ville inte byta tillbaks min skor

Tycker iof att du har blivit illa behandlad men o andra sidan skulle inte jag vilja slanta fullpris för ett par insvettade skor...

Gå tillbaka med dem och skrik lite bland kunderna - borde göra susen!

illäggssulor hit o dit... är ju en principsak,,, skulle jag köpa en ny hoj hos en handlare o frågar "kommer den gå dåligt om 200 mil" o han säger "inte nämvärt" och den sen rasar.. inte ska väl jag stå för repet sen?
Kunde lika gärna varit frågan om ett skinnställ för 15 papp, säljaren ska inte säga massa skit bara för att få sälja, då faller hela syftet med att handla i butik.
Jag handlar helst på nätet för o slippa jobbiga säljare, fast säljarna på oves motor i olofström o claessons i bromölla gillar jag :tummenupp

Bättre dom är ärliga o säger...jag vet inte!!

Varför :va

Killen har testat skorna och även kört 20 mil i dom. Skulle du vilja köpa dom som nya sen i butiken?

Jag är lite fundersam till att ett par stövlar kan töja sig så mycket att de halkar runt på foten om de sitter perfekt från början.

varför? för att säljarjäveln säger att dom inte blir större klart som fan man ska kunna lita på dom men dom vill fan bara sälja och skylla ifrån sig:mad:

varför? för att säljarjäveln säger att dom inte blir större klart som fan man ska kunna lita på dom men dom vill fan bara sälja och skylla ifrån sig:mad:

Säljaren har inte sagt att de inte töjer sig utan:

"Tjena. Köpte mig ett par nya sidi veritgo i början av månaden, fråga mycket noga hur mycket dom töjde sig och massa sånt, allt säljaren sa var att dom inte töjde sig något marginellt."

det är väl klart jag kollar ut info om grejor jag ska köpa, men skor vill jag helst inte köpa på nätet iom storlekar etc, därför gick jag ju till butiken för att handla skor samt fråga dom som "vet" hur skorna beter sig, men det gick ju fan åt helvete tydligen,

sen att han ville ha 500:- för ett par nya, dagen efter hade han sålt mina om inte till fullpris iallafall en 100:- under fullpris kan jag garantera, hade väl kunnat ge han 500:- men inte med det bemötandet jag fick

illäggssulor hit o dit... är ju en principsak,,, skulle jag köpa en ny hoj hos en handlare o frågar "kommer den gå dåligt om 200 mil" o han säger "inte nämvärt" och den sen rasar.. inte ska väl jag stå för repet sen?
Kunde lika gärna varit frågan om ett skinnställ för 15 papp, säljaren ska inte säga massa skit bara för att få sälja, då faller hela syftet med att handla i butik.
Jag handlar helst på nätet för o slippa jobbiga säljare, fast säljarna på oves motor i olofström o claessons i bromölla gillar jag :tummenupp

Bättre dom är ärliga o säger...jag vet inte!!
Allvarligt talat, den jämförelsen du gör borde du själv tycka haltar - rejält!
I detta fallet hade ju säljaren gjort affär hur som helst eller? Han hade gått in på lagret och hämtat lådan som det står 43 på istället för den med 44.

Det låter nästan på trådskaparen som att stövlarna är flera centimeter längre plötsligt, klart fodret/inneskon formar sig lite efter foten men säkert som säljaren sagt så blir den nog "inte nämnvärt" större.
Det skulle förresten vara intressant att veta hur mycket/lite som skiljer mellan storlekarna.

Som sagt, han hade hämtat lådan med 43 istället.

I med en sula så är saken klar.

Vafan, en slalompjäxa i hårdplast töjer sig. Har trådstartaren ägt skor som inte töjer sig? Tyckte en femhunka för nya var en schysst deal.

Det låter nästan på trådskaparen som att stövlarna är flera centimeter längre plötsligt

Han kanske provade skorna på e.m när han köpte dom, fötterna är större på e.m och de satt kanske lite mindre än perfekt då.

"Värt att tänka på är att fötternas storlek kan variera lite under dagen. Under senare delen av dagen är de ofta större. När man köper skor bör man därför göra det under eftermiddagen."

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1489

Last edited:
Kan ju alltid debatteras om vad man "bör" veta om skor, vad man "bör" kolla själv etc. Men frågan man en säljare tycker jag inte man ska behöva göra egna efterforskningar.

Men iaf, utklippta delar från konsumentverkets sida om konsumentköplagen:
"Konsumentköplagen gäller:
köp av lösa saker, till exempel livsmedel, kläder, möbler, bilar,

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.

Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.

Varan är dessutom felaktig om:
säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta."
Obs, endast utklippta delar som jag finner relevanta. För mer info se http://www.konsumentverket.se

Last edited:
Han kanske provade skorna på e.m när han köpte dom, fötterna är större på e.m och de satt kanske lite mindre än perfekt då.

"Värt att tänka på är att fötternas storlek kan variera lite under dagen. Under senare delen av dagen är de ofta större. När man köper skor bör man därför göra det under eftermiddagen."

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1489
Haha, ja då lärde man sig något nytt idag med.
Om nu så är fallet att han provade stövlarna på eftermiddagen och nu bara kör förmiddagsrundor kan väl knappast butiken klandras för det ändå va? :D

Förresten, jag har hört att vänsterfoten som regel är större hos dom flesta - har du kollat dina? :tungan

Ett ilägg eller en tjockare strumpa borde ta hand om den töjning som skett räcker inte det så var du antagligen drabbad av tillfällig klumpfot vid köptillfället alternativt eftermiddagsfötter:D

Har likadana, har kört nästan 3000 mil med dem under 3 år, har inte töjt sig nämvärt, sitter fortfarande bra.

Under mina nu 40år har jag nog aldrig ägt ett par skor/stövlar som inte töjt sig en bit när man använt dom en stund..,Ja det skulle nog vara ett par alpinestar tech 6 som jag tyckte drog ihop sig när dom blev äldre:va :va .Tycker att som vuxen får man fan ta ansvaret själv om man köper för stora/små kläder o skor.Förstår inte att dom kan töja sig så mycket att foten glider omkring om dom nu passade perfekt när dom var nya.Jamenar skon töjer ju inte direkt sig själv utan den töjer ju sig efter foten, så det låter ju mycket konstigt att den helt plötsligt blivit alldeles för stor.Köp en iläggssula o va nöjd.......

Krisse har frågat säljaren om skorna töjer sig och han sagt att dom inte gör det så tar man väl honom på ordet. Annars kunde han ju köpt en storlek mindre från början om säljaren sagt som det var. Ungefär samma som när du köper ett ställ och säljaren inte informerar dig om att det töjer sig nästan en hel storlek. Jag som aldrig ägt ett ställ innan skulle jätte gärna velat få den informationen innan jag köper nåt. Hojgrejer är inte billiga och alla har inte råd att köpa nya grejer hela tiden.

Tycker säljaren kunde använda lite good will om han vill ha kvar sina kunder och ett bra rykte. Tror inte han hade haft så jätte svårt att sälja ett par skor me 10% rabatt som knappt varit använda.

Jag har nyligen köpt likadan sko.. frågade om de töjer sig och fick svaret att lite töjer de sig. Tog en 43a och såhär efter snart 200mil så klämmer de fortfarande lite .. får jag byta då ? :va
Fick veta klart och tydligt i butiken att jag fick prova dem inne hemma och gå hur mycket jag ville och kunde lämna tillbaks inom 30 dagar, enda haken var att de inte fick användas utomhus om returrätten skulle gälla (Btw så var det på en butik som omnämns här i tråden)

Nu missar du min poäng, varför inte ta reda på det man behöver veta bara för att man handlar i butik? Om man kan göra det för att handla på nätet kan man väl göra samma procedur om man handlar i butik? Eller?

Är inte poängen med att handla i butik att personalen förhoppningsvis är kunnig och vet vad de säljer? Eller är det ok om de småljuger för att sälja?

Kan faan inte vara lätt att sälja grejer...
Va gla att de inte klämmer iaf, då hade inte en sula hjälpt:pannkyss

Ta å inhandla det så skall du se att både för och eftermiddags fötter passar i dina stövlar.

Final solution, sälj dem och köp annat märke.:D

Jag förstår säljaren, tänk dig in i sitsen de har...
...om alla skulle provköra allt skulle de ha en salig mängd beg grejer.:gnissla

Lycka till i dojorna!

Kan faan inte vara lätt att sälja grejer...
Va gla att de inte klämmer iaf, då hade inte en sula hjälpt:pannkyss

Ta å inhandla det så skall du se att både för och eftermiddags fötter passar i dina stövlar.

Final solution, sälj dem och köp annat märke.:D

Jag förstår säljaren, tänk dig in i sitsen de har...
...om alla skulle provköra allt skulle de ha en salig mängd beg grejer.:gnissla

Lycka till i dojorna!

Om säljarna hade gjort sitt jobb och informera kunderna rätt så hade det inte varit en massa beg grejer. :tummenupp

Att folk försvara säljaren är ganska illa, går man in i en butik så klart man förväntar sig att folket där ska kunna sina saker. Köpte min första utrustning för inte så längesen. Och jag gick framförallt till en butik för att kunna få hjälp att hitta rätt saker utan att behöva ha kunskap om det i förväg, om nu säljaren säger att det inte ska töja ut sig nämnvärt och sen så gör dom det efter 20 mil så klart man ska få byta ut dem iaf

Att folk försvara säljaren är ganska illa, går man in i en butik så klart man förväntar sig att folket där ska kunna sina saker. Köpte min första utrustning för inte så längesen. Och jag gick framförallt till en butik för att kunna få hjälp att hitta rätt saker utan att behöva ha kunskap om det i förväg, om nu säljaren säger att det inte ska töja ut sig nämnvärt och sen så gör dom det efter 20 mil så klart man ska få byta ut dem iaf

Vad menar du?`Att säljaren ska vara expert på ett hundratal produkter? Töjer sig inte nämnvärt sa han ju. Alltså töjer dom sej litegrann och det är precis vad dom har gjort som jag uppfattar det. Använde en socka då om du köpt för stora skor.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage