Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du har juh lite att stå i med alla dina hojar!Två av tre cyklar servade och klara för nya irrfärder. Zx7 fick lite ny ull så Årsracet kan genomföras utan klagomål. Lite allmänt städ och så passade jag på att få stötdämparen servad.View attachment 524990View attachment 524991
Fan va fin den är!!Nu jävlar vart det vårväder och jag är inte klar med XT:n så det var dags att sätta fart! Nu är det iaf plusgrader i garaget.
Drivpaket och gaffelbälgar är bytt.
Sen ska den såklart få nya olja, oljefilter, luftfilter och tändstift.
View attachment 526293
Två av tre cyklar servade och klara för nya irrfärder. Zx7 fick lite ny ull så Årsracet kan genomföras utan klagomål. Lite allmänt städ och så passade jag på att få stötdämparen servad.View attachment 524991

Ta lös ett ok. Inte båda samtidigt. Demontera beläggen i det oket.Eftersom jag, som är noob och okunnig, försökt ta reda på ett bra sätt att rengöra broms-ok på, utan att hitta någon beskrivning som inte förutsätter kunskap, så skulle det vara väldigt uppskattat att få en, så detaljerad som möjligt, beskrivning av den där metoden.
Plastbunke och lossat ok framgår ju tydligt men vad används för rengöringsmedel? har du fortfarande bromsvätska i systemet? vad behöver man se upp med? etc.
Jag har tittat på videos och läst artiklar och alltid är det nåt som som är tvetydigt och från min ända av detalj-spektrumet skapar sånt bara problem.
Jag har iofs också respekt för andras tid så har du inte temporalt utrymme för det så förstår jag.
Men jag tar mig fräckheten att fråga.![]()

Tack, den har lite skavanker här och där men på det stora hela verkar den vara i bra skick.Fan va fin den är!!![]()

Om din hoj är i originalskick så köp luftfilter motsvarande original, så minskar riskerna med för mager bränsleblandning.Eftersom jag tänkte ge mig på att byta olja och luftfilter på min R6-a från 2019, och min lokala yamahappy-handlare är så kass att jag numera bojkottar fanskapet, så skulle jag vara oerhört tacksam för ännu mer n00b support!
Luftfilter:
Vad gäller luftfilter stöter man snabbt på den här typen av påståenden:
"Perfekt för dig som vill ge motorn bästa förutsättningar för maximal effekt. För bästa resultat bör din ECU Flashas för rätta Luft/bränslevärden, eller Powercommander PCV"
Kan man köra några hundra mil innan man hittar igen någon som "ECU flashar" eller bör man försöka hitta igen samma filter som sitter i?
Olja:
Jag förmodar att det inte spelar någon som helst roll vilket märke det är om oljan lever upp till specifikationerna? eg. 10W-40 och en massa andra bokstäver jag inte förstår mig på...
#tryingtolearn #noob #vägraverkstad
Trist med handlaren.Eftersom jag tänkte ge mig på att byta olja och luftfilter på min R6-a från 2019, och min lokala yamahappy-handlare är så kass att jag numera bojkottar fanskapet, så skulle jag vara oerhört tacksam för ännu mer n00b support!
Luftfilter:
"Perfekt för dig som vill ge motorn bästa förutsättningar för maximal effekt. För bästa resultat bör din ECU Flashas för rätta Luft/bränslevärden, eller Powercommander PCV"
Kan man köra några hundra mil innan man hittar igen någon som "ECU flashar" eller bör man försöka hitta igen samma filter som sitter i?
Olja:
Jag förmodar att det inte spelar någon som helst roll vilket märke det är om oljan lever upp till specifikationerna? eg. 10W-40 och en massa andra bokstäver jag inte förstår mig på...

Eftersom jag tänkte ge mig på att byta olja och luftfilter på min R6-a från 2019, och min lokala yamahappy-handlare är så kass att jag numera bojkottar fanskapet, så skulle jag vara oerhört tacksam för ännu mer n00b support!
Luftfilter:
Olja:
Ett Kamasaskaft i Bahcolådan, kättare!Trist med handlaren.
Men jag skulle inte vara orolig för någonting av det du funderar på.
Köp en olja som klarar specen.
Och vad beträffar luften som går in, eller ut ur motorn är jag inte heller orolig.
Varje sommar tar jag fram mitt magnifika ”Olson-rör” till R6:an, endast på grund av mitt aldrig sinande bekräftelsebehov, funkar dock inte på bandagar på grund av märkliga regler som sätter stopp för fantastiska ljudbilder.
Men har inte haft några bekymmer med motorgång eller liknande, och har aldrig rört ECU:n.
Däremot byter jag bromsvätska och kylarvätska oftare än boken, men det är min underhållshjärna som behöver det.
Så…..kör säger jag![]()
View attachment 526948
View attachment 526949
ser ut som en "johansson-dämpare"!? inte en "olsson"...

Nej....Kan man köra några hundra mil innan man hittar igen någon som "ECU flashar"...
Motul 7100 och ett Yamaha original oljefilterEfter att ha läst en hel tråd om olja här på sporthoj så blev jag bara mer förvirrad.
Vad skulle ni själva köpa för olja till en 2019 R6'a som är mappad med fullt akrapovic "racing-line" avgasrör som körs på gata men kommer att att åka mycket bana i sommar?
#livetärlättarenärmanvetvadmangör #noob
Såvida man inte kan bekräfta att hojen redan har ommappad ECU, då kan man ha öppnare luftfilter.
Men om så vore fallet så är det stor chans att det sitter t.ex. K&N filter som ska rengöras och oljas in på nytt.

|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller