Vinterprojekt - tråden

Två av tre cyklar servade och klara för nya irrfärder. Zx7 fick lite ny ull så Årsracet kan genomföras utan klagomål. Lite allmänt städ och så passade jag på att få stötdämparen servad.View attachment 524990View attachment 524991
Du har juh lite att stå i med alla dina hojar!
Jag är lite orolig om min nya ducce klarar ljudgränsen på årsracet? Hoppas på dispens! 😂

Nu jävlar vart det vårväder och jag är inte klar med XT:n så det var dags att sätta fart! Nu är det iaf plusgrader i garaget.

Drivpaket och gaffelbälgar är bytt.
Sen ska den såklart få ny olja, oljefilter, luftfilter och tändstift.

1000019413.jpg

Last edited:
Nu jävlar vart det vårväder och jag är inte klar med XT:n så det var dags att sätta fart! Nu är det iaf plusgrader i garaget.

Drivpaket och gaffelbälgar är bytt.
Sen ska den såklart få nya olja, oljefilter, luftfilter och tändstift.

View attachment 526293
Fan va fin den är!! 👍🏻

Två av tre cyklar servade och klara för nya irrfärder. Zx7 fick lite ny ull så Årsracet kan genomföras utan klagomål. Lite allmänt städ och så passade jag på att få stötdämparen servad.View attachment 524991

Eftersom jag, som är noob och okunnig, försökt ta reda på ett bra sätt att rengöra broms-ok på, utan att hitta någon beskrivning som inte förutsätter kunskap, så skulle det vara väldigt uppskattat att få en, så detaljerad som möjligt, beskrivning av den där metoden.
Plastbunke och lossat ok framgår ju tydligt men vad används för rengöringsmedel? har du fortfarande bromsvätska i systemet? vad behöver man se upp med? etc.
Jag har tittat på videos och läst artiklar och alltid är det nåt som som är tvetydigt och från min ända av detalj-spektrumet skapar sånt bara problem. :3freak
Jag har iofs också respekt för andras tid så har du inte temporalt utrymme för det så förstår jag.
Men jag tar mig fräckheten att fråga. :hojraket

Eftersom jag, som är noob och okunnig, försökt ta reda på ett bra sätt att rengöra broms-ok på, utan att hitta någon beskrivning som inte förutsätter kunskap, så skulle det vara väldigt uppskattat att få en, så detaljerad som möjligt, beskrivning av den där metoden.
Plastbunke och lossat ok framgår ju tydligt men vad används för rengöringsmedel? har du fortfarande bromsvätska i systemet? vad behöver man se upp med? etc.
Jag har tittat på videos och läst artiklar och alltid är det nåt som som är tvetydigt och från min ända av detalj-spektrumet skapar sånt bara problem. :3freak
Jag har iofs också respekt för andras tid så har du inte temporalt utrymme för det så förstår jag.
Men jag tar mig fräckheten att fråga. :hojraket
Ta lös ett ok. Inte båda samtidigt. Demontera beläggen i det oket.
Lägg något mellan som inte är lika tjockt som två belägg. Pumpa försiktigt med handtag så du ser kolvarna röra sig och stanna mot ditt mellanlägg Det här är viktigt att inte pumpa för långt för då ramlar kolvar ut. Se till att du har tillräckligt med vätska i behållaren på styret så du inte pumpar torrt och får in luft. Nu ser du om det är beläggning på kolvarna. Det är det viktigaste att få bort så de löper fritt.
I fallet på bilden körde jag med typ diskmedel eller liknade. Det var ganska rent från början.

Mer ofta har jag istället en liten burk med T-röd. Det är väldigt effektivt tillsammans med en tandborste. Lätt att komma åt och löser bromsdamm. Så ta det. (Blev rekommenderad detta av Acke på ISR. Tydligen skonsammare mot o-ringar jmf med bromsrengöring. Billigare med.

När du är nöjd så pressar man till baka kolvar så du kan få dit belägg och montera igen.
Här får du se upp. Klämmer du på en kolv vill någon annan hoppa ut. Gör den det har du skaffat dig problem och söl och allmänt elände. Det är det viktigaste att inte få en kolv utpressad för lång för då ramlar den ut och bromsvätska rinner överallt.. Bromsvätska är döden för lack mm. Dessutom får du försöka pilla tillbaka kolv utan att skada o-ring. Sen en lång process med återfyllning och luftning. Det var den kvällen det....
Så försök hålla emot övriga kolvar eller pressa på samtliga samtidigt. Kräver lite fingrar. Finns även specialverktyg men inget jag behövt hittills.
Det här är också varför du inte tar av båda oken samtidigt. Det andra sitter ju på plats på skivan så kolvar inte kan hoppa ut när du pumpar.
Så det enda som är väldigt noga är att inte få kolvar att ramla ut! Nu har jag sagt det många gånger.
Var också försiktig så du inte repar kolvar om du härjar runt med mejslar och annat i metall.

Återmontera upprepa procedur på återstående ok.

När du är klar. Byt ut frugans tandborste. Hon blir jätte arg om den smakar T-röd. :mattias

Eftersom pappa blivit hjärtsjuk fick jag ta över hans CBR 1000 SC59 2011.

Den har konverterats till banhoj med följande:

Racekåpor från profiber.

ABS delete med stålomspunna accossato slangar.

Pipewerx slipon (mestadels för att originalsystemet passade inte med en båt på ett bra sätt).

Borrat skruvar och najat.

GB racing skyddskåpor

Service (olja, kylvätska).

Har även köpt extrahjul som ska få nya regndäck. De 15 år gamla OEM däcken ska också bytas mot en uppsättning power slick 2.

Hojen har ENDAST rullat 700 km. Dvs inte inkörd ännu! Premiär förhoppningsvis 1 april på Falkenberg.

Nästa vinter vill jag göra något åt bränslemappningen samt plocka bort allt som har med ABS att göra för att spara vikt. Just nu sitter modulerna kvar men de är pluggade och jag kör stålomspunnet direkt från bromspumparna.

Längre fram hade det varit kul med ISR bromsar + Öhlins :)

Bifogat

• a7753749-7b34-4324-9a85-f99e03d2042b.jpg
    a7753749-7b34-4324-9a85-f99e03d2042b.jpg
    200.3 KB · Visningar: 15
Fan va fin den är!! 👍🏻
Tack, den har lite skavanker här och där men på det stora hela verkar den vara i bra skick.
Nu är bromsvätskan bytt, luftfiltret också. Sen satt det någon led H4-lampa monterad som flimrar och slocknade ibland.
Hojen ska dessutom besiktas så det kändes bäst att sätta i en vanlig H4.
Sen lär jag nog montera original ljuddämparen då den som sitter på är tveksam om den går igenom.

1000019415.jpg

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...