Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om ett företag skulle göra bedömningen att man i längden tjänar på att punga ut 75 papp för en viss kompetens- och ansvarsnivå; borde inte då även röda korset tjäna på motsvarande tänk i längden?Markus skrev:Skillnaden är att hela Röda Korsets existens bygger på att överföra pengar från rika till fattiga, ungefär, medans företag drivs av vinstmaximering, ungefär. Att det då sticker mer i ögonen om Helgonet själv kostar som en halvdålig VD är egentligen inget konstigt.
mb skrev:Om ett företag skulle göra bedömningen att man i längden tjänar på att punga ut 75 papp för en viss kompetens- och ansvarsnivå; borde inte då även röda korset tjäna på motsvarande tänk i längden?
Tråden skulle inte ha startats och det skulle knappast ha varit en sådan här ton i debatten ifall folk inte stötte sig med lönenivån och tyckte det var fel.Markus skrev:Dagens överdrift:
Det var intressant. Själv har jag länge irriterat mig på all kunskap som diffunderar iväg ifrån länsstyrelser och kommuner pga att de duktigaste erbjuds högre löner inom privata sektorn. Resultatet blir en ineffektivitet som kostar betydligt mer pengar...Markus skrev:Mig gör det inget om han får den lönen, jag bryr mig bara om offentliganställdas löner.
mb skrev:Det var intressant. Själv har jag länge irriterat mig på all kunskap som diffunderar iväg ifrån länsstyrelser och kommuner pga att de duktigaste erbjuds högre löner inom privata sektorn. Resultatet blir en ineffektivitet som kostar betydligt mer pengar...
mb skrev:Tråden skulle inte ha startats och det skulle knappast ha varit en sådan här ton i debatten ifall folk inte stötte sig med lönenivån och tyckte det var fel.
Du bidrar alltså inte till någon välgörenhet och bryr dig därmed inte eftersom du ju inte är med och betalar "välgörarchefernas" löner?Markus skrev:Så kan det ju vara. Men som sagt, det är de enda lönerna jag har intresse av (förutom min egen). Jag har inte sagt att den ena eller den andra tjänar för mycket, men jag har ett intresse av läget eftersom det är jag som betalar lönerna.
mb skrev:Du bidrar alltså inte till någon välgörenhet och bryr dig därmed inte eftersom du ju inte är med och betalar "välgörarchefernas" löner?
mb skrev:Låt oss säga att du var en stor röda korset-donator. Hade du då motsatt dig lönen på 75 papp och med vilken motivering?
zoddri skrev:Var det inte aftonbladet och "hela svenska folket" som blev väldigt upprörda när just denna chef skaffade en Jaguar som tjänstebil? Vill minnas att det var långa skiverier om hur han, som chef för RK, kan köra med en sån lyxbil och allt..
Detta slutade väl med att han istället skaffade en Volvo, som kostade Röda Korset mera pengar i månaden men som enligt "svenska folket" var bättre, eftersom det inte stack så mycket i ögonen på nån?
Klassisk svensk undanmanöver; bara sossen känner igen siluetten från sin 140-hästars snikvolvo gör det inget att den fullutrustade S60:an går på 500000 kr.zoddri skrev:Detta slutade väl med att han istället skaffade en Volvo, som kostade Röda Korset mera pengar i månaden men som enligt "svenska folket" var bättre, eftersom det inte stack så mycket i ögonen på nån?
Markus skrev:Så kan det ju vara. Men som sagt, det är de enda lönerna jag har intresse av (förutom min egen). Jag har inte sagt att den ena eller den andra tjänar för mycket, men jag har ett intresse av läget eftersom det är jag som betalar lönerna.
zoddri skrev:Var det inte aftonbladet och "hela svenska folket" som blev väldigt upprörda när just denna chef skaffade en Jaguar som tjänstebil? Vill minnas att det var långa skiverier om hur han, som chef för RK, kan köra med en sån lyxbil och allt..
Detta slutade väl med att han istället skaffade en Volvo, som kostade Röda Korset mera pengar i månaden men som enligt "svenska folket" var bättre, eftersom det inte stack så mycket i ögonen på nån?
ft skrev:Och det gör du inte för företagen? Hm. Du köper aldrig varor eller tjänster som inte produceras inom det offentliga?
Det kan inte stämma. Inte en chans i världen att 90% av vad en anställd kostar går till skatt.Markus skrev:...staten får ungefär 135.000 av de 150.000...
mb skrev:Det kan inte stämma. Inte en chans i världen att 90% av vad en anställd kostar går till skatt.
Jag håller med dig i sak, men... 75000 i månadslön, hur räknar du för att det ska kosta 150000 för företaget, och att han får ut 15000 efter skatt?Markus skrev:Ungefär så är det.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |