ville inte byta tillbaks min skor

Vad menar du?`Att säljaren ska vara expert på ett hundratal produkter? Töjer sig inte nämnvärt sa han ju. Alltså töjer dom sej litegrann och det är precis vad dom har gjort som jag uppfattar det. Använde en socka då om du köpt för stora skor.

"Töjer sig inte något marginellt", det måste vara i det närmaste ingenting.

Ja, man förväntar sig att säljare som uttalar sig kan backa upp det han säger och de argument han använder.

Last edited:
Vad menar du?`Att säljaren ska vara expert på ett hundratal produkter? Töjer sig inte nämnvärt sa han ju. Alltså töjer dom sej litegrann och det är precis vad dom har gjort som jag uppfattar det. Använde en socka då om du köpt för stora skor.

Säljaren ska veta ALLT om det dom säljer! Det är ju därför dom står där ju, för att informera kunderna och hjälpa dom om dom har frågor! Dom står inte där för att dom e snygga eller för att bara ta betalt!
Jobbar i fackhandeln och jag ska och MÅSTE veta vad det är jag säljer, skulle aldrig köpa något från någon som inte vet vad fan dom säljer. Kunder kräver att få information och dom har rätt till det osså.

:va

"Töjer sig inte något marginellt", det måste vara i det närmaste ingenting.
Om nu säljaren lämnar det svaret kanske man ändå kan tänka tillbaka på alla hundratals par skor man köpt i sitt liv. Har dessa känts likadana efter lite användande som de gjorde i affären? Troligtvis blir svaret NEJ.

Stoppning/foder som ska göra det bekvämt för dina fötter trampas/pressas/formas tillsammans med lite ohärligt svett och visst uppfattas skon som kanske lite större. Att stöveln i detta fallet blir oanvändbart stor låter mycket märkligt, troligtvis köptes en för stor stövel från början.

Om nu säljaren lämnar det svaret kanske man ändå kan tänka tillbaka på alla hundratals par skor man köpt i sitt liv. Har dessa känts likadana efter lite användande som de gjorde i affären? Troligtvis blir svaret NEJ.

Stoppning/foder som ska göra det bekvämt för dina fötter trampas/pressas/formas tillsammans med lite ohärligt svett och visst uppfattas skon som kanske lite större. Att stöveln i detta fallet blir oanvändbart stor låter mycket märkligt, troligtvis köptes en för stor stövel från början.

Kunde inte sagt det bättre själv............

Spelar det någon roll när säljaren svarar som han gör på frågan? Det är säljaren som ska kunna sina produkter, inte köparen.

Säljaren ska veta ALLT om det dom säljer! Det är ju därför dom står där ju, för att informera kunderna och hjälpa dom om dom har frågor! Dom står inte där för att dom e snygga eller för att bara ta betalt!
Jobbar i fackhandeln och jag ska och MÅSTE veta vad det är jag säljer, skulle aldrig köpa något från någon som inte vet vad fan dom säljer. Kunder kräver att få information och dom har rätt till det osså.:va
Klart säljaren ska ha kunskap om grejerna, om den saken råder inget tvivel.
However - i detta fallet är det ju svårt för säljaren att krypa in i skon hos den vuxna mannen och avgöra vilken storlek som känns bäst för just den kunden. En tycker skon är för liten om det inte finns en centimeters rum vid stortån och en tycker den är lagom när det trycker lite.

Minns inte om det var du som tog upp skinnställ tidigare i tråden...
Min uppfattning om nya ställ och töjning är att dom också töjer sig olika mycket beroende på hur tight dom sitter från början. Har själv köpt två nya varav det som satt sämst (minsta) töjde sig mest.
Samma sak där - en kund tycker "det är för litet" medans nästa tänker "jag kan nog trycka in mig i en storlek mindre ändå". Detta oavsett vad säljaren säger.

Spelar det någon roll när säljaren svarar som han gör på frågan? Det är säljaren som ska kunna sina produkter, inte köparen.
Säljarens uppfattning är säkert fortfarande att stövlarna inte töjt sig "mer än marginellt" d.v.s. format sig lite efter kundens fot. Kundens uppfattning är en annan - välkommen till den riktiga världen! :tungan

Last edited:
Förresten, jag har hört att vänsterfoten som regel är större hos dom flesta - har du kollat dina? :tungan

Nä jag har inte kollat men jag vet att när man ex. handlar sportskor som Nike, Adidas så är det värt att testa skor från olika i kartonger ifall man vill ha optimal passform, ex. hittar man schysst högersko så kanske man får prova några olika vänsterskor innan det blir optimalt :tungan

Jobbar i fackhandeln och jag ska och MÅSTE veta vad det är jag säljer, skulle aldrig köpa något från någon som inte vet vad fan dom säljer. Kunder kräver att få information och dom har rätt till det osså.

