottendrag viftas bort.

Tänkte att jag klarar mig då jag ändå aldrig låter mina bilar komma i närheten av en VAG verkstad, men då slår dom istället till med en annan återkallning, nu pga mjukvara av bromsarna och lär väl vara omöjligt att få den uppdateringen utan att samtidigt få avgasuppdateringen http://www.dn.se/ekonomi/volkswagen-aterkallar-efter-bromsproblem/
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
VW slänger in uppdateringen på alla bilar dom kommer åt, varesig ägaren vill det eller ej. Alla problem som sedan drabbar bilarna med trasiga EGR-ventiler, ökad bränsleförbrukning och försämrat bottendrag viftas bort.

Tänkte att jag klarar mig då jag ändå aldrig låter mina bilar komma i närheten av en VAG verkstad, men då slår dom istället till med en annan återkallning, nu pga mjukvara av bromsarna och lär väl vara omöjligt att få den uppdateringen utan att samtidigt få avgasuppdateringen http://www.dn.se/ekonomi/volkswagen-aterkallar-efter-bromsproblem/
Nej, jag fick välja om jag ville ha EA-189 uppdateringen eller inte. Den var inte tvingande.

Jag avstod.

(Aukt. verkstad i Sthlmsområdet)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bump.

Nu verkar det vara Opel som får sig en omgång av sleven.

https://teknikensvarld.se/polisrazzia-hos-opel-efter-fusk-med-dieselmotorer/

Volkswagen, Audi, BMW och Mercedes har alla fått påhälsning av polis och åklagare. Nu är det Opels tur.

Ingen tysk biltillverkare går säker. Nu är det Opels tur att drabbas av en razzia där polis och åklagare söker bevis för att fusk med utsläpp har begåtts. Razzian ägde rum tidigare under måndagen vid Opels huvudkontor i Rüsselsheim samt i Kaiserslautern, enligt tysk media.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bump.

Nu verkar det vara Opel som får sig en omgång av sleven.

https://teknikensvarld.se/polisrazzia-hos-opel-efter-fusk-med-dieselmotorer/

Volkswagen, Audi, BMW och Mercedes har alla fått påhälsning av polis och åklagare. Nu är det Opels tur.

Ingen tysk biltillverkare går säker. Nu är det Opels tur att drabbas av en razzia där polis och åklagare söker bevis för att fusk med utsläpp har begåtts. Razzian ägde rum tidigare under måndagen vid Opels huvudkontor i Rüsselsheim samt i Kaiserslautern, enligt tysk media.

Typiskt, bara för att jag just inhandlat en 2016 års Insignia...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
VW slänger in uppdateringen på alla bilar dom kommer åt, varesig ägaren vill det eller ej. Alla problem som sedan drabbar bilarna med trasiga EGR-ventiler, ökad bränsleförbrukning och försämrat bottendrag viftas bort.

Tänkte att jag klarar mig då jag ändå aldrig låter mina bilar komma i närheten av en VAG verkstad, men då slår dom istället till med en annan återkallning, nu pga mjukvara av bromsarna och lär väl vara omöjligt att få den uppdateringen utan att samtidigt få avgasuppdateringen http://www.dn.se/ekonomi/volkswagen-aterkallar-efter-bromsproblem/

Fel, det är kunden som bestämmer om han vill ha uppdateringen, den är inte tvingande och uppdatering av motorprogramvaran görs inte utan kundens medgivande.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fel, det är kunden som bestämmer om han vill ha uppdateringen, den är inte tvingande och uppdatering av motorprogramvaran görs inte utan kundens medgivande.

Fel.
Känner till ett antal personer som fått uppdatering utan att blivit tillfrågade först, min frus chef inkluderad. Läser man runt lite så verkar det mer standard än undantag. VAG vill prångla ut skiten och kunna visa på att si och många procent av bilarna nu är åtgärdade. Om du jobbar på en VAG verkstad som inte gör så så är du bara att gratulera.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Fel.
Känner till ett antal personer som fått uppdatering utan att blivit tillfrågade först, min frus chef inkluderad. Läser man runt lite så verkar det mer standard än undantag. VAG vill prångla ut skiten och kunna visa på att si och många procent av bilarna nu är åtgärdade. Om du jobbar på en VAG verkstad som inte gör så så är du bara att gratulera.
Illa illa, nej så gör inte vi.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
(trådlyft).

Ägare i tyskland verkar kunna sälja tillbaka sina bilar, även beg, till VW för betalt pris - användandet. Vilket innebär att VW betalar pengar till ägarna för att slippa ta emot dom.

https://teknikensvarld.se/dieselgate-darfor-far-tyskar-ersattning-men-inte-svenskar/

Gäller dock inte i Sverige. Och då ska man veta att tyskarna blev tvingade att ta VWs uppdateringar, annars blev det körförbud. I Sverige får man ännu en massa år senare välja själv.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top