VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Blir väl byta av ecu till en med ny programvara, vet inte var den sitter på dessa bilar men det torde gå ganska snabbt. Den nya programvaran är väl dessutom inte ens ny utan helt enkelt den som klarar emissionskraven.

Det trista är ju för kunderna som får en tröttare bil som dessutom drar mer bränsle.

Alternativ 2 vore att installera adblue men kostnaden för att installera det på 12 miljoner bilar gör väl att det alternativet kan uteslutas.

ECU på dom bilarna sitter ofta vid fötterna på passageraren. Men dom behöver inte byta ECU. Det räcker med att ladda in ny programvara i den om det är den vägen dom går.
Problemet är väl att det påverkar bränsleekonomi och/eller prestanda och det lär inte bli poppis.
Dock tror jag som du att kostnaden för att sätta in Adblue tillsats är så hög att dom helst vill slippa det.
 
ECU på dom bilarna sitter ofta vid fötterna på passageraren. Men dom behöver inte byta ECU. Det räcker med att ladda in ny programvara i den om det är den vägen dom går.
Problemet är väl att det påverkar bränsleekonomi och/eller prestanda och det lär inte bli poppis.
Dock tror jag som du att kostnaden för att sätta in Adblue tillsats är så hög att dom helst vill slippa det.

Vet inte hur stor förändringar av mappen som är mjöliga utan byte av ecu men jag insåg efter jag skrivit att den miljövänliga mappen finns ju redan i ecu. :D
 
Vet inte hur stor förändringar av mappen som är mjöliga utan byte av ecu men jag insåg efter jag skrivit att den miljövänliga mappen finns ju redan i ecu. :D

Byte av ecu låter onödigt. Sålänge dom inte monterar på massa nya saker och behöver ändra pinningen för att mata/läsa av eventuella nya givare/aktuatorer så räcker det att lägga i ny mjukvara och kalibrering.
 
Problemet är inte att mappa om ECUn. Det kommer dom att lösa på löpande band på 10 minuter. Mitt problem är att när jag köper bil så värderar jag olika egenskaper olika. Pris, lastförmåga, dragförmåga, säkerhet, märkesstatus, miljöbelastning, bränsleekonomi, effekt, komfort mm.

Märkesstatus är inget för mig som ni förstår men just effekt och bränsleekonomi är något jag har betalat för. Mappas min biljävel om och det är mindre effekt och den drar mer fotogen blir jag sne. Nu skiter nog VW i mig men frågan är hur dom lirkar sig ur en stämning i nordamerika med 250000 målsägare och ett lag med giriga advokater som tar 30%? Att fixa till bilarna är det lilla problemet.
 
Vet inte hur stor förändringar av mappen som är mjöliga utan byte av ecu men jag insåg efter jag skrivit att den miljövänliga mappen finns ju redan i ecu. :D

Det går att göra rätt stora förändringar genom att programmera om ECU. Det som tidigare har varit begränsning är att man har haft chip som inte varit rakt av programmerbara som innehöll programvaran.
Numera så är ECU nästan alltid omprogrammerbar för att det gör det lättare och billigare att åtgärda saker som man hittar i bilens programvara och det blir mer och mer vanligt med den typen av fel eftersom en modern styrenhet håller ordning på i stort sett allt i bilen numera.
 
Problemet är inte att mappa om ECUn. Det kommer dom att lösa på löpande band på 10 minuter. Mitt problem är att när jag köper bil så värderar jag olika egenskaper olika. Pris, lastförmåga, dragförmåga, säkerhet, märkesstatus, miljöbelastning, bränsleekonomi, effekt, komfort mm.

Märkesstatus är inget för mig som ni förstår men just effekt och bränsleekonomi är något jag har betalat för. Mappas min biljävel om och det är mindre effekt och den drar mer fotogen blir jag sne. Nu skiter nog VW i mig men frågan är hur dom lirkar sig ur en stämning i nordamerika med 250000 målsägare och ett lag med giriga advokater som tar 30%? Att fixa till bilarna är det lilla problemet.

Ja. Det är ju just där som problemet ligger. Dom kan snabbt och billigt åtgärda avgasvärdena genom ny programvara. Men det kommer att påverka prestanda och bränsleekonomi. Och det lär inte bli populärt. Jag misstänker att det i ett sådant fall skulle bli aktuellt med ersätting till alla som påverkas även Europa då det sänker värdet på bilen eftersom den inte har dom egenskaper som fabrikanten uppgav vid säljtillfället.

SKa dom fixa avgaserna utan att påverka prestanda och bränsleekonomi så måste det till AdBlue och det kostar ju en del pengar.

Så jag skulle misstänka att det i slutändan blir så att vad dom gör beror lite på hur dom väger kostnad för modifiering, eventuell kostnad för ersättning till bilägare och märkesrykte.

JAg tror nog att Volkswagen är så skakat just nu att dom kommer att försöka klämma in AdBlue i Bilarna för att i så hög grad som möjligt ska upprätthålla sitt varumärke.
 
Kör de modellen utan adblue (bara ommappning) ser jag en potentiell risk att partikelfilter blir ett problem, igen. Precis som det var på tidigare euro klass. För att få ner kväveoxider, bildas det mer sot.
EGR kommer också behövas utnyttjas hårdare, med komplikationer.
Härtill ökad driftskostnad, dels mot ovan, dels förbrukning.

Med adblue kommer servicekostnader att öka, samt ytterligare ett system som kräver underhåll och reparationer.

Det senare kommer kosta tillverkaren mer, det tidigare ägaren.

Hur som kommer det troligen märkas. Och folk kommer vara extra vaksamma och petiga efter utförd åtgärd.
Det lär inte va slutgnisslat på länge, länge.

Mycket omfattas förvisso av den gällande avgasgarantin (5års/8000mil) som är gemensamt för alla tillverkare.
 
Last edited:
Så om man har en bil som går på Adblue så har de inte fuskat. Av vad som framkommit hittils... Eller vad?
 
Jag kan inte tänka mig för allt smör i Polen att dom efter hela denna fadäsen väljer att enbart uppgradera ecu:n med en programvara som isf gör bilen mer törstig och släpper ut mer koldioxid. Media och allmänhet skulle vara på dom direkt igen. Nu har dom ögonen på sig och det enda rätta är att göra det ordentligt denna gång och installera adblue i dom berörda modellerna
 
Mitt problem är att när jag köper bil så värderar jag olika egenskaper olika. Pris, lastförmåga, dragförmåga, säkerhet, märkesstatus, miljöbelastning, bränsleekonomi, effekt, komfort mm.

Märkesstatus är inget för mig som ni förstår men just effekt och bränsleekonomi är något jag har betalat för.
Jag har tidigare reagerat på att när "teknikens värld" testar bilar, så kör de sitt eget program för att se om uppgiven prestanda och förbrukning stämmer.
När de testade VW Tiguan mot Subaru forester, så skilde uppgiven förbrukning närmare en deciliter till Tiguanens fördel.
Det är tillräckligt för att jag skall välja bort subban (trots att jag gillar dem).
I "verkligheten" (deras eget test) var förbrukningen likvärdig.
 
Är det ens klarlagt exakt vilka motorer som ska in? 2.0 Liter TDI ska det definitvt, men resten hittar jag inget om. "EA189" står det överallt men är det hela klassen av motorer eller bara dom med 2 liter?.

Edit: Verkar bara vara 2.0 TDI som ska in... fast det kan säkert ändras med tiden. Vorsprung durch Manipulation...

Nu hittar jag en lista. Vår 1.6 liter snåldiesel är berörd

http://www.di.se/artiklar/2015/9/30/har-ar-volkswagens-gigantiska-skamlista/
http://www.di.se/artiklar/2015/9/30/dyrare-branslenota-for-vw-agare/

Känner mig inte jättemotiverad att åka in och få den fixen om den ger högre bräsnleförbrukning och ökar andra utsläpp. Bor inte i storstad så kväveoxider är inte något större problem här...
 
Det våras för chiptrimmare som pysslar med VAG dieslar.
Då dom kan återställa bilarna till som forna glans efter att dom har blivit justerad av verkstäderna.
 
Finns det något som kan "tvinga" en bilägare att uppdatera sin bil? Visst kanske VW kan bli kinkiga med garantier och liknande men det måste ju vara upp till var och en om man vill göra förändringar?
 
Köpte man bilen för max 3 år sedan av en bilhandlare så kan man hävda ursprungligt fel, och kan dom inte trolla så att utsläppen blir korrekta utan att försämra prestanda/förbrukning så borde det faktiskt gå att häva köpet och få pengarna tillbaka minus avdrag för hur mycket man hunnit nyttja den... #konsumentköplagen
 
Finns det något som kan "tvinga" en bilägare att uppdatera sin bil? Visst kanske VW kan bli kinkiga med garantier och liknande men det måste ju vara upp till var och en om man vill göra förändringar?

Jag skulle gissa att det kan bli trubbel med diverse typgodkännanden. Eftersom jag aldrig haft en diesel vet jag inte hur reglerna ser ut för de utsläpp de fuskat med men jag antar att det finns en lagstiftning som anger hur mycket det är okej att släppa ut? Isåfall skulle ju bilen rent tekniskt kunna få sitt godkännande återkallat och bli olaglig att köra med om ändringen inte genomförs.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top