Så funkar det inte riktigt där jag bor. Här tar man reda på saker själv genom att söka informationen. Sen åker man till fackhandeln och pekar på det man ska köpa så får säljaren plocka fram det för det är det enda dom klarar av i den här stan.

Om nu så är fallet att han provade stövlarna på eftermiddagen och nu bara kör förmiddagsrundor kan väl knappast butiken klandras för det ändå va? :D

Säljaren ska vara så pass kunnig och informera kunden om hur det ligger till och samtidigt ta vara på chansen att sälja två par skor till kunden, ett förmiddagspar och ett eftermiddagspar :fakta :D

Klart säljaren ska ha kunskap om grejerna, om den saken råder inget tvivel.
However - i detta fallet är det ju svårt för säljaren att krypa in i skon hos den vuxna mannen och avgöra vilken storlek som känns bäst för just den kunden. En tycker skon är för liten om det inte finns en centimeters rum vid stortån och en tycker den är lagom när det trycker lite.

Minns inte om det var du som tog upp skinnställ tidigare i tråden...
Min uppfattning om nya ställ och töjning är att dom också töjer sig olika mycket beroende på hur tight dom sitter från början. Har själv köpt två nya varav det som satt sämst (minsta) töjde sig mest.
Samma sak där - en kund tycker "det är för litet" medans nästa tänker "jag kan nog trycka in mig i en storlek mindre ändå". Detta oavsett vad säljaren säger.

Säljarens uppfattning är säkert fortfarande att stövlarna inte töjt sig "mer än marginellt" d.v.s. format sig lite efter kundens fot. Kundens uppfattning är en annan - välkommen till den riktiga världen! :tungan

Jo det var jag som skrev om stället. Det töjer sig på dom ställen där det sitter åt, där det är löst töjer det sig inte. :tungan
Men hade jag inte fått den information jag behövt från säljaren hade jag köpt fel ställ, och inte vetat att stället töjer sig. Plus att dom flesta storlekar är italienska så hade jag inte fått den informationen kanske jag köpt ett barnställ istället. :D

Nu har jag inte haft några problem med mina hojkläder eftersom jag känner så pass många hojsnubbar så alla har varit snälla och informerat mig om alla dessa olika grejer. :tummenupp

Säljaren ska vara så pass kunnig och informera kunden om hur det ligger till och samtidigt ta vara på chansen att sälja två par skor till kunden, ett förmiddagspar och ett eftermiddagspar :fakta :D

DET är en riktig säljare! Hoppas säljaren läser här på sh så han lärt sig något nytt och kan sälja två par till nästa kund. :D :tummenupp :D

Last edited:
Jo det var jag som skrev om stället. Det töjer sig på dom ställen där det sitter åt, där det är löst töjer det sig inte. :tungan
Men hade jag inte fått den information jag behövt från säljaren hade jag köpt fel ställ, och inte vetat att stället töjer sig. Plus att dom flesta storlekar är italienska så hade jag inte fått den informationen kanske jag köpt ett barnställ istället. :D

Nu har jag inte haft några problem med mina hojkläder eftersom jag känner så pass många hojsnubbar så alla har varit snälla och informerat mig om alla dessa olika grejer. :tummenupp
Där det sitter åt töjer det sig, olika mycket hur lite respektive mycket det sitter åt. Vanligt sunt bonnförnuft nästan egentligen va?! :tungan
Sen töjer det sig inte hur mycket som helst förstås - en svår balansgång. Många är nog dom som tycker att säljare har lurat på dom för stort/litet ställ...

Last edited:

Kunde inte ha sagt det bättre själv.:tummenupp

en vuxen människa borde väl kunna köpa skor,annars får han väl ta med sig sin mamma så hon kan välja storlekk åt honom nästa gång..:va

haha roligt folk här på sh, gråta ut vete fan om jag gör, har en nalle till det. skrev här mest för att se vad folk tycker o tänker

nja, han gick ju till en butik istället för att handla på nätet för att det skulle bli ett bra köp, om jag inte missat något i tråden...

exakt men det är ju hans fötter och de är bara han själv som kan avgöra om skon sitter bra eller inte,sedan att skon töjer sig lite när fodret satt sig behöver man ju inte va raketforskare för att förstå...:tummenupp

exakt men det är ju hans fötter och de är bara han själv som kan avgöra om skon sitter bra eller inte,sedan att skon töjer sig lite när fodret satt sig behöver man ju inte va raketforskare för att förstå...:tummenupp

Hehe,instämmer med föregående talare:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage