Vilket hojmärke överskattar sina hojar mest?

Silwer skrev:
På bilsidan finns både dynamiska och statiska bänkar.
På hojsidan menas säkert den du menar där man driver upp en rulle med akhjulet.

Veveffekt går inte lätt att mäta, jag tror de mäter förlusten i allt på motorn (generator, oljepump o mycket annat) och sen plusar de på det på vad de lyckats mäta på kopplingen eller utgående drev eller var de nu kan tänkas mäta effekten på fabriken.

Jo, dynamisk vs statisk mätning är en sak. Det är två olika metoder att belasta en motor under effektmätning. Det jag ifrågasatte vara bara vad folk menar när de säger "bänkning". För mig är bromsbänkskörning när man tar ur motorn och mäter på veven och rullande landsväg när man ska driva en trumma med hjulet/hjulen.
Går det inte att använda roto-tests anläggningar för drivhjulseffekt på hojar också? Dock vet jag inte om de har speciella maskiner för hojar men deras maskiner sägs vara vara bland de mest exakta på marknaden.

Mvh

För moderna bänkar eller rullande landsvägar eller vad vi nu ska kalla det är statisk mätning inte något problem, dom har en elektrisk broms i trumman som kan användas till det.. nyttan med den är dock störst vid mappningsarbeten, ska man bara ha en effektkurva på ett papper så funkar en en accelerationsmätning tillräckligt bra

/B

Bifogar ytterligare en tabell. I "Allt om MC" nummer 6 (ingen här som läser den, eller?) :tungan angavs följande siffror:

Modell / Angiven effekt / Uppmätt effekt
  • Yamaha YZF-R1 172 hk / 153.09 hk
  • Suzuki GSX-R 1000 164 hk / 153.53 hk
  • Kawazaki ZX-10 R 175 hk / 156.36 hk
  • Honda CBR 1000RR 172 hk / 155.93 hk

Bara att glo i registreringsbeviset. Där står havtorr vikt. Honda uppger 170 kg torr för CBR929RR, tjänstevikten i registreringsbeviset är 185 kg, uppmätt vikt fulltankad och körklar har jag för mig är 199,5 kg.

valmers skrev:
Bara att glo i registreringsbeviset. Där står havtorr vikt. Honda uppger 170 kg torr för CBR929RR, tjänstevikten i registreringsbeviset är 185 kg, uppmätt vikt fulltankad och körklar har jag för mig är 199,5 kg.
Jag TROR att min R6a står på 189kg (över 180 iaf), måste ju va mätt på något annat sätt där, eller så går det i en massa vatten å olja ;)

valmers skrev:

hmm? I reg.beviset står det väl ändå vikten tankad & klar så att säga?

Enligt Honda väger min 222kg "torr" & 248kg "våt" men i mitt reg.bevis står det 260kg?

Flagga skrev:
Bifogar ytterligare en tabell. I "Allt om MC" nummer 6 (ingen här som läser den, eller?) :tungan angavs följande siffror:

Modell / Angiven effekt / Uppmätt effekt
  • Yamaha YZF-R1 172 hk / 153.09 hk
  • Suzuki GSX-R 1000 164 hk / 153.53 hk
  • Kawazaki ZX-10 R 175 hk / 156.36 hk
  • Honda CBR 1000RR 172 hk / 155.93 hk
jo men de har ju inte vägt hojarna i det testet utan det där är fabriks torrvikter.

Bojje skrev:
Som rubriken lyder: Vilket hojmärke överskattar sina hojar mest? Då menar jag prestanda osv...

Det beror väl rätt mycket på vilket exemplar man får oxå... Eftersom det finns vissa toleranser på delarna så skiljer det en del mellan de olika exemplaren av en viss modell. Ett ex kan ligga väldigt nära uppgifterna medans ett annat kan komma en bit ifrån... detta oavsett märke. Fast nog f-n överdriver nog alla tillverkare i sina specar... :tomten

Silwer skrev:
jo men de har ju inte vägt hojarna i det testet utan det där är fabriks torrvikter.
Va, är det verkligen det? :rolleyes: :D

kle1991 skrev:
R1 förare...ja menar det är ju löjligt!! Redan 1987 gjorde Yamaha FZR 1000 som kör jämt med dagens R1 :or, inte väghållning o bromsar därefter..men i alla fall!!

Personligen skulle jag hellre ha en gammal Ulv i fårakläder än en ny ulv i fårakläder, Bää.. :D

Ehhh... kanske kan det vara så att man inser att man inte behöver så enormt mycket mer effekt på en gata än att moppen gör 280-300 för att förbättra chassi och bromsar och effekt register...? Skulle vilja se den förare som är snabbare på en FZR än en R1a. Den mest överskattade moppen är V-MAX det är en pisshög utan dess like...

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats