Vill veta mer om Yamaha R1 1998-2004

Rikardo

First Gear Pinned Member
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
YZ 250 -08, CRF 50
Jag är helt såld på Yamaha R1 å känner att jag vill ha ägt en sån innan jag dör. Även om det blir det sista jag gör....

Var kan jag läsa på om R1 med årsmodell runt 1998-2004? Jag vill lära mig mer om vad man ska kika efter på just denna hoj vid köp å provkörning.

Min första hoj var en GPZ 900 -84 som bara läckte massa olja å annat tjaffs. Den ville man inte kosta på en krona.

Ni kan även skriva era egna erfarenheter å ge tips.

Tack! :yoparty

något man sällan kan läsa om är hur man kan få en så billig försäkring som möjligt på dessa. Vet att det är galet dyrt å helförsäkra men nån kanske vet nått bolag som är billigare eller nåt litet kryphål för å sänka försäkringskostnaden?

något man sällan kan läsa om är hur man kan få en så billig försäkring som möjligt på dessa. Vet att det är galet dyrt å helförsäkra men nån kanske vet nått bolag som är billigare eller nåt litet kryphål för å sänka försäkringskostnaden?

Ett trix är att vara 99 år och bo i Arvidsjaur :glömdet

Ett trix är att vara 99 år och bo i Arvidsjaur :glömdet

...eller köra trafikförsäkring och stoppa undan de där 10-15000:- du sparar varje år. Efter 3 år har du sparat ihop till en likadan R1.

Som jag förstått det är 2:an på 98-99 inte den bästa. Kolla om 2:an hoppar ur vid kraftigt gaspådrag. I övrigt har jag inte hört något std-fel.

I R1-R6 tråden här på SH står det nog det mesta som är värt att veta om dessa hojar.:tummenupp

De första generationerna dricker lite olja vid mer "inspirerad" körning. Jag hade alltid med en liten flaska med olja när jag var ute. I övrigt var det väl bara frambromsen som kändes sunkig men det fixades med stålspunna slangar (detta gällde även -04'an).

Last edited:
tack för bra svar, ni får gärna fylla på med mer om ni kommer på något.

Vart hittar jag R1-R6 tråden?

...eller köra trafikförsäkring och stoppa undan de där 10-15000:- du sparar varje år. Efter 3 år har du sparat ihop till en likadan R1.

Som jag förstått det är 2:an på 98-99 inte den bästa. Kolla om 2:an hoppar ur vid kraftigt gaspådrag. I övrigt har jag inte hört något std-fel.
... och att vissa ex. drar mycket olja, har jag läst på SH. Förrresten, det finns väl en R1-tråd på forumet.

Edit:för sent...

Last edited:
Köper du den första r1:an (98-99) och till viss del även 00-01 årsmodellerna så är en styrdämpare en bra investering. Brukar dock sitta öhlins eller liknande på rätt många av dom äldre R1orna. Sen är det ju som tidigare sagts i tråden, oljeförbrukning (slitna ringar) och kass 2:a (vilket ofta även medför kass 6:a). Att renovera lådan brukar kosta från ca: 3000:- i material om du gör allt jobb själv, ända upp till ca: 10000:- om du lämnar in till en märkesverkstad som inte ger dig ett kompispris.. Annars trevliga hojar :tummenupp

Letar du adrenalinkickar skulle jag satsa på de tidiga då de saknade styrdämpare, hade ett kort chassi och ett sjuhelsikes effektregister. Minns när -04orna eller var det -05orna kom, de fick mer effekt men samtidigt ett snällare längre chassi och mer användarvänligt effektregister. Resultatet var att adrenalinkickarna uteblev. Jag röstar på en blå -98, inte för att jag har så bra koll på de olika generationerna men av de r1or jag har kört ger 98an en mer total upplevelse av att det går undan.

Tjöp en 02-03 eller 04 om du vill ha en något modernare hoj. Trevlig att köra, inga direkt sjukdomar, insprutningen va på vissa modeller en Akilleshäl men bör vara åtgärdat på alla som fortfarande rullar.

Du kommer betala ungefär lika i slutändan oavsett vad du köper: Gammal hoj = Billig in, mkt skruva (gör du det själv = tid som försvinner, förlorad arbetstid osv) Lämna på firma, ingen bra ide.

Ny hoj: Dyrt in, lite skruva (klart det finns skräphögar) men lite dyrare försäkring. Dock någon/ några hundralappar i månaden. Blir inte mycket över en sommar.

Köp en 04, Dvs en som hör till den moderna generationen.

Bästa hojen som fanns när den kom ut 98. Det var första riktiga sporthojen
men har blivit omkörd nu av Suzuki och Kawasaki.

Nervös och hetsig som satan var den när den kom ut 98.

Fördelen idag är att du kan köpa en sådan i bra skick och få en mycket låg försäkringspremie.

Själv skulle jag för en R1 från 2000 ge 520kr mån/halv försäkring.

Inte helt lätt att hitta ett sådant prisvärt fordon som gör 0-200 på 8 sek och har en toppfart på nästan 290km/h.

Mycket för pengarna helt enkelt, beroende på årsmodell.

Last edited:
Skaffa en r1, du kommer bli överraskad vilken underbar hoj det är. Finns inget som slår känslan av att ligga i 270 knyck med styrwobbel. Den är helt fantastisk, det är först då man känner sig levande. 98 hade problem med växellådan med 2ans växel, 99 så var det problemet fixat. Jag har kört en del bana i år och mycket på gata och har behövt fylla på min 1 gång med olja och det var 1 liter, men många säger att deras drar sjuk mycket olja men som sagt inget jag har märkt. 02-03 kom in sprut till r1an och de gick inte lika bra som de tidigare förgasar hojarna. Det var först 04 yamaha ha fick fason på insprutet .

Kan rekommendera dig en 99 :) Går riktigt bra, enda minuset enligt mig är frambromsen tar dåligt. Man kan göra den bättre med stålomspunna bromsslangar, i värsta fall så finns det alltid ett träd eller mötande bil som man kan ta hjälp av att sänka hastigheten med.

Detta hittade jag i en annan tråd som jag tycker stämmer in bra på r1an :banana

"Man får beklaga att du gick på den största bluffen i mc-historien.

- Den går som en snigel jämfört med alla andra fabrikat. Med en otroligt rå, vibrerande och okultiverad motor helt utan mellanregister och ingen toppeffekt.
- Om du nu skulle lyckas få upp någon fart så kommer du köra av vägen direkct, på grund av alla styrslag.
- Om du mot all förmodan ändå skulle lyckas klara av vobblet, så kan du inte stanna utan att ta hjälp av ett träd eller bil, så dåliga är bromsarna.
- Att växla är bara att glömma, växellådan är helt slut på alla R1:or.
- Kopplingen...eftersom den slirar så ohämmat kommer du aldrig få reda på om du trots allt lyckades få i en växel.
- Köp hem två fat Motul-Repsol-superduperdyrareänguldolja och häll i omgående, oljetörsten är enorm. Eftersom hojen är så kinkig måste det vara nämnda olja, annars skär den innan du ens hällt i oljan.
- Dessutom är den ful.

Som sagt, välkommen i R1-träsket"

Last edited:
Kan intyga att styrdämpare är vettigt. Den blir lätt nervös och lätt i styrningen vid ordentligt pådrag (såklart) och när man passerat 200 känns den ofta lätt även då i styrningen (inte så mycket down force, antagligen).

Efter att kört riktiga rejshojar, så känns den vanliga gat-R1:an ganska mycket touring med lågt sittande fotpinnar och mjuk i fjädringen. Skulle gärna haft en som var ombyggd i chassi och med högre fotpinnar m.m. - även för gatubruk. Dubbeldubbel-glas av s.k. TT-modell rekommenderas. Tar bort mer fartvind och är genomskinligt så att man kan titta genom det, när det går undan. Stålomspunna bromsslangar och bättre belägg var en av de första åtgärderna jag gjorde på min gamla hoj.

Vad är vanliga slitagedelar på en säsong? Förutom däck, bromsbelägg och drivpaket?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